• Lillarapunzel

    Acceptabel kjollängd på kontor?

    Kan börja med att jag jobbar som utredare på ett mindre konsultbolag. Har normalt sett kostym på mig (svart/mörkblå kavaj, ljus skjorta och svarta/mörkblå kostymbyxor). Nu när det börjar bli varmare ute, funderar jag dock på att variera mig med kjol + strumpbyxor istället. 
    Funderar på vad som kan anses vara "acceptabel" kjollängd. Kortare än ner på halva vaden skulle ändå aldrig falla mig in att ha, men skulle den längden kunna anses "acceptabel" såhär under varmare årstid, eller är det bara golvlång, eller möjligen ankellång, som gäller? Tänker för att det inte ska uppfattas som stötande.

  • Svar på tråden Acceptabel kjollängd på kontor?
  • Vinterankan

    Men är du enda kvinnan på kontoret eller? Jag har nog aldrig sett någon som klär sig så återhållsam som du. Låter som att du medvetet försöker göra dig själv till en grå mus.

  • Anonym (Ida)

    Jag blir väldigt nyfiken på var du jobbar där du inte ens kan ha smink eller rolig frisyr! Ingen kritik mot dig utan bara intressant hur olika det kan vara.

    Jag jobbar som sjuksköterska på sjukhus. Dagligen träffar jag patienter, närstående, biståndsbedömare, kuratorer, sitter i vårdplaneringar, vårdar folk i livets slutskede ja helt enkelt mycket kontakt med folk i olika situationer. Men jag har alltid smink, läppglans, fixar frisyren, är det varmt rullar jag upp byxorna till knäna så att mina knallrosa träskor syns. Ja alla på min avdelning är väldigt fixade och lekfulla i vår arbetsdräkt och ändå har jag aldrig upplevt att någon inte tar oss på allvar.

  • Anonym (presenter)

    Du låter som en ultrkonservativ eller en skämtare ärligt talat.

    Jag har fortfarande ibland kjol eller klänning som slutar över knäet vid 45+ för det är snyggt ihop med kavaj.

    Men man ska givetvis inte sitta och skreva och ha så kort kjol så trosorna syns om man sitter i U-form vid de där små fåniga konferensborden som inte har någon täckpanel på framsidan. Då får man se till att ha koll på kjolen och ha benen ihop om det skulle uppstå "nödläge".

  • Anonym (live a little)
    Lillarapunzel skrev 2020-05-10 00:53:28 följande:

    Tack för svar! :)
    Gör alltid allt för att inte framstå som stötande på något sätt. Är alltid helt osminkad, har mitt långa hår uppsatt i stram knut eller hästsvans nedstoppad innanför skjortan, BH som får min något större byst att se mindre/mer diskret ut, skjortan knäppt till översta knappen, kavajen knäppt utanpå och loafers alternativt diskreta boots av mörk färg på fötterna. Så även om jag i denna ekvation byter ut mina hellånga, mörka kostymbyxor mot en mörk kjol av figurnära, men ej tajt modell som slutar mitt på vaden, med ett par mörka strumpbyxor under, skulle du fortfarande anse det som okej? :) 


    Jag skulle inte se ditt sätt att klä dig som professionellt utan snarare väldigt konservativt. Kanske medlem i någon kyrka med stränga regler. Eller helt enkelt ointresserad av mode och kläder... 


    Tycker man lätt kan ha knälångt lite smink och även visa lite urringning så länge det inte blir vulgärt. 


    Man kan framstå som professionell även om man visar hud, handlar mycket om attityder och accessoarer. Har du kortkjol behöver urringningen var lite mindre (men måste inte vara obefintlig) osv. Det viktigaste är att inte överdriva sminket. Dramatisk ögonskugga och knallröda läppar kan vara lite over the top så att säga :-P 

  • Lillarapunzel
    Anonym (Ida) skrev 2020-05-11 08:16:37 följande:

    Jag blir väldigt nyfiken på var du jobbar där du inte ens kan ha smink eller rolig frisyr! Ingen kritik mot dig utan bara intressant hur olika det kan vara.

    Jag jobbar som sjuksköterska på sjukhus. Dagligen träffar jag patienter, närstående, biståndsbedömare, kuratorer, sitter i vårdplaneringar, vårdar folk i livets slutskede ja helt enkelt mycket kontakt med folk i olika situationer. Men jag har alltid smink, läppglans, fixar frisyren, är det varmt rullar jag upp byxorna till knäna så att mina knallrosa träskor syns. Ja alla på min avdelning är väldigt fixade och lekfulla i vår arbetsdräkt och ändå har jag aldrig upplevt att någon inte tar oss på allvar.


    Alltså det finns ingen uttalad klädkod så, utan man ska se allmänt proper och presentabel ut. Dock har jag, uppenbarligen, kanske tolkat det lite väl snävt.
  • Lillarapunzel
    Anonym (live a little) skrev 2020-05-11 11:02:13 följande:

    Jag skulle inte se ditt sätt att klä dig som professionellt utan snarare väldigt konservativt. Kanske medlem i någon kyrka med stränga regler. Eller helt enkelt ointresserad av mode och kläder... 


    Tycker man lätt kan ha knälångt lite smink och även visa lite urringning så länge det inte blir vulgärt. 


    Man kan framstå som professionell även om man visar hud, handlar mycket om attityder och accessoarer. Har du kortkjol behöver urringningen var lite mindre (men måste inte vara obefintlig) osv. Det viktigaste är att inte överdriva sminket. Dramatisk ögonskugga och knallröda läppar kan vara lite over the top så att säga :-P 


    Kortare kjol än till strax under knäet, några mängder smink eller urringat skulle inte falla mig in att ha oavsett vad. Det är liksom så totalt utanför min comfortzone. Speciellt i kontexten sett att det ändå ska vara allmänt propert. 

    Däremot borde jag kanske våga ta ut svängarna lite mer iaf. Våga byta ut de mörka kostymbyxorna mot en strax-under-knäet-lång kjol, lämna kavajen hemma eller ha en lite roligare frisyr än stram knut. :)

  • Anonym (live a little)
    Lillarapunzel skrev 2020-05-11 15:46:11 följande:

    Kortare kjol än till strax under knäet, några mängder smink eller urringat skulle inte falla mig in att ha oavsett vad. Det är liksom så totalt utanför min comfortzone. Speciellt i kontexten sett att det ändå ska vara allmänt propert. 

    Däremot borde jag kanske våga ta ut svängarna lite mer iaf. Våga byta ut de mörka kostymbyxorna mot en strax-under-knäet-lång kjol, lämna kavajen hemma eller ha en lite roligare frisyr än stram knut. :)


    Tycker jag du skall göra! Och kom ihåg att det är nog mer du själv som sätter gränser, omvärlden bryr sig troligen mycket mindre över hur du ser ut än vad du själv göra  


    Man skall klä sig inom sin komfortzon helt klart! Det märks tydligt annars och då ser det obekvämt ut och ja... blir oprofessionellt helt enkelt  


    Det som är det viktiga är att du inte dömer andra för att de klär sig på ett annat sätt än dig De blir inte mindre professionella för att de har urringning  

  • Anonym (Kerstin)
    Lillarapunzel skrev 2020-05-11 15:46:11 följande:

    Kortare kjol än till strax under knäet, några mängder smink eller urringat skulle inte falla mig in att ha oavsett vad. Det är liksom så totalt utanför min comfortzone. Speciellt i kontexten sett att det ändå ska vara allmänt propert. 

    Däremot borde jag kanske våga ta ut svängarna lite mer iaf. Våga byta ut de mörka kostymbyxorna mot en strax-under-knäet-lång kjol, lämna kavajen hemma eller ha en lite roligare frisyr än stram knut. :)


    Sedan finns det ett mellanting mellan lite smink och mängder med smink, en diskret sminkning funkar oftast. Kul att du kommer prova att ta ut svängarna lite!
  • Jagochdublirvi

    Googlar man runt på kontorskläder dam så kommer det upp ofta kjol och kavaj, men det är ytterst sällan som jag sett sådant bland alla kvinnorna på ett kontor. Där det är mest troligt är i så fall inom finansvärlden, inklusive revisorer ab olika slag, advokater/jurister och politiker, även om jag även på dessa kontor har sett andra kläder som absolut varit propra och eleganta och som gett bäraren en aura av förtroende och respekt. Men vill man ha lite riktlinje för den strikta looken kan man ju alltid googla på ?kontorskläder dam?. Då får man bl.a upp denna www.damernasvarld.se/mode/outfit-kontor-dam/

    Vad det gäller kjollängd så är det väl oftare strax ovanför knät eller strax under som jag sett än ankellånga kjolar. Ett tips är annars att kolla på de kvinnliga politikerna, de borde ju ha bra riktlinjer för hur de kan klä sig för att fortfarande inge förtroende och det på ett (oftast) propert sätt

  • Lnina97

    Hej!

    Några kommentarer här är så roliga.. inte alla, men några!

    Jag gick in här för att se hur man krymper jeans som några skrev om i början av inlägget.

    Sen började det snackas om vad som är lämpligt angående kjol längd.

    Till alla osäkra kvinnor där ute:

    Om ni vill att en man ska kolla: ha vilken kjol längd som du vill .

    Om ni inte vill att en man ska kolla: ha kjol under knäna, ingen uringning. Täckande fin klädsel. Det ser alltid mer modern ut dessutom och finare.

    Alltså jag blir faktiskt chockad över att vissa inte vet vad dem ska ha på sig och är helt vuxna. Om man har lärt sig så är det såhär att om du vill ha uppmärksamhet av en man så har du mer avslöjande klädsel, annars täcker du dig. Det är inte upp till mig att dömma om du vill visa upp dig, gör det, men vad tjänar du på av det egentligen i längden? Det är inte bra att få mäns blickar eller ett ond öga av folk. Det skadar dig i längden.

    Sen börjar nån snacka om att det är gammalmodigt sätt och konservativt o tänka såhär och att nån går i nån kyrka o Nej de e ju inte bra och ha Guds tro...

    Jag tror själv på Gud och det har bara gjort mig till en bättre människa på olika plan. Liksom varför ska man inte täcka sig? Man får bara mer respekt då och tjänar på de i längden. Det är dessutom mest bekvämt. Inte bara mer respekt av människor men av Gud också. Gud kommer fråga på domedagen: varför täckte du dig inte? Varför visa du upp dig så alla män/kvinnor fick se allt av din bara kropp.

    Man ska inte visa upp sig för nån förutom sin partner. Om man medvetet visar upp sig kommer Gud bli arg för man vill ha uppmärksamhet från en annan man/kvinna än sin partner. Och det är inte bra asså.. samtidigt får man ont öga från folk.. och tänk på alla då som inte har partner och visar upp sig? Ja men de är ändå inte schysst mot andra människor då de får många blickar på sig av andra människor som har partners. Varför ville den då vara grunden till att folk då får problem i relationen? Varför vill den förstöra och tråna efter män/kvinnor och flörta med hjälp av sin kropp och få random mäns blickar på sig?

    Jag har jättesnygg kropp och tränar hela tiden och tar hand om min hälsa, och sen så måste jag visa upp den? Nej. Jag visar bara för min man för jag har respekt för han och mig själv. Jag skulle kunna gå i kort kjol och linne och det har jag gjort i mina yngre år, men snälla, jag var yngre.. jag visste inte bättre men nu vet jag.

    Snälla Alla i samhället, lär er att Gud är den enda som dömmer er när ni har på er dedär i slutändan, och detta gäller både män och kvinnor, ha de i åtanke, och jag pratar inte bara om kvinnor. Dock är det oftast kvinnor som kan visa upp mer på ett enklare sätt.

    Man ska inte ha för avslöjande klädsel. Ha respekt för dig själv och för Gud. Vi alla kommer dö och vad vill ni säga till Gud , varför satte ni er själva först och andra framför Gud. Varför ville ni ha allas blickar och uppmärksamhet? Varför hade ni ingen respekt för Gud?

    Jag vill säga dehär för att få folk att förstå och bara va snäll och dela med mig för vissa är okunniga och vet inte, hoppas ni tar till er dehär. Jag visste inte när jag var ett yngre.

    Och om ni tror att det är bara muslimer som täcker sig , (jag är konverterad muslim men har ingen hijab men täcker mig annars i klädsel) så är de inte bara vi utan folk i hela världen gör det. Precis som svenska kristna hade långkjol och respektabla kläder o täckte sig förr i tiden.

    Det är därför långa kläder och täckande alltid hetat respektabla kläder, samt att korta aldrig har hetat respektabla, för de är inte det.

    Tack ha det bra

  • Anonym (live a little)
    Lnina97 skrev 2020-06-18 11:10:57 följande:

    Hej!

    Några kommentarer här är så roliga.. inte alla, men några!

    Jag gick in här för att se hur man krymper jeans som några skrev om i början av inlägget.

    Sen började det snackas om vad som är lämpligt angående kjol längd.

    Till alla osäkra kvinnor där ute:

    Om ni vill att en man ska kolla: ha vilken kjol längd som du vill .

    Om ni inte vill att en man ska kolla: ha kjol under knäna, ingen uringning. Täckande fin klädsel. Det ser alltid mer modern ut dessutom och finare.

    Alltså jag blir faktiskt chockad över att vissa inte vet vad dem ska ha på sig och är helt vuxna. Om man har lärt sig så är det såhär att om du vill ha uppmärksamhet av en man så har du mer avslöjande klädsel, annars täcker du dig. Det är inte upp till mig att dömma om du vill visa upp dig, gör det, men vad tjänar du på av det egentligen i längden? Det är inte bra att få mäns blickar eller ett ond öga av folk. Det skadar dig i längden.

    Sen börjar nån snacka om att det är gammalmodigt sätt och konservativt o tänka såhär och att nån går i nån kyrka o Nej de e ju inte bra och ha Guds tro...

    Jag tror själv på Gud och det har bara gjort mig till en bättre människa på olika plan. Liksom varför ska man inte täcka sig? Man får bara mer respekt då och tjänar på de i längden. Det är dessutom mest bekvämt. Inte bara mer respekt av människor men av Gud också. Gud kommer fråga på domedagen: varför täckte du dig inte? Varför visa du upp dig så alla män/kvinnor fick se allt av din bara kropp.

    Man ska inte visa upp sig för nån förutom sin partner. Om man medvetet visar upp sig kommer Gud bli arg för man vill ha uppmärksamhet från en annan man/kvinna än sin partner. Och det är inte bra asså.. samtidigt får man ont öga från folk.. och tänk på alla då som inte har partner och visar upp sig? Ja men de är ändå inte schysst mot andra människor då de får många blickar på sig av andra människor som har partners. Varför ville den då vara grunden till att folk då får problem i relationen? Varför vill den förstöra och tråna efter män/kvinnor och flörta med hjälp av sin kropp och få random mäns blickar på sig?

    Jag har jättesnygg kropp och tränar hela tiden och tar hand om min hälsa, och sen så måste jag visa upp den? Nej. Jag visar bara för min man för jag har respekt för han och mig själv. Jag skulle kunna gå i kort kjol och linne och det har jag gjort i mina yngre år, men snälla, jag var yngre.. jag visste inte bättre men nu vet jag.

    Snälla Alla i samhället, lär er att Gud är den enda som dömmer er när ni har på er dedär i slutändan, och detta gäller både män och kvinnor, ha de i åtanke, och jag pratar inte bara om kvinnor. Dock är det oftast kvinnor som kan visa upp mer på ett enklare sätt.

    Man ska inte ha för avslöjande klädsel. Ha respekt för dig själv och för Gud. Vi alla kommer dö och vad vill ni säga till Gud , varför satte ni er själva först och andra framför Gud. Varför ville ni ha allas blickar och uppmärksamhet? Varför hade ni ingen respekt för Gud?

    Jag vill säga dehär för att få folk att förstå och bara va snäll och dela med mig för vissa är okunniga och vet inte, hoppas ni tar till er dehär. Jag visste inte när jag var ett yngre.

    Och om ni tror att det är bara muslimer som täcker sig , (jag är konverterad muslim men har ingen hijab men täcker mig annars i klädsel) så är de inte bara vi utan folk i hela världen gör det. Precis som svenska kristna hade långkjol och respektabla kläder o täckte sig förr i tiden.

    Det är därför långa kläder och täckande alltid hetat respektabla kläder, samt att korta aldrig har hetat respektabla, för de är inte det.

    Tack ha det bra


    Nu var väl du roligast av alla.... Hela tråden handlar om kjollängd... det är vad rubriken på tråden är!! Så om du kom in i den för att se hur man krympte jeans är det vääääääldigt konstigt... 

    Sen så är du inte bättre människa för att du är troende...Och det säger jag som också är troende (kristen... Kliv av dina höga hästar. 


    Och jo är någon väldigt konservativt klädd kommer jag undra om personen i fråga är medlem av någon fundamentalistisk kyrka med konstig människosyn. 

    Din attityd om respekt för din man är så snevriden och konservativ att jag får rysningar... Jag har total respekt för min partner och självklart är jag honom trogen till 110% men jag har precis så kort kjol och djup urrigning som jag trivs i och min partner uppskattar det han ser helt enkelt jag visar inte mer respekt för honom genom att täcka min kropp! Jag visar respekt genom att inte göra något som kan såra honom! 

    Man kan vara respektabelt klädd även med en kjol som går över knäna och djupa urrigningar. Att döma andra som "icke respektabla" däremot är så lågt och gammalmodigt att jag undrar om du insett att vi lever 2020 inte 1920.... 

  • Anonym (Silly)

    En dm längre eller mer från grenen

  • Anonym (Varierar)

    Lite gammal tråd, men ett kompletterande inlägg. Jag har oftast kjol eller klänning på jobbet, men längden kan variera en hel del. Allt från under knäna till kort,dvs en god bit över knäna. Jag tycker att allt funkar. Det viktiga klädseln som helhet och hur man för sig förstås. Jag har alltid strumpbyxor eller strumpor till. Och har jag t.ex. kort kjol och ljusa strumpor har jag långärmat upptill. Har jag kortärmat som tar jag kanske lite längre kjol eller svarta strumpbyxor. Så att det inte blir för mycket bart liksom. Det kan tilläggas att jag är frikyrklig :) 

Svar på tråden Acceptabel kjollängd på kontor?