• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Soff
    Msofie skrev 2020-12-22 18:32:54 följande:

Du vet såklart vad som är bäst för dig själv, men nu i vårt elfte månad av försök har jag berättat för mina närmsta om vår process. Det absolut bästa valet jag gjort detta året, hade aldrig kunnat ana hur positivt de skulle påverka mitt mående och vilket stöd jag har fått! Om inget är det skönt att folk har förståelse inför varför man inte alltid är på topp.

Va skönt! Kan tänka mig det ändå. Jag har berättat för en vän, som är lite i samma sits. Är skönt bara att ha någon i sin närhet som förstår och som man kan prata med..sen vet min bror om det, då dom väntade barn igen och jag bara blev väldigt ledsen, pga min situation. Så kände att jag var tvungen att förklara mig, ifall han märkte. Annars pratat jag inte om det så...
  • Msofie
    Soff skrev 2020-12-22 20:43:22 följande:

Va skönt! Kan tänka mig det ändå. Jag har berättat för en vän, som är lite i samma sits. Är skönt bara att ha någon i sin närhet som förstår och som man kan prata med..sen vet min bror om det, då dom väntade barn igen och jag bara blev väldigt ledsen, pga min situation. Så kände att jag var tvungen att förklara mig, ifall han märkte. Annars pratat jag inte om det så...

Du verkar ändå ha några positiva erfarenheter! Vad är det som hindrar dig?
  • Soff
    Msofie skrev 2020-12-22 23:04:39 följande:

Du verkar ändå ha några positiva erfarenheter! Vad är det som hindrar dig?

Vet inte, känner nog bara att det får komma om det blir läge för det och jag känner att jag vill det i stunden. Och hittils så har det blivit så vid de tillfällena. På något sätt vill jag hålla det framförallt mellan mig och min sambo, även om det kan bli lite ensamt ibland. Kanske låter lite luddigt, och det är nog för att det är det i mitt huvud också haha.
  • Them19

Vad tror ni om min graf? Visst bör min äl varit tidigare än cd 21 med tanke på äl-tester. Använder clearblue advanced + stickor så inget snack om att det var positivt. Först fick jag äl bekräftat på cd 19 (kan tillägga att jag under 9 cykler i NC alltid haft äl mellan dag 16-19). Men sen flyttades den efter några dagar.

Vet att det egentligen bara är att vänta och se om mensen kommer men antingen skulle beräknad mens vara idag (och den har inte kommit än!!!) eller lördag. Vill inte ta gravtest i onödan för blir bara besviken.
  • Juney
    Them19 skrev 2020-12-24 21:15:21 följande:

Vad tror ni om min graf? Visst bör min äl varit tidigare än cd 21 med tanke på äl-tester. Använder clearblue advanced + stickor så inget snack om att det var positivt. Först fick jag äl bekräftat på cd 19 (kan tillägga att jag under 9 cykler i NC alltid haft äl mellan dag 16-19). Men sen flyttades den efter några dagar.

Vet att det egentligen bara är att vänta och se om mensen kommer men antingen skulle beräknad mens vara idag (och den har inte kommit än!!!) eller lördag. Vill inte ta gravtest i onödan för blir bara besviken.

Jag tycker det ser ut som din ägglossning varit tidigare! Typ runt 19-20 där?
  • Them19
    Juney skrev 2020-12-26 17:52:58 följande:

Jag tycker det ser ut som din ägglossning varit tidigare! Typ runt 19-20 där?

Ja men visst! Tack för att du tog dig tid att titta :) man stirrar sig verkligen blind ibland och svårt att se själv!
  • Rumpelstiltskin

Har postat i en annan tråd men slänger in frågan här också. Hur tolkar ni denna graf? Tog ett nästintill positivt äl test på CD20, svagare på eftermiddagen CD20 och negativt på CD22. Vet inte om äl kanske uteblivit igen?

• essemess

Hej! Hoppar in här, har precis börjat tempa, så är lite ny på detta. Har för mig att jag twmpade lite när vi försökte få första barnet men vet inte om det stämmer. Har två barn, 7 och 5 år, så det var ju ett tag sedan :) Nu har vi försökt sedan i augusti att få en trea och jag börjar känna samma otålighet som med första.. Då tog det 7 månader innan plus. Lägger in min tempkurva, tycker att det ligger nära coverline, men det kanske inte gör något? Vad säger ni erfarna tempare?

• Cashili33
    Undrandee skrev 2020-12-28 23:48:12 följande:

Inte mycket tempat, men när kan min ÄL ha ägt rum utifrån denna kurva?

24-25/12 ser det ut som...svårt att läsa av 
Svar på tråden Tempkurvor