• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-19 18:53:09 följande:
    Så du har INGEN alternativ metod! För att det inte finns. Det är nämligen ingen större skillnad mellan olika länder. I nu-läget skulle det ju inte ge något alls att gå i karantän, men kanske förstod du även detta och därför föreslår du inte det.

    Samma som du inte kan nämna experter som är emot. Jag har frågat dig fyra eller fem gånger! Och jo, det är just hur det ska hanteras, som jag pratar om förstås, där de är överens. Sedan ska man förstås inte likadant i alla länder, det skiljer sig förstås.

    Jag har, flera gånger, gett länkar. Det var säkert fem stycken. Och jag har räknat upp fler. Och alla var såna som verkligen är experter på just detta. 
    Ehm, som sagt det finns många att välja på eftersom det knappt kan bli sämre än våran. Samma strategi som våra grannländer tror jag skulle fungera bra. Givetvis kommer det bli mycket svårare än de haft det eftersom vi envisats så länge med vår idioti, men bättre sent än fortsätta banka huvudet i väggen och hoppas på mirakel.

    Det är nämligen ingen större skillnad? Vad dillar du om? Klart det är skillnad och resultaten är därefter. De som gjorde rätt i god tid har bra resultat, vi gjorde fel trotts gott om tid och våra resultat är därefter.

    Inte kan ange kritik... problemet är snarare att du inte fattar att Sverige går mot strömmen och tror på allvar att alla håller med oss trotts att alla gör tvärtom mot vad vi gör. Hur förklarar man musik för en döv eller färger för en blind? Finns inte musik och färg bara för att döva inte hör dem eller blinda inte ser dem?

    Dina länkar som du gräver fram är ju som allt annat du skriver, extremt ensidiga och saknar objektivitet helt och hållet och är inte på nåt sätt något bevis för nånting, våra resultat säger däremot allt.
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-05-19 19:06:29 följande:
    Första länken: 

    Handlar inte om strategin, utan om sjukvården och äldrevården. Jag är själv kritisk mot dessa. 

    Andra länken:

    Den enda "experten" här är en av dem 22 svenska läkare (och de flesta är inte några experter heller) som skrev det där brevet. Vi pratade ju om utländska experter. 

    Tredje länken: 

    Vad är det ens som är kritisk där? Det här? 

    "Sweden's strategy, mostly based on voluntary measures regarding social distancing and basic hygiene, has been criticised by some as a dangerous experiment with peoples lives but also been put forward as a future model by the WHO."

    Var är kritiken??? Det är ju fakta. Och ingen expert heller. 
    Det var bara ett snabbt försök att illustrera att det inte stämmer att nu tycker alla andra länder att Sverige gör rätt. I artiklarna belyses att många är väldigt skeptiska till den svenska modellen, och de höga dödstalen betonas. Senare i tråden förekommer det prat om utländska experter etc, men inte när du kom med ditt svepande omdöme. 
  • Anonym (felix)
    Vad gör du som makthavare om du har:
    1. ett hotande virus med okända egenskaper och farlighet men som huvudsakligen är dödlig för befolkningsgrupper 80+.
    2. ett land med en förvaltningsmodell som gör det hopplöst svårt att utkräva ansvar och träffa snabba beslut i en systemöverskridande kris
    3. en befolkning som är uppfostrade att dom lever i världens postmodernaste land, som ogillar allt som är jobbigt och vill ha feel-good lösningar på alla problem

    Svar: du gör så lite som möjligt, men skapar ett narrativ omkring detta icke-beslut så att det framstår som något ädelt och storslaget. Så har vi fått den svenska modellen, "vi tror på vetenskapen", " vi tror på individens ansvarskänsla", "vi respekterar demokratiska rättigheter", " vi ser helheten" osv osv. Inte vackert men nog det bästa man kan uppnå utifrån förutsättningarna ovan.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-19 19:18:39 följande:
    Ehm, som sagt det finns många att välja på eftersom det knappt kan bli sämre än våran. Samma strategi som våra grannländer tror jag skulle fungera bra. Givetvis kommer det bli mycket svårare än de haft det eftersom vi envisats så länge med vår idioti, men bättre sent än fortsätta banka huvudet i väggen och hoppas på mirakel.

    Det är nämligen ingen större skillnad? Vad dillar du om? Klart det är skillnad och resultaten är därefter. De som gjorde rätt i god tid har bra resultat, vi gjorde fel trotts gott om tid och våra resultat är därefter.

    Inte kan ange kritik... problemet är snarare att du inte fattar att Sverige går mot strömmen och tror på allvar att alla håller med oss trotts att alla gör tvärtom mot vad vi gör. Hur förklarar man musik för en döv eller färger för en blind? Finns inte musik och färg bara för att döva inte hör dem eller blinda inte ser dem?

    Dina länkar som du gräver fram är ju som allt annat du skriver, extremt ensidiga och saknar objektivitet helt och hållet och är inte på nåt sätt något bevis för nånting, våra resultat säger däremot allt.
    Jag tror snarare att du inte är tillräckligt insatt för att se att det är ganska likt. Man kan ha lite olika vägar, men man har samma mål. Skillnaderna hänger också på vilka lagar som finns i landet. Har du haft samhällskunskap i skolan?  Då bör du veta hur Sverige fungerar. Jag har själv inte gått i skolan i det här landet. 

    Jag rekommenderar det här angående missförståndet att vi gör helt annorlunda än andra länder:


    ">



    Men som sagt: Du kan INTE ge namn av experter och du kan INTE beskriva en strategi som skulle fungera enligt din mening. Och fungera NU. Grannländernas strategier är ju ifrån början av smittspridningen. Men du vill ju byta strategi NU. 

  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-05-19 18:32:37 följande:

    Om man ska sammanfatta frälsningsarmens argument så verkar det vara något i stil med...


    Jag har en ganska positiv bild av Frälsningsarmén (det ska för övrigt vara en litten dutt över e i armen, annars blir det en sån där kroppsdel som utgår från axeln).

    Detta sedan vi, ett litet gäng snorungar, hade bestänt oss för att gå på en tillställning de anordnade och kritisera och provocera dem. Vi blev välkomnade och våra kritiska frågor besvarades med oändligt tålamod  och utan överseende skenhelighet. Till slut insåg vi att vi försökte sparka in en öppen dörr och dröp av. Förhoppningsvis lite mindre inkrökta i vår egen förträfflighet.

    Då har jag mycket svårare för svenska talibaner, du vet sådana där som känner sig heligt upphöjda och heligt förbannade när någon kritiserar deras åsikter.

    Men all heder till Frälsningsarmén med dutt över e - frälsningaarmens inskränkta viftade ger jag däremot inte mycket förSkrattande
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-05-19 21:50:40 följande:
    Jag har en ganska positiv bild av Frälsningsarmén (det ska för övrigt vara en litten dutt över e i armen, annars blir det en sån där kroppsdel som utgår från axeln).

    Detta sedan vi, ett litet gäng snorungar, hade bestänt oss för att gå på en tillställning de anordnade och kritisera och provocera dem. Vi blev välkomnade och våra kritiska frågor besvarades med oändligt tålamod  och utan överseende skenhelighet. Till slut insåg vi att vi försökte sparka in en öppen dörr och dröp av. Förhoppningsvis lite mindre inkrökta i vår egen förträfflighet.

    Då har jag mycket svårare för svenska talibaner, du vet sådana där som känner sig heligt upphöjda och heligt förbannade när någon kritiserar deras åsikter.

    Men all heder till Frälsningsarmén med dutt över e - frälsningaarmens inskränkta viftade ger jag däremot inte mycket förSkrattande
    Tja, alla frälsta har ju alltid en positiv bild av övriga sektmedlemmar, ingen nyhet.

    Talibaner drivs oxå av samma brist på objektivitet och samma irrationella övertro på sin egen religion som alla andra religiösa fanatiker och det stämmer ju ganska bra med vissas irrationella övertro på den svenska modellen samt totala brist på objektivitet här inne 
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-19 19:32:12 följande:
    Jag tror snarare att du inte är tillräckligt insatt för att se att det är ganska likt. Man kan ha lite olika vägar, men man har samma mål. Skillnaderna hänger också på vilka lagar som finns i landet. Har du haft samhällskunskap i skolan?  Då bör du veta hur Sverige fungerar. Jag har själv inte gått i skolan i det här landet. 

    Jag rekommenderar det här angående missförståndet att vi gör helt annorlunda än andra länder:


    ">

    Men som sagt: Du kan INTE ge namn av experter och du kan INTE beskriva en strategi som skulle fungera enligt din mening. Och fungera NU. Grannländernas strategier är ju ifrån början av smittspridningen. Men du vill ju byta strategi NU. 

    Haha, ja Andrea. Jag tror vi alla vet att alla har samma mål.... och jag tror alla vet att ett virus är ett virus och beter sig på ungefär samma sätt som alla virus gör. Det har hänt många ggr i historien, det är därför vi har rutiner som man vet har fungerat förut och som de flesta länder valt, något Norge påpekade för oss i början av denna cirkus....Dock valde vi ju en modell som kraftigt bryter av mot övriga länders taktik, och det kan du inte snacka bort oavsett hur mycket du försöker förvränga saker.

    Och sen har vi ju det där med resultat som du och övriga frälsta inte vill höra talas om. Vi valde en strategi som skilde sig kraftigt från våra grannar och våra resultat är oändligt mycket sämre än deras. För vem som helst med en gnutta objektivitet borde det betyda att vår taktik inte fungerar.

    Men som sagt det är lixom ganska idiotiskt att hålla på och babbla om att inte kunna namnge experter för i så fall skulle jag namnge ALLA experter i ALLA länder som valt en annan strategi än vår UTOM de fåtal du gräver fram. För vem som helst med lite objektivitet skulle det vara uppenbart att alla länder som valt en annan strategi än vår INTE tror på våran modell för annars hade de ju valt samma modell som vi gjort. Problemet ligger som sagt snarare i att DU saknar förmåga till objektivitet och på allvar tror att alla håller med oss egentligen.

    Det har vi sett många exempel på... du har snackat bort det med bla... de vågade inte, de är inte lika smarta som vi, och alla möjliga irrationella förklaringsmodeller du kör med för att försöka bortförklara varför de flest valt en annan väg. Och nu när vi ser att det går jävligt dåligt för Sverige så kommer du med ännu en ny variant av samma irrationella BS., nu ska du försöka förvränga det till att den Svenska modellen inte alls skiljer sig från andra utan är snudd på samma sak.

    Det är nåt nästan sjukligt, lite maniskt över hur du verkar vara livrädd för att ens tänka tanken på att vi skulle kunnat valt fel. Alla försvarsmekanismer verkar gått i taket.
  • Anonym (man)
    Anonym (felix) skrev 2020-05-19 19:26:32 följande:
    Vad gör du som makthavare om du har:
    1. ett hotande virus med okända egenskaper och farlighet men som huvudsakligen är dödlig för befolkningsgrupper 80+.
    2. ett land med en förvaltningsmodell som gör det hopplöst svårt att utkräva ansvar och träffa snabba beslut i en systemöverskridande kris
    3. en befolkning som är uppfostrade att dom lever i världens postmodernaste land, som ogillar allt som är jobbigt och vill ha feel-good lösningar på alla problem

    Svar: du gör så lite som möjligt, men skapar ett narrativ omkring detta icke-beslut så att det framstår som något ädelt och storslaget. Så har vi fått den svenska modellen, "vi tror på vetenskapen", " vi tror på individens ansvarskänsla", "vi respekterar demokratiska rättigheter", " vi ser helheten" osv osv. Inte vackert men nog det bästa man kan uppnå utifrån förutsättningarna ovan.
    Väldigt bra sammanfattning av Sveriges modell... ett spel för gallerierna
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-05-20 09:35:38 följande:
    Tja, alla frälsta har ju alltid en positiv bild av övriga sektmedlemmar, ingen nyhet.
    Precis, det bör man vara medveten om att det rycker vilt i frälsningsarmar av alla de olika slag när det ges möjlighet att predika om den svenska modellens förkastlighet.

    Så här rycker det till exempel i NMR-armen: "Den folkfientliga regeringen och det liberalkapitalistiska systemet har bevisat sin grundläggande inkompetens under coronakrisen"

    Nåväl. Här i Stockholm fortsätter epidemin att sjunka undan, antalet som dör av smittan har mer än halverats och detta med mycket stor sannolikhet tack vare att så pass många av oss nu är resistenta inte bara mot stollar som vill sprida panik utan också mot coronaviruset. På det sättet utgör vi nu kollektivt ett visserligen ofullständigt men ändock skydd för riskgrupperna.

    Men visst finns det andra sätt att försöka skydda sig - man kan som Trump börja knapra malariamedicin eller man kan stirra sig blind på statistiken så här i pandemins begynnelse och bege sig till Somalia för att studera deras metod som tycks vara så framgångsrik ur ett smittskyddsperspektiv.

    Själv tror jag att Stockholm kan komma att fungera som en modell eller förlaga för andra städer sett till strategin - däremot behöver man ju inte försöka efterlikna den KD-styrda äldrevården - eller mer korrekt uttryckt vanvården.

    Fast det är klart. Det bästa vore att man snabbare än ens Trump förutspår får fram ett ofarligt men effektivt vaccin och kan massproducera detta. I så fall kan man säga att Sveriges strategi visade sig vara felaktig i och med att smittskyddsåtgärderna inte behövde vara långsiktigt hållbara.
  • klyban
    FDFMGA skrev 2020-05-20 10:42:45 följande:
    Precis, det bör man vara medveten om att det rycker vilt i frälsningsarmar av alla de olika slag när det ges möjlighet att predika om den svenska modellens förkastlighet.

    Så här rycker det till exempel i NMR-armen: "Den folkfientliga regeringen och det liberalkapitalistiska systemet har bevisat sin grundläggande inkompetens under coronakrisen"

    Nåväl. Här i Stockholm fortsätter epidemin att sjunka undan, antalet som dör av smittan har mer än halverats och detta med mycket stor sannolikhet tack vare att så pass många av oss nu är resistenta inte bara mot stollar som vill sprida panik utan också mot coronaviruset. På det sättet utgör vi nu kollektivt ett visserligen ofullständigt men ändock skydd för riskgrupperna.

    Men visst finns det andra sätt att försöka skydda sig - man kan som Trump börja knapra malariamedicin eller man kan stirra sig blind på statistiken så här i pandemins begynnelse och bege sig till Somalia för att studera deras metod som tycks vara så framgångsrik ur ett smittskyddsperspektiv.

    Själv tror jag att Stockholm kan komma att fungera som en modell eller förlaga för andra städer sett till strategin - däremot behöver man ju inte försöka efterlikna den KD-styrda äldrevården - eller mer korrekt uttryckt vanvården.

    Fast det är klart. Det bästa vore att man snabbare än ens Trump förutspår får fram ett ofarligt men effektivt vaccin och kan massproducera detta. I så fall kan man säga att Sveriges strategi visade sig vara felaktig i och med att smittskyddsåtgärderna inte behövde vara långsiktigt hållbara.

    Det är troligt en av de få sakerna som kan ändra nått.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin