• Svar på tråden Råd till incels
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2020-01-11 20:35:46 följande: #178
    Nu var det väl ändå du som först började med ett vetenskapligt magplask och satte tonen med teoribildning och påstådd fakta. Du har dessutom valt en vetenskap som nick..
    OT:
    Såg du denna serie när du var liten?
    www.svtplay.se/video/15723300/trolltider
  • Anonym (Biologi)
    pyssel skrev 2020-01-11 20:35:46 följande:
    Nu var det väl ändå du som först började med ett vetenskapligt magplask och satte tonen med teoribildning och påstådd fakta. Du har dessutom valt en vetenskap som nick..

    Vetenskapligt magplask? Det är mina åsikter som jag vädrade. Du ger bilden av en utblidningsstörd kvinna som glömt hur man pratar med vanligt folk.


    Biologi är vad jag läst fortfarande det som styr vid parbildning. Då är jämställdhet inte så viktigt längre. Skillnaden är att kvinnor vill framstå som liiiite fiiinare och lite bättre än män som inte hymlar med att de går igång på en kvinnokropp och att vackra kvinnor är mer intressanta att uppvakta.  

  • Anonym (manne)
    Anonym (Biologi) skrev 2020-01-11 20:35:44 följande:
    Därför hittar akademikerkvinnor inte rätt man
    Forskning: Det styr när högutbildade kvinnor söker partner
    av
    Moa Alfredsson
    PUBLICERAD: FRE 03 JAN 2020

    FOTO: GETTY
    RELATIONER
    Traditionella mönster styr alltjämt i partnervalet.
    Forskning visar att kvinnor fortfarande vill ha män med hög utbildning och inkomst ? trots att kvinnor dominerar bland studenter med toppbetyg och på många högre utbildningar.
    Är detta en ensamhetsfälla för klipska kvinnor?
    Kärlek kanske inte är så romantiskt som vi hoppats ? det verkar nämligen som att vi är betydligt mer praktiska än så.
    Det visar bland annat en undersökning som Stockholms Universitet gjort. Resultatet visar att traditionella mönster fortfarande styr i partnervalet. Män med lägre inkomst har svårare att hitta en partner att bilda familj med ? för kvinnor vill helst ha en partner som har samma eller högre utbildning och inkomst som dem själva.
    Inkomst är viktigt
    Demografiforskaren Margarita Chudnovskaya ledde universitetsstudien som bygger på registerdata från Statistiska Centralbyrån.
    ? Traditionellt är att män som skaffar barn i heterosexuella relationer har högre inkomst än sina kvinnliga partners. Detta eftersom kvinnor med hög utbildning undviker manliga partners som tjänar betydligt mindre än vad de själva gör. Det vill alltså ha en partner som tjänar lika mycket eller mer, säger Margarita.

    FOTO: STOCKHOLMS UNIVERSITET
    Att inkomst är viktigt när det kommer till val av partner tycker inte Margarita är speciellt förvånande. Pengar avspeglar inte bara konsumtionsmöjligheter utan också status och ambition. Det sistnämnda, en egenskap som många kan tycka är attraktivt hos en partner. Men Margarita påpekar också att det inte betyder att människor som tjänar mindre skulle vara sämre som partners.
    Relationsexperten och KBT-terapeuten Jacqueline Joo har i sin yrkesroll mött många kvinnor som generellt sätt stämmer in på beskrivningen av att ekonomi och utbildning är viktigt i partnervalet ? även om hon poängterar att det är långt ifrån alla.

    FOTO: NIKOLINA ARCINI
    Hon menar att vi behöver se det utifrån ett biologiskt och evolutionärt perspektiv. Kvinnor har historiskt sett varit i behov av att skaffa barn med en man som kan ta hand om henne och barnen, vare sig det har handlat om att han ska vara en bra jägare på stenåldern eller någon som kan försörja familjen rent ekonomiskt i svåra tider. Utbildning, status och makt kopplas oftast automatiskt ihop med ekonomisk trygghet, även om det inte alltid är sanningen.
    ? I dag har kvinnor en större självständighet och ekonomisk situation som så klart påverkar hennes partnerval, men vi ska inte glömma att våra hjärnor inte har utvecklats på 40 000 år även om samhället har gjort det. Till viss del handlar relationsskapande fortfarande om primära instinkter, säger hon. 
    Inte jämställt
    Gynnar det då akademikerkvinnor som lever på 2000-talet att välja en partner med högre inkomst?
    Demografiforskaren Margarita Chudnovskaya menar att det fortfarande är svårt att svara på. Hon tror att det kan vara negativt för kvinnor att titta ekonomiskt uppåt eftersom det skulle kunna ge kvinnor en svagare förhandlingsposition i hemmet. Det ger också kvinnor lägre köp-möjligheter och mindre möjlighet i jämförelse till sina manliga partners att spara till pension. Samtidigt kan man tycka att det är smart av kvinnor att välja en partner som kan bidra med de resurser som de själva uppskattar.
    ? I min tolkning så skulle det vara superbra om män och kvinnor hade lika stora chanser att hitta en partner som bidrar med de resurser som de själva är ute efter. Jämställdhet betyder att män och kvinnor har lika möjligheter att vara den i relationen som tjänar mer och så är det tyvärr inte i dag.
    Därför väljer vi som vi gör ? två högutbildade kvinnor svarar

    Sanna Eklund
    Sanna, 36: ?Männen måste steppa up?
    Namn: Sanna Eklund. Ålder: 36 år. Gör: Säljkoordinator. Utbildning: Media & Kommunikation.
    ? Jag tror att könsnormer och gamla sätt att se på familjen, där mannen ska försörja och ta hand om kvinnan och barnen mångt och mycket lever kvar. Även om fler och fler kvinnor själva utbildar sig och har välbetalda arbeten så söker vi likasinnade eller någon som tjänar mer. Kanske också för att vi vet att många män hotas av att vi går om dem i lön, utbildning och karriär. Det är lättare att välja någon som redan har mer. 
    Kan inte detta vara en ensamhetsfälla för kvinnor?
    ? Det är männen som måste steppa up! Hänga med i utvecklingen! Vi lever inte på 50-talet där mannen endast behövde ha ett jobb för att kunna försörja kvinnan och vips så flockades de runt mannen. Det krävs mer i dag för att fånga en kvinna. Inte bara utbildning och karriär utan också det yttre och inre. Personlig utveckling, ett propert yttre och en utbildning, driv eller ambition till ett bra jobb. Vi kvinnor har gått den vägen, vi utvecklar oss ständigt på alla plan och går som tåget framåt vilket männen också måste!
    Hur viktigt är utbildning och ekonomi för att du ska vilja dejta en kille?
    ? För min egen del betyder det rätt mycket. Du kanske inte behöver vara värsta finanshajen på Wall Street eller vara topputbildad men du behöver ha ambitioner och vilja något, ha ett utmanande jobb som tar dig någonstans och som det finns utvecklingsmöjligheter i och framförallt som du trivs med. Jag tror också att utbildning säger en del om människor. Att man tagit sig igenom och slutfört det säger en del om en person.

    Michela Castellari.
    Michela, 48: ?Att dejta Netflix är skönt?
    Namn: Michela Castellari. Ålder: 48 år. Gör: Gymnasielärare. Utbildning: Gymnasieutbildning i italienska och psykologi samt beteendevetare.
    Hur viktigt är utbildning och ekonomi hos en potentiell partner?
    ? Jag tror inte att det är ekonomin i sig som är den viktiga faktorn. De flesta kvinnor kan i dag försörja sig utan att behöva ha en sambo eller make men att ha en man med lite högre status är fortfarande attraktivt då detta kan påverka intressen, samtalen men även en viss självsäkerhet som jag som kvinna uppskattar hos en man. Även om kvinnor dominerar bland studenter så kanske männen dominerar som chefer eller som egna företagare? Av denna anledning tror jag inte att detta är ett problem.
    Varför tror du att du inte hittat rätt?
    ? För egen del har jag förblivit singel av ren bekvämlighet, för att jag prioriterade studier och jobb och för att jag inte ville att någon mer skulle komma in och störa min och min dotters lilla bubbla när hon var mindre. En annan bidragande orsak är även en viss dos av cynism grundad på vad jag ser och vet om vissa relationer. Att dejta Netflix är rätt så skönt kan jag lova. 
    Upplever du att män du dejtat känt sig hotade av att du är akademiker?
    ? Män behöver definitivt inte känna sig hotade av mig på grund av att jag har en hel del universitetspoäng. Däremot har jag fått berättat för mig att vissa känner sig lite timida då jag utstrålar en viss självsäkerhet som kommer ifrån insikten att "för att jag ska vilja träffa dig måste du vara mer intressant än en bra dokumentär på Netflix".
     
    Förbluffande att män och kvinnor kan vara så biologiskt styrda och... trångsynta!?!
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (manne) skrev 2020-01-11 21:14:46 följande:
    Förbluffande att män och kvinnor kan vara så biologiskt styrda och... trångsynta!?!
    Visst är det :)
  • Anonym (manne)
    Anonym (Biologi) skrev 2020-01-11 21:17:14 följande:
    Visst är det :)
    Ja... jag bara suckar och skakar på huvudet.
  • pyssel
    Anonym (Biologi) skrev 2020-01-11 20:46:28 följande:

    Vetenskapligt magplask? Det är mina åsikter som jag vädrade. Du ger bilden av en utblidningsstörd kvinna som glömt hur man pratar med vanligt folk.

    Biologi är vad jag läst fortfarande det som styr vid parbildning. Då är jämställdhet inte så viktigt längre. Skillnaden är att kvinnor vill framstå som liiiite fiiinare och lite bättre än män som inte hymlar med att de går igång på en kvinnokropp och att vackra kvinnor är mer intressanta att uppvakta.  


    Inte riktigt, du producerade åsikter ÅT andra, som du redan i samma inlägg argumenterade emot. Som jag sa, folk kan deklarera sina åsikter utan din "hjälp". Blir bara löjligt att du påstår att du gör något annat än detta i tråd efter tråd.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (s)

    Jag håller med om att det är ett bra råd kolumnisten ger jag har redan gjort det han föreslår och visst jag har mina deppiga stunder för jag är romantisk och saknar någon att bara få ligga nära. Men man måste inse sina begränsningar. Det kommer alltid finnas killar som av olika skäl inte attraherar kvinnor. Det kommer att finnas blyga, osäkra, dom med diagnoser och andra saker som kvinnor tycker är avtändande. Själv är jag blyg och osäker. Det har jag försökt att ändra på men det går inte och jag vill samtidigt inte behöva spela en roll bara för att få en kvinna att vilja ha mig. Det skulle dessutom vara jobbigt att spela en roll hela tiden. Och finns det inte någon kvinna som gillar mig för den jag är då får det vara. Har iofs funderat att kanske testa nätet och testa utomlands där det finns kvinnor som inte verkar vara lika noga med att man måste vara självsäker och sånt. Har en kollega som träffade en fin tjej från mellanöstern. Han är spelnörd så dom träffades på nätet genom det intresset. Båda är nördiga när det gäller spel och sånt. Han är en väldigt blyg och försiktig kille men det är hon också. Nu har dom gift sig och har ett barn. Jag är inte spelnörd men jag är väldigt intresserad av musik, träning och natur. Kanske jag kan hitta någon utomlands jag också där kraven är annorlunda. Det ska dock vara kärlek. Det är lite döden om man drömmer om en djup relation som bygger på känslor om man läser på det här forumet. För det verkar som alla som är i relationer bara har porrsex utan känslor och är otrogna och ser ner på män som inte är kaxiga och självsäkra. Forumet är troligen inte representativt men man tappar hoppet om kärlek efter att varit på det här forumet ett tag.

  • Anonym (Sebben)
    Anonym (manne) skrev 2020-01-11 21:14:46 följande:

    Förbluffande att män och kvinnor kan vara så biologiskt styrda och... trångsynta!?!


    Instämmer. Det bekräftas väl när vi läser kommentarerna ovan.

    Om vi bortser från den lilla men växande och potentiellt farliga mängden terrorist-incels som SÄPO varnar för, om vi bortser från dessa hurtiga men ytligt sanna uppmaningar att incels minsann ska ta sig i kragen och hitta partner, om vi bortser från de rosa märkliga argumenten att det ena könet är djuriskt sexfixerade medan det andra är fint relationssökande..

    Det här med ofrivilligt celibat är ett ensamhetsproblem, det verkar växa och skapa olycka. Vad kan man göra åt det? Som farsa ser jag problemet hos mina unga vuxna barn..
  • Tecum
    Anonym (Anna1) skrev 2020-01-11 00:22:02 följande:
    Katarina presenterar ju lösningen. Tillbaka till ruta ett. Att återigen banka in att sex och relation inte är en mänsklig rättighet. Du kanske tycker den repliken är stereotyp och banal men där skiljer sig män och kvinnor sig åt.

    Jag vet en mängd ensamma och nästintill desperata kvinnor i åldern 30 + som letar och letar men inte finner kärleken. Och fertiliteten håller på att rinna ut för dem. Vissa av mina vänner går till psykologer för de är helt skräckslagna av det faktum att de kanske inte kommer kunna få barn. Vissa av dem har nästan tappat livsgnista helt, för de ser inte syftet med sina liv om de inte kommer kunna bli mammor. Och de hittar ingen livspartner.
    Men aldrig någonsin har jag hört någon beskylls gruppen män för detta. Aldrig har jag halkat in på sociala medier där kvinnor planerar att kidnappa män och mjölka dem på sperma. Aldrig har jag läst barnlösa kvinnor rikta hat och hot mot män för sin situation. Aldrig har män behövt vara rädda för att bli attackerade av barnlängtande hysteriskor.

    Anledningen till detta beror på att kvinnor aldrig utgått ifrån att mannen är ett bihang till henne, att mannens kropp finns till för hennes njutning och förfogande. Att Adam skulle vara skapt av Evas revben. Att hon skulle ha en mänsklig rättighet att nyttja hans kropp och hans sällskap för att hon står över honom.

    Därav skillnaden mellan män och kvinnors syn på varandra. Därför viktigt, som Katarina belyser, att börja med värderingar. Kvinnan finns inte till för mannen. Sex är ingen manlig rättighet.
    Jag tycker att repliken är banal därför att du inte talar om HUR man ska "banka in" rätt värderingar och hur man ska nå fram till dem som behöver det. Ni kvinnor talar gärna om vilka hemska värderingar som incels har men vilka män är det som burit sig illa åt mot dina väninnor? Det är ju vanliga män som har och har haft sex, relationer och barn. Så varför peka ut incels som aldrig fått visa vilka värderingar de har i praktiken utan bara pådyvlats kvinnohat och våldsbenägenhet? 

    Ja du har rätt i hur stressande det är för de kvinnor som vill ha barn men inte hittar rätt partner. Det måste vara hemskt att känna hur tiden rinner ut. Ingen har påstått att allt är frid och fröjd för kvinnor heller. Men här finns också en likhet, incels tappar livslusten för att de inte kan få en relation, kvinnor för att de inte hinner skaffa barn. Män och kvinnor vill egentligen ha samma sak, varför ska det vara så förtvivlat svårt att nå fram till varandra?

    Du har också rätt i att kvinnor inte tar till våld mot män, det skrev jag också i ett tidigare inlägg. Men att en massa män ser på kvinnan som underlägsen och bara till för mannen är retorik och ett inslag i det verbala könskrig som pågår för fullt inte minst här på FL. Och här har de ensamma och frustrerade kvinnorna en stor roll, de hotar inte med våld men de klankar och (an)klagar gärna på män. Nu känner jag inte dina vänner så jag pekar inte på dem. Men visst skyller kvinnor på män när de inte får till en relation, eller relationen spricker. Också en likhet med motsvarande män...
Svar på tråden Råd till incels