• Anonym (Aldrig mer!)

    Så sjukt skönt att slippa bonuslivet!!!

    Efter flera långa år slipper jag äntligen leva med andras barn och allt vad det innebar. Kommer ALDRIG någonsin att göra det misstaget. Kommer ALDRIG dejta någon som har barn igen. Ryser när jag läser om hur andra har det som sitter fast i bonusträsket.. Fyfaaan vad skönt att slippa allt!

  • Svar på tråden Så sjukt skönt att slippa bonuslivet!!!
  • Anonym (Aldrig mer!)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2020-02-23 01:23:49 följande:
    Vi får se, jag tror du startar en sån här tråd här på FL igen om två år ;)
    Då tror du fel. Läxan är redan lärd.
  • Pope Joan II
    Anonym (Malus) skrev 2020-02-19 17:31:07 följande:
    Klart att det finns undantag.
    Dock är det inte menat så, oavsett hur många du känner som tycker som du.

    Särkullar i ett förhållande innebär alltid problem, om inte nu så någon annan gång. Om inte förr så när den biologiska föräldern går bort och arvet står för dörren.

    Har ni skrivit testamente? Äktenskapsförord?
    Ja, det har vi. Alla numera vuxna barn gynnas i det. Och ja, det har vi också. 

    Du vet förstås inget om "hur det är menat", det gör ingen av oss. Det finns nämligen inget sådant manuskript som gäller hela mänskligheten, hur mycket än (inte sällan religiösa) knasbollar försöker få det att framstå så. 

    Särkullar kan utgöra problem och gör så också, något jag inte minst läser om här på Familjeliv, precis som biologiska barn, svärmödrar och alla möjliga andra mänskliga relationer också kan, och för många, utgör problem. Livet är sällan helt problemfritt men för egen del och för dem som jag yttrade mig om i den här tråden lever vi de liv vill har velat leva och vill leva och är nöjda, extremt nöjda, med det. 
  • Anonym (Ia)
    Ess skrev 2020-02-23 09:58:11 följande:

    Det blir en stor förändring när det kommer ett gemensamt barn, för då finns det ett litet hjälplöst barn att ta hänsyn till som kräver mycket tid från båda sina föräldrar. 

    Tidigare förväntades man att typ bara anpassa sig till han och hans barn eftersom argumentet för barnens skull användes och eftersom jag var ensam så fick jag till stor del anpassa mig efter dem, vilket gjorde att jag brukade försöka hålla mig undan och syssla med min hobby.

    När de gemensamma barnen kom så var det slut med anpassningarna från min sida och de andra fick börja anpassa sig istället. Maken började ta halva ansvaret för de gemensamma och hans ex började snacka skit till sina barn att pappa inte tyckte om dem längre osv. Han förklarade för dem att små barn tar tid och ork och därför kunde han inte springa och passa upp och skjutsa dem hit och dit längre, mer än ibland. Sen fyllde de 18 och kom och hälsade på ibland istället, vilket underlättade mycket.


    Känner du att du anpassade dig för mycket till din mans barn tidigare, är det därför du är så negativ till dem nu?
  • Ess
    Anonym (Ia) skrev 2020-02-23 14:28:00 följande:
    Känner du att du anpassade dig för mycket till din mans barn tidigare, är det därför du är så negativ till dem nu?
    Ja i början så skulle allt anpassas efter dem, allt skulle va precis som det alltid varit. När vi fick gemensamma barn så satte jag stopp för att han släppte allt annat för att roa och passa upp de tidigare barnen, han fick göra det med en bebis på armen. Han orkade inte själv heller upprätthålla samma uppassning när sömnbrist och vardagsstress satte in.

    Det kan delvis va en anledning till att jag inte tycker om dem, för deras närvaro innebar en massa bråk och tjafs, allt var liksom tvunget att dras till sin spets. Att jag inte tycker om deras personlighet är ytterligare en anledning till att jag inte gillar dem. Jag kan säkert hitta många fler anledningar till att jag inte gillar dem. Men en sak är säker, jag kan inte komma på en enda positiv sak med dem.


  • Anonym (Ina)
    Ess skrev 2020-02-23 09:58:11 följande:

    Det blir en stor förändring när det kommer ett gemensamt barn, för då finns det ett litet hjälplöst barn att ta hänsyn till som kräver mycket tid från båda sina föräldrar. 

    Tidigare förväntades man att typ bara anpassa sig till han och hans barn eftersom argumentet för barnens skull användes och eftersom jag var ensam så fick jag till stor del anpassa mig efter dem, vilket gjorde att jag brukade försöka hålla mig undan och syssla med min hobby.

