• Baconpie

    BIM Oktober 2020 - Första barnet

    Hej,

    Så startar jag då ännu en ny tråd för alla oss som försöker med första barnet. Fyll gärna på i listan med ålder och BIM. 

    Hoppas att oktober bringar fruktbarhet för oss alla. 

  • Svar på tråden BIM Oktober 2020 - Första barnet
  • Jenzia
    CairoCarro skrev 2020-10-05 14:28:57 följande:

    Gött! Det är kul att ta ett tillskott som man vet påverkar äggen så direkt tycker jag :) 

    Haha, nej precis, det finns ju även annat. Vad tråkigt att du känner dig mindre förväntansfull. :/ Jag har också börjat känna mig lite mindre engagerad på så vis att jag mer tänker i termer av "vi får se hur lång denna cykel blir, När nästa mens kommer", istället för "Om". 

    Det som var frustrerande var att det var en assistent som ringde och meddelade resultaten (och jag visste inte ens att DHEA var ett av testen), så jag kunde inte ställa följdfrågor, men det verkar vara ett prohormon som kan omvandlas till både testosteron och östrogen. Används tydligen under IVF-behandling ibland för att hjälpa äggreserven bl.a. Letade dock runt lite på vad man skulle ta för alternativa tillskott om man hade lågt DHEA och rosenrot var ett exempel så jag hoppas att det är det som har ställt till det. Det positiva just nu är att min man, som fullkomligt hatar alla läkarundersökningar, kom hem och överraskade med att han på eget bevåg gått och testat sina spermier, och att resultaten såg jättebra ut. Så nu kan vi i alla fall utesluta att det är nåt fel på en av oss :P

    Förstår att du ser fram emot det! Jättebra att få alla exakta resultat utskrivna, så kan man gå tillbaka och jämföra också om det skulle behövas längre fram. Vad hoppas du mest att utgången blir? Kommer ni få möjlighet att gå vidare med IVF även om allt ser bra ut? Håller alla tummar att det går bra! 

    Jag vet inte helt var jag är i cykeln haha. Jag hade lätt, lätt blödning i ca fyra dagar innan den "riktiga" kom igång senast. Jag brukar ha så en dag, och då räknar jag från den dagen. Men nu vet jag inte helt hur jag ska räkna.. Om jag räknar från den mer rikliga blödningens start så är jag på cd 15, annars 19.. Har ju skippat äl-test denna månad så vi har bara försökt täcka hela veckan. Men är inte så hoppfull som sagt ;/ Kram! 


    Ja, jag försöker ju leva som att inte allt i mitt huvud kretsar kring att bli gravid, men det är svårt när jag hela tiden blir påmind om det på ett eller annat sätt. Idag vart jag tex ledsen för att kliniken ringde och bokade om vårt återbesök imorgon, svaren från min mans spermaprover har inte kommit än trots att vi redan väntat en månad Så nu är tiden i första hand framflyttad två veckor. Jag är så less på att vänta hela tiden! Grrr... Fick i alla fall sköterskan att skicka hem mina värden, alltid nåt!

    Ja, det här med kosttillskott kan ju ställa till både det ena och det andra :-/ Jag har ju testat både rosenrot och munkpeppar utan någon positivt resultat. Tänker testa inositol + melatonin några cykler för att se om det ger någon effekt, sen lägger jag ned alla ?huskurer?. Hoppa ditt DHEA rättar till sig nu allt eftersom!

    Men vad härligt att höra om en man som tar egna initiativ! Det var faktiskt första gången jag läst något om ett man testar dig på eget bevåg! Och vad härligt med bra resultat!

    Jag vet inte riktigt vad jag hoppas på, mer än bästa möjliga väg framåt. Vi har iaf fått vissa indikationer på att vi kan få remiss till IVF även om allt ser bra ut. Jag hade nog inte orkar göra samma sak i ett helt år till, känns så moment 22. Som att gå i cirklar! (No shit, det heter ju menscykel!)

    Låter annars skönt att hoppa alla äl-tester och mög! Och försöka göra det till något positivt och lustfyllt Jag går nog in i min fertila period imorgon, men lite oklart då äl kommer på allt från cd12 till cd18.

    Vad sägs om att vi gör så här då, denna månaden hoppas jag åt dig och du hoppas åt mig. Så får vi ändå in lite hopp i soppan! Stor kram till dig!
  • pyjamasparty22

    Hoppar in här med, har försökt efter mitt missfall i juni... 
    börjar tappa hoppet lite men kämpar på.. har väl egentligen inte koll ÄL heller  tror jag för kan inte läsa LH-testerna. 
    BIM den 21/10, kämpar på tills dess! 

    hur har ni ni det, dricker ni mkt alkohol eller avstår ni från det helt ?? 

  • Sandans

    Hoppar också in här.

    28 år. Slutade med preventivmedel i maj. Ska börja försöka på riktigt denna månaden. Trodde det tog sig i september då vi prickade äl men negativa tester. Inväntar nu mens i veckan för att kunna beräkna nästa Bim.

    Följer äl tester. Haft oregelbundna cykler sedan vi slutade med preventivmedel. Denna cykeln har varit den första ?normala? för min del. Har lagt om kosten men för övrigt planerar vi bara att köra på. Jag är dock otålig och hoppas det ska ta sig nu i oktober. Håller verkligen tummarna för alla i denna tråden. Kul att följas åt. Men framförallt skönt att slippa känna sig ensam bland alla tankar och symtom som sambon inte orkar lyssna på :)

  • bananmilkshake
    pyjamasparty22 skrev 2020-10-06 19:34:00 följande:

    Hoppar in här med, har försökt efter mitt missfall i juni... 
    börjar tappa hoppet lite men kämpar på.. har väl egentligen inte koll ÄL heller  tror jag för kan inte läsa LH-testerna. 
    BIM den 21/10, kämpar på tills dess! 

    hur har ni ni det, dricker ni mkt alkohol eller avstår ni från det helt ?? 


    Usch, beklagar! Samma här, missfall i juni. 

    Jag dricker så pass lite ändå så jag gör inga större ändringar med alkohol. Känner jag för ett glas vin så tar jag det, men jag skulle absolut inte dricka vid symptom eller ett plus, såklart! Eftersom jag ändå dricker så sällan så känner jag väl iofs att jag lika gärna kan avstå typ veckan innan bim. Men tackar inte nej om jag skulle bli bjuden, men då gäller det typ ett glas vin och inga mängder. 
  • Carina82

    Kunde såklart inte hålla mig utan tog ett tidigt graviditestest idag (bim -2) och det var såklart negativt :/ Nåja, nya tag nästa månad!

  • Baconpie
    Carina82 skrev 2020-10-07 11:16:21 följande:

    Kunde såklart inte hålla mig utan tog ett tidigt graviditestest idag (bim -2) och det var såklart negativt :/ Nåja, nya tag nästa månad!


    Åh, vad tråkigt! Känns nästan värre att få ett minus än att få mensen tycker jag. Men oavsett så blir det ju en besvikelse. Som du säger, nya tag till november!
  • Carina82
    Baconpie skrev 2020-10-07 11:38:25 följande:

    Åh, vad tråkigt! Känns nästan värre att få ett minus än att få mensen tycker jag. Men oavsett så blir det ju en besvikelse. Som du säger, nya tag till november!


    Åh jag håller med! Borde verkligen ha väntat på mensen, men just i morse kändes det som att JAG MÅSTE KOLLA NU ANNARS FÖRGÅÅÅS JAG :D Nåja, lessons learned :)
  • Steeph

    Hej jag är lite tillbaka igen på familjeliv. Är på cd 9 idag och imorgon börjar jag med ÄL tester igen. Har lite molvärk vilket jag alltid brukar få någon vecka innan ÄL. Går in på 7e försöket efter ma. Mannen ska lämna prov om 2 veckor och därefter får vi se vad som händer för oss. Nu är det bara att hoppas på ett litet plus framöver. Fasen vad alla är grymma som kämpar på månad efter månad <3

  • Jenzia
    Steeph skrev 2020-10-07 17:37:38 följande:

    Hej jag är lite tillbaka igen på familjeliv. Är på cd 9 idag och imorgon börjar jag med ÄL tester igen. Har lite molvärk vilket jag alltid brukar få någon vecka innan ÄL. Går in på 7e försöket efter ma. Mannen ska lämna prov om 2 veckor och därefter får vi se vad som händer för oss. Nu är det bara att hoppas på ett litet plus framöver. Fasen vad alla är grymma som kämpar på månad efter månad <3


    Välkommen tillbaka! Jag har saknar dig <3

    Vi följs åt på Cd9 och jag har med haft molvärk hela dagen idag Plus äggviteflytningar imorse. Tänker att det är lite tidigt, att ägglossningen borde kunna dröja 3-4 dagar till ändå kanske. Lh-testet i eftermiddag var iaf tokblankt.

    Vårt återbesök som skulle varit idag blev framflyttat två