• TTV

    Sambon vill ha procentuell ekonomi

    Hej! Jag är intresserad utav era åsikter över en diskussion jag har tillsammans med min sambo just nu. 

    För någon vecka sedan berättade sambon att hon anser att vår privatekonomi-modell (eller vad man ska kalla det) är orättvis mot henne. 

    Vi har gemensamma kostnader som vi står 50/50 för (hyra, försäkringar och mat). Jag tjänar dock tre gånger mer än henne. 

    Hon vill nu att vi istället för att dela lika på våra gemensamma kostnader köra en procentbaserad metod. Dvs om jag tjänar 70% mer än henne en månad skall jag stå för 70% av kostnaderna och hon de resterande 30%. Vi båda har rörliga löner som baseras på upparbetade timmar så detta skulle variera från månad till månad, det skulle dock aldrig bli aktuellt att hon stod för större procentsats.  

    Min fråga är nu denna: Håller ni med henne? Är vår ekonomisituation orättvis mot henne? Hon kan inte förstå att jag inte går med på detta. 

    Jag bjuder henne självklart på merparten av saker som vi gör tillsammans, äter ute, ger bort presenter, köper dyrare jul och födelsedagspresenter, bjuder på kostnader vid resor. 

    Vi har vart sambos i 2,5 år. Inga barn, inte gifta, inte förlovade och valt dessa kostnader tillsammans, vid ett annat tillfälle där hon hade ett stabilare jobb. Ingen av oss är sjuka och jobben vi har är medvetna val som ingen har blivit forcerad in till.

    Finns fler nyanser till denna diskussion men jag vill inte göra inlägget för långt, jag kan delge mer information allt eftersom diskussionen fortlöper. 

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi
  • möjligt
    Noname00 skrev 2020-02-15 18:05:19 följande:

    Ja den kom till för att skydda den svagare partern.

    Kvinnan är hemma och mannen gör karriär är ett exempel.

    Men så ser det inte ut längre.

    Frågan är vem som är den svagare parten, den best bostadslån på dagens marknad eller den utan.

    Det finns lite att utveckla och aveckla när det gäller sambolagen.

    Att få 50% av nettovärdet bara för att man flyttade med in och brukat någon annans egendom är lite för generöst.

    Samma syfte skulle kunna uppfyllas om det var omvänt, att det är upp till sambos att reglera sina egendomar sins emellan.


    Lagen kom troligen till då det finns ett skydd för de som gifter sig och då giftemål slutade vara en nästan exklusiv norm så infördes ett delvis skydd även för de som endast valde att vara sambos genom livet
  • MRAKas
    TTV skrev 2020-02-12 16:46:44 följande:

    Vi har gemensamma kostnader som vi står 50/50 för (hyra, försäkringar och mat). Jag tjänar dock tre gånger mer än henne. 

    Hon vill nu att vi istället för att dela lika på våra gemensamma kostnader köra en procentbaserad metod. Dvs om jag tjänar 70% mer än henne en månad skall jag stå för 70% av kostnaderna och hon de resterande 30%.
    Min fråga är nu denna: Håller ni med henne? Är vår ekonomisituation orättvis mot henne? Hon kan inte förstå att jag inte går med på detta. 

     

    Vad säger ni?


    Jag orkar inte läsa igenom 13 sidor.. Så ursäkta om nån redan kläckt samma vishet..

    Det finns enligt alla sunda sätt att tänka endast 2 alternativ som är rättvisa.

    Det ena är att ni fortsätter som nu gör idag, ni delar alla gemensamma utgifter rakt av.
    Detta blir lite som att dela lägenhet med en polare o jag skulle aldrig personligen acceptera att leva på detta sätt i en relation. Men ekonomiskt rättvist är det utan tvekan.

    Det andra är att ni går all-in med fullständigt gemensam ekonomi, in med allt på samma konto o så dras allting därifrån. Detta gör att ni på alla sätt blir ekonomiska jämlikar inom förhållandet. Detta är det enda naturliga sättet att fördela ekonomi om avser att leva sitt liv tillsammans med en annan människa. Detta blir ju oerhört mer viktigt senare när det kommer barn o allt som det innebär för det ekonomiska med i bilden.

