• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2022-02-06 10:59:15 följande:

    Exakt! Våren 2020 fanns det inga tester och ingen skyddsutrustning, och man visste ingenting om viruset. Då stängde de flesta ner och började lära sig, samtidigt som man tog fram en strategi. Testa-smittspåra-isolera blev det i Finland. Att andra länder senare skulle ha gjort som Sverige, det är per definition en omöjlighet, för hösten 2020 var alla beredda och hade sina strategier på plats.


     


    Det lustiga var att Sverige tänkte köra samma strategi en gång till. Men verkligheten kom ifatt, och hushållskarantän infördes. Vid julen hette det ?umgås bara med dem du bor med?. 


     


    Och verkligheten kom ifatt Finland också, eller hur? Man märkte att det inte går att smittspåra längre om man har mycket smittspridning. Bara du tyckte att Sverige borde ha gjort det - när det helt uppenbarligen inte är möjligt att klara det, inte ens för Finland, vid hög smittspridning. 

    Sedan förstår jag inte riktigt vad du syftar på med att Sverige tänkte köra samma strategi.... Att inte skicka övriga i familjen i karantän? Samma sak där - går inte att göra med stor smittspridning.
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2022-02-06 13:41:13 följande:

    Den framgångsrika strategin våren 2020 gav Sverige en 8:e plats i antalet dödsfall, det brukar du ofta påpeka. När sommaren kom och smittan gick ner trodde man att det var för att man hade bekämpat smittan så duktigt, och att man nu hade uppnått flockimmunitet. Då satte man igång med att håna andra länder för deras stängda gränser och andra stränga åtgärder.

    Men vad hände? Steg för steg införde också Sverige fler och fler åtgärder, och i dagsläget är det inte så stor skillnad längre. Sverige höll inte fast vid samma strategi som man hade våren 2020.

    ?Andra länder tog efter Sverige.? Nej, det gjorde de inte. De kunde hålla mer öppet eftersom beredskapen och kunskapen ökade.


    Det verkar lite som om du inte riktigt har koll på vad som pågått i Sverige. Nej, man bytte inte "strategi", utan man började ha tillräckligt med tester och annat för att kunna göra det som man nog hade tänkt göra från början. Och en del kunde inte göras innan det fanns lagar som tillät det. 

    Jag kan inte så många länders strategier i detalj, men jag vet att man i Tyskland började tänka att det faktiskt kan ha en hel del negativa följder med lockdowns, så man försökte med Sveriges sätt, att bara ha lite lättare åtgärder som inte lamslår samhället. Sedan fick de dock kalla fötter när smittspridningen ökade. De kom fram till att det som funkar ganska okej i Sverige nog inte funkar i Tyskland pga att det är mera tätt befolkat där. Om detta är orsaken eller annat, det går ju inte att veta. 
  • klyban
    Anonym (ABC) skrev 2022-02-06 13:41:13 följande:

    Den framgångsrika strategin våren 2020 gav Sverige en 8:e plats i antalet dödsfall, det brukar du ofta påpeka. När sommaren kom och smittan gick ner trodde man att det var för att man hade bekämpat smittan så duktigt, och att man nu hade uppnått flockimmunitet. Då satte man igång med att håna andra länder för deras stängda gränser och andra stränga åtgärder.

    Men vad hände? Steg för steg införde också Sverige fler och fler åtgärder, och i dagsläget är det inte så stor skillnad längre. Sverige höll inte fast vid samma strategi som man hade våren 2020.

    Andra länder tog efter Sverige. Nej, det gjorde de inte. De kunde hålla mer öppet eftersom beredskapen och kunskapen ökade.


    = 57:e nu, du glömde av detta efter den initiala hand vi blev tilldelad oss.

    Det är längesedan jag läste dina inlägg, då du inte utvecklar dig med fakta du får.
    Så vad skulle då poängen vara när fakta inte får tränga in?


    AndreaBD skrev 2022-02-06 14:14:25 följande:
    Och verkligheten kom ifatt Finland också, eller hur? Man märkte att det inte går att smittspåra längre om man har mycket smittspridning. Bara du tyckte att Sverige borde ha gjort det - när det helt uppenbarligen inte är möjligt att klara det, inte ens för Finland, vid hög smittspridning. 

    Sedan förstår jag inte riktigt vad du syftar på med att Sverige tänkte köra samma strategi.... Att inte skicka övriga i familjen i karantän? Samma sak där - går inte att göra med stor smittspridning.

    Visst är sånt roligt och läsa och nu efteråt, och hur man gör samma sak som Sverige.
    Men de vägrar inse att vi hade en hand tilldelat oss, som inte Finland eller Norge delade.
    Det verkar vara nått som ABC vägrar inse, och därför kommer det mesta istället bli till desinformation för ABC.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2022-02-06 14:14:25 följande:
    Och verkligheten kom ifatt Finland också, eller hur? Man märkte att det inte går att smittspåra längre om man har mycket smittspridning. Bara du tyckte att Sverige borde ha gjort det - när det helt uppenbarligen inte är möjligt att klara det, inte ens för Finland, vid hög smittspridning. 

    Sedan förstår jag inte riktigt vad du syftar på med att Sverige tänkte köra samma strategi.... Att inte skicka övriga i familjen i karantän? Samma sak där - går inte att göra med stor smittspridning.

    Ingen har sagt att Sverige borde ha testat och smittspårat utan att ha möjlighet till testning. Däremot anser jag och många andra att det var idioti att direkt uppmana närkontakter till bekräftat smittade att gå till jobb och skola. 


    Sverige hade inte stor smittspridning sommaren 2020. Under en vecka var incidensen under 25 per 100.000, som var Finlands gräns för fri inresa. När testningen kom igång, kunde man ha infört hushållskarantän, om man hade velat. När smittspridningen drog igång på hösten, då ville man följa med och se vart den tog vägen. När man insåg att den var på väg uppåt på allvar, då införde man hushållskarantän. 


    Det går jättebra att ha hushållskarantän, trots enormt hög smittspridning. Man testar hemma med antigentest, om det visar positivt, uppmanas familjemedlemmarna att hålla sig hemma i fem dagar.

  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2022-02-06 14:24:06 följande:
    Det verkar lite som om du inte riktigt har koll på vad som pågått i Sverige. Nej, man bytte inte "strategi", utan man började ha tillräckligt med tester och annat för att kunna göra det som man nog hade tänkt göra från början. Och en del kunde inte göras innan det fanns lagar som tillät det. 

    Jag kan inte så många länders strategier i detalj, men jag vet att man i Tyskland började tänka att det faktiskt kan ha en hel del negativa följder med lockdowns, så man försökte med Sveriges sätt, att bara ha lite lättare åtgärder som inte lamslår samhället. Sedan fick de dock kalla fötter när smittspridningen ökade. De kom fram till att det som funkar ganska okej i Sverige nog inte funkar i Tyskland pga att det är mera tätt befolkat där. Om detta är orsaken eller annat, det går ju inte att veta. 

    Nu bortser du ifrån att Sveriges strategi att hålla öppet fungerar mycket bättre när man har fått igång testning och smittspårning och har skyddsutrustning att ta till.


    I Sverige sades det att strategin går ut på att hålla smittspridningen nere. Det är som att säga att studiestrategin går ut på att få höga betyg. Eller att städstrategin går ut på att få det rent. Jaha, men exakt vad tänker man göra då?

    Coronakomissionen frågade varför man dröjde så länge med att börja förbereda pandemilagen. Löfvens svar var ungefär ?Jamen vi hade så låg smittspridning?. Om man hade haft en klar bild av vad man egentligen ville åstadkomma, så hade man satt igång omedelbart, eller hur?

  • klyban
    Anonym (ABC) skrev 2022-02-06 15:46:40 följande:

    Ingen har sagt att Sverige borde ha testat och smittspårat utan att ha möjlighet till testning. Däremot anser jag och många andra att det var idioti att direkt uppmana närkontakter till bekräftat smittade att gå till jobb och skola. 


    Sverige hade inte stor smittspridning sommaren 2020. Under en vecka var incidensen under 25 per 100.000, som var Finlands gräns för fri inresa. När testningen kom igång, kunde man ha infört hushållskarantän, om man hade velat. När smittspridningen drog igång på hösten, då ville man följa med och se vart den tog vägen. När man insåg att den var på väg uppåt på allvar, då införde man hushållskarantän. 


    Det går jättebra att ha hushållskarantän, trots enormt hög smittspridning. Man testar hemma med antigentest, om det visar positivt, uppmanas familjemedlemmarna att hålla sig hemma i fem dagar.


    LoL, sommaren som berättar i alla pandemier har en låg smitta
    Hur orkar du med all denna desinformation?
    www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2022-01-19-desinformation-och-propaganda-i-pandemins-spar.html


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2022-02-06 16:05:13 följande:

    Nu bortser du ifrån att Sveriges strategi att hålla öppet fungerar mycket bättre när man har fått igång testning och smittspårning och har skyddsutrustning att ta till.


    I Sverige sades det att strategin går ut på att hålla smittspridningen nere. Det är som att säga att studiestrategin går ut på att få höga betyg. Eller att städstrategin går ut på att få det rent. Jaha, men exakt vad tänker man göra då?

    Coronakomissionen frågade varför man dröjde så länge med att börja förbereda pandemilagen. Löfvens svar var ungefär ?Jamen vi hade så låg smittspridning?. Om man hade haft en klar bild av vad man egentligen ville åstadkomma, så hade man satt igång omedelbart, eller hur?


    Men det är ju det jag menar också? Det är klart det funkar bättre när man har skyddsutrustning och att ha fått igång testning och smittspårning. Men om man vet att det är det man vill få igång - man kan ju ändå inte ändra på på att det tar några månader att få igång det. 

    Okej, det är inte särskilt konkret. Men det är ju inte heller folkhälsomyndighetens bord, utan regionernas och smittskyddsläkarnas att omsätta det i praktiken. Och ja, jag vet att det är krångligt. Jag har inte hittat på det där systemet. 

    Ja, Löfven är inte så bra på att ge vettiga svar, men det finns säkert mer till det. 
  • Anonym (ABC)
    klyban skrev 2022-02-06 18:37:44 följande:

    LoL, sommaren som berättar i alla pandemier har en låg smitta
    Hur orkar du med all denna desinformation?
    www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2022-01-19-desinformation-och-propaganda-i-pandemins-spar.html


    Efter sommaren kommer hösten.

    https://www.expressen.se/nyheter/presstraff-med-det-senaste-om-coronutbrottet/


    Tegnell: Sverige klarar hösten bättre än Norge


     


    Men hur gick det?


     


    Den mest förödande desinformationen hittar du här:


     


    https://amp.svt.se/nyheter/vetenskap/tegnell-domer-ut-italiensk-forskning-om-symptomfria-smittbarare


    Tegnell dömer ut italiensk forskning om symptomfria smittbärare


     


    På en av pressträffarna nu i januari sades det för första gången rent ut:


    Man kan smitta andra upp till två dygn innan symptom bryter ut. 


     


    Det tog två år för Sverige att uppnå den kunskapsnivå som Italien låg på redan i mars 2020.


     


    Du använder ordet desinformation mycket flitigt, och du skriver ofta långa haranger. Ändå har du inte klarat av att peka ut ett enda fel i det jag har skrivit.


     

  • klyban
    Anonym (ABC) skrev 2022-02-06 20:40:08 följande:

    Efter sommaren kommer hösten.

    /


    Tegnell: Sverige klarar hösten bättre än Norge


     


    Men hur gick det?


     


    Den mest förödande desinformationen hittar du här:


     


    amp.svt.se/nyheter/vetenskap/tegnell-domer-ut...


    Tegnell dömer ut italiensk forskning om symptomfria smittbärare


     


    På en av pressträffarna nu i januari sades det för första gången rent ut:


    Man kan smitta andra upp till två dygn innan symptom bryter ut. 


     


    Det tog två år för Sverige att uppnå den kunskapsnivå som Italien låg på redan i mars 2020.


     


    Du använder ordet desinformation mycket flitigt, och du skriver ofta långa haranger. Ändå har du inte klarat av att peka ut ett enda fel i det jag har skrivit.


     


    Det enda du berättar är att du inte förstår vad desinformation är.
    Och där är när du upprepar samma fel och efter du fått fakta, och sen ignorerar samma fakta.
    Och Padirac har pekat ut dina fel, och du bara låtsas om att den faktan inte existerar = desinformation efter den punkten!


     


    Jag inser du har inte en susning om vad som sker i Sverige och endast pga du vägrar ta in fakta du får.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (ABC)
    klyban skrev 2022-02-06 20:48:33 följande:

    Det enda du berättar är att du inte förstår vad desinformation är.
    Och där är när du upprepar samma fel och efter du fått fakta, och sen ignorerar samma fakta.
    Och Padirac har pekat ut dina fel, och du bara låtsas om att den faktan inte existerar = desinformation efter den punkten!


     


    Jag inser du har inte en susning om vad som sker i Sverige och endast pga du vägrar ta in fakta du får.


    Tänk om du för en gångs skull kunde vara snabbare än din kompis och peka ut desinformationen? Vad var fel i det jag just skrev? Eller kan du inte hitta dem?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin