• Anonym (Kvinnan)

    Partner som lägger sig i ens klädsel..

    Påbörjar inlägget med att jag VET att i de allra flesta förhållanden så lägger man sig inte i den andres klädsel, jag vet det.

    Men jag undrar om det finns kvinnor här vars män bestämt/försökt bestämma över er klädsel och hur ni isåfall löst problemet tillsammans/hur du själv tagit tag i problemet? Har det kunnat lösas ens på ett vettigt sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet (om det är uteslutet att lämna, menar jag)? Skulle uppskatta råd (förutom att lämna, återigen).

  • Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..
  • pyssel
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-26 17:20:59 följande:

    Du skriver själv att ni västerländska kvinnor inte kan ge tips för att detta inte är något normalt för er som ni känner igen, men tydligen vet du exakt hur min man tänker?


    Jag har pratat med många män som tänker som din man - det är inte raketforskning att sätta sig in i. De ser på kvinnan som någon som behöver tygkas och hållas i schack av mannen. Särskilt hennes sexualitet, eller hur hennes sexualitet kan tolkas av utomstående, är kärnfrågan för om mannen kan upprätthålla sin heder - Inför sig själv, släkten och kollektivet. Sedan finns det män som vill bryta denna norm men inte tror sig kunna. Och det finns män som bryter mönstret.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Kvinnan)
    molly50 skrev 2020-05-26 19:22:23 följande:

    Men om du berättar vilka hans bra sidor är så kanske det blir lite lättare för oss att förstå?

    För det du har berättat om honom här ger ju inte direkt en bra bild av honom.

    Det hoppas jag att du förstår.


    Men ni behöver inte förstå, jag vet hans bra sidor och det räcker. Jag behöver inte bevisa något.

    Jag menar mer att ni självklart får tycka vad ni vill om det jag skrivit, men anta inte saker om honom/oss som ni inte ens fått bekräftade i tråden av mig.

    Som sagt så vet jag redan att mycket av det jag skrivit är problematiskt och en del saker inte okej. Jag VET det.
  • Anonym (Kvinnan)
    pyssel skrev 2020-05-26 19:35:40 följande:

    Jag har pratat med många män som tänker som din man - det är inte raketforskning att sätta sig in i. De ser på kvinnan som någon som behöver tygkas och hållas i schack av mannen. Särskilt hennes sexualitet, eller hur hennes sexualitet kan tolkas av utomstående, är kärnfrågan för om mannen kan upprätthålla sin heder - Inför sig själv, släkten och kollektivet. Sedan finns det män som vill bryta denna norm men inte tror sig kunna. Och det finns män som bryter mönstret.


    Och vems fel är det? Mitt?

    Det var ju just det jag ifrågasatte, när en annan hävdade att min man beter sig så på grund av att JAG är lätt, eftersom jag "gör som män vill".
  • molly50
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-26 19:47:26 följande:
    Men ni behöver inte förstå, jag vet hans bra sidor och det räcker. Jag behöver inte bevisa något.

    Jag menar mer att ni självklart får tycka vad ni vill om det jag skrivit, men anta inte saker om honom/oss som ni inte ens fått bekräftade i tråden av mig.

    Som sagt så vet jag redan att mycket av det jag skrivit är problematiskt och en del saker inte okej. Jag VET det.
    Nu tillhör jag inte någon av dem som har antagit saker om din man eller sagt hur han tänker.
    Jag har bara svarat utifrån det du har berättat om honom.
    Och ja,du har skrivit att du vet att dessa sidor är problematiska.
    Men du tänker trots detta stanna kavr hos honom och i och med det riskera att även utsätta din dotter för samma behandling som du får nu.
    Och det ser i alla fall jag som ett problem.
    Jag förstår inte hur du kan vilja stanna kvar hos en sådan man.
    Jag hade inte gjort det.
    Jag hade satt mina barn i första hand och lämnat.
    Jag hade aldrig accepterat det.
  • pyssel
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-26 19:49:02 följande:

    Och vems fel är det? Mitt?

    Det var ju just det jag ifrågasatte, när en annan hävdade att min man beter sig så på grund av att JAG är lätt, eftersom jag "gör som män vill".


    Nej, inte "ditt fel". Det är ett mansstyre, med mannens väl och ve som utgångspunkt, men kvinnor reproducerar förtrycket.

    Jag citerade inte den delen (även om jag förstod den provokativa parallellen). Det du berättar om är hedersförtryck och nu handlar det om fler än dig själv - din dotter. Det handlar inte om faktisk sexuell tillgänglighet för andra och otrohet, det handlar om att ö.h.t signalera trots och sexualitet.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Kvinnan)
    molly50 skrev 2020-05-26 19:57:24 följande:

    Nu tillhör jag inte någon av dem som har antagit saker om din man eller sagt hur han tänker.

    Jag har bara svarat utifrån det du har berättat om honom.

    Och ja,du har skrivit att du vet att dessa sidor är problematiska.

    Men du tänker trots detta stanna kavr hos honom och i och med det riskera att även utsätta din dotter för samma behandling som du får nu.

    Och det ser i alla fall jag som ett problem.

    Jag förstår inte hur du kan vilja stanna kvar hos en sådan man.

    Jag hade inte gjort det.

    Jag hade satt mina barn i första hand och lämnat.

    Jag hade aldrig accepterat det.


    Vad bra att jag och du är två olika individer då.

    Kanske lämnar jag honom i framtiden för andra anledningar som inte existerar idag, men som det ser ut nu vill jag inte det och jag förstår inte varför ni inte kan respektera mitt val bara.
  • Xenia
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-26 17:20:59 följande:
    Han anser ju uppenbarligen att det bara är han som får lov att se mina former och ingen annan? Vad har det med hur lätt jag kan tänkas vara? Hade det varit så som du skriver så hade han väl varit okej med att jag klär mig lite mindre täckande när vi är ute ihop då han kan ha koll på vad jag gör och inte? Men nej, han är alltid sådan. Oavsett om vi går ut tillsammans, och oavsett om det är till någon offentlig plats med många människor eller till några av hans släktingar bara.

    Du skriver själv att ni västerländska kvinnor inte kan ge tips för att detta inte är något normalt för er som ni känner igen, men tydligen vet du exakt hur min man tänker?
    Och varför anser han det?

    En orsak kan vara "vad ska folk säga"? Sådant förekommer även i svensk kultur. Men då skulle han vara nöjd med att du inte klädde dig uppseendeväckande och inte "värre" and andra i er grupp. Alltså har han egna svartsjukeproblem. Han litar inte på dig och det är inifrån honom. Han tänker inte rationellt. Du har ju själv skrivit att han inte går att resonera med.

    Även svenska män kan vara sjukligt svartsjuka och förbjuda frun att klä sig "sexigt". Men då får han inget stöd från fruns familj om hon skulle berätta för dem. Det är det som är skillnaden mot en hederskultur.
  • Xenia
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-26 17:16:55 följande:
    Det spelar ingen roll vad jag tror att han gör eller inte, jag kan inte veta vad som kommer ske i framtiden. Det jag vet idag är att han inte anser att vänner kan "förstöra en" utan han har poängterat att det viktigaste är uppfostran barnet får hemifrån och att det är det som oftast avgör hur barnet kommer bli. Han har alltså inte planerat hota eller slå henne om hon skaffar svenska vänner. Vi vill båda att hon t.ex börjar i en skola där det gärna är blandat och inte enbart barn med invandrarbakgrund, eller bara svenskar, så hon kan få ta del av båda liksom.
    Det är väl synnerligen troligt att hon blir påverkad av svenska och utländska vänner (som inte tillhör er sekt).

    Din man räknar alltså med att hjärntvätten ska fungera så att hon inte kommer att influeras av sina västerländska vänner. 

    Och du funderar inte över det, du lever helt i nuet. Du finner dig i att klä dig så att du ser 30 år äldre ut än du är och att det dessutom blir jättevarmt. Kan du inbilla dig att din dotter kommer att bli lika foglig som du?

    Du verkar bara tänka på dig själv, inte alls på din dotters bästa.
  • Anonym (Kvinnan)
    Xenia skrev 2020-05-26 21:50:37 följande:

    Och varför anser han det?

    En orsak kan vara "vad ska folk säga"? Sådant förekommer även i svensk kultur. Men då skulle han vara nöjd med att du inte klädde dig uppseendeväckande och inte "värre" and andra i er grupp. Alltså har han egna svartsjukeproblem. Han litar inte på dig och det är inifrån honom. Han tänker inte rationellt. Du har ju själv skrivit att han inte går att resonera med.

    Även svenska män kan vara sjukligt svartsjuka och förbjuda frun att klä sig "sexigt". Men då får han inget stöd från fruns familj om hon skulle berätta för dem. Det är det som är skillnaden mot en hederskultur.


    Ok, men jag håller inte med dig iallafall.

    Hade han inte litat på mig så hade han lämnat mig för längesedan, eftersom han aldrig skulle vara gift med någon han inte kan lita på.

    Han går inte att resonera med allmänt och inte bara angående klädseln, han är sådan bara. Det bekräftar inte det du skriver någonstans.
  • Xenia
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-26 19:49:02 följande:
    Och vems fel är det? Mitt?

    Det var ju just det jag ifrågasatte, när en annan hävdade att min man beter sig så på grund av att JAG är lätt, eftersom jag "gör som män vill".
    Det är din mans fel, hederskulturens fel och ditt fel som inte ifrågasätter hur han begränsar ditt liv och i framtiden din dotters liv. Medberoende brukar det kallas när en förtryckt tar förtryckarens parti.

    I er kultur ska kvinnor lyda män. En följd av det är att kvinnor inte säger emot män. Alltså måste männen bevaka och begränsa kvinnorna, som de inte litar på.

    I stället för att se varandra som jämlikar och lita på varandra.
Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..