    Men att fördela det ekonomiska ansvaret procentuellt efter inkomst är inget annat än fullständigt o totalt orättvist ur alla perspektiv.
    Rent kommunistiskt vänstergängat vansinne rakt av, om din sambo kräver detta av dig så bör du avsluta förhållandet omedelbart.   


  • S23
    MRAKas skrev 2020-02-15 23:38:06 följande:

    Jag orkar inte läsa igenom 13 sidor.. Så ursäkta om nån redan kläckt samma vishet..

    Det finns enligt alla sunda sätt att tänka endast 2 alternativ som är rättvisa.

    Det ena är att ni fortsätter som nu gör idag, ni delar alla gemensamma utgifter rakt av.

    Detta blir lite som att dela lägenhet med en polare o jag skulle aldrig personligen acceptera att leva på detta sätt i en relation. Men ekonomiskt rättvist är det utan tvekan.

    Det andra är att ni går all-in med fullständigt gemensam ekonomi, in med allt på samma konto o så dras allting därifrån. Detta gör att ni på alla sätt blir ekonomiska jämlikar inom förhållandet. Detta är det enda naturliga sättet att fördela ekonomi om avser att leva sitt liv tillsammans med en annan människa. Detta blir ju oerhört mer viktigt senare när det kommer barn o allt som det innebär för det ekonomiska med i bilden.

    Men att fördela det ekonomiska ansvaret procentuellt efter inkomst är inget annat än fullständigt o totalt orättvist ur alla perspektiv.

    Rent kommunistiskt vänstergängat vansinne rakt av, om din sambo kräver detta av dig så bör du avsluta förhållandet omedelbart.   


    Nu förstår jag verkligen inte logiken? Alltså vad är bättre med att dela lika på pengarna än att ts står för 70% av utgifterna? Om pengarna går in på ett gemensamt konto får ju ts sambo tillgång till hälften av ts lön, om vi föruttter att de använder lika stor del av pengarna på det kontot, och det är ju mer än vad 70% av deras utgifter är?

    Jag är för att dela 50/50 på utgifterna dock
  • Lilyje
    TTV skrev 2020-02-13 12:50:28 följande:

    .Dock så hävdar hon att det är mitt "jobb" som sambo att säkerställa hennes lycka, och om jag har pengar kvar i slutet av månaden för att kunna säkerställa detta (utan att det syns på kontot allt för mycket) så skall jag göra så.

    !


    Men med det resonemanget så är det ju hennes jobb att säkerställa din lycka genom att ordna ekonomiska förutsättningar för att leva efter din standard?
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • PeppePeppeKop
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 17:18:27 följande:
    Fast så är det inte riktigt. Vid första anblicken kan det se ut så men praxis är att man måste ha bott ihop ett längre tag. Har man bara bott ihop ett år får den inflyttade sambon knappt någonting av värdet, det är tydligen först efter fem år som man delar lika. En förutsättning är fortfarande att bostaden inköpts för samboendet, inte bara att ena haft den sedan tidigare och den andra flyttat in.
    Var har du fått för dig detta? Vilken " praxis " skulle hävda att det inte räcker att man införskaffar lägenheten för gemensamt bruk och således blir gemensam egendom som de kommer att dela på 50/50 oavsett vem som köpt den ? 
    jag vill väldigt gärna se denna "praxis " som hävdar att man ska ha bott i den tillsammans i ett år.
  • PeppePeppeKop
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 17:18:27 följande:
    Fast så är det inte riktigt. Vid första anblicken kan det se ut så men praxis är att man måste ha bott ihop ett längre tag. Har man bara bott ihop ett år får den inflyttade sambon knappt någonting av värdet, det är tydligen först efter fem år som man delar lika. En förutsättning är fortfarande att bostaden inköpts för samboendet, inte bara att ena haft den sedan tidigare och den andra flyttat in.
    Tror vad du slarvigt kallar " praxis " innebär att du menar det finns en möjlighet till jämkning av beloppet baserat på vem som har spenderat mest och hur länge förhållandet har existerat, det finns även möjlighet att överta lägenhet om den ena parten behöver den mer. men detta är inte troligt utan barn.
  • sextiotalist
    MRAKas skrev 2020-02-15 23:38:06 följande:

    Jag orkar inte läsa igenom 13 sidor.. Så ursäkta om nån redan kläckt samma vishet..

    Det finns enligt alla sunda sätt att tänka endast 2 alternativ som är rättvisa.

    Det ena är att ni fortsätter som nu gör idag, ni delar alla gemensamma utgifter rakt av.

    Detta blir lite som att dela lägenhet med en polare o jag skulle aldrig personligen acceptera att leva på detta sätt i en relation. Men ekonomiskt rättvist är det utan tvekan.

    Det andra är att ni går all-in med fullständigt gemensam ekonomi, in med allt på samma konto o så dras allting därifrån. Detta gör att ni på alla sätt blir ekonomiska jämlikar inom förhållandet. Detta är det enda naturliga sättet att fördela ekonomi om avser att leva sitt liv tillsammans med en annan människa. Detta blir ju oerhört mer viktigt senare när det kommer barn o allt som det innebär för det ekonomiska med i bilden.

    Men att fördela det ekonomiska ansvaret procentuellt efter inkomst är inget annat än fullständigt o totalt orättvist ur alla perspektiv.

    Rent kommunistiskt vänstergängat vansinne rakt av, om din sambo kräver detta av dig så bör du avsluta förhållandet omedelbart.   


    Vet många som gör det och fixar det utmärkt.

    Vi har haft det så i 25 år och är allt annat än kommunister. För mig är fullständig gemensam ekonomi mer kommunistiskt och hade personligen aldrig gått med på detta
  • gbgumman
    sextiotalist skrev 2020-02-16 08:20:18 följande:
    Vet många som gör det och fixar det utmärkt.

    Vi har haft det så i 25 år och är allt annat än kommunister. För mig är fullständig gemensam ekonomi mer kommunistiskt och hade personligen aldrig gått med på detta
    Hur hade du löst vårt fall för 20 år sedan. Jag hade inkomst på ca 10 000kr och han hade inkomst på exakt 0kr. Tycker du då att han skulle sovit utanför lägenheten och inte ätit och jag inne i lägenheten och ätit mat?

    Exemplet kan låta överdrivet men du skriver också "aldrig skulle gått med på detta" idag 20 år senare har han en inkomst på 65000kr. Så det var knappast så att han saknade driv.
  • sextiotalist
    gbgumman skrev 2020-02-16 09:09:34 följande:

    Hur hade du löst vårt fall för 20 år sedan. Jag hade inkomst på ca 10 000kr och han hade inkomst på exakt 0kr. Tycker du då att han skulle sovit utanför lägenheten och inte ätit och jag inne i lägenheten och ätit mat?

    Exemplet kan låta överdrivet men du skriver också "aldrig skulle gått med på detta" idag 20 år senare har han en inkomst på 65000kr. Så det var knappast så att han saknade driv.


    Under en kortare period så hade sambon ingen inkomst. Då levde vi självklart på min inkomst.

    Om du läst mina svar i liknande trådar så vet du att jag alltid förordar generositet

    Jag hade aldrig gått med på gemensam ekonomi ändå.

    Vi hade fortfarande separata konton och ingen tillgång till varandras under denna begränsade period.

    Hade jag träffat en man som förväntade sig gemensam ekonomi så hade det inte blivit något samboförhållande
  • möjligt
    PeppePeppeKop skrev 2020-02-16 07:29:07 följande:

    Var har du fått för dig detta? Vilken " praxis " skulle hävda att det inte räcker att man införskaffar lägenheten för gemensamt bruk och således blir gemensam egendom som de kommer att dela på 50/50 oavsett vem som köpt den ? 

    jag vill väldigt gärna se denna "praxis " som hävdar att man ska ha bott i den tillsammans i ett år.


    Orkar inte googla just nu men tror man tillämpar samma jämnkningsprincip som man gör vid bodelning av ett äktenskap, dvs att man räknar upp andelen som ska delas baserat på boendetid upp till 5 år för att undvika väldig snedfördelning
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi