• PelloBello

    Tempkurvor

    Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

    Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

    För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

    Ger en kort beskrivning:

    Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

    Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

    Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

    För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

    Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

    Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

    Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

    Temp visar att ägglossningen skett.

  • Svar på tråden Tempkurvor
  • Soff
    apan95 skrev 2020-12-15 13:34:22 följande:
    Hej!

    Min tempkurva va väldigt ?vanlig? även när ja va gravid! Den steg högre först efter 11 dagar efter äl! skulle säga att den kändes som en väldigt vanlig kurva me lägre temp i början, enda skillnaden nu i efterhand är att den kändes väldigt ?stabil?. Har sällan en superhöjning dagen efter äl heller, håller tummarna för dig <3

    Hej! Åh okey, det låter ju ändå lite hoppfullt, att det kan ta lite tid innan den faktiskt höjs. Något verkar hända i kroppen, men om det är graviditet eller något annat, det visar sig :) Vore ju fantastiskt om det blev en sådan fin julklapp i år.. 


    Hur är det med dig förresten? Tänkte på dig efter ditt MF, det gjorde ont i hjärtat, trots att jag inte ens känner dig. 


    Tack <3 håller tummarna för dig med<3 


     


     

  • Limeblad
    Stickling skrev 2020-12-15 13:54:24 följande:

    Hej! Har du någon bild på din tempkurva? Jag har bim på fredag eller lördag men tycker att tempen ser ut att vara på väg ner redan så misstänker att mensen är på väg :(


    Min kurva kanske kan lugna dig något. Det som är ifyllt som mens är en blödning som jag hade på beräknad BIM. Hade spottings dagen före och dagarna efter. Nu är jag i v 10 :)

  • Stickling
    Limeblad skrev 2020-12-15 15:50:43 följande:

    Min kurva kanske kan lugna dig något. Det som är ifyllt som mens är en blödning som jag hade på beräknad BIM. Hade spottings dagen före och dagarna efter. Nu är jag i v 10 :)


    Ååh, tack snälla! Ja, det lugnare jättemycket! Trodde det var i det närmaste kört efter att tempen sjunkit två dagar. Vad intressant att se din kurva, den skiftar ju rätt mycket faktiskt. Skönt att se :) Grattis till graviditeten!
  • Soff

    Ja detta känns ju väldigt hoppfullt även för mig! Tack! :) 


    Limeblad skrev 2020-12-15 15:50:43 följande:
    Min kurva kanske kan lugna dig något. Det som är ifyllt som mens är en blödning som jag hade på beräknad BIM. Hade spottings dagen före och dagarna efter. Nu är jag i v 10 :)

  • apan95
    Soff skrev 2020-12-15 13:59:53 följande:

    Hej! Åh okey, det låter ju ändå lite hoppfullt, att det kan ta lite tid innan den faktiskt höjs. Något verkar hända i kroppen, men om det är graviditet eller något annat, det visar sig :) Vore ju fantastiskt om det blev en sådan fin julklapp i år.. 

    Hur är det med dig förresten? Tänkte på dig efter ditt MF, det gjorde ont i hjärtat, trots att jag inte ens känner dig. 

    Tack <3 håller tummarna för dig med<3 

     

     


    Ja, visst börjar man känna sig otålig nu..

    åååh va du är fin! Det är bra med mig, pendlar mycket, vissa dagar e bra och vissa tortyr! Gått två månader sedan missfallet och har varit i kontakt med kliniken som nu ska återkoppla till mig om en fortsatt utredning. Men vi kämpar på under tiden. ibland känns allt så overkligt, det men går igenom liksom. Men hoppas det ska vi vår tur snart!<3
  • apan95
    Stickling skrev 2020-12-15 13:54:24 följande:

    Hej! Har du någon bild på din tempkurva? Jag har bim på fredag eller lördag men tycker att tempen ser ut att vara på väg ner redan så misstänker att mensen är på väg :(


    Hej!

    Självklart, här är en bild på kurvan jag var gravid, även om det blev kort..

    misstänkte som sagt ingenting utan tog endast ett test för att det var dags för oss att återkoppla till kliniken och ville såklart ?utesluta? att jag redan skulle vara gravid då! Vilket försök e ni på?

    Håller tummarna för dig<3

  • Stickling
    apan95 skrev 2020-12-15 19:11:45 följande:
    Hej!

    Självklart, här är en bild på kurvan jag var gravid, även om det blev kort..

    misstänkte som sagt ingenting utan tog endast ett test för att det var dags för oss att återkoppla till kliniken och ville såklart ?utesluta? att jag redan skulle vara gravid då! Vilket försök e ni på?

    Håller tummarna för dig<3

    Hej igen! Tack snälla! Förlåt, förstod inte att graviditeten slutade i missfall! Beklagar det :( Usch, så tråkigt. Såg att du skrev ovan att ni är under utredning. Hoppas att det går bra och att du snart får ett plus som stannar kvar <3 

    Jag är på försök nr sex nu. Hade ett tidigt missfall i oktober, så detta är andra cykeln efter det. Tack för dina tummar <3 Jag gör detsamma för dig!
  • apan95
    Stickling skrev 2020-12-15 19:34:44 följande:

    Hej igen! Tack snälla! Förlåt, förstod inte att graviditeten slutade i missfall! Beklagar det :( Usch, så tråkigt. Såg att du skrev ovan att ni är under utredning. Hoppas att det går bra och att du snart får ett plus som stannar kvar <3 

    Jag är på försök nr sex nu. Hade ett tidigt missfall i oktober, så detta är andra cykeln efter det. Tack för dina tummar <3 Jag gör detsamma för dig!


    Tack <3 vi får kämpa på snart är det vår tur, hoppas jag!!
  • Stickling
    apan95 skrev 2020-12-15 20:30:55 följande:

    Tack <3 vi får kämpa på snart är det vår tur, hoppas jag!!


    Ja, det hoppas vi!!
  • Soff
    apan95 skrev 2020-12-15 19:08:20 följande:
    Ja, visst börjar man känna sig otålig nu..

    åååh va du är fin! Det är bra med mig, pendlar mycket, vissa dagar e bra och vissa tortyr! Gått två månader sedan missfallet och har varit i kontakt med kliniken som nu ska återkoppla till mig om en fortsatt utredning. Men vi kämpar på under tiden. ibland känns allt så overkligt, det men går igenom liksom. Men hoppas det ska vi vår tur snart!<3

    Verkligen! ><....


     


    <3 Kan ju bara tänka mig hur jobbigt det skulle vara att gå igenom, måste vara fruktansvärt när man gått och längtat så länge, och så när det väl händer så vänds allt upp-o-ner. Skönt iallafall att det är bra med dig, om än fram och tillbaka förstås :( <3 så är det ju med sorg. Va bra att ni får hjälp. Ja, jag hoppas verkligen att ni får positiva besked snart, som håller i sig <3 

Svar på tråden Tempkurvor