• TTV

    Sambon vill ha procentuell ekonomi

    Hej! Jag är intresserad utav era åsikter över en diskussion jag har tillsammans med min sambo just nu. 

    För någon vecka sedan berättade sambon att hon anser att vår privatekonomi-modell (eller vad man ska kalla det) är orättvis mot henne. 

    Vi har gemensamma kostnader som vi står 50/50 för (hyra, försäkringar och mat). Jag tjänar dock tre gånger mer än henne. 

    Hon vill nu att vi istället för att dela lika på våra gemensamma kostnader köra en procentbaserad metod. Dvs om jag tjänar 70% mer än henne en månad skall jag stå för 70% av kostnaderna och hon de resterande 30%. Vi båda har rörliga löner som baseras på upparbetade timmar så detta skulle variera från månad till månad, det skulle dock aldrig bli aktuellt att hon stod för större procentsats.  

    Min fråga är nu denna: Håller ni med henne? Är vår ekonomisituation orättvis mot henne? Hon kan inte förstå att jag inte går med på detta. 

    Jag bjuder henne självklart på merparten av saker som vi gör tillsammans, äter ute, ger bort presenter, köper dyrare jul och födelsedagspresenter, bjuder på kostnader vid resor. 

    Vi har vart sambos i 2,5 år. Inga barn, inte gifta, inte förlovade och valt dessa kostnader tillsammans, vid ett annat tillfälle där hon hade ett stabilare jobb. Ingen av oss är sjuka och jobben vi har är medvetna val som ingen har blivit forcerad in till.

    Finns fler nyanser till denna diskussion men jag vill inte göra inlägget för långt, jag kan delge mer information allt eftersom diskussionen fortlöper. 

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi
  • PeppePeppeKop
    möjligt skrev 2020-02-16 09:26:57 följande:


    Gick fort

    Paragraf 15 i sambolagen

    Tror praxis brukar jobba utifrån 5 år men har inte kollat noggrannare
    Jag skrev på min andra komentar om du hade läst, att jämkning måste vara det hon syftar på, jämkning är inte = praxis...

    "15 §   I den mån det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en sambo när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning" 

    Eftersom du är så bra på att läsa kanske du skulle läst vad min poäng var, TS är redan idag sambo med denna kvinna, varför skulle det krävas 5 år i den NYA lägenheten för att dess värde skulle delas? Har du någon juridisk kompetens öht eller sitter du bara o gissar begrepp ?
  • Amfitrite2
    sextiotalist skrev 2020-02-16 09:16:14 följande:
    Under en kortare period så hade sambon ingen inkomst. Då levde vi självklart på min inkomst.

    Om du läst mina svar i liknande trådar så vet du att jag alltid förordar generositet

    Jag hade aldrig gått med på gemensam ekonomi ändå.

    Vi hade fortfarande separata konton och ingen tillgång till varandras under denna begränsade period.

    Hade jag träffat en man som förväntade sig gemensam ekonomi så hade det inte blivit något samboförhållande
    Nu är du, vad jag har förstått, högutbildad och högavlönad. Så i ditt fall tjänar du ju på den modellen (antar jag). Men du måste ju också veta (annars finns det statistik där ute...), att i majoriteten av alla parförhållanden är det inte så? Utan kvinnan tjänar betydligt mindre än mannen, och efter småbarnsperioden har hon kommit efter ännu mer - och kommer aldrig ikapp. 

    Det du förordar - utifrån ett mycket privilegierat perspektiv - skadar majoriteten av alla kvinnor där ute.

    Vidare tycker jag inte att begreppet "generös" har något i ett förhållande att göra. Det signalerar att en är överordnad och en underordnad, och att den som är överordnad kan tänka sig att vara lite snäll mot den andra ibland. Men bara när det passar och på sina egna villkor. Jag skulle ALDRIG acceptera att leva så!
  • sextiotalist
    Amfitrite2 skrev 2020-02-16 09:51:41 följande:

    Nu är du, vad jag har förstått, högutbildad och högavlönad. Så i ditt fall tjänar du ju på den modellen (antar jag). Men du måste ju också veta (annars finns det statistik där ute...), att i majoriteten av alla parförhållanden är det inte så? Utan kvinnan tjänar betydligt mindre än mannen, och efter småbarnsperioden har hon kommit efter ännu mer - och kommer aldrig ikapp. 

    Det du förordar - utifrån ett mycket privilegierat perspektiv - skadar majoriteten av alla kvinnor där ute.

    Vidare tycker jag inte att begreppet "generös" har något i ett förhållande att göra. Det signalerar att en är överordnad och en underordnad, och att den som är överordnad kan tänka sig att vara lite snäll mot den andra ibland. Men bara när det passar och på sina egna villkor. Jag skulle ALDRIG acceptera att leva så!


    Glömde ömsesidigt generöst. Självklart utgår jag hur jag vill leva ekonomiskt utifrån min situation.

    Om man inte är ömsesidigt generös mot varandra så spelar det ingen roll vilken form av ekonomi man väljer.

    Läste en undersökning att 1/3 har gemensam ekonomi, 1/3 det vi har, 1/3 som ts har.

    För sambon var det lika självklart att ha det upplägget som vi har.
  • Amfitrite2
    sextiotalist skrev 2020-02-16 09:57:37 följande:
    Glömde ömsesidigt generöst. Självklart utgår jag hur jag vill leva ekonomiskt utifrån min situation.

    Om man inte är ömsesidigt generös mot varandra så spelar det ingen roll vilken form av ekonomi man väljer.

    Läste en undersökning att 1/3 har gemensam ekonomi, 1/3 det vi har, 1/3 som ts har.

    För sambon var det lika självklart att ha det upplägget som vi har.
    ...men kan du se problemen som uppstår, om hon är låt oss säga timanställd som springvikarie på kommunens äldreboenden, dagis eller bibliotek - och han har en hög befattning och tjänar, låt oss säga 90 000 i månaden. En gång i framtiden blir även pensionerna där efter.

    Och de ska leva så i kanske 50 år, fast de har gemensamma barn och allt?
  • sextiotalist
    Amfitrite2 skrev 2020-02-16 10:03:04 följande:

    ...men kan du se problemen som uppstår, om hon är låt oss säga timanställd som springvikarie på kommunens äldreboenden, dagis eller bibliotek - och han har en hög befattning och tjänar, låt oss säga 90 000 i månaden. En gång i framtiden blir även pensionerna där efter.

    Och de ska leva så i kanske 50 år, fast de har gemensamma barn och allt?


    Fast nu är det inte så och jag hade troligen inte valt att bli sambo under sådana omständigheter.

    För MIG är inte gemensam ekonomi inte ett alternativ

    Hur andra vill ha det är upp till dom.
  • Amfitrite2
    sextiotalist skrev 2020-02-16 10:06:55 följande:
    Fast nu är det inte så och jag hade troligen inte valt att bli sambo under sådana omständigheter.

    För MIG är inte gemensam ekonomi inte ett alternativ

    Hur andra vill ha det är upp till dom.
    Du väljer alltså partner efter inkomstklass..? Fräscht...
  • gbgumman
    Amfitrite2 skrev 2020-02-16 09:51:41 följande:
    Nu är du, vad jag har förstått, högutbildad och högavlönad. Så i ditt fall tjänar du ju på den modellen (antar jag). Men du måste ju också veta (annars finns det statistik där ute...), att i majoriteten av alla parförhållanden är det inte så? Utan kvinnan tjänar betydligt mindre än mannen, och efter småbarnsperioden har hon kommit efter ännu mer - och kommer aldrig ikapp. 

    Det du förordar - utifrån ett mycket privilegierat perspektiv - skadar majoriteten av alla kvinnor där ute.

    Vidare tycker jag inte att begreppet "generös" har något i ett förhållande att göra. Det signalerar att en är överordnad och en underordnad, och att den som är överordnad kan tänka sig att vara lite snäll mot den andra ibland. Men bara när det passar och på sina egna villkor. Jag skulle ALDRIG acceptera att leva så!
    Håller med. Skulle inte heller vilja leva där man ska hoppas att ens sambo ska vara "generös" i vardagen. Vi vill leva ett liv där man VET vad man kan vänta sig och där båda partner ska kunna känna sig fri att bestämma/ta initiativ till semesteraktivitet, kvalitén på maten m.m.
  • sextiotalist
    Amfitrite2 skrev 2020-02-16 10:08:26 följande:

    Du väljer alltså partner efter inkomstklass..? Fräscht...


    Jag valde även bort en man med god ekonomi pga andra orsaker.

    Nu var jag frivilligt singel i fyra år när jag träffade sambon och det var två saker som gjorde att jag valde att bli sambo. Dels synen på ekonomi, dels synen att jag inte behövde ta hela paketet eftersom han hade barn.

    Jag hade passerat 30 med några år och var van att leva mitt liv.

    Hade jag velat annat så hade jag kunnat bli sambo med en man med god ekonomi och såg gemensam ekonomi som självklart och dessutom ogenerös
  • Noname00
    PeppePeppeKop skrev 2020-02-16 07:29:07 följande:
    Var har du fått för dig detta? Vilken " praxis " skulle hävda att det inte räcker att man införskaffar lägenheten för gemensamt bruk och således blir gemensam egendom som de kommer att dela på 50/50 oavsett vem som köpt den ? 
    jag vill väldigt gärna se denna "praxis " som hävdar att man ska ha bott i den tillsammans i ett år.
    Sök på begränsningsregler Sambolagen så hittar du en massa info.
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi