• nattuw

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Padirac
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-28 00:01:49 följande:

    Ja, precis så menade jag.


    Så kommunisterna räknar inte foliehattar som teknisk utrustning kan vi alltså lära oss.. vurmare och skrikhöger räknar däremot med all tydlighet in hatten som en av de viktigaste tekniska utrustningarna för att få fram mer eller mindre halsbrytande o-troliga sanningar om läget vi världen. En tung hatt att bära

    Vad annat har du fått beslagtagit av de som övervakar dina gillamarkeringar? Kommer de precis som i Ungern i 3 fulla bilar också?
  • KillBill
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-27 22:27:21 följande:
    Vi får ta det från början. Dödligheten under enstaka utvalda månader (5 av 245) säger ingenting om  hur regeringen hanterat Corona.

    Statistiken talar dock sitt tydliga språk. Utifrån de siffror som finns att tillgå ser Sverige just nu ut att vara ett av de länder som hanterat Corona sämst. Vänstern pekar såklart på att det finns enstaka länder som räknat fel. Så kan det vara. Men hur vi än räknar så tyder ingenting på att Sverige ska ligga bra till när detta är över.

    Regeringen har gjort stora misstag som förvärrat situationen. Partibok innebär dock att vissa skribenter har svårt att ta in detta.

    Det är du som måste ta det från början. Självklart måste man se på effekterna av pandemin under en längre tidsperiod. Jag utgår från den tid som förflutit sedan pandemin startade medan du fokuserar på de senaste dagarna..


    Experterna pratar redan om att Europa kommer drabbas av en andra Coronavåg till hösten som kan följas av ännu fler. Först om några år kommer det vara meningsfullt att jämföra dödsfall i Covid-19 mellan länderna.  Eftersom länder räknar dödsfall på olika sätt och eftersom det finns stora mörkertal i statistiken så kommer skillnader i total dödsfallsstatistik mot tidigare år ge mer korrekt data än antal dödsfall i Covid-19 som enskilda länder rapporterat om nu under pandemin.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Den gode)
    Padirac skrev 2020-05-28 00:15:47 följande:
    Så kommunisterna räknar inte foliehattar som teknisk utrustning kan vi alltså lära oss.. vurmare och skrikhöger räknar däremot med all tydlighet in hatten som en av de viktigaste tekniska utrustningarna för att få fram mer eller mindre halsbrytande o-troliga sanningar om läget vi världen. En tung hatt att bära

    Vad annat har du fått beslagtagit av de som övervakar dina gillamarkeringar? Kommer de precis som i Ungern i 3 fulla bilar också?
    Du får väl ringa upp Lars Ohly och fråga. Jag vet inte hur kommunister fungerar. Sen kan du ringa nån vurmare och nån skrikhöger. Lycka till. Vem vet? De kanske kan hjälpa dig med din tunga hatt?


  • Anonym (Den gode)
    KillBill skrev 2020-05-28 00:26:35 följande:

    Det är du som måste ta det från början. Självklart måste man se på effekterna av pandemin under en längre tidsperiod. Jag utgår från den tid som förflutit sedan pandemin startade medan du fokuserar på de senaste dagarna..


    Experterna pratar redan om att Europa kommer drabbas av en andra Coronavåg till hösten som kan följas av ännu fler. Först om några år kommer det vara meningsfullt att jämföra dödsfall i Covid-19 mellan länderna.  Eftersom länder räknar dödsfall på olika sätt och eftersom det finns stora mörkertal i statistiken så kommer skillnader i total dödsfallsstatistik mot tidigare år ge mer korrekt data än antal dödsfall i Covid-19 som enskilda länder rapporterat om nu under pandemin.


    Jag förstår att du vill vänta några år, ty siffrorna just nu talar verkligen inte till regeringens fördel.
  • Padirac
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-28 07:29:16 följande:

    Du får väl ringa upp Lars Ohly och fråga. Jag vet inte hur kommunister fungerar. Sen kan du ringa nån vurmare och nån skrikhöger. Lycka till. Vem vet? De kanske kan hjälpa dig med din tunga hatt?


    Men det var väl dig kommunisterna ringde för att berätta att de hade koll på vad du skriver? Du får fråga efter Ohly då...

    Eller är det så att det som händer i Ungern inte alls händer Sverige, trots att en del vill påstå detta.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2020-05-28 00:26:35 följande:

    Det är du som måste ta det från början. Självklart måste man se på effekterna av pandemin under en längre tidsperiod. Jag utgår från den tid som förflutit sedan pandemin startade medan du fokuserar på de senaste dagarna..


    Experterna pratar redan om att Europa kommer drabbas av en andra Coronavåg till hösten som kan följas av ännu fler. Först om några år kommer det vara meningsfullt att jämföra dödsfall i Covid-19 mellan länderna.  Eftersom länder räknar dödsfall på olika sätt och eftersom det finns stora mörkertal i statistiken så kommer skillnader i total dödsfallsstatistik mot tidigare år ge mer korrekt data än antal dödsfall i Covid-19 som enskilda länder rapporterat om nu under pandemin.


    Efter vad jag har hört så planerar navelluddshögern att anordna en digital demonstration där regeringen uppmanas att studera framgångsrika strategier i länder som bara har en tusendel av Sveriges dödlighet i covid-19. Gambia, Tanzania, Libyen, Syrien och Myanmar är exempel på de länder navelluddshögern framhåller som goda exempel.

    Att demonstrationen ska vara digital beror förmodligen på att det skulle se lite futtigt ut med bara en deltagare - medan varje enskilt navelludd kan framstå som en enskild individ i den digitala varianten.

    Att få något att framstå som att folket trycker på brukar lätta på trycket i den kretsen.
  • Anonym (Den gode)
    FDFMGA skrev 2020-05-28 10:14:12 följande:
    Efter vad jag har hört så planerar navelluddshögern att anordna en digital demonstration där regeringen uppmanas att studera framgångsrika strategier i länder som bara har en tusendel av Sveriges dödlighet i covid-19. Gambia, Tanzania, Libyen, Syrien och Myanmar är exempel på de länder navelluddshögern framhåller som goda exempel.

    Att demonstrationen ska vara digital beror förmodligen på att det skulle se lite futtigt ut med bara en deltagare - medan varje enskilt navelludd kan framstå som en enskild individ i den digitala varianten.

    Att få något att framstå som att folket trycker på brukar lätta på trycket i den kretsen.
    Jag vill vara med. Har du en länk?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2020-05-28 10:14:12 följande:
    Efter vad jag har hört så planerar navelluddshögern att anordna en digital demonstration där regeringen uppmanas att studera framgångsrika strategier i länder som bara har en tusendel av Sveriges dödlighet i covid-19. Gambia, Tanzania, Libyen, Syrien och Myanmar är exempel på de länder navelluddshögern framhåller som goda exempel.

    Att demonstrationen ska vara digital beror förmodligen på att det skulle se lite futtigt ut med bara en deltagare - medan varje enskilt navelludd kan framstå som en enskild individ i den digitala varianten.

    Att få något att framstå som att folket trycker på brukar lätta på trycket i den kretsen.


    Fattar dom vad roliga dom är? 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    Anonym (Den gode) skrev 2020-05-28 20:14:53 följande:
    Jag vill vara med. Har du en länk?
    Notera gärna hur upprörd navelpetaren var över att hen inte kunde skapa multipla konton på FL. Själv tyckte jag att det var ovanligt lugnt här på FL under den korta tid det inte gick att trolla här via VPN-konton.

      "Om ingen här på FB har mer kunskap än judarna/kommunisterna på FL så ger jag upp hoppet om mänskligheten"

    https://www.flashback.org/t1820754

Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur