• Russin112

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Sessx

    Hej, inte kommenterat på ett tag men nu känner jag att det är dags att få uppdatera lite igen :)

    Har gått igenom min första kur med Letrozol (ett piller i 5 dagar).
    CD 12: Äggblåsa 14mm enl VUL, slemhinna "ej redo".
    CD 14: Äggblåsa 19 mm enl VUL, fin slemhinna = Ovitrelle
    CD 16: fick lite brun flytning så anar ÄL har skett
    CD 21: Negativt test så Ovitrelle verkar ur kroppen

    Idag är jag på CD 26 (Ovitrelle +12), kunde dumt nog inte hålla mig så tog ett test imorse = negativt. Mensen bör komma på lördag eller söndag så kanske finns tid kvar för positivt test. Men klart man blev lite nedslagen...

    Om det inte blir positivt så är nog planen en vända till med Letrozol, anar att han kommer höja dosen då han tyckte Östrogen-nivån hade lite dålig respons denna cykel. Jag ligger också precis på BMI under 35 så fått råd att gå ned lite i vikt då vi i Januari ska skicka vidare för IVF.

    En del av mig börjar fundera lite extra kring hjälpen man får. Jag verkar få ägglossning även utan letrozol men med väldigt långa cykler, oftast 40-50 dagar. Men jag har alltid fått positivt ÄL test och vi har nog prickat in sexet bra men ändå inte blivit gravid (förutom en gång för ett år sen). Så just nu tänker jag att den enda hjälpen gör är att jag får mer normal längd på mina cykler, men sannolikheten att bli gravid är ändå lika "dålig" som förut? Drömmen vore ju om det fanns ett mirakelpiller som även gjorde att befruktningen sker och att ägget fäster.. 

  • Russin112
    Anonym1Ha skrev 2020-11-04 09:14:17 följande:

    En uppdatering från mig då.

    Letrozole kur nr 9 tror jag. Den sista iaf! Enkel dos, haft ägglossning varje gång.. blivit så många kurer pga en polyp som de tog bort i slutet på augusti och ville ge de några månader till innan ivf. Mannen är testad och inga fel där.

    Var på VUL cd 15 i måndags, en äggblåsa på 20mm. Tog ovitrelle då. Så nu vääääntar vi. Om det blir mens igen så blir de ingen mer letrozole utan påbörja resan med ivf. Blir i Malmö. De trodde väntetiden var 1-2månader men man vet ju inte hur covid påverkar. Det vore som ett mirakel om jag kunde få bli gravid nu <3 det här trodde man inte i början av året, uff va tungt de är till och från... BIM 18/11, är då ovitrelle +16. Kom igen nu!!!!


    håller alla tummar och tår att kur nummer 9 blir er magiska omgång <3, om inte så måste det ändå kännas superskönt att ha en plan med ivf! 

  • Russin112
    Sessx skrev 2020-11-04 10:18:17 följande:

    Hej, inte kommenterat på ett tag men nu känner jag att det är dags att få uppdatera lite igen :)

    Har gått igenom min första kur med Letrozol (ett piller i 5 dagar).
    CD 12: Äggblåsa 14mm enl VUL, slemhinna "ej redo".
    CD 14: Äggblåsa 19 mm enl VUL, fin slemhinna = Ovitrelle
    CD 16: fick lite brun flytning så anar ÄL har skett
    CD 21: Negativt test så Ovitrelle verkar ur kroppen

    Idag är jag på CD 26 (Ovitrelle +12), kunde dumt nog inte hålla mig så tog ett test imorse = negativt. Mensen bör komma på lördag eller söndag så kanske finns tid kvar för positivt test. Men klart man blev lite nedslagen...

    Om det inte blir positivt så är nog planen en vända till med Letrozol, anar att han kommer höja dosen då han tyckte Östrogen-nivån hade lite dålig respons denna cykel. Jag ligger också precis på BMI under 35 så fått råd att gå ned lite i vikt då vi i Januari ska skicka vidare för IVF.

    En del av mig börjar fundera lite extra kring hjälpen man får. Jag verkar få ägglossning även utan letrozol men med väldigt långa cykler, oftast 40-50 dagar. Men jag har alltid fått positivt ÄL test och vi har nog prickat in sexet bra men ändå inte blivit gravid (förutom en gång för ett år sen). Så just nu tänker jag att den enda hjälpen gör är att jag får mer normal längd på mina cykler, men sannolikheten att bli gravid är ändå lika "dålig" som förut? Drömmen vore ju om det fanns ett mirakelpiller som även gjorde att befruktningen sker och att ägget fäster.. 


    Vad härligt med så fina resultat av enkeldos! :D (Från en som tar kvadrupel dos)


    själv är jag på CD 22, Ovitrelle + 6 och vill börja testa mig redan nu xD, väntar är verkligen supertuff! 


    Hur kommer det sig att ni så fort går vidare till IVF ifall ni inte lyckas på två kurer med letrozol? Som jag har förstått det så hjälper letrozol även för de som har äl genom att ge äggen ett extra skjut men även förbättrad kvalité, hur detta sker verkar de dock vara frågetecken kring. 

    Hoppas det tar sig för er nu! :)

  • Sessx

    Jo man ska väl egentligen bli glad för att det funkar. Men när man slutade med P-piller dec 2018 börjar man tappa gnistan lite. 
    Kul att du också fått en fin blåsa och kunde köra igång! Väntan är verkligen evig!

    Vet faktiskt inte men tror att vår läkare förstod vår längtan och när vi försökt så länge så är det ingen nytta med att vänta för länge med att skicka oss vidare. 
    Jag är också 33 år så kanske har att göra med att mina bästa år är förbi..
    Jag är nog ändå glad över att han är villig att låta oss gå på IVF så snart som möjligt. Sambon blev lite chockad över hur fort allt går, han trodde det fanns så mycket att göra innan IVF men nu börjar han också landa i det.


    Russin112 skrev 2020-11-04 11:00:24 följande:

    Vad härligt med så fina resultat av enkeldos! :D (Från en som tar kvadrupel dos)


    själv är jag på CD 22, Ovitrelle + 6 och vill börja testa mig redan nu xD, väntar är verkligen supertuff! 


    Hur kommer det sig att ni så fort går vidare till IVF ifall ni inte lyckas på två kurer med letrozol? Som jag har förstått det så hjälper letrozol även för de som har äl genom att ge äggen ett extra skjut men även förbättrad kvalité, hur detta sker verkar de dock vara frågetecken kring. 

    Hoppas det tar sig för er nu! :


  • akalei
    Anonym1Ha skrev 2020-11-04 09:14:17 följande:

    En uppdatering från mig då.

    Letrozole kur nr 9 tror jag. Den sista iaf! Enkel dos, haft ägglossning varje gång.. blivit så många kurer pga en polyp som de tog bort i slutet på augusti och ville ge de några månader till innan ivf. Mannen är testad och inga fel där.

    Var på VUL cd 15 i måndags, en äggblåsa på 20mm. Tog ovitrelle då. Så nu vääääntar vi. Om det blir mens igen så blir de ingen mer letrozole utan påbörja resan med ivf. Blir i Malmö. De trodde väntetiden var 1-2månader men man vet ju inte hur covid påverkar. Det vore som ett mirakel om jag kunde få bli gravid nu <3 det här trodde man inte i början av året, uff va tungt de är till och från... BIM 18/11, är då ovitrelle +16. Kom igen nu!!!!


    1-2 månader låter ju inte alltför farligt. Men hoppas såklart att det tar sig denna gång för er! <3
  • akalei
    Sessx skrev 2020-11-04 10:18:17 följande:

    Hej, inte kommenterat på ett tag men nu känner jag att det är dags att få uppdatera lite igen :)

    Har gått igenom min första kur med Letrozol (ett piller i 5 dagar).

    CD 12: Äggblåsa 14mm enl VUL, slemhinna "ej redo".

    CD 14: Äggblåsa 19 mm enl VUL, fin slemhinna = Ovitrelle

    CD 16: fick lite brun flytning så anar ÄL har skett

    CD 21: Negativt test så Ovitrelle verkar ur kroppen

    Idag är jag på CD 26 (Ovitrelle +12), kunde dumt nog inte hålla mig så tog ett test imorse = negativt. Mensen bör komma på lördag eller söndag så kanske finns tid kvar för positivt test. Men klart man blev lite nedslagen...

    Om det inte blir positivt så är nog planen en vända till med Letrozol, anar att han kommer höja dosen då han tyckte Östrogen-nivån hade lite dålig respons denna cykel. Jag ligger också precis på BMI under 35 så fått råd att gå ned lite i vikt då vi i Januari ska skicka vidare för IVF.

    En del av mig börjar fundera lite extra kring hjälpen man får. Jag verkar få ägglossning även utan letrozol men med väldigt långa cykler, oftast 40-50 dagar. Men jag har alltid fått positivt ÄL test och vi har nog prickat in sexet bra men ändå inte blivit gravid (förutom en gång för ett år sen). Så just nu tänker jag att den enda hjälpen gör är att jag får mer normal längd på mina cykler, men sannolikheten att bli gravid är ändå lika "dålig" som förut? Drömmen vore ju om det fanns ett mirakelpiller som även gjorde att befruktningen sker och att ägget fäster.. 


    Hm är du säker på att du haft ÄL utan Letrozol? Tänker att ÄL test kan visa fel med PCOS... Har själv haft ganska mycket otydliga test som jag först tolkat som positiva men som jag i efterhand fattat inte alla varit ÄL...

    Otrivelle+12 är ju rätt tidigt. tog du vanligt eller testa tidigt-test? :)
  • akalei
    MiniNin skrev 2020-11-03 22:43:33 följande:

    Hur tog era föräldrar det? Har ni barn i familjen?

    Nedräkning till 17 november, långa veckor för dig kanske men kommer gå snabbt tror jag! (säger jag som har 3,5 vecka till mitt ultraljud, haha!) Men så bra ändå att man kan få göra ultraljud i mellandagarna! Jag hoppas att mitt KUB (om allt går vägen tills dess) hamnar där i mellandagarna.

    Jag bor i Skåne så läste på 1177 att det vanligtvis görs i vecka 11+5 till 13+6. Man vill ju ha det så snart det går tänker jag, eller? Du bara fick en kallelse hem, det var inget du diskuterade med din barnmorska?


    Våra föräldrar blev glada! Särskilt min mamma har väntat på detta i flera år... jag har inte varit så öppen med de problem vi haft (vi har inte riktigt den typen av relation att det känns helt naturligt) så det har varit lite tufft. Men nu så :)

    Min BM frågade på första besöket (7+0) hur vi tänkte kring KUB och va väldigt noga med att vi skulle tänka igenom det och inte bara göra det per automatik, fick nån broschyr med oss hem. Sen på nästa besök (10+2) sa jag att vi bestämt oss för att göra det och då tog de blodproverna direkt och skickade remiss till ultraljudet (det görs inte på samma ställe). Så får jag kallelse hem i brevlådan. Fast jag har redan kunnat se tiderna som bokats på 1177 :)
  • Russin112
    Sessx skrev 2020-11-04 11:13:41 följande:

    Jo man ska väl egentligen bli glad för att det funkar. Men när man slutade med P-piller dec 2018 börjar man tappa gnistan lite. 
    Kul att du också fått en fin blåsa och kunde köra igång! Väntan är verkligen evig!

    Vet faktiskt inte men tror att vår läkare förstod vår längtan och när vi försökt så länge så är det ingen nytta med att vänta för länge med att skicka oss vidare. 
    Jag är också 33 år så kanske har att göra med att mina bästa år är förbi..
    Jag är nog ändå glad över att han är villig att låta oss gå på IVF så snart som möjligt. Sambon blev lite chockad över hur fort allt går, han trodde det fanns så mycket att göra innan IVF men nu börjar han också landa i det.


    Jag förstår dig, jag slutade med p-piller mars 2019 och började med medicinering feb 2020. Men väntan kommer vara så värd de när vi får våra barn!


    Okej, alla läkare är så olika med "generositeten" med ivf remisser, jag är "bara" 27 så kanske därför min läkare vill att jag provar medicinering ett tag till först. Skönt i alla fall att er läkare är på er sida i ivf frågan!  

  • MiniNin
    amandakollb skrev 2020-11-04 09:09:14 följande:

    alla gör på sitt sätt och om det kändes bra för dig/er så ska ni såklart göra så :) låter jättefint då du/ni fått sånt bra stöd! jag har jobbat hemifrån sen i mars och hade inte berättat för någon att vi ens försökte så var väldigt lätt att "dölja" för alla, men om vi hade berättat om resan för vänner och familj så hade jag nog också absolut berättat för dem =) j

    ag tog blodprovet i v. 10 och gjorde kub i v 13 (12+3), och detta bokades in när jag varit på inskrivningen i v.9 :) har du bokat inskrivning? om du bor i sthlm så bokas kub in på inskrivningen om jag inte har helt fel :) 


    Jag bor i Skåne. Jag tänkte höra av mig till barnmorskemottagningen nästa vecka för inskrivning. Får höra där sen hur man gör med KUB.
  • MiniNin
    Anonym1Ha skrev 2020-11-04 09:14:17 följande:

    En uppdatering från mig då.

    Letrozole kur nr 9 tror jag. Den sista iaf! Enkel dos, haft ägglossning varje gång.. blivit så många kurer pga en polyp som de tog bort i slutet på augusti och ville ge de några månader till innan ivf. Mannen är testad och inga fel där.

    Var på VUL cd 15 i måndags, en äggblåsa på 20mm. Tog ovitrelle då. Så nu vääääntar vi. Om det blir mens igen så blir de ingen mer letrozole utan påbörja resan med ivf. Blir i Malmö. De trodde väntetiden var 1-2månader men man vet ju inte hur covid påverkar. Det vore som ett mirakel om jag kunde få bli gravid nu <3 det här trodde man inte i början av året, uff va tungt de är till och från... BIM 18/11, är då ovitrelle +16. Kom igen nu!!!!


    Håller tummarna för ert mirakel nu! <3
Svar på tråden Letrozol, PCO