• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-02-04 23:42:30 följande:
    Nej ingen vet, men Kommissionen förklarade varför de trodde att varianten uppstått i Österrike och importerats till Sverige och därefter bredde ut sig i Sverige. 
    I presentationen sammanfattar CK sin rapport, i rapporten hänvisar CP till den underlgatsrapport/studie som jag länkat till, i den rapporten/studien står det att författarna ser tre olika möjliga scenarion och gör bedömingen och håller för troligt att också de strains som inte hittats i alp-ländernas sekvenseringa av virusen troligen kommer från alpländerna och att de inte studerat andra resemönster.

    Resonemanget CK för om smittspridningen bygger på detta grundantagande som underlagsrapporten anser vara mer trolig - men andra inte ser att det finns belägg för som gör det mer troligt.  Jag ser inte att det i underlagsrapporten redovisas varför det ena anses vara mer troligt än det andra, på vilka grunder och vilka data troligheten bedöms.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-02-04 20:31:51 följande:
    Jag vidhåller att Sveriges resultat ska främst jämföras med grannländerna, som klarat sig betydligt bättre. En jämförelse med Ungern, San Marino eller UK är mindre relevant. 

    Kinas och UKs lockdown var tydligen sammanklumpade i denna undersökning. Nu vet jag inte riktigt hur det gått i UK, men i Kina har ekonomin tagit rejält med stryk och många små företag har gått i konkurs. I många andra länder har det delats ut mycket stöd av staten, och företag och ekonomier har klarat sig ganska bra. 
    Baserat på vilka grunder menar du att Sverige främst skall jämföras med grannländerna?

    Geografi
    Geografisk närhet
    Kultur och kulturella likheter
    Ekonomi och ekonomiska likheter
    Socioekonomi socioekonomiska likheter
    Regering, Förvaltning, organisation, lagar och myndigehter
    Smittskyddsåtgärder
    Det faktum att CK skriver att smitta spreds _från Sverige _till grannländerna....
    (Politiskt styre under andra världskriget..)

    Utan att redogöra för på vilka grunder du menar att resultaten skall jämföras med främst grannländerna är det svårt att hitta de argument och premissser du vill föra fram.

    Det hela ser mer ut som att du vill göra en normativ jämförelse utan annan grund än att det är länder som ligger bredvid varandra på kartan? 
  • FuckGoggleAskMe
    FDFMGA skrev 2022-02-05 10:51:13 följande:
    Det är inte utan att jag noterat att du vidhåller detta, minns att jag kommenterat de nationellas önskan att få pandemin att framstå som ett NM i coronahantering ett flertal gångerGlad

    Själv föredrar jag att se på tillvaron lite mer generellt i och med att man då minskar risken för att man pekar ut samband som inte existerar. Det innebär att jag finner diskussionen kring coronakommissionens försök att definiera varifrån smittan kom till de nordiska länderna lika relavanta som gamla testamentets skapelseberättelse. Och ärligt talat lika ointressanta - har försökt tvinga mig igenom skapelseberättelsen några gånger - som sömnpiller är den oöverträffad.

    Visst, Danmark har bara hälften så stor andel döda som grannlandet Sverige, precis som andelen döda i Holland bara är hälften av den i grannlandet Belgien.

    Det är klart att man kan fundera över skillnaderna, själv tror jag att den usla svenska sjuk- och äldrevården är den enskilt viktigaste faktorn till skillnaderna mellan Sverige och Danmark. Här i Stockholm har man inte ens påbörjat den fjärde vaccineringen av personer med särskilt skyddsbehov, medan man i andra regioner i Sverige i princip är klara.

    Vad jag försöker antyda är att Stockholmsregionen står för en oproportionerligt stor andel av dödsfallen och att nyliberalism och verklighet har mycket lite med varandra att göra, inte så att jag menar att Region Stockholm eller Stockholms stad avsiktligt underlåtit att försöka skydda människor, utan snarare att inkompetens och testuggande inte är särskilt kompatibla med effektivitet.

    När trygghetsborgarrådet i Stockholm, Erik Slottner (KD), lät sina apostlar utvärdera hur äldreomsorgen hanterat pandemin kom man fram till att den levt upp till alla kvalitetsmålTomte
    Jag noterar att i din generella syn på tillvaron så tycker du att det är oväsentligt hur det kom sig att det snabbt fanns en utbredd smitta i Sverige som skördade många liv och gjorde många människor svårt sjuka. Hur det hade kunnat förhindrats är även ointressant. Det var en stor del av uppdraget som regeringen gav till Kommissionen, så regeringen verkar dock tycka detta är av intresse. 

    Du finner det alltså irrelevant att det fanns så många smittade, utan det höga antalet döda beror mestadels på inkompetenta icke-sossar i regionerna. Ja det var ju en generell syn på livet, regeringens och FoHMs oförmåga att hålla nere antalet smittade är irrelevant, endast dålig kapacitet i borgerligt styrda regionerna spelar roll. Nyliberalismen ökade antalet döda. 
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2022-02-05 10:51:13 följande:
    Det är inte utan att jag noterat att du vidhåller detta, minns att jag kommenterat de nationellas önskan att få pandemin att framstå som ett NM i coronahantering ett flertal gångerGlad

    Själv föredrar jag att se på tillvaron lite mer generellt i och med att man då minskar risken för att man pekar ut samband som inte existerar. Det innebär att jag finner diskussionen kring coronakommissionens försök att definiera varifrån smittan kom till de nordiska länderna lika relavanta som gamla testamentets skapelseberättelse. Och ärligt talat lika ointressanta - har försökt tvinga mig igenom skapelseberättelsen några gånger - som sömnpiller är den oöverträffad.

    Visst, Danmark har bara hälften så stor andel döda som grannlandet Sverige, precis som andelen döda i Holland bara är hälften av den i grannlandet Belgien.

    Det är klart att man kan fundera över skillnaderna, själv tror jag att den usla svenska sjuk- och äldrevården är den enskilt viktigaste faktorn till skillnaderna mellan Sverige och Danmark. Här i Stockholm har man inte ens påbörjat den fjärde vaccineringen av personer med särskilt skyddsbehov, medan man i andra regioner i Sverige i princip är klara.

    Vad jag försöker antyda är att Stockholmsregionen står för en oproportionerligt stor andel av dödsfallen och att nyliberalism och verklighet har mycket lite med varandra att göra, inte så att jag menar att Region Stockholm eller Stockholms stad avsiktligt underlåtit att försöka skydda människor, utan snarare att inkompetens och testuggande inte är särskilt kompatibla med effektivitet.

    När trygghetsborgarrådet i Stockholm, Erik Slottner (KD), lät sina apostlar utvärdera hur äldreomsorgen hanterat pandemin kom man fram till att den levt upp till alla kvalitetsmålTomte
    Jo, jag håller med. Det är mitt personliga intryck också att det har varit mycket krångel och ineffektivitet just i Stockholm. Och så har det varit länge. Långt före pandemin. 
  • Anonym (felix)
    Padirac skrev 2022-02-05 11:14:46 följande:
    Baserat på vilka grunder menar du att Sverige främst skall jämföras med grannländerna?
    Boendestandard, många ensamhushåll, inget flergenerationsboende

    Låg befolkningstäthet, hög teknologi/BNP per capita, stora exportföretag, liten turistsektor

    Välfärdsstat, trygghetssystem med goda möjligheter för betalning när man stannar hemma

    arbetsmarknad och it-infrastruktur/mognad med goda möjligheter för hemarbete

    kultur, med naturlig distansering, lydig befolkning, ingen tradition for kindpussande och jättestora släktkalas

    hög standard på sjukvård

    Tycker att en jämförelse med grannländerna är mest relevant. Ta bara till Tyskland så är det markant sämre på många av dessa områden, för att inte tala om syd/östeuropa. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (felix) skrev 2022-02-05 11:52:55 följande:
    Boendestandard, många ensamhushåll, inget flergenerationsboende

    Låg befolkningstäthet, hög teknologi/BNP per capita, stora exportföretag, liten turistsektor

    Välfärdsstat, trygghetssystem med goda möjligheter för betalning när man stannar hemma

    arbetsmarknad och it-infrastruktur/mognad med goda möjligheter för hemarbete

    kultur, med naturlig distansering, lydig befolkning, ingen tradition for kindpussande och jättestora släktkalas

    hög standard på sjukvård

    Tycker att en jämförelse med grannländerna är mest relevant. Ta bara till Tyskland så är det markant sämre på många av dessa områden, för att inte tala om syd/östeuropa. 
    Precis. Plus inte så mycket mobilitet nationellt och internationellt, eller så många angränsande länder som t.ex. Belgien, Italien och många andra länder. 
  • Padirac
    Anonym (felix) skrev 2022-02-05 11:52:55 följande:
    Boendestandard, många ensamhushåll, inget flergenerationsboende

    Låg befolkningstäthet, hög teknologi/BNP per capita, stora exportföretag, liten turistsektor

    Välfärdsstat, trygghetssystem med goda möjligheter för betalning när man stannar hemma

    arbetsmarknad och it-infrastruktur/mognad med goda möjligheter för hemarbete

    kultur, med naturlig distansering, lydig befolkning, ingen tradition for kindpussande och jättestora släktkalas

    hög standard på sjukvård

    Tycker att en jämförelse med grannländerna är mest relevant. Ta bara till Tyskland så är det markant sämre på många av dessa områden, för att inte tala om syd/östeuropa. 
    kanske jämför du med det socioekonomiska område du känner till och befinner dig i? Jag vet inte, men i frågo om Sverige kan det sägas att

    Det finns gott om flergenerationsboenden och trånga boenden 

    BNP vet jag inte om det har med saken att göra, jämför med albaninen kanske eller förklara och visa hur BNP påverkat smittspridningen och dödligheten nedåt. Få tursiter kommer till Sverige, kanske fler till Norge och färre till Finland?... samband hur tänker du?

    Det finns många inom just omsorgen där smittan spred bland äldre oc sårbara som står utanför trygghetssystemen och ersättning vid sjukdom - tyvärr.

    Det är ju de som inte kunnat abeta från hemmet och levt i trånga miljöer so smittats.. återigen. vilken socioekonomisk grupp och område tar du som riktmärke för spridningen?

    Det finns i Sverige ingen enskild kultur som omfattar det du beskriver, kanske var det så långt före 70talet, Sverige har varit ett land fullt av kramande i 10-tals år och det finns stora grupper av människor i Sverige som har jättestora släktkalas - inte det att närmaste familjen består av 20-25 personer utan det handlar om betydligt många gånger fler personer.  Men visst lydigheten bland befolkningen gjorde att varken influensa eller vinterkräksjuka mm spreds  - och ändå spreds en löpeld av coronavisuset..

    Covid-19 kunde från början inte behandlas med den höga och speciliserade nivån av sjukvård Sverige har, tvärt om behövdes en återgång till klassisk inläggning med övervakning och symptombehandling, så som sjukvården såg ut före 70-talets inledning av strukturomvandling av sjukvprden. Titta på antalet sjukbäddar som finns i de olika länderna.

    Tyskland är också ett grannland, och de har många fler sjukbäddar per befolkning.

    Jag uppfattar att en hel del av de saker du tar upp sakanr relevans men framför allt att de saker du tar up pär exempel på just saker som ökat smittspridning och dödstal, inte minskat smittspridning och dödstal.

    Sorgligt men sant.
     

     

     
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-02-05 12:21:27 följande:
    Precis. Plus inte så mycket mobilitet nationellt och internationellt, eller så många angränsande länder som t.ex. Belgien, Italien och många andra länder. 
    Jaha, ändå har kritikerna i tråden fört fram kritik mot att befolkningen inte följt råden och varit väldigt mobila med fjällresor och annat - för att inte tala om alpresorna.... - och kritik mot att gränser inte varit stängda i Sverige...

    Jag får inte ihop kritiken med påståenden som ska underbygga kritiken. Det är inte bara tidsspasticitet utan nu också direkt motsägningar i sak.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-02-05 12:21:27 följande:
    Precis. Plus inte så mycket mobilitet nationellt och internationellt, eller så många angränsande länder som t.ex. Belgien, Italien och många andra länder. 
    Jag har svårt att tro att det är antalet angränande grannländer som spelat roll, Belgien har tex 5 grannländer, Italien har kanske 12 grannländer.. UK har 4?  

    Det är en märklig fixering vid nationer och deras gränser - eller du har kanske en förklaring till hur detta spelar roll

    Albaninen har förresten 5 angränsande grannländer, Sverige har 9  angränsande grannländer, Tjeckien har 4, Norge har 4-5-6? Österrike 7
  • FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2022-02-05 11:05:06 följande:
    I presentationen sammanfattar CK sin rapport, i rapporten hänvisar CP till den underlgatsrapport/studie som jag länkat till, i den rapporten/studien står det att författarna ser tre olika möjliga scenarion och gör bedömingen och håller för troligt att också de strains som inte hittats i alp-ländernas sekvenseringa av virusen troligen kommer från alpländerna och att de inte studerat andra resemönster.

    Resonemanget CK för om smittspridningen bygger på detta grundantagande som underlagsrapporten anser vara mer trolig - men andra inte ser att det finns belägg för som gör det mer troligt.  Jag ser inte att det i underlagsrapporten redovisas varför det ena anses vara mer troligt än det andra, på vilka grunder och vilka data troligheten bedöms.
    Om du inte ser det, får du väl läsa det igen, ge inte upp, det står där. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin