• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2022-02-05 13:37:10 följande:
    9 angränsande grannländer?
    Om du tittar på en karta och ser villka förbindelser som finns så ser du 9 länder. Alla har inte direkta vägförbindelser, men det är ju inte frågan om det finns landgränser eller vägförbindelser eller hur många grannländer det fnns utan vilka trafikströmmar som finns.

    Vill du att jag ska räkna upp Sveriges alla grannländer?
  • Padirac
    Anonym (felix) skrev 2022-02-05 14:04:03 följande:
    Den tilldelade handen med den initiala smittan är något religiöst som några tror på, men resten är faktorer som i den mån dom är riktiga, var kända innan pandemin. Om Sverige var så avgörande mer sårbart på dessa områden borde den valda strategin ha tagit hänsyn till dessa faktorer i stället för att låtsas att Sverige var ett enda stort villakvarter av medelklass med välfungerande beredskap. Istället valde man att vara den mest nonchalanta i Norden trots sämst förutsättningar.
    De som är medlemmar i den andra kyrkan tror å andra sidan att alla smitta kom med alpresenärerna efter att våra grannländer infört strikta åtgärder - dessutom tror de att Sverige låtsats som att hela Sverige är ett stort villaområde där folk inte kramas eller träffar familj, vänner och bekanta annat än undantagsvis och i små sällskap, vidare tror det att Tegnell styr FoHM och vårdgivare och att FoHM styr regeringen, att FoHm inte har anslutna experter eller kunskapsutbyte eller kompetens, vidare vet de inte hur förvaltning och ansvar fördelas i Sverige, lagar har de ingen som helt uppfattning om i fråga hur de påverkar myndigheter och organisatiobners verksamhet.

    Det de i den andra kyrkan inte tror på är det CK skriver i sin rapport om när smittan kom in, vilka brister som finns och fanns i samhällets organisation och möjlighet att skydda befolkningen.

    Men de senaste exegetiska fynden i den andra kyrkan tro gör gällande att det är antalet grannländer som spelar roll för spridningen.

    Kritikerkyrkans liturgi är lika makaber som vilken sekteristisk ceremoni som helst
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-02-05 13:13:44 följande:
    Jag kommer inte med några hemsnickrade teorier. Om du läser på lite om vad experter och forskare kommit fram till beträffande detta, kanske du förstår lite bättre vad som menas. Inget av de nordiska länderna har direktflyg till Kina, många internationella finansiella centra eller organisationer. Mobiliteten mellan tättbefolkade områden i Belgien och Holland, Tyskland, Frankrike etc är väldigt hög.  I nordiska länder ser det annorlunda ut.   

    Om du inte får ihop detta, läs på om undersökningar beträffande detta. Du hittar säkert även något om hur länder där man varje dag skakar hand med och eller kindkysser grannar, kollegor, skolkamrater, vänner etc etc påverkats under pandemin. Eller olikheter beträffande generationsboenden, andel äldre, hälsotillstånd, umgänge i stora grupper etc. Tvärt emot mitt nick, men googla undersökningar om detta så slipper du fråga t.ex. mig. 

    Så varför ligger det inte närmast till hands att jämföra de nordiska länderna med varandra?

    Så det ät direktflyg till Kina, internationella finansiella centra och organisationer befolkningens rörlighet mellan tätbefolkande områden i Europa, hälsningar med handskakningar och kindpussar, generationsboenden, demografi, umgängesvanor - och så Tegnell och FoHM på andra sidan som åstadkommit en stor smittspriding.

    Det är enligt min uppfattning ett titta med ett cyklop på verkligheten

    google
    Google Search - Wikipedia

    goggle - det finns andra märken och tillverkare

    Classix Chemical Goggles | Eye Protection | Proguard Technologies –  Proguard Technologies (M) Sdn. Bhd.
    cyklop - även här finns det andra mörken och tillverkare

    Beuchat Super Compensator Diving Mask
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2022-02-05 15:23:10 följande:
    Om du tittar på en karta och ser villka förbindelser som finns så ser du 9 länder. Alla har inte direkta vägförbindelser, men det är ju inte frågan om det finns landgränser eller vägförbindelser eller hur många grannländer det fnns utan vilka trafikströmmar som finns.

    Vill du att jag ska räkna upp Sveriges alla grannländer?
    Ja tack, alla 9.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2022-02-05 16:13:54 följande:
    Ja tack, alla 9.
    Landgränser:
    Norge
    Finland

    Havsgränser:
    Estland
    Lettland

    Litauen
    Ryssland(Kalininggrad)
    Polen
    Tyskland
    Danmark

    Det blev visst 10 länder då jag räknade in Kalinigrad - men det finns så vitt jag vet inget trafikflöde mellan Sverige och den ryska exklaven
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-02-05 13:13:44 följande:
    Jag kommer inte med några hemsnickrade teorier. Om du läser på lite om vad experter och forskare kommit fram till beträffande detta, kanske du förstår lite bättre vad som menas. Inget av de nordiska länderna har direktflyg till Kina, många internationella finansiella centra eller organisationer. Mobiliteten mellan tättbefolkade områden i Belgien och Holland, Tyskland, Frankrike etc är väldigt hög.  I nordiska länder ser det annorlunda ut.   

    Om du inte får ihop detta, läs på om undersökningar beträffande detta. Du hittar säkert även något om hur länder där man varje dag skakar hand med och eller kindkysser grannar, kollegor, skolkamrater, vänner etc etc påverkats under pandemin. Eller olikheter beträffande generationsboenden, andel äldre, hälsotillstånd, umgänge i stora grupper etc. Tvärt emot mitt nick, men googla undersökningar om detta så slipper du fråga t.ex. mig. 

    Så varför ligger det inte närmast till hands att jämföra de nordiska länderna med varandra?

    Se så lika Sverige är med resten av de nordsika länderna

    www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2021/sverige-har-flest-trangbodda-i-norden/

    "Sexton procent av Sveriges befolkning bor trångt, vilket är den högsta andelen i hela Norden. I våra grannländer ligger trångboddheten på under 10 procent

    ...

    Norge har lägst andel i Norden som bor trångt, 6 procent, Finland har näst lägst andel med 8 procent. Andelen trångbodda är 10 procent i både Danmark och Island. Även om Sverige har högst andel trångbodda i Norden så har andelen ökat samtliga nordiska länder under perioden 2011 till 2019.  "


  • klyban
    Padirac skrev 2022-02-05 17:26:58 följande:
    Landgränser:
    Norge
    Finland

    Havsgränser:
    Estland
    Lettland

    Litauen
    Ryssland(Kalininggrad)
    Polen
    Tyskland
    Danmark

    Det blev visst 10 länder då jag räknade in Kalinigrad - men det finns så vitt jag vet inget trafikflöde mellan Sverige och den ryska exklaven

    Rätt udda att tow frågar detta, och inte förstår det uppenbara.
    Jag misstänker ett förlöjligande kommer nu.


    Padirac skrev 2022-02-05 15:39:33 följande:
    De som är medlemmar i den andra kyrkan tror å andra sidan att alla smitta kom med alpresenärerna efter att våra grannländer infört strikta åtgärder - dessutom tror de att Sverige låtsats som att hela Sverige är ett stort villaområde där folk inte kramas eller träffar familj, vänner och bekanta annat än undantagsvis och i små sällskap, vidare tror det att Tegnell styr FoHM och vårdgivare och att FoHM styr regeringen, att FoHm inte har anslutna experter eller kunskapsutbyte eller kompetens, vidare vet de inte hur förvaltning och ansvar fördelas i Sverige, lagar har de ingen som helt uppfattning om i fråga hur de påverkar myndigheter och organisatiobners verksamhet.

    Det de i den andra kyrkan inte tror på är det CK skriver i sin rapport om när smittan kom in, vilka brister som finns och fanns i samhällets organisation och möjlighet att skydda befolkningen.

    Men de senaste exegetiska fynden i den andra kyrkan tro gör gällande att det är antalet grannländer som spelar roll för spridningen.

    Kritikerkyrkans liturgi är lika makaber som vilken sekteristisk ceremoni som helst smile5.gif

    Det är rätt udda att vissa vägrar se den faktan som uppstår med tiden, och sen vägrar delta i en diskussion där fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus försvinner.


    Och sen inbillar sig detta berättar nått om vad som sker och skett i Sverige, och det som är mer lustigt är att flera av dessa inte bor i Sverige och man för känslan av att de inte längre förstår vad som sker i Sverige.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    Anonym (felix) skrev 2022-02-05 11:52:55 följande:
    Boendestandard, många ensamhushåll, inget flergenerationsboende

    Låg befolkningstäthet, hög teknologi/BNP per capita, stora exportföretag, liten turistsektor

    Välfärdsstat, trygghetssystem med goda möjligheter för betalning när man stannar hemma

    arbetsmarknad och it-infrastruktur/mognad med goda möjligheter för hemarbete

    kultur, med naturlig distansering, lydig befolkning, ingen tradition for kindpussande och jättestora släktkalas

    hög standard på sjukvård

    Tycker att en jämförelse med grannländerna är mest relevant. Ta bara till Tyskland så är det markant sämre på många av dessa områden, för att inte tala om syd/östeuropa. 
    Du menar att Tyskland på några av dessa områden skulle ha sämre förutsättningar? Tvärtom! Kanske har man det sämre när det gäller befolkningstätthet, men det mesta andra är snarare bättre. 

    Sjukvården - 4 gånger fler sjukhusplatser och IVA-platser än Sverige (anpassad till befolkningsstorlek självklart)
    Ingen hemtjänst (här är det en fördel om det är samma personer som tar hand om den äldre)
    välfärdsstat och allt det andra är inte direkt sämre heller. 

    I Tyskland har man dessutom på andra sätt uppnått liknande kontroll. Dvs. folk har kanske inte varit HELT lika "lydiga", men där har man ju kört med böter, det var ju konsekvenser. Inte som här med bara rekommendationer. Och nej, det är inte heller kindpussande eller stora släktkalas. I Tyskland har det t.o.m. varit förbud att träffas med fler än en annan familj. Och i Frankrike kindpussas man, men de hade ju väldigt strikta regler och var tvungna att faktiskt stanna hemma och bara gå ut en timma om dagen. Och då fick de inte träffa andra. Allt sånt måste man ju också ta hänsyn till. 
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-02-05 13:13:44 följande:
    Jag kommer inte med några hemsnickrade teorier. Om du läser på lite om vad experter och forskare kommit fram till beträffande detta, kanske du förstår lite bättre vad som menas. Inget av de nordiska länderna har direktflyg till Kina, många internationella finansiella centra eller organisationer. Mobiliteten mellan tättbefolkade områden i Belgien och Holland, Tyskland, Frankrike etc är väldigt hög.  I nordiska länder ser det annorlunda ut.   

    Om du inte får ihop detta, läs på om undersökningar beträffande detta. Du hittar säkert även något om hur länder där man varje dag skakar hand med och eller kindkysser grannar, kollegor, skolkamrater, vänner etc etc påverkats under pandemin. Eller olikheter beträffande generationsboenden, andel äldre, hälsotillstånd, umgänge i stora grupper etc. Tvärt emot mitt nick, men googla undersökningar om detta så slipper du fråga t.ex. mig. 

    Så varför ligger det inte närmast till hands att jämföra de nordiska länderna med varandra?

    Och här och också Sverige lika som de andra nordiska länderna och därför är det bättre att jämföra med grannländerna itstället för Nederländerna som har samma urbaninseringsgrad bland befolkingen som SverigeDrömmer

    ec.europa.eu/eurostat/web/degree-of-urbanisation/statistics-illustrated
  • Padirac
    klyban skrev 2022-02-05 17:35:05 följande:

    Rätt udda att tow frågar detta, och inte förstår det uppenbara.
    Jag misstänker ett förlöjligande kommer nu.


    Det är rätt udda att vissa vägrar se den faktan som uppstår med tiden, och sen vägrar delta i en diskussion där fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus försvinner.


    Och sen inbillar sig detta berättar nått om vad som sker och skett i Sverige, och det som är mer lustigt är att flera av dessa inte bor i Sverige och man för känslan av att de inte längre förstår vad som sker i Sverige.


    De kan ju vara något sorts nationalistiskt storebrorskomplex som kritikerklustret bygger sina jämförelser på..Storebror Sverige ska inte vara sämre än grannländerna, om vi inte är bättre är det fel Tomte

    Det har från kritikerna 'under tiden de frekventerade vinbaren'  förts fram argument från dem som bygger på att det handla ro matt inte vara sämre än grannländerna - och det har tidig i tråden förts fram argument om att det var skamfullt att Sverige inte gjorde som alla andra länder ( tillsammans med påståendet om hur skamfullt det var med en ickenazistiskt regering under WW2)

    Om det är ett nationalistiskt storebrorskomplex som bygger på skamkänslor kommer nog inte att komma fram i tråden, men istället dras det upp massa saker som sägs vara liknande i de nordiska länderna men som i själva verket skiljer en hel del eller mycket mellan de nordiska länderna.

    Jag gissar att det kommer en del förolämpningar och uttryck för en cancelkultur och försök att skamma tråddeltagare - vi får väl se om det är vad en lördagskväll kan erbjuda från 'kränkta tangentbord's håll...
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin