• nattuw

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-05-17 15:36:53 följande:
    Nej det handlar om Sverige och om att sätta ner foten innan vi blir Ungern.
    Med de tillfälliga lagarna tråden diskuterar blir  Sverige mer som våra grannländer - det har ju saknats lagar som tillåter att regering/riksdag fattar beslut som minskar spridningen.

    Att jämföra detta med läget i det auktoritärt styrda Ungern är gravt missvisande - det vet du också.
  • Nimzay
    KillBill skrev 2020-05-17 14:09:21 följande:
    Lömska viljor att vidta åtgärder för att bekämpa covid-19?

    Man måste vara en foliehatt om man betraktar åtgärder för att bekämpa covid-19 som lömska viljor..
    Nja, man måste väl i så fall snarare va en foliehatt ifall man inte fattar att de ju egentligen inte vill bekämpa covid-19...

    det är ju bara som de låtsas att de vill det, eller först vill de i alla fall ordna så att viruset dödar människor, för då blir de glaaaaaadaSkrattande......Gråter
  • Nimzay
    Padirac skrev 2020-05-17 14:12:01 följande:
    Jovisst, månen är gjord av ost, jorden är platt, ingen människa har satt sin fot på månen heller och så är det ju inte trovärdigt att vända sig till experter ....

    Så berätta mer om dessa saker du föreställer dig, när du har dessa upplevelser och vad du gjort för att få dem.. för du har väl inte sett dem, eller?  inre syner?    
    Jo, jag är tillräckligt insiktsfull för att se sånt.
  • Nimzay
    FDFMGA skrev 2020-05-17 14:51:09 följande:
    Va?

    Ifrågasätter du de telepatiska krafterna hos de nyauktoritära.

    Det lär ju finnas många sätt att avslöja regeringens planer att ta livet av människor. Man kan rota runt i sitt härskna navelludd och få uppenbarelser eller som den nyauktoritära som för något år sen berättade om avslöjande strålning man kan ta in genom att peta in piprensare i näsan.

    Man kan inte annat än påstå att de nyauktoritäras forskningsinsatser är banbrytande i sitt slag.
    Varför ska man rota runt i navelludd när det vilket fall som helst redan finns REGERINGEN??????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????!!!
  • Padirac
    Nimzay skrev 2020-05-17 17:22:52 följande:
    Jo, jag är tillräckligt insiktsfull för att se sånt.
    Med de förmågorna har du säkert inga problem att lägga ut texten om hur det hänger ihop och ge belägg för ditt påstående om att 'regering som i smyg önskar livet ur människor och som i hemlighet ruvar på planer på hur de ska lyckas få människor att mista livet.'

    Nimzay skrev 2020-05-17 13:56:10 följande:
    Att fila på planer till att smussla till sig mer makt till att få igenom sina hemskheter och tokigheter, det tycker jag verkar jävligt bakslugt och smyghemskt, ja...


    Skulle mycket hellre riskera bli fängslad för sånt jag skriver än att ha en regering som i smyg önskar livet ur människor och som i hemlighet ruvar på planer på hur de ska lyckas få människor att mista livet.

    Nimzay skrev 2020-05-17 13:59:03 följande:
    De (regimen i ungern) står för hur galna de är då alltså med andra ord...? smile2.gif
    till skillnad mot Sveriges vidriga regering som i smyg fifflar med planer på hur de ska få igenom sina lömska viljor

    Nimzay skrev 2020-05-17 14:02:33 följande:
    MEN DET ÄR JU JUST DETTA SOM ÄR GREJEN!!! >_< 
    att de håller på och ruva på sina hemska planer i smyg!!! Kan ni på fullt allvar bara föreställa er sånt ni kan se...!!!!!!!?????????


    Förklara gärna samtidigt hur du får dessa insikter om saker som du inte kan se  - då detta du föreställer dig görs i smyg.

    Har du tillgång till regerings hemligheter, kännedom från en källa som säger att detta är i smyg?

    Så fram med fakta och premisser och visa hur du så insiktsfullt kommit fram till dessa hemliga saker som görs i smyg 

    Om det inte är annat än löst sammansatta fantasier så är det inte mer än navellludd som spinns här.
     
  • Nimzay
    Padirac skrev 2020-05-17 17:36:18 följande:
    Med de förmågorna har du säkert inga problem att lägga ut texten om hur det hänger ihop och ge belägg för ditt påstående om att 'regering som i smyg önskar livet ur människor och som i hemlighet ruvar på planer på hur de ska lyckas få människor att mista livet.'

     
    Men herregud, man kan ha OLIKA FÖRMÅGOR, ingen kan vara bra på allt, jag för min del är väldigt ojämn i mina förmågor, typ

    Tror du jag är nån slags geni i ALLTING bara för att jag kan något som inte du kan...? FörvånadTungan ute
    Padirac skrev 2020-05-17 17:36:18 följande:
    Förklara gärna samtidigt hur du får dessa insikter om saker som du inte kan se  - då detta du föreställer dig görs i smyg.

    Har du tillgång till regerings hemligheter, kännedom från en källa som säger att detta är i smyg?

     
    Är helt enkelt uppmärksam på saker och ting, parar ihop det ena med det andra.
    Padirac skrev 2020-05-17 17:36:18 följande:
    Så fram med fakta och premisser och visa hur du så insiktsfullt kommit fram till dessa hemliga saker som görs i smyg 

    Så jag ska redovisa fakta och premisser på sånt som jag liksom bara märker? Du förstår många teorier finns i tankarna först, och man kan liksom inte bara avfärda det för att man inte har en massa bevismaterial på en gång för i så fall skulle man inte komma nånstans utan bara sitta i en grotta o banka sig i huvudet ;)
    Padirac skrev 2020-05-17 17:36:18 följande:
    Om det inte är annat än löst sammansatta fantasier så är det inte mer än navellludd som spinns här.
     
    Sånt som gäller REGERINGEN är MYYYCKET mer än navelludd...

    ...så hemsk som regeringen är
  • Padirac
    Nimzay skrev 2020-05-17 17:57:59 följande:
    Men herregud, man kan ha OLIKA FÖRMÅGOR, ingen kan vara bra på allt, jag för min del är väldigt ojämn i mina förmågor, typ

    Tror du jag är nån slags geni i ALLTING bara för att jag kan något som inte du kan...? FörvånadTungan ute

    Är helt enkelt uppmärksam på saker och ting, parar ihop det ena med det andra.

    Så jag ska redovisa fakta och premisser på sånt som jag liksom bara märker? Du förstår många teorier finns i tankarna först, och man kan liksom inte bara avfärda det för att man inte har en massa bevismaterial på en gång för i så fall skulle man inte komma nånstans utan bara sitta i en grotta o banka sig i huvudet ;)

    Sånt som gäller REGERINGEN är MYYYCKET mer än navelludd...

    ...så hemsk som regeringen är
    OK. så det är alltså så att du liksom bara märker att regering som i smyg önskar livet ur människor och som i hemlighet ruvar på planer på hur de ska lyckas få människor att mista livet'

    Nimzay skrev 2020-05-17 13:56:10 följande:
    ....

    Skulle mycket hellre riskera bli fängslad för sånt jag skriver än att ha en regering som i smyg önskar livet ur människor och som i hemlighet ruvar på planer på hur de ska lyckas få människor att mista livet.

    Men du kan inte redovisa vilka saker du är uppmärksam på och parar ihop och utifrån vilka premisser dina tankar formas.

    Ja, detta är en förmåga som jag saknar.

    Däremot har jag en annan förmåga som kommer väl till pass i många fall  - undersökande av påståendens premisser... 

    https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/konspirationsteori

    "konspirationsteori, icke styrkt föreställning eller teori som söker förklara en viktig historisk, politisk eller social händelse med en bakomliggande hemlig komplott av ett antal makthavare."

    Detta liknar i allt de förmågor och det skeende du kommenterar.... 

    Kritiskt tänkande omfattar bla teoriers falsifierbarhet, kontroll av fakta och tydliggörande av premisser.

    Kritiskt tänkande till sina egna föreställningar kan man komma långt med - om man inte bankar sig i huvudet förståss...  om teorierna inte passar ihop med verkligheten så är det teorierna och inte verkligheten som ska avvisas.  Jag tror att om du orkade tänka klart och presenterade teorierna så skulle vi hitta premisserna och du skulle se att dessa inte stämmer med fakta och verkligheten. Å andra sidan säger andra att det är lönlöst att överhuvudtaget kommentera konspirationsteorier

    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:904873/FULLTEXT02

    "Lee Basham menar istället att vi inte bör bemöta konspirationsteorier alls. Skälet är enligt honom själv helt pragmatiskt: Det finns inget man kan göra åt dem.40 Han lyfter fram fyra svårigheter som skäl för detta. För det första är de inte falsifierbara eftersom man anses vara en del av konspirationen när man försöker motbevisa dem. För det andra är de inte kontrollerbara eftersom det är så stor mängd människor som driver dem och eftersom alla har sina privata skäl till att göra det. För det tredje saknar människor som tror på konspirationsteorier ofta förtroende för media och för myndigheterna, dvs för de institutioner som skulle bemöta dem. För det fjärde tyder mycket på att vissa personer som tror på teorierna lider av paranoida vanföreställningar.41"

     

     
  • nattuw
    Padirac skrev 2020-05-17 16:47:08 följande:
    Att jämföra detta med läget i det auktoritärt styrda Ungern är gravt missvisande - det vet du också.
    Det jag vet är att vissa är beredd att försvara vilka förslag som helst bara de kommer från Socialdemokraterna.
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-05-17 23:15:43 följande:
    Det jag vet är att vissa är beredd att försvara vilka förslag som helst bara de kommer från Socialdemokraterna.
    haha..

    Du vet inte mycket du

    tack för ett gott skratt Solig
  • Anonym (Den gode)
    nattuw skrev 2020-05-17 23:15:43 följande:
    Det jag vet är att vissa är beredd att försvara vilka förslag som helst bara de kommer från Socialdemokraterna.
    Kommer av nån anledning att tänka på billy butt. Nöjesprofilen. Knullade ungdomar mot löfte om kändisskap. Vem f-n är Paolo?
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur