• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Rumpelstiltskin skrev 2020-12-26 23:30:51 följande:

Har postat i en annan tråd men slänger in frågan här också. Hur tolkar ni denna graf? Tog ett nästintill positivt äl test på CD20, svagare på eftermiddagen CD20 och negativt på CD22. Vet inte om äl kanske uteblivit igen?

Det ser inte ut som om din temp stigit som den bör vid äl... vad tog du för äl test? Jag har tagit både stickor och digitala och stickor kan för mig se positiva ut flera dagar, när de är negativa på digitala test, så stickor litar jag inte på.
  • Rumpelstiltskin
    Cattisl skrev 2020-12-29 05:25:27 följande:

Det ser inte ut som om din temp stigit som den bör vid äl... vad tog du för äl test? Jag har tagit både stickor och digitala och stickor kan för mig se positiva ut flera dagar, när de är negativa på digitala test, så stickor litar jag inte på.

Jag kör med RFSUs stickor. Fick stegring i tempen ett par dagar efter att jag postade inlägget sist, men en dipp idag så blir ändå inte riktigt klok på detta. Trodde det skulle kännas som att man hade mer koll när man tempade, jösses så fel jag hade haha..

I nuläget ser kurvan ut såhär (men jag fattar ändå inget) :

• Undrandee

Min tempkurva fortsätter uppåt. Vad innebär det? Brukar aldrig komma över 37 grader.

• Cashili33
    Undrandee skrev 2021-01-02 13:18:44 följande:

Min tempkurva fortsätter uppåt. Vad innebär det? Brukar aldrig komma över 37 grader.

För tidigt att säga så tidigt efter ägglossning

En stigande kurva är naturligt då progesteronet ökar! Fortsätter den stiga efter BIM är du troligen gravid
  • Cashili33

Nid blödning ÄL +11 är inte så troligt va ? Har bim Imorrn eller måndag. Kom pytte rosa på pappret vid 12 , sen inget mer. I morse mensvärk( haft mensvärk flera dagar )

Tempen inte sjunkit än, men brukar ske samma dag som mens

Kört denna gång antar jag ??

Kan tempen svänga lite mer upp tror ni? Erfarenheter ?

• Stickling
    Cattisl skrev 2021-01-02 20:02:03 följande:

Nid blödning ÄL +11 är inte så troligt va ? Har bim Imorrn eller måndag. Kom pytte rosa på pappret vid 12 , sen inget mer. I morse mensvärk( haft mensvärk flera dagar )

Tempen inte sjunkit än, men brukar ske samma dag som mens

Kört denna gång antar jag ??

Kan tempen svänga lite mer upp tror ni? Erfarenheter ?

Vill såklart inte göra dig ledsen eller besviken, men min gissning är att din mens är på väg. Jag fick också lite rosa på papperet och hoppades på nidblödning förra cykeln, men det vara bara mensen som bestämt sig för att göra entré på ett nytt sätt... Håller tummarna för att jag har fel dock! När man googlar på nidblödning står det att den kan komma så sent som 14 dagar efter ägglossning, så än finns det hopp! :)
  • Cashili33
    Snäckan92 skrev 2021-01-03 11:55:38 följande:

Känns som min temp är låg efter äl :/ äl +6/7 idag...

Hur menar du?
  • Snäckan92
    Cattisl skrev 2021-01-03 12:02:02 följande:

Hur menar du?

Den va högre efter äl förra cyklen, men kan vara att den är påväg upp?
  • Cashili33
    Snäckan92 skrev 2021-01-03 12:53:59 följande:

Den va högre efter äl förra cyklen, men kan vara att den är påväg upp?

Sånt kan variera
Svar på tråden Tempkurvor