    När de gemensamma barnen kom så var det slut med anpassningarna från min sida och de andra fick börja anpassa sig istället. Maken började ta halva ansvaret för de gemensamma och hans ex började snacka skit till sina barn att pappa inte tyckte om dem längre osv. Han förklarade för dem att små barn tar tid och ork och därför kunde han inte springa och passa upp och skjutsa dem hit och dit längre, mer än ibland. Sen fyllde de 18 och kom och hälsade på ibland istället, vilket underlättade mycket.


    Ja, det blir en stor förändring. Och pappan till alla barnen lämnar ofta över huvudansvaret för det gemensamma barnet på sin nya kvinna och lägger allt fokus på sina äldsta särkullsbarn. Som du har beskrivit det, skjutsar, skämmer bort, ger dom tid och energi. Har knappt nån över till det yngsta barnet. Det blir fruktansvärt orättvist i längden. Tack för att du delar med dig.
  • Ess
    Anonym (Ina) skrev 2020-02-23 16:06:09 följande:
    Ja, det blir en stor förändring. Och pappan till alla barnen lämnar ofta över huvudansvaret för det gemensamma barnet på sin nya kvinna och lägger allt fokus på sina äldsta särkullsbarn. Som du har beskrivit det, skjutsar, skämmer bort, ger dom tid och energi. Har knappt nån över till det yngsta barnet. Det blir fruktansvärt orättvist i längden. Tack för att du delar med dig.
    När man som jag då inte accepterar det, så blir det väldigt mycket tjafs och bråk., det blir liksom en ständig kamp. 
    Vår stora ändring kom när vår äldsta hamnade på sjukhus som liten bebis, och han prioriterade att laga mat och skjutsa de stora, då var de i övre tonåren och borde klara både mat och att ta sig ett par kilometer själva. Jag blev vansinnig på honom, och förhållandet höll på att ta slut.
  • Anonym (irma)
    Ess skrev 2020-02-23 09:46:03 följande:
    Vi har levt ihop i snart tjugo år och det har blivit sämre på ett vis men lättare på ett annat. 
    Jag tycker sämre om hans barn, men samtidigt så är de vuxna nu så att jag till stor del kan välja bort att träffa dem. Exet klipptes bort när barnen blev 18 så den biten funkar bra, vi har sluppit henne i många år nu.
    Va är det som har blivit sämre?
  • sweetie72

    Jag förstår till 100%!! Jag har levt ihop med min sambo och hans barn nu i över 3 år och det tycks aldrig bli lättare eller bättre! De vill ha ett liv som de hade tidigare och jag tycker att alla borde anpassa sig lite när en ny kommer inte i familjen. Inte nog med att man alltså måste anpassa sig till deras veckor och när man får ha semester pga barnens veckor eller lov. Man ska dessutom ändra om hela sitt liv och smöra och ställa sig in, laga mat, städa efter och fjäska för någon man helt saknar kemi för. Det tar på energin och man undrar ibland hur fan man står ut !!!

  • Anonym (Malus)
    sweetie72 skrev 2020-02-23 18:50:07 följande:

    Jag förstår till 100%!! Jag har levt ihop med min sambo och hans barn nu i över 3 år och det tycks aldrig bli lättare eller bättre! De vill ha ett liv som de hade tidigare och jag tycker att alla borde anpassa sig lite när en ny kommer inte i familjen. Inte nog med att man alltså måste anpassa sig till deras veckor och när man får ha semester pga barnens veckor eller lov. Man ska dessutom ändra om hela sitt liv och smöra och ställa sig in, laga mat, städa efter och fjäska för någon man helt saknar kemi för. Det tar på energin och man undrar ibland hur fan man står ut !!!


    Gör som jag gjorde, ta semester när malusarna inte är hos er.
  • Anonym (Ina)
    Ess skrev 2020-02-23 17:04:00 följande:

    När man som jag då inte accepterar det, så blir det väldigt mycket tjafs och bråk., det blir liksom en ständig kamp. 

    Vår stora ändring kom när vår äldsta hamnade på sjukhus som liten bebis, och han prioriterade att laga mat och skjutsa de stora, då var de i övre tonåren och borde klara både mat och att ta sig ett par kilometer själva. Jag blev vansinnig på honom, och förhållandet höll på att ta slut.


    Fy så tufft. Jag förstår att du blev helt galen och att förhållandet nästan tog slut. Jag befinner mig i det där kriget just nu. Min sambo prioriterar bort vårt yngsta barns hälsa för att han vill skjutsa och serva sitt äldsta barn som är stor nog att åka buss och ta för sig. Det gör mig rasande som mamma. Hur har du kunnat förlåta din sambo?
Svar på tråden Så sjukt skönt att slippa bonuslivet!!!