• Anonym (KONTANTSAMHÄLLE)

    SWEDBANHAVERI!!Samhället stannar! Hur sårbart får det bli innan nån reagerar????

    Måste berätta något helt galet som hände mig idag. Skulle ta mig till jobbet imorse med pendeltåget och ladda mitt åkkort. (Kör vanligtvis bil när den inte är på verkstad)

    Mitt bankkort SWEDBANK fungerade inte och jag hade inga kontanter med mig och inte tillräckligt liggande hemma för att tanka kortet som har ett mimimum på 134 kr för att kunna användas...bara det helt jävla sjukt!!!  Kunde alltså inte ta mig in till stan och jobbet. Jag tänkte då att jag skulle be en vän eller släkting om att föra över pengar, men ser ni, detta fungerade inte heller eftersom alla tjänster låg nere. WTF?????????????

    Det är skandal att vårt samhälle blivit så sårbart att allt bygger på att elektroniken fungerar. Hur fan ska man få mat, kunna ta sig till jobb, betala räkningar, ta emot hjälpmedel osv? Många tar ju inte ens kontanter idag och du kan ju inte få ut några kontanter...

    Råkat ut för 3 ggr tidigare att mitt kort (magnetremsan) slutat funka och då på en helg, så fått vänta 5-7 dgr på ett nytt kort varför jag numera nästan alltid har kontanter hemma. Skulle ta ut nya idag men tji fick jag...

    Vill höra andras historier hur ni drabbats idag och hur ni hanterat det? Vad tycker ni om det elektroniska samhället?

  • Svar på tråden SWEDBANHAVERI!!Samhället stannar! Hur sårbart får det bli innan nån reagerar????
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Moa) skrev 2020-02-15 07:52:30 följande:

    Nej set har aldrig drabbat mig. Jag är inte ett dugg orolig och har inga kontanter.

    Här länge var swedbank nere, 24 h?

    Om magnetremsan på ditt kort slutar fungera kanske chipet fungerar, eller din swish eller så kan du ha fler kort. Att alla tjänster på en bank ligger nere är ju oerhört ovanligt. Och att det skulle gälla flera banker samtidigt är ju nästintill obefintligt, då är troligen landet under attack....

    Nej jag är inte ett dugg orolig och mycket glad över denna utveckling med kontantfritt samhälle.

    Vad vill du ändra på?


    Varför är du glad över utveckling mot ett kontantfritt samhälle?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Maria) skrev 2020-02-15 05:27:01 följande:
    Tror vårt samhälle är väldigt sårbart egentligen. Det har bara inte hänt något större problem än...
    Säger inte att det var bättre förr, men det är inte särskilt bra nu heller. Just det här kontantlösa samhället tycker jag inte riktigt om. Har alltid en ansenlig summa liggandes hemma, utifall att det behövas. Bor lite ocentralt, det gör att man blir väldigt låst vid missöden, tex bilarna går sönder, korten fungerar inte. Man vet aldrig när man snabbt kan behöva ha cash helt enkelt. Samtidigt fungerar ju inte kontanter knappt längre, buss tex. Men vi kan iallafall handla i vår by isåfall.
    Har du en bunker med en årsförbrukning av konserver också?
    Är du rädd för att kriget ska komma?
    Eller den "stora katastrofen"?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Maria) skrev 2020-02-15 07:57:09 följande:
    Varför är du glad över utveckling mot ett kontantfritt samhälle?
    Skönt att slippa kontanter. Smidigt. Mycket smidigt.
    Ingen risk att tappa sina pengar.
    Rånrisken på butiker och busschaufförer går ned.
    Mycket enkelt att flytta om pengar för investering, eller om jag behöver dem.
    Jag kan handla över hela världen från min soffa.

    Det är väldigt mycket jag gillar.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Moa) skrev 2020-02-15 09:07:27 följande:

    Har du en bunker med en årsförbrukning av konserver också?

    Är du rädd för att kriget ska komma?

    Eller den "stora katastrofen"?


    Nej. Men eftersom jag bor en bit ifrån större städer och har barn så får man helt enkelt vara lite mer förberedd. Har du problem med det? Vet inte vart du bor?

    Men kommer ihåg när jag var ung, Novemberstormen - 95 med massa snö. Då var vi utan ström i en vecka. Men vi hade reserv-aggregat då vi hade lantbruk. Så är van att allt inte fungerar alltid.

    Känns som att du är en stadsbo fjärran realiteten?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Någon) skrev 2020-02-15 09:03:17 följande:
    Tänkvärd artikel:

    nyheteridag.se/john-gustavsson-ett-kontantlos.../
    Staten har redan idag möjlighet att kolla köp i realtid. Det görs vid brottsutredningar.

    Det allra viktigaste när det gäller att få ha kvar demokratin är att rösta på partier som verkligen jobbar för att den ska finnas kvar för alla medborgare. Demokratin hänger inte på om vi betalar med kort eller kontanter, den hänger på vilka lagar och regler vi har i landet.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Maria) skrev 2020-02-15 09:23:11 följande:
    Nej. Men eftersom jag bor en bit ifrån större städer och har barn så får man helt enkelt vara lite mer förberedd. Har du problem med det? Vet inte vart du bor?

    Men kommer ihåg när jag var ung, Novemberstormen - 95 med massa snö. Då var vi utan ström i en vecka. Men vi hade reserv-aggregat då vi hade lantbruk. Så är van att allt inte fungerar alltid.
    Känns som att du är en stadsbo fjärran realiteten?
    Nej jag har inga problem med det. Du får gärna bo helt avskilt från samhället i ett hus i skogen för min del. Det gör inte mig något.

    Varför vill du att  jag ska börja använda kontanter? Har du problem med att jag inte använder kontanter och är väldigt nöjd med det?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Moa) skrev 2020-02-15 09:15:52 följande:

    Skönt att slippa kontanter. Smidigt. Mycket smidigt.

    Ingen risk att tappa sina pengar.

    Rånrisken på butiker och busschaufförer går ned.

    Mycket enkelt att flytta om pengar för investering, eller om jag behöver dem.

    Jag kan handla över hela världen från min soffa.

    Det är väldigt mycket jag gillar.


    Ja. Det är smidigt när det fungerar. Att rånrisken blivit mindre är bra. Fast nu går ju visst folk bara in och hämtar mat och grejer i butikerna istället i vissa områden. Bär kniv, andra vapen och är hotfulla. Härlig utveckling...
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Maria) skrev 2020-02-15 09:30:06 följande:
    Ja. Det är smidigt när det fungerar. Att rånrisken blivit mindre är bra. Fast nu går ju visst folk bara in och hämtar mat och grejer i butikerna istället i vissa områden. Bär kniv, andra vapen och är hotfulla. Härlig utveckling...
    På vilket sätt skulle att betala med kontanter istället för kort minska att folk hotar andra med kniv?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Moa) skrev 2020-02-15 09:25:40 följande:

    Nej jag har inga problem med det. Du får gärna bo helt avskilt från samhället i ett hus i skogen för min del. Det gör inte mig något.

    Varför vill du att  jag ska börja använda kontanter? Har du problem med att jag inte använder kontanter och är väldigt nöjd med det?


    Bor inte avskilt i skogen. Men även ganska centralt så att säga i tex södra Sverige kan det vara en bit mellan städer.

    Jag är nöjd och du är nöjd. Vad bra.
Svar på tråden SWEDBANHAVERI!!Samhället stannar! Hur sårbart får det bli innan nån reagerar????