• Anonym (Undrande)

    Så fruktansvärda program! Förjävligt rent ut sagt!

    Är det någon mer som är förbannat trött på alla barnprogram som visas i rutan stup i kvarten?! Det gapas och skriks, fejkskrattas och pratas med onaturliga gälla röster!? Dessutom läggs det på en fruktansvärt uppskruvad musik på allt.

    Fruktansvärt!

  • Svar på tråden Så fruktansvärda program! Förjävligt rent ut sagt!
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (.) skrev 2020-01-13 20:24:19 följande:

    Ett tips:

    Stäng av TV:n.


    Visst men finns det inga normala, lärorika barnprogram som är lite lugnare nuförtiden? Eller är det omodernt!?
  • Anonym (Mamma)

    Det jag tycker är värst är allt våld som ungarna matas med hela tiden.

    Kommer ingen ihåg en videosnutt av beteendeexperiment från äldre tider, typ 60-talet kanske, när ett barn fick se en clowndocka bli slagen av en vuxen och sedan när barnet lämnades ensam med dockan gjorde den likadant? Våld föder våld!

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-13 20:41:29 följande:

    Det jag tycker är värst är allt våld som ungarna matas med hela tiden.

    Kommer ingen ihåg en videosnutt av beteendeexperiment från äldre tider, typ 60-talet kanske, när ett barn fick se en clowndocka bli slagen av en vuxen och sedan när barnet lämnades ensam med dockan gjorde den likadant? Våld föder våld!


    Det har du också rätt i. Tror absolut inte att det är bra med allt våld som visas.
  • Anonym (Linda)

    Och snabbt ska det gå. Jag kan ärligt säga att min 38-åriga hjärna intre hänger med i en del program. Det är snabba ryck och som du säger gälla röster och totalt rörigt.

  • Aniiee

    Inte för att vara motvalls, va, men... ni kanske inte skulle låta era ungar se sånt? Rota fram lite gamla barnprogram istället om det som går på tv är för jobbigt. Sätt ungarna framför Fragglarna och Mumintrollet, liksom.

    Och vad gäller våld osv på film, tv och i tvspel, så har ni funderat över att faktiskt följa åldersrekommendationer? Inte för att de är perfekta men jag hör varje dag om föräldrar som tar sina småttingar på diverse filmer och sen blir upprörda för att det var våld och blod och sex i den R-rekommenderade filmen (som i Sverrge väl hade haft 15-årsgräns? Jag har dålig koll på de svenska åldersrekommendationerna). 

    Jaja, jag vet.... jag ska inte säga något för jag har ju inga barn.....


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Mamma)
    Aniiee skrev 2020-01-13 21:15:47 följande:

    Inte för att vara motvalls, va, men... ni kanske inte skulle låta era ungar se sånt? Rota fram lite gamla barnprogram istället om det som går på tv är för jobbigt. Sätt ungarna framför Fragglarna och Mumintrollet, liksom.

    Och vad gäller våld osv på film, tv och i tvspel, så har ni funderat över att faktiskt följa åldersrekommendationer? Inte för att de är perfekta men jag hör varje dag om föräldrar som tar sina småttingar på diverse filmer och sen blir upprörda för att det var våld och blod och sex i den R-rekommenderade filmen (som i Sverrge väl hade haft 15-årsgräns? Jag har dålig koll på de svenska åldersrekommendationerna). 

    Jaja, jag vet.... jag ska inte säga något för jag har ju inga barn.....


    Man får ha åsikter även utan barn! Och jag håller helt med dig, många klagar utan att ha koll, otroligt många mer struntar fullständigt i åldersrekommendationerna.

    Jag sätter så klart inte min tvååring framför vad som helst men det känns som om vissa tv-kanaler inte alls är lämpliga och det är synd. Det finns bra alternativ på t ex YouTube med barnvänliga videos och jag köpte även boxen med Fem myror är fler än fyra elefanter.

    Vi har inte haft tv på mer än femton år men skaffade Boxer just för att barnet antagligen kommer att vilja se barnprogram men det verkar som vi hade kunnat avstå några år till...
  • Anonym (K)

    Jag tipsar om UR play som jag tycker har många olika barnprogram som är bra. Mina barn (3 och 6 år) tittar mycket på Livet i Mattelandet, Livet i Bokstavslandet, Bokstavshissen, Djurverket, Lässugen och Tripp Trapp Träd. Sen finns det ju mycket på YouTube också. Vi brukar leta upp program som vi själva tittade på när vi var små på tidigt 90-tal. Ett program som våra barn älskar är En cellsam historia, en tecknad serie om hur kroppen fungerar. Din son är väl lite liten för den än men när vår äldsta var 3,5 år började han titta mycket på den och yngsta, som är 3,5 år nu, tycker den är jättebra.

  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-13 20:41:29 följande:

    Det jag tycker är värst är allt våld som ungarna matas med hela tiden.

    Kommer ingen ihåg en videosnutt av beteendeexperiment från äldre tider, typ 60-talet kanske, när ett barn fick se en clowndocka bli slagen av en vuxen och sedan när barnet lämnades ensam med dockan gjorde den likadant? Våld föder våld!


    Det var ju en leksak. Om nån visar hur du ska leka med en leksak är väl chansen du imiterar ganska stor, om du inte lekt med den forr?

    ("Cumberbatch (1990) found that children who had not played with a Bobo Doll before were five times as likely to imitate the aggressive behavior than those who were familiar with it; he claims that the novelty value of the doll makes it more likely that children will imitate the behavior.")
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2020-01-13 22:41:04 följande:
    Det var ju en leksak. Om nån visar hur du ska leka med en leksak är väl chansen du imiterar ganska stor, om du inte lekt med den forr?

    ("Cumberbatch (1990) found that children who had not played with a Bobo Doll before were five times as likely to imitate the aggressive behavior than those who were familiar with it; he claims that the novelty value of the doll makes it more likely that children will imitate the behavior.")
    Det var inte en leksak och man leker inte genom att ge knytnävsslag i ansiktet, så som först den vuxne och sedan barnet gjorde. Det här var inte från 90-talet utan flera decennier tidigare.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-14 11:42:58 följande:
    Det var inte en leksak och man leker inte genom att ge knytnävsslag i ansiktet, så som först den vuxne och sedan barnet gjorde. Det här var inte från 90-talet utan flera decennier tidigare.
    Ja, 60-talet. Ge gärna en link. Den "docka" jag sett ser ut som en boxningboll med en påmålad glad clown. Idag kallas de boxningsbollar.
  • Gena

    Jag stör mig verkligen på att man pratar så skränigt och tillgjort  i många av dagens barnprogram. Det går att tilltala barn med i normal samtalston och utan att göra grimaser och överdriva.

    Har kollat en del på Trazan och Barnane på SVT arkiv - väldigt lugnt och avkopplande. De har fattat att man inte måste skrika bara för att det är ett barnprogram.

  • Anonym (Micke)
    Gena skrev 2020-01-14 15:30:18 följande:

    Jag stör mig verkligen på att man pratar så skränigt och tillgjort  i många av dagens barnprogram. Det går att tilltala barn med i normal samtalston och utan att göra grimaser och överdriva.

    Har kollat en del på Trazan och Barnane på SVT arkiv - väldigt lugnt och avkopplande. De har fattat att man inte måste skrika bara för att det är ett barnprogram.


    Bara för att man pratar lungt och avkopplande kan det ändå vara rent av skadligt
    titta på svt produktioner som syster yser, wille, valle & viktor , ika i rutan,
    sist med inte minst vilse i pannkakan.


  • Anonym (olschool)

    Ladda ner några gamla barnfilmer från 80-2000 tal och slå på dom på TVn istället.

  • Anonym (Nä)

    Jag tycker tvärtom att det finns så många bra barnprogram nuförtiden. Det finns jättemycket att välja mellan, så skitprogrammen som du beskriver är det bara att låta bli.

    Mina barn tittar på Greta gris just nu. Lite upptrissade röster, men också superkul. Jecko och Jessie är andra skrattframkallare. Djupet är spännande, liksom Labyrint. Som andra nämnde är Livet i bokstavslandet respektive mattelandet jättefina program. Lilla aktuellt är ett annat jättebra program, och Bacillakuten. Finns ännu fler, inte minst SVTs barnprogram med teckenspråk. Flera av dem gillar även mina barn, som är hörande. Generellt väljer de svt framför Netflix, som vi också har.

  • Anonym (Lyykke)
    Aniiee skrev 2020-01-13 21:15:47 följande:

    Inte för att vara motvalls, va, men... ni kanske inte skulle låta era ungar se sånt? Rota fram lite gamla barnprogram istället om det som går på tv är för jobbigt. Sätt ungarna framför Fragglarna och Mumintrollet, liksom.

    Och vad gäller våld osv på film, tv och i tvspel, så har ni funderat över att faktiskt följa åldersrekommendationer? Inte för att de är perfekta men jag hör varje dag om föräldrar som tar sina småttingar på diverse filmer och sen blir upprörda för att det var våld och blod och sex i den R-rekommenderade filmen (som i Sverrge väl hade haft 15-årsgräns? Jag har dålig koll på de svenska åldersrekommendationerna). 

    Jaja, jag vet.... jag ska inte säga något för jag har ju inga barn.....


    Håller med. Var och skulle se Deadpool när en familj med 2 barn, 11 och 7 blev stoppade i dörren och personalen frågade om de läst åldersrekomendationerna. "Que?" Var svaret. De blev inte insläppta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-01-21 22:03:09 följande:
    Håller med. Var och skulle se Deadpool när en familj med 2 barn, 11 och 7 blev stoppade i dörren och personalen frågade om de läst åldersrekomendationerna. "Que?" Var svaret. De blev inte insläppta.
    Stoppade pga rekommendationer?? med foräldrar närvarande? idioti. De borde bli stämda!
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2020-01-22 18:44:29 följande:
    Stoppade pga rekommendationer?? med foräldrar närvarande? idioti. De borde bli stämda!
    Det är väl lite svajigt det där om det är rekommendationer eller faktiska gränser i Sverige. Statens medieråd skriver så här:
    Så fungerar åldersgränserna

    Senast uppdaterad: 2019-04-30


    Syftet med åldersgränser på film som visas offentligt är att skydda barn från att se filmer som kan vara till skada för deras välbefinnande.


    Film som ska visas offentligt kan ha åldersgränsen barntillåten, 7, 11 eller 15 år. De åldersgränser som finns är reglerade i lag (2010:1882).


    Åldersgränserna ska inte förväxlas med rekommendationer. I bedömningen ingår inte vad som är lämpligt eller passande för en viss åldersgrupp.


    Ledsagarregeln

    Från och med 1 mars 2017 får barn som fyllt elva men inte femton år se film med 15-årsgräns som visas offentligt i sällskap med en person över 18 år. Lagändringen ger föräldrar ett större ansvar över vilka filmer deras barn kan se vad gäller film som visas offentligt. Skyddet för barn som ser film som visas offentligt utan sällskap av någon vuxen förblir dock detsamma, för ett ensamt barn är 15-årsgränsen fortfarande absolut.


    Det nya beslutet påverkar inte de övriga åldersgränserna. Precis som tidigare får en film med 7-årsgräns ses av barn under 7 år i sällskap med en vuxen, och en film med 11-årsgräns får ses av barn som fyllt sju men inte elva år i sällskap med en vuxen.


    Statens medieråd vill poängtera att den nya lagstiftningen inte förändrar arbetet med att fastställa åldergränser för film. 15-årsgränsen betyder fortfarande att en film bedöms kunna vara till skada för välbefinnandet för barn under 15 år, inte att filmen är lämplig att ses av en 11-åring i sällskap med en vuxen. Det är den vuxne som tar med ett barn på en film med högre åldersgräns som ansvarar för skyddet av barnet.


    Ogranskade filmer får 15-årsgräns

    En del filmer kan ha en åldersgräns på 15 år, trots att de verkar vara fria från innehåll som kan skada barn. Det beror på att filmdistributören har valt att inte låta Statens medieråd granska filmen. Filmen får då automatiskt åldersgränsen 15 år för offentlig visning, oavsett innehåll.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee

    Snyggt inlägget blev då.... Jaja, för mig är det läsbart men säg till om jag behöver fixa till och posta om.


    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Så fruktansvärda program! Förjävligt rent ut sagt!