• Anonym (TS)

    Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

    Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

    Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

  • Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • MRAKas
    Anonym (Mini) skrev 2020-08-05 09:47:23 följande:
    varför skulle det vara meningslöst att ha en släkting som vittne? Jag har ju sett med egna ögon hur motparten betett sig och hur barnet i frågan mår.
    Ditt ord och dina upplevelser har ingen tyngd i sammanhanget eftersom ingen känner att de kan lita på att det du uppger är sant, eftersom du är uppenbart partisk.

    Det är väl självklart att alla ser familjemedlemmar/släktingar/vänner som partiska om de delar din uppfattning och har kallats dit av dig för att bekräfta dina historier.

    Om jag t.ex hade kallat min egen mor som vittne i min vårdnadstvist för att hon skulle bekräfta vilken otroligt kapabel och duktig förälder jag är så hade det varit värt precis noll o ingenting, eftersom alla förstår att hon är partisk.
    Men om min mor istället vittnat åt mitt ex o bekräftat hennes uppgifter om vilken oduglig förälder jag är så hade det haft en annan tyngd.

    Finns det tillgång till referenspersoner som har kontakt med barnen genom sin yrkesutövning så är deras ord värda 100 gånger mer än vilken vän/släkting som helst.
  • molly50
    Aenononilol skrev 2020-08-05 14:41:02 följande:

    Hej! Eftersom det är känsligt att lämna ut info här nu i och med kommande huvudförhandling så får den som vill gärna slänga iväg ett meddelande till mig om ni vill veta mer. Om inte Ts skriver mer här, så skriver jag när huvudförhandling är klar! :)


    Önskar er lycka till! 
  • Anonym (C)
    MRAKas skrev 2020-08-05 19:30:25 följande:

    Ditt ord och dina upplevelser har ingen tyngd i sammanhanget eftersom ingen känner att de kan lita på att det du uppger är sant, eftersom du är uppenbart partisk.

    Det är väl självklart att alla ser familjemedlemmar/släktingar/vänner som partiska om de delar din uppfattning och har kallats dit av dig för att bekräfta dina historier.

    Om jag t.ex hade kallat min egen mor som vittne i min vårdnadstvist för att hon skulle bekräfta vilken otroligt kapabel och duktig förälder jag är så hade det varit värt precis noll o ingenting, eftersom alla förstår att hon är partisk.

    Men om min mor istället vittnat åt mitt ex o bekräftat hennes uppgifter om vilken oduglig förälder jag är så hade det haft en annan tyngd.

    Finns det tillgång till referenspersoner som har kontakt med barnen genom sin yrkesutövning så är deras ord värda 100 gånger mer än vilken vän/släkting som helst.


    Vad jag förstod så är det pappans ex som skulle vittna och jag kan tycka att det är ett intressant vittne eftersom ts (om det nu är hon) också är ett ex. Det är väl också ganska vanligt att någon som misshandlar har gjort det i de flesta av sina relationer. Dessutom hade detta ex som ska vittna också barn som hon då verkar anförtro pappan att ta hand om. Om yttranden från vittnena både de som är "profisonella" och de som kan tänkas vara partiska är samstämmiga så kan ju de partiska få större tyngd, tänker jag.
  • Aenononilol

    Hej på er. Tyvärr blev huvudförhandlingen framskjuten då domaren ville att familjerätten ska göra en ny utredning pga mamman flyttat och pappan yrkar på ensam vårdnad samt boende nu i och med detta.

    Så det blev en muntlig förhandling där de kommer få besked om ev interimistiskt beslut om två veckor.

    Hela förhandlingen gick väldigt fort. Mammans advokat påtalade kontinuitet. Pappans advokat tog upp allt som hänt, hur mamman flyttat egenmäktigt med sonen samt allt annat som hon gjort under året. Bla ljugit om pappans hälsotillstånd, att hon påstått att hon inte hade några tankar på att flytta när utredningen gjordes, men hade med sig bevis själv på att hon sökt sig utanför vår stad även när utredningen pågick.. hon ville visa att hon sökt massa jobb men förmodligen glömt bort vad hon sagt i utredningen.. snacka om att skjuta sig själv i foten.. så nu väntar dom bara på besked. Håll alla tummar för att sonen får stanna kvar i vår stad.

  • Anonym (??)
    Anonym (Mini) skrev 2020-07-30 19:21:49 följande:
    Jag har så sent som i höstas vittnat i en vårdnadstvist. Personen jag vittnade för hade tre vittnen, motparten ett. Detta är ju dock något man måste ha skickat in till tingsrätten innan genom ombud, man kan ju inte dyka upp och tro att man kan vittna hur som helst. Man fick också ha med anhöriga i rätten så det är nog olika från situation till situation.
    I det ärendet jag skrev om (som du kommenterade detta på) så hade de också skickat in innan, men personen fick ändå inte vittna. Nu var fallet rätt solklart från start så kanske var det därför, att de ansåg att det inte skulle bidra med något om personen vittnade. 
  • molly50
    Aenononilol skrev 2020-08-24 16:23:31 följande:

    Hej på er. Tyvärr blev huvudförhandlingen framskjuten då domaren ville att familjerätten ska göra en ny utredning pga mamman flyttat och pappan yrkar på ensam vårdnad samt boende nu i och med detta.

    Så det blev en muntlig förhandling där de kommer få besked om ev interimistiskt beslut om två veckor.

    Hela förhandlingen gick väldigt fort. Mammans advokat påtalade kontinuitet. Pappans advokat tog upp allt som hänt, hur mamman flyttat egenmäktigt med sonen samt allt annat som hon gjort under året. Bla ljugit om pappans hälsotillstånd, att hon påstått att hon inte hade några tankar på att flytta när utredningen gjordes, men hade med sig bevis själv på att hon sökt sig utanför vår stad även när utredningen pågick.. hon ville visa att hon sökt massa jobb men förmodligen glömt bort vad hon sagt i utredningen.. snacka om att skjuta sig själv i foten.. så nu väntar dom bara på besked. Håll alla tummar för att sonen får stanna kvar i vår stad.


    Håller alla tummar och tår här!  
    Och uppdatera gärna om hur det går!   
  • Madida
    Aenononilol skrev 2020-08-24 16:23:31 följande:

    Hej på er. Tyvärr blev huvudförhandlingen framskjuten då domaren ville att familjerätten ska göra en ny utredning pga mamman flyttat och pappan yrkar på ensam vårdnad samt boende nu i och med detta.

    Så det blev en muntlig förhandling där de kommer få besked om ev interimistiskt beslut om två veckor.

    Hela förhandlingen gick väldigt fort. Mammans advokat påtalade kontinuitet. Pappans advokat tog upp allt som hänt, hur mamman flyttat egenmäktigt med sonen samt allt annat som hon gjort under året. Bla ljugit om pappans hälsotillstånd, att hon påstått att hon inte hade några tankar på att flytta när utredningen gjordes, men hade med sig bevis själv på att hon sökt sig utanför vår stad även när utredningen pågick.. hon ville visa att hon sökt massa jobb men förmodligen glömt bort vad hon sagt i utredningen.. snacka om att skjuta sig själv i foten.. så nu väntar dom bara på besked. Håll alla tummar för att sonen får stanna kvar i vår stad.


    Håller tummarna! Tack för att du håller oss uppdaterade.
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (C)
    Aenononilol skrev 2020-08-24 16:23:31 följande:

    Hej på er. Tyvärr blev huvudförhandlingen framskjuten då domaren ville att familjerätten ska göra en ny utredning pga mamman flyttat och pappan yrkar på ensam vårdnad samt boende nu i och med detta.

    Så det blev en muntlig förhandling där de kommer få besked om ev interimistiskt beslut om två veckor.

    Hela förhandlingen gick väldigt fort. Mammans advokat påtalade kontinuitet. Pappans advokat tog upp allt som hänt, hur mamman flyttat egenmäktigt med sonen samt allt annat som hon gjort under året. Bla ljugit om pappans hälsotillstånd, att hon påstått att hon inte hade några tankar på att flytta när utredningen gjordes, men hade med sig bevis själv på att hon sökt sig utanför vår stad även när utredningen pågick.. hon ville visa att hon sökt massa jobb men förmodligen glömt bort vad hon sagt i utredningen.. snacka om att skjuta sig själv i foten.. så nu väntar dom bara på besked. Håll alla tummar för att sonen får stanna kvar i vår stad.


    Konstigt att påtala kontinuitet när man är den som drar upp barnet från tryggheten. Då skulle advokateten rådat till att mamman inte skulle ha flyttat.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (C) skrev 2020-08-26 14:50:35 följande:
    Konstigt att påtala kontinuitet när man är den som drar upp barnet från tryggheten. Då skulle advokateten rådat till att mamman inte skulle ha flyttat.
    Det var exakt det mammans advokat faktiskt tänkte, att om hon skyndar sig att flytta med barnet så kan hon sedan hävda kontinuitet och att det är bäst om barnet är kvar på plats. Tydligen står moralen inte högt i tak där heller.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?