• lindasdadsad

    Sveriges Radio SVT vänster vridna?

    Lyssnade på vaken i p4 natten mot lördag och då ringde det in en kvinna och skulle önska en låt.
    Programledaren Pamela frågade då vart kvinnan kom ifrån.
    Göteborg sveriges chicago svarade då kvinnan någon självklart pamela låtsades inte höra och kanske hade pamela kommit undan med det om inte kvinnan ytterligare fyra gånger nämnt hur otryggt hon tycker göteborg är.
    För varje gång hon gjorde försökte pamela byta samtals ämne fortare och fortare.
    Jag säger inte att dom skulle haft en lång diskussion om det men pamela kunde väl åtmistionde ställt den självklara frågan tycker du det är otryggt?
    Men Nej hon får inte ställa den.
    Hade kvinnan istället ringt in till ring p1 så hade täppas eller nån ananan där sagt ja det är ju bara din personliga åsikt tack för samtalet och snabbt slängt på luren.

    Hur ska man kunna lösa ett problem om man vägrar erkänna att det finns?
    SVT och SR och resten av gammel media och fake news media är som en alkoholist som vägrar erkänna det.

    Nyligen gjorde p1 ett program om svergies största media kanal som säger sanningen swebbtv och självklart gjorde p1 ett 100% demoniserings program där dom ljög om precis allt.



  • Svar på tråden Sveriges Radio SVT vänster vridna?
  • Padirac
    ds3 skrev 2020-05-31 22:11:35 följande:
    Ingen av punkterna går att dela in så svartvitt så meningen med dom är?
    Kan ju alltid gå till klassikern med äpplen och päron. Jag skriver 10 artiklar varje vecka om dessa frukter och håller det jämnt fördelat på 5/5, men så fort jag hittar något negativt om päron så blir det en artikel om det. Hittar jag negativa saker om äpplen så skriver jag oftast inte om det utan tar en positiv artikel istället. För att inte verka favorisera äpplen för mycket så blir det dock en negativ artikel då och då.
    Är jag päronvriden eller äppelvriden?
    Omöjlig bevisbörda då alla artiklar jag skriver har en sanning bakom sej och ingen vet att jag hoppar över negativ info om äpplen med flit.
    Punkterna är de som skribenten tog upp som denne ansåg inte presenterades/diskuterades opartiskt utan istället vänstervinklat av PS.

    Då skribenten tog upp just dessa punkter undrade jag vad denne avsåg. Någonting måste ju skribenten ha menat med det denne skrev - men det är inte många svar p åvad denne menade annat än att denne _tycker_ att det är så..

    Vill du påstå att media i allmänhet och PS i synnerhet hoppar över info på samma sätt som du skriver att du hoppar över negativ info om äpplen med flit?
  • ds3
    Padirac skrev 2020-05-31 22:19:55 följande:

    Punkterna är de som skribenten tog upp som denne ansåg inte presenterades/diskuterades opartiskt utan istället vänstervinklat av PS.

    Då skribenten tog upp just dessa punkter undrade jag vad denne avsåg. Någonting måste ju skribenten ha menat med det denne skrev - men det är inte många svar p åvad denne menade annat än att denne _tycker_ att det är så..

    Vill du påstå att media i allmänhet och PS i synnerhet hoppar över info på samma sätt som du skriver att du hoppar över negativ info om äpplen med flit?


    Antar det inte var punkterna uppdelat utan om hur man skriver om dom.

    Ja jag anser att PS gör det.
  • Gasolgrillen
    Bjorkeled skrev 2020-05-31 21:18:31 följande:
    Jag tror inte att vi kommer så mycket längre med varandra snart.
    Du har fått länkar på exempel och jag har beskrivit vad jag tycker ett flertal gånger.
    Om du ändå inte vill läsa eller diskutera sakfrågan spelar det ju ingen roll.
    Istället för att haka upp dig på detlajer, lyft blicken och se helheten.
    Jag har lagt fram en hel del som borde få dig att fundera på hur det kommer sig att folk tycker att public service i Sverige har en slagsida åt vänster.

    Men jag ser vart du kommer ifrån.

    Tyvärr så tycker jag föraktet för högerväljare i allmänt och sverigedemokrater i synnerhet genomsyrar din och "KillBill"s framtoning här.

    Ni tillämpar den klassiska vänsterretoriken; blunda, förneka och smutskasta. Denna metod som har varit så skadlig för vårt debattklimat och yttrandefrihet i Sverige.

    Det spelar ingen roll vad som läggs framför er, harmoniserar det inte med er ideologi blir det kortslutning.
    Maskineriet går igång och åsiktskorrdidoren måste försvaras. Alltid redo att sparka nedåt på era landsmän.

    I Sverige kan vänstersidan lägga årtal på att diskutera om problemen verkligen ens existerar. Och när man har kommit underfund med att de existerar, ja då ska man diskutera ytterliggare en tid på hur man ska benämna problemen. Sen går allt åt skogen och då står man där plötsligt och har varit "naiv". 
    Helt omvänt vill man nu ta del av alla de förslag och kunskap som har tagits fram av dem som igår kallades för "rasister", "högerspöken", "borgarsvin", "konservativa", "husblattar" osv. Om och om igen. Oavsett fråga.

    Otroligt tröttsamt.

    Det som man kan glädjas åt är att ni är en minoritet idag ute bland folk. Dock ständigt överrepresenterde i media, myndigheter, statligt finansierade organsisationer osv. Men de döda fiskarna blir mindre til antalet i strömmen så att säga.
    Det har vi internet med sociala medier, bloggar, wikipedia, tillgång till statliga arkiv, visselblåsare och brytet informationsmonopol från bl.a public service att tacka för.

    Folk är inte dumma i huvudet för att de tycker annorlunda. Det är svårt för er att accpetera har jag lärt mig, men en univerisal sanning likväl.

    Ta till er av den oro och bristande tillit, inte bara till public service, utan även till media överlag, myndigheter, trygghet för familjen och samhällskontraktet många av era systrar och bröder känner.

    Det gör man inte genom att stoppa huvudet i sanden eller väljer att titta bort för att de som framför kritiken inte tar samma valsedlar i handen som ni.

    Återigen; det finns mängder med information, fakta, otaliga exempel och folk (även gamla medarbetare) som uppenbarligen tycker att svensk public service är vänstervinklad.

    Tycker ni verkligen inte att det finns några problem med opartiskheten inom svensk public service?
    Det är såklart ett jätteproblem som riskerar bli till en bomb som briserar när motsättningarna i samhället bubblar upp till ytan efter nästa extraordinära händelse.

    Dock finns inga vänsterskribenter här som är kapabla att ta denna debatt på ett seriöst sätt.
  • Gasolgrillen

    Agenda ikväll. Repotage om rimfrost följt av intervju med en polis. Polismannen blir utsatt för en sifferattack. Siffrorna kan inte på ett vetenskapligt sätt anses visa det SVT försöker bevisa. Polismannen har svårt att genomskåda dettta och SVT lyckas presentera bilden att rimfrost gör skada.

    Det är häpnadsväckande att SVT presenterar siffror och bakgrund på ett vis som inte alls hänger ihop. Tittarna blir förda bakom ljuset. Varför gör SVT så? Jo, det handlar om vånstervridna åsikter.

  • Padirac
    ds3 skrev 2020-05-31 22:33:30 följande:
    Antar det inte var punkterna uppdelat utan om hur man skriver om dom.
    Ja jag anser att PS gör det.
    Ja, du _anser_ det och skribenten _tycker_ det

    Kan du drista dig till att redogöra för vilka skäl du har till att du _anser_ det

    Ge exempel på vad som är vänster, höger och neutralt i fråga om rapportering av  nedanstående ämnen 

    Brott
    Straff  
    Skatter
    Jämställdhet
    Invandring
    Integration
    Koppla invandring till kostnader 
    Koppla invandring till brottslighet
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till kostnader
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till brottslighet

    Jag tror att när vi borrat oss igenom dessa frågor återstår det som alltid varken mer eller mindre en anklagan om att vänstervinkligen är en frånvaro av politisering av PS
  • ds3
    Padirac skrev 2020-05-31 22:50:48 följande:

    Ja, du _anser_ det och skribenten _tycker_ det

    Kan du drista dig till att redogöra för vilka skäl du har till att du _anser_ det

    Ge exempel på vad som är vänster, höger och neutralt i fråga om rapportering av  nedanstående ämnen 

    Brott

    Straff  

    Skatter

    Jämställdhet

    Invandring

    Integration

    Koppla invandring till kostnader 

    Koppla invandring till brottslighet

    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till kostnader

    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till brottslighet

    Jag tror att när vi borrat oss igenom dessa frågor återstår det som alltid varken mer eller mindre en anklagan om att vänstervinkligen är en frånvaro av politisering av PS


    Kan ju börja med att kolla på dom fall som blivit domar. Nästan samtliga här en tydlig vinkel åt GAL, inget fall är tydligt vinklat åt TAN (vet att GAL/TAN inte är helt synonymt med höger/vänster men säger en del).

    Varför du upprepar din kära lista vet jag inte då jag redan svarat på det.
  • Padirac
    ds3 skrev 2020-05-31 23:19:32 följande:
    Kan ju börja med att kolla på dom fall som blivit domar. Nästan samtliga här en tydlig vinkel åt GAL, inget fall är tydligt vinklat åt TAN (vet att GAL/TAN inte är helt synonymt med höger/vänster men säger en del).
    Varför du upprepar din kära lista vet jag inte då jag redan svarat på det.
    Saknar du vinkling mot TAN?  Har du länkar? 

    Hur som helst var det sakerna i listan som skribenten tog upp, så vad denne menade är av intresse. 
  • Padirac
    ds3 skrev 2020-05-31 22:33:30 följande:
    Antar det inte var punkterna uppdelat utan om hur man skriver om dom.
    Ja jag anser att PS gör det.
    Så, vad är det som skrivs som gör att det blir vänstervinklat, högervinklat eller neutralt/opartiskt. Det är just det jag vill veta...
  • Gasolgrillen
    Padirac skrev 2020-05-31 23:30:00 följande:
    Saknar du vinkling mot TAN?  Har du länkar? 

    Hur som helst var det sakerna i listan som skribenten tog upp, så vad denne menade är av intresse. 
    Nej
Svar på tråden Sveriges Radio SVT vänster vridna?