• Russin112

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Russin112
    Sessx skrev 2020-09-30 20:45:46 följande:
    Nää, när jag var hos läkaren fick jag ett negativt test (urin) och dagen efter kom mensen..

    Håller tummarna för oss!

    okej okej, vad märkligt! 


     

  • amandakollb
    MiniNin skrev 2020-10-01 13:44:01 följande:

    Uppdatering från mig: tempen sjönk ytterligare 0,3 grader idag så nu är jag under baseline. Jag blödde rejält (färskt) under sex igårkväll men inget efter och det fick mig att fundera lite men det är ingen tvekan nu. För typ två timmar sen började jag få mensvärk i benet och såg sen ljusrött på pappret på toa. Så mens idag alltså.

    Ska kontakta kliniken under eftermiddagen. Förhoppningsvis kan jag starta med sprutor redan ikväll men det kan vara så att de vill vänta in ett negativt grav-test imorrn bitti och då startar jag imorrn-kväll. Kan det blir tredje gången gillt? Snälla?


    Absolut, här är min tempkurva den gången jag plussa. Så var ju lite upp och ned där! Men tråkigt att den nu åkte ned under coverline :( för mig tog det sig på tredje omgången så jag hoppas så att det gör det för dig med!!:)

  • amandakollb
    akalei skrev 2020-09-30 17:32:20 följande:

    Spännande att höra om hur det går för alla, här kommer en liten uppdatering från mig också. Går idag enligt mina beräkningar in i vecka 7 och det verkar ju peppar peppar gå bra än så länge. Känner mig just nu ganska lugn och försöker ta en dag i taget. Mår överlag bra, mest tydliga symptomet är mina bröst som blivit så sjukt pluffsiga och ömma. 

    Ska på tidigt UL på måndag vilket såklart känns nervöst och spännande. Hoppas hoppas hoppas att allt ser bra ut. <3

    Sedan tidigare har jag tyvärr cellförändringar som dock inte varit tillräckligt allvarliga för att behöva opereras bort, men om man blir gravid måste man gå på extra kontroll tidigt i graviditeten (pga att livmodertappen förändras blir det svårt att se senare i graviditeten) så det ska jag också göra nästa vecka. Våndan inför det överskuggar typ nervositeten inför ultraljudet, bläh. Hade inte en så bra upplevelse med vävnadsprovet sist. Läkarna säger ju att det inte alls är någon fara att göra det som gravid men man blir ju ändå nojig och allmänt osugen på att nån ska va där och hålla på, usch. Men får väl bara bita ihop och lita på läkarna, vad ska man göra liksom :) Håll tummarna för att de inte behöver ta några vävnadsprover :)


    Kul med uppdatering! Och så spännande med första ultraljudet, du får uppdatera efter :)) har aldrig haft cellförändringar så kan ingenting om de men hoppas allt ser fint ut <3
  • Russin112

    Nu är jag på ovitrelle + 5 och tiden går så långsamt.... kan inte tänka på annat!! Har dessutom haft spänningar i livmodern sedan äl och det gör ju mkt ännu mer förväntansfull

  • Anonym1Ha
    Russin112 skrev 2020-10-02 08:32:10 följande:

    Nu är jag på ovitrelle + 5 och tiden går så långsamt.... kan inte tänka på annat!! Har dessutom haft spänningar i livmodern sedan äl och det gör ju mkt ännu mer förväntansfull


    Haha ja som man känner igen sig! Jag tycker dagarna till ägglossning går ganska fort men sen....! Dagarna från ovitrelle till BIM/test.. de är så långa!! hoppas hoppas!!
  • MiniNin
    Russin112 skrev 2020-10-01 14:57:31 följande:

    Fy fan vad trist att höra :( 

    Skönt om du kan komma igång direkt men förstår om dem tycker du ska testa först, man vet ju aldrig om de möjligtvis kan vara nidblödning. Tredje gången gillt!! Vi bestämmer det tycker jag :D <3 


    amandakollb skrev 2020-10-01 15:54:04 följande:

    Absolut, här är min tempkurva den gången jag plussa. Så var ju lite upp och ned där! Men tråkigt att den nu åkte ned under coverline :( för mig tog det sig på tredje omgången så jag hoppas så att det gör det för dig med!!:)


    Tog kontakt med kliniken igår eftermiddag på 1177 och det är tydligen väldigt viktigt på min klinik att man väntar tills Ovitrelle+17 innan man testar oavsett om man fått mens eller ej. Fick svar där de rekommenderade mig att vänta tills dess och därför måste jag också vänta med sprutorna. Så långt var jag helt med på deras svar men sen sa de att jag skulle vänta in nästa mens (!!!), att det är viktigt att kroppen får återhämta sig mellan stimuleringarna. Hela jag bara kände NEJ!

    Så kontaktade dem på telefon idag och ifrågasatte varför jag fick starta direkt på förra blödningen och att det inte kan vara sån stor skillnad på cd2 eller cd4 i detta fallet osv. och efter många om och men (och efter en läkarkonsultation) så fick jag tummen upp att börja med Menopur igen på söndag kväll om grav-testet var negativt. Ibland får man alltså stå på sig och ifrågasätta om något känns konstigt! Thank god så löste det sig.

    Har tagit ett graviditetstest idag som var negativt (ville ha test gjort inför samtalet) men ska ta ett till då på söndag. Sen sprutstart igen.

    Har bestämt mig för att bara tempa fram till bekräftad

    ägglossning nästa gång. Känner att jag vill bespara mig huvudbry och oro helt enkelt.

    Hoppas SÅ på tredje gången gillt!
  • Russin112
    MiniNin skrev 2020-10-02 10:07:16 följande:
    amandakollb skrev 2020-10-01 15:54:04 följande:

    Absolut, här är min tempkurva den gången jag plussa. Så var ju lite upp och ned där! Men tråkigt att den nu åkte ned under coverline :( för mig tog det sig på tredje omgången så jag hoppas så att det gör det för dig med!!:)


    Tog kontakt med kliniken igår eftermiddag på 1177 och det är tydligen väldigt viktigt på min klinik att man väntar tills Ovitrelle+17 innan man testar oavsett om man fått mens eller ej. Fick svar där de rekommenderade mig att vänta tills dess och därför måste jag också vänta med sprutorna. Så långt var jag helt med på deras svar men sen sa de att jag skulle vänta in nästa mens (!!!), att det är viktigt att kroppen får återhämta sig mellan stimuleringarna. Hela jag bara kände NEJ!

    Så kontaktade dem på telefon idag och ifrågasatte varför jag fick starta direkt på förra blödningen och att det inte kan vara sån stor skillnad på cd2 eller cd4 i detta fallet osv. och efter många om och men (och efter en läkarkonsultation) så fick jag tummen upp att börja med Menopur igen på söndag kväll om grav-testet var negativt. Ibland får man alltså stå på sig och ifrågasätta om något känns konstigt! Thank god så löste det sig.

    Har tagit ett graviditetstest idag som var negativt (ville ha test gjort inför samtalet) men ska ta ett till då på söndag. Sen sprutstart igen.

    Har bestämt mig för att bara tempa fram till bekräftad

    ägglossning nästa gång. Känner att jag vill bespara mig huvudbry och oro helt enkelt.

    Hoppas SÅ på tredje gången gillt!
    Men alltså va?! varför skulle du behöva vila kroppen efter endast 2 ägglossningar? hade de någon förklaring på det? man har ju hört om att kroppen kan behöva vila efter ca 7-10 månader med stimulering... Bra att du stod på dig!  
  • akalei
    MiniNin skrev 2020-10-02 10:07:16 följande:

    Tog kontakt med kliniken igår eftermiddag på 1177 och det är tydligen väldigt viktigt på min klinik att man väntar tills Ovitrelle+17 innan man testar oavsett om man fått mens eller ej. Fick svar där de rekommenderade mig att vänta tills dess och därför måste jag också vänta med sprutorna. Så långt var jag helt med på deras svar men sen sa de att jag skulle vänta in nästa mens (!!!), att det är viktigt att kroppen får återhämta sig mellan stimuleringarna. Hela jag bara kände NEJ!

    Så kontaktade dem på telefon idag och ifrågasatte varför jag fick starta direkt på förra blödningen och att det inte kan vara sån stor skillnad på cd2 eller cd4 i detta fallet osv. och efter många om och men (och efter en läkarkonsultation) så fick jag tummen upp att börja med Menopur igen på söndag kväll om grav-testet var negativt. Ibland får man alltså stå på sig och ifrågasätta om något känns konstigt! Thank god så löste det sig.

    Har tagit ett graviditetstest idag som var negativt (ville ha test gjort inför samtalet) men ska ta ett till då på söndag. Sen sprutstart igen.

    Har bestämt mig för att bara tempa fram till bekräftad

    ägglossning nästa gång. Känner att jag vill bespara mig huvudbry och oro helt enkelt.

    Hoppas SÅ på tredje gången gillt!


    Vad bra att du stod på dig! Fattar verkligen att du inte ville vänta. Jag kan väl köpa att man behöver en paus om man gjort massvis med simuleringar men inte efter två liksom... Kanske va nåt missförstånd från deras sida bara.

    Håller alla tummar för tredje gången gillt nu!!!
  • JesFon

    Hej allihop. Följt tråden under en period och är inne på försök 2 med letrozol och ovitrelle.

    Är på dag 17 efter ovitrelle (förra cykeln fick jag mens på dag 14efter ovitrelle) och har kraftig brännande mensvärk men inte en tillstymmelse till bruna flytningar som jag ALLTID har innan mensen sätter fart. Testade negativt dag 11 men cb plus, svagt positivt dag 12, sedan dess negativt igen..

    Livmodertappen sitter superhögt och är hård idag, igår mer mjuk och lägre. Men det känns som om den vandrar upp och ner hej vilt där inne så inte särskilt pålitlig.

    Jag blir så frustrerad över denna värk, dessa negativa tester och att jag inte får en blödning!

    Har en drös med gravsymptom som jag säkert inbillar mig! Yrsel sedan 1vecka tillbaka, tycker mina bröstsvårtor börjar mörkna och brösten blir fylligare, den konstiga molvärken som är centrerad precis ovanför blygbenet. Får säkert min mens när som men brukar alltid ha brunaktiga flytningar innan.

    Och varför fick jag negativt, sedan positivt och sen negativt igen?

    Nästa steg i vår utredning är spermaprov samt äggledarspolning.

  • Russin112
    JesFon skrev 2020-10-03 08:09:38 följande:

    Hej allihop. Följt tråden under en period och är inne på försök 2 med letrozol och ovitrelle.

    Är på dag 17 efter ovitrelle (förra cykeln fick jag mens på dag 14efter ovitrelle) och har kraftig brännande mensvärk men inte en tillstymmelse till bruna flytningar som jag ALLTID har innan mensen sätter fart. Testade negativt dag 11 men cb plus, svagt positivt dag 12, sedan dess negativt igen..

    Livmodertappen sitter superhögt och är hård idag, igår mer mjuk och lägre. Men det känns som om den vandrar upp och ner hej vilt där inne så inte särskilt pålitlig.

    Jag blir så frustrerad över denna värk, dessa negativa tester och att jag inte får en blödning!

    Har en drös med gravsymptom som jag säkert inbillar mig! Yrsel sedan 1vecka tillbaka, tycker mina bröstsvårtor börjar mörkna och brösten blir fylligare, den konstiga molvärken som är centrerad precis ovanför blygbenet. Får säkert min mens när som men brukar alltid ha brunaktiga flytningar innan.

    Och varför fick jag negativt, sedan positivt och sen negativt igen?

    Nästa steg i vår utredning är spermaprov samt äggledarspolning.


    Välkommen hit! Vad kul att vi blir fler och fler, (eller ja egentligen inte för de innebär ju att fler har svårt att få barn).

    Låter superfrustrerande, Ovitrelle + 17 är ju en evighet av väntan! Är du säker på att du fick ägglossning? Testade du/tempade? :)

    Gravidsympton kanske kan beror på ovitrellen eller att du faktiskt är gravid men är en låghormonare. Håller tummarna att du plussar!!!

    Märklig att alla har så olika i sina utredningar, för oss var det obligatoriskt med spolning och spermaprov innan letrozol.

    Föresten, har du PCOS ?
Svar på tråden Letrozol, PCO