• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Stickling skrev 2021-01-02 20:15:09 följande:

Vill såklart inte göra dig ledsen eller besviken, men min gissning är att din mens är på väg. Jag fick också lite rosa på papperet och hoppades på nidblödning förra cykeln, men det vara bara mensen som bestämt sig för att göra entré på ett nytt sätt... Håller tummarna för att jag har fel dock! När man googlar på nidblödning står det att den kan komma så sent som 14 dagar efter ägglossning, så än finns det hopp! :)

Mmm tror som du. Fortfarande ingen mens men tempen störtdök under Cover line idag ( brukar inte ske förrän efter mens )så den kommer väl snart. Hade 15 min i natt med kraftig mensvärk men inget nu

Konstigt , när man väntar på bim vill man inte se en droppe blod , men när man vet / tror sig veta att mensen ska komma så blir man typ irriterad om den ej kommer

Bim är idag eller Imorrn
  • Stickling
    Cattisl skrev 2021-01-03 13:22:09 följande:

Mmm tror som du. Fortfarande ingen mens men tempen störtdök under Cover line idag ( brukar inte ske förrän efter mens )så den kommer väl snart. Hade 15 min i natt med kraftig mensvärk men inget nu

Konstigt , när man väntar på bim vill man inte se en droppe blod , men när man vet / tror sig veta att mensen ska komma så blir man typ irriterad om den ej kommer

Bim är idag eller Imorrn

Usch ja, om man märker att mensen är på väg vill man ju bara ha den överstökad. Hoppas den kommer snart så att du blir av med den..
  • apan95

Hej!

Är det någon som vet varför NC- appen börjat balla ur lite sen jag hade missfall i september? Innan så satte appen alltid ut ägglossning på rätt dag, och om det var fel dag så redigerade den det när jag fick mens för att jag alltid har 13 dagar i lutealfasen.

Men nu efter missfallet redigerar den inte tillbaka utan går endast på den dagen det är högst stegring trots att jag alltid haft en ganska långsam stegring..

tex. Denna månaden när jag vet att ägglossningen var cd 17, senast 18 men ändå sätter appen ut 19... förstår att det antagligen beror på stegringen dagen efter men innan har det ju funkat.. och om jag utesluter sen höga tempen flyttas den inte ändå.. så störande haha, sorry för långt inlägg!

• Juney
    apan95 skrev 2021-01-03 17:15:00 följande:

Hej!

Är det någon som vet varför NC- appen börjat balla ur lite sen jag hade missfall i september? Innan så satte appen alltid ut ägglossning på rätt dag, och om det var fel dag så redigerade den det när jag fick mens för att jag alltid har 13 dagar i lutealfasen.

Men nu efter missfallet redigerar den inte tillbaka utan går endast på den dagen det är högst stegring trots att jag alltid haft en ganska långsam stegring..

tex. Denna månaden när jag vet att ägglossningen var cd 17, senast 18 men ändå sätter appen ut 19... förstår att det antagligen beror på stegringen dagen efter men innan har det ju funkat.. och om jag utesluter sen höga tempen flyttas den inte ändå.. så störande haha, sorry för långt inlägg!

För att regga ÄL ska väl tempen gå över coverline? Är det inte därför?

Min NC ballade ur totalt efter att jag fick en temp på under 36 grader. Tog över två veckor innan den började funka någorlunda igen. Tänker att om en temp kan strula till det så borde ett MF kunna vara lite mer långvarigt strul?
  • apan95
    Juney skrev 2021-01-03 18:53:51 följande:

För att regga ÄL ska väl tempen gå över coverline? Är det inte därför?

Min NC ballade ur totalt efter att jag fick en temp på under 36 grader. Tog över två veckor innan den började funka någorlunda igen. Tänker att om en temp kan strula till det så borde ett MF kunna vara lite mer långvarigt strul?

Joo det stämmer! Men den brukar ju bekräfta typ 2-3 dagar senare, men då alltid på rätt dag då min temp oftast stiger långsamt! Men nu är de alltid fel dagar, så störande..

hoppas den bättrar sig snart igen!

Tack :)
  • Stickling
    apan95 skrev 2021-01-03 19:15:05 följande:
    Joo det stämmer! Men den brukar ju bekräfta typ 2-3 dagar senare, men då alltid på rätt dag då min temp oftast stiger långsamt! Men nu är de alltid fel dagar, så störande..

hoppas den bättrar sig snart igen!

Tack :)
    Flyttar NC inte din ÄL-dag bakåt om/när mensen kommer? Jag har också haft lite samma problem med NC, den brukar ange min ÄL två dagar efter positivt LH-test, men sen när mensen kommer brukar ÄL-dagen flyttas till dagen efter testet. Förstår att det är störigt att appen fått för sig att göra på nåt nytt sätt. Hoppas den skärper till sig snart :)
  • apan95
    Stickling skrev 2021-01-03 19:23:34 följande:

Flyttar NC inte din ÄL-dag bakåt om/när mensen kommer? Jag har också haft lite samma problem med NC, den brukar ange min ÄL två dagar efter positivt LH-test, men sen när mensen kommer brukar ÄL-dagen flyttas till dagen efter testet. Förstår att det är störigt att appen fått för sig att göra på nåt nytt sätt. Hoppas den skärper till sig snart :)

Det gjorde ju alltid det innan missfallet! Så fick alltid rätt på exakt ägglossningsdag och mensdag. Men nu har den slutat med det och går enbart på det korrekta (enligt deras algoritm) temparna istället för mitt tidigare mönster.. Lite störande! Haha får räkna själv i huvudet varje månad för jag inte in lita på appen haha! :p
  • Stickling
    apan95 skrev 2021-01-03 20:58:41 följande:

Det gjorde ju alltid det innan missfallet! Så fick alltid rätt på exakt ägglossningsdag och mensdag. Men nu har den slutat med det och går enbart på det korrekta (enligt deras algoritm) temparna istället för mitt tidigare mönster.. Lite störande! Haha får räkna själv i huvudet varje månad för jag inte in lita på appen haha! :p

Hej igen! Förlåt, glömde svara dig. Okej, då är jag med. Förstår, låter superstörigt! Hoppas appen snart skärper till sig och ger dig rätt dag direkt :)
  • Cashili33
    skaviblifyra skrev 2021-01-05 23:36:49 följande:

Hej vad tror ni om min kurva??

Svårt att säga , fortsätter den neråt så kanske mens är på G. Stiger tempen så kanske du är gravid :) svårt att sia om hehe. Dippen kan man ja med eller utan att vara gravid.

Önskar dig lycka till i alla fall
Svar på tråden Tempkurvor