• Anonym (undrar)

    Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??

    Hej!

    Sonen ska fylla 12 och önskar sig en dyr sak, nästan 8000. Vi klara det inte själva men om närmaste familjen hjälper till så går det ju (barnets farmor, moster, morbror osv). Om ca 5-6 personer bidrar blir det ju typ 1,500kr vardera. Vissa av dessa har väldigt gott ställt och borde kunna lägga 1-2 tusenlappar på present.

    Vi förklarade situationen via sms utan att ange exakt summa till varje bidragare, men om någon bidrar lite så blir det ju tungt för alla andra tänker vi, och vissa har det ju lite sämre ställt så andra borde ju kunna ställa upp lite mera föreslog vi. ganska självklart i våra ögon.

    Nu kom flera stycken och svarade att en 12-årspresent ska kosta kanske 3-400kr max? Och att det inte var rätt av oss att dela upp kostnaden på presenten mellan oss familjemedlemmar? Att man själv bestämmer vilken summa man tycker ska gå till present.

    Jag tycker det är lite snålt att bara vilja bidra med 300kr. Man kan ju inte köpa en halv present... 

    Men hur borde vi ha lagt upp saken? För att inte trampa nån på tårna alltså? Och gjorde vi verkligen så fel?

  • Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??
  • Anonym (undrar)
    Anonym (realitycheck åt ts) skrev 2020-05-20 14:49:14 följande:
    Fast nä nu ljuger du.

    Du sa tidigare att ni bad folk ge mellan 1000-2000 kronor. Ni satte alltså ett spektrum åt andra, ett spektrum som är väldigt högt för en individ utanför den direkta familjen.

    Jag menar att ni borde inte nämnt en siffra överhuvudtaget.

    "Tja, vi tänkte spara ihop till en present åt X så ni kan väl Swisha det ni hade tänkt ge för så lägger vi mellanskillnaden och ger presenten från hela släkten"

    Busenkelt.
    Ja, så skrev jag tidigare - väldigt mycket tidigare. 

    Här är en "reality check" åt dig: läs hela tråden om du vill vara näsvis!
  • Anonym (undrar)
    viseversa skrev 2020-05-21 19:08:35 följande:
    Ts ville ha medhåll i hur hon tänbkte. Ingen höll med ts. Ts blev ledsen i ögat och klorna ut. 
    Fast det stämmer ju inte? Jag ville inte ha 'medhåll', utan bad om tips. Läs min trådstrat så kanske det klarnar.

    När jag blivit irriterad har det varit över att folk inte kan hålla sig till ämnet, utan hottar på alla möjliga "storys" för att roa sig själva... Väldigt tröttsamt
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Florence) skrev 2020-05-21 11:39:00 följande:
    Jag hoppas att någon i ts släkt hänger här på familjeliv........
    De har läst detta. Vi har diskuterat det tillsammans. Och har liksom jag förfasats över hur uttråkade männikor roar sig med att med flit misstolka och överdriva saker och ting...

    Den diskussionen ledde också till att de avigt inställda ändrade sig! De förstod vårt perspektiv bättre, efter att ni dragit hela diskussionen in i absurdum. Så jag kanske borde tacka er?

    Nu är det så att 6 familjer/par bidragit med mellan 800 och 1200kr var, och vi föräldrar betalar återstående 1875kr - om det intresserar :)
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Florence) skrev 2020-05-21 11:48:21 följande:
    Haha, tack för dagens skratt. Ts skulle säkert kunna knåpa ihop någon absurd motivering om 4-års dagen också som "speciell dag" ("sista året innan x skall börja i den stora förskolegruppen", "första året som x kan börja köpa kläder på småbarns avdelningen, för lite större småbarn" eller något liknande).
    Vad fick du ut av att skriva det där?

    Mår du bra? Är du en bra person?
  • Anonym (A)
    Nu är det så att 6 familjer/par bidragit med mellan 800 och 1200kr var, och vi föräldrar betalar återstående 1875kr - om det intresserar :)

    Fint att det ordnade sig ts.
    Även om jag inte höll med dig i ditt resonemang ang snålhet så blev det otroligt hetsigt i tråden och det ställer jag mig inte bakom. 
  • Anonym (x)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-25 12:09:31 följande:
    De har läst detta. Vi har diskuterat det tillsammans. Och har liksom jag förfasats över hur uttråkade männikor roar sig med att med flit misstolka och överdriva saker och ting...

    Den diskussionen ledde också till att de avigt inställda ändrade sig! De förstod vårt perspektiv bättre, efter att ni dragit hela diskussionen in i absurdum. Så jag kanske borde tacka er?

    Nu är det så att 6 familjer/par bidragit med mellan 800 och 1200kr var, och vi föräldrar betalar återstående 1875kr - om det intresserar :)
    De tyckte väl synd om er
    Förr eller senare kommer detta att bita er i svanse
  • Anonym (undrar)
    Anonym (A) skrev 2020-05-25 12:41:05 följande:
    Nu är det så att 6 familjer/par bidragit med mellan 800 och 1200kr var, och vi föräldrar betalar återstående 1875kr - om det intresserar :)

    Fint att det ordnade sig ts.
    Även om jag inte höll med dig i ditt resonemang ang snålhet så blev det otroligt hetsigt i tråden och det ställer jag mig inte bakom. 
    tack!
  • Anonym (undrar)
    Anonym (x) skrev 2020-05-25 13:00:55 följande:
    De tyckte väl synd om er
    Förr eller senare kommer detta att bita er i svanse
    Detta är något du hoppas på förstår jag? Det säger mer om dig än vad det säger om mig...

    Kan igen påpeka att du inte känner mig överhuvudtaget. Du vet inte hur vi är som människor och hur generösa vi varit mot alla runtomkring oss. Våra släktingar har själva nu sagt att de vet att de får igen detta med råge - eller att de faktiskt redan fått det, och att jag helt ska ignorera vad galningar skrivit här. Det är inte jättelätt, men jag försöker
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-25 13:58:49 följande:
    Detta är något du hoppas på förstår jag? Det säger mer om dig än vad det säger om mig...

    Kan igen påpeka att du inte känner mig överhuvudtaget. Du vet inte hur vi är som människor och hur generösa vi varit mot alla runtomkring oss. Våra släktingar har själva nu sagt att de vet att de får igen detta med råge - eller att de faktiskt redan fått det, och att jag helt ska ignorera vad galningar skrivit här. Det är inte jättelätt, men jag försöker
    Ja, nu vet de i alla fall att er hjälp är villkorad. Betalar de inte för den så mister de hjälpen.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-25 12:11:02 följande:
    Är du en bra person?
    Är du en bra person?

    Om ja.

    Varför skulle en bra person anklaga folk som lägger c:a 300kr på ANDRAS barn än sina egna vara "lite snåla"?

    Anser du att en bra person sitter och hånar folk och kallar dem för snåla som inte lägger 1000kr eller mer på presenter till andras barn än sina egna?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (x)
    EnAnonumius skrev 2020-05-25 21:07:00 följande:
    Är du en bra person?

    Om ja.

    Varför skulle en bra person anklaga folk som lägger c:a 300kr på ANDRAS barn än sina egna vara "lite snåla"?

    Anser du att en bra person sitter och hånar folk och kallar dem för snåla som inte lägger 1000kr eller mer på presenter till andras barn än sina egna?
    Ja, TS är felfri....
  • EnAnonumius
    Anonym (x) skrev 2020-05-25 22:15:15 följande:
    Ja, TS är felfri....
    Ah, ja så måste det vara..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • elmadumle
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-25 12:09:31 följande:
    De har läst detta. Vi har diskuterat det tillsammans. Och har liksom jag förfasats över hur uttråkade männikor roar sig med att med flit misstolka och överdriva saker och ting...

    Den diskussionen ledde också till att de avigt inställda ändrade sig! De förstod vårt perspektiv bättre, efter att ni dragit hela diskussionen in i absurdum. Så jag kanske borde tacka er?

    Nu är det så att 6 familjer/par bidragit med mellan 800 och 1200kr var, och vi föräldrar betalar återstående 1875kr - om det intresserar :)
    Skamligt att ni känner er nöjda med det, ni ska ju givetvis betala som minst hälften av presenten, allt annat är bara pinsamt.
  • Anonym (Florence)
    elmadumle skrev 2020-05-26 23:31:26 följande:
    Skamligt att ni känner er nöjda med det, ni ska ju givetvis betala som minst hälften av presenten, allt annat är bara pinsamt.
    Ja, det är faktiskt riktigt riktigt pinsamt av ts.

  • Fjäril kär

    Hade det inte varit bättre Ts att tänka efter FÖRE ni skickade sms så hade allt varit frid och fröjd och ni hade sluppit bli ifrågasatt....?

    Jag hoppas du lärt dig den läxan nu?

  • Anonym (Xerxes)

    Du menar att "de avigt inställda", som du skrivit nedanstående om, läst tråden och förstod hur giriga och snåla de varit..?


    Anonym (undrar) skrev 2020-05-25 12:09:31 följande:
    De har läst detta. Vi har diskuterat det tillsammans. Och har liksom jag förfasats över hur uttråkade männikor roar sig med att med flit misstolka och överdriva saker och ting...

    Den diskussionen ledde också till att de avigt inställda ändrade sig! De förstod vårt perspektiv bättre, efter att ni dragit hela diskussionen in i absurdum. Så jag kanske borde tacka er?
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-20 08:49:25 följande:
    så har vi inte tänkt heller, att de står i "skuld". Men det betyder inte att man inte blir fundersam när man nu tänker på situationen och plötsligt inser hur skevt allt varit genom åren...
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:50:30 följande:
    Vi har faktiskt gett dem en dyr barnvagn GRATIS!! Och massa annat som vår son växt firån. Hur mycket har de inte tjänat på det? Plus bjudit dem på ditten och datten över åren, gett jättefin bröllopspresent osv. Det har verkligen blivit klart för oss att vi verkligen inte blivit behandlade bra tillbaka!
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:46:25 följande:
    Jag svär på att du också skulle reagera på det sättet, släkt eller itne. Är helt övertygad. Har man gett fina presenter OCH STÄLLT UPP till tusen, och sedan får ett å trist bemötande som vi fått, så ja, självklart blir det så att vi i framtiden kommer behandla dem så som de behandlar oss!

    Behandla andra som ni själva vill bli behandlade, liksom.

    Ska ni börja gaffla om detta nu? *poppar popcornen och väntar med spänning på alla som plötsligt tycker att vi ska fortsätta ge dyrare presenter samt vara oavlönade småbarns-barnvakter, olja altaner, annat ströjobb åt dem GRATIS*
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:01:08 följande:
    Ja, de som känner mig och som jag haft en riktig konversation med har hållit med.
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 11:39:53 följande:
    Tackolov tänker inte 90% av mina släktingar som ni här på FL, så nej, vi behöver itne punga ut själva. Saken är löst.
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 15:36:38 följande:
    3-400kr tycker jag är extremt snålt för en familj som jag vet har otroligt gott ställt, åker till maldiverna vartannat år osv. Jag känner med andra ord till deras "ekonomiska utrymme", och det gör andra i familjen också, och känner likadant som jag.
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 15:20:06 följande:
    Tvärt om har vi gemensamt förundrat oss lite över attityden hos de släktingar som plötsligt uttalat att nä, 3-400kr är någon form av max...

    Nu kommer det bli så att den generösare delen av familjen (och ja, vi föräldrar tar största smällen) kommer göra vår son väldigt glad. De andra kommer märka av lite förändrig i form av hjälp från resten av släkten i framtiden...
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 10:09:19 följande:
    Visst kan det "räcka" men det känns heller itne som de ansträngt sig...
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 10:05:53 följande:
    Kusinerna är itne många och ännu små. Så det får väl bli så att om folk itne tycker det är värt att sponsra vår son nu, så kommer det speglas i hur mycket vi lägger i framtiden på alla andra...

    .
    .
    .

    Sedan kan jag tillägga att jag tycker fortsättningsvis att 3-400kr (eller så lite som 100kr som vissa nämnt här)  är sjukt lite.
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 09:42:31 följande:
    iallafall en som fattat, och som klarar av att hålla sig till frågeställningen. Jag uppskattar det, även om jag fortfarande tycker 300kr är snålt. Det kan man ju lägga på cigaretter, läsk och chips utan att blinka... Den summan känns mest som att man inte ger någon effort alls. Och detta är alltså per familj, så ca 150kr per person? Det är typ som att ge en pizza i present... Tycker jag.
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-15 16:24:28 följande:
    jag tänker att det är en form av kärlek, och varför ska man dölja sanningen? Att vissa av hans släktingar inte verkar bry sig så mycket om honom, eller relationen till oss!
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-15 16:22:34 följande:
    Visst, jag är inte döv, jag hör vad ni säger. Men det ändrar inte det faktum att jag känner mig ganska avigt inställd till de som inte vill bidra! Och tacksam mot de som reagerat på emr moget sätt på vår förfrågan. Blandat med ledsamhet ifall vår son inte kan få det enda han vill ha här i världen, pga snåla släktingar.
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-15 16:13:50 följande:
    Såklart det är relevant info för den som får gåvan, varför man blir behandlad snålt? Istället för att föröska göra ett barn lyckligt?

    (ni har förstått att vi pratar om ett barn va, inte en sniken vuxen som tjänar egna pengar?)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-15 10:14:37 följande:

    Vissa av dessa har väldigt gott ställt och borde kunna lägga 1-2 tusenlappar på present.

    .
    .
    .

    Jag tycker det är lite snålt att bara vilja bidra med 300kr. Man kan ju inte köpa en halv present... 


    Anonym (undrar) skrev 2020-05-15 10:26:19 följande:
    Oh som sagt, vi pratar om folk med välbetalda jobb...
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-15 15:29:54 följande:
    Men vad tänker ni ifall några är generösa och andra jättesnåla? Får de stå nämnda i kortet ändå, utan att det framgår att det är liksom mest från några få personer?

    Vill ju inte att de som knappt bidrar ska framstå som jättegenerösa, när de inte ens är det
  • Fjäril kär
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-25 13:58:49 följande:

    Detta är något du hoppas på förstår jag? Det säger mer om dig än vad det säger om mig...

    Kan igen påpeka att du inte känner mig överhuvudtaget. Du vet inte hur vi är som människor och hur generösa vi varit mot alla runtomkring oss. Våra släktingar har själva nu sagt att de vet att de får igen detta med råge - eller att de faktiskt redan fått det, och att jag helt ska ignorera vad galningar skrivit här. Det är inte jättelätt, men jag försöker


    Din släkt har knappast läst här. Med tanke på hur du uttrycker dig om hur snåla, elaka och missunsamma de är.. (milt uttryckt..).

    Det är lätt att skriva bakom anonymt nick och påstå en massa som uppenbarligen inte är sant.
  • Anonym (x)

    Om TS fråga hade varit normal hade om hon inte behövt lösa något problem hur hon skulle lägga upp frågan.
    Normala frågor behöver ingen särskild metod. Normala frågor kan man ställa utan krusiduller.
    Endast suspekta förfrågningar kräver ett särskilt upplägg för att säljas in. 

  • Hönshjärna
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-25 12:09:31 följande:

    De har läst detta. Vi har diskuterat det tillsammans. Och har liksom jag förfasats över hur uttråkade männikor roar sig med att med flit misstolka och överdriva saker och ting...

    Den diskussionen ledde också till att de avigt inställda ändrade sig! De förstod vårt perspektiv bättre, efter att ni dragit hela diskussionen in i absurdum. Så jag kanske borde tacka er?

    Nu är det så att 6 familjer/par bidragit med mellan 800 och 1200kr var, och vi föräldrar betalar återstående 1875kr - om det intresserar :)


    Oj... 800-1200 kr var är mycket pengar...

    Jag har aldrig lagt så mycket ens på en bröllopspresent! Vi köper present till 17-20 personer om året (närmaste familj och när man blir bjuden) och julklappar till 15 personer. Till det ska läggas presenter vid dop, student, examen och bröllop! I år är det hitintills två dop, två examen och två studenter. Inte bjudna på bröllop i år, men vi var på totalt fem 2018 och 2019.

    När vi gifte oss var det många som gav present för under eller runt 300 kr (vi hade önskelista som möjliggjorde det, ville ha en servis). Jag ser inget konstigt med det.
Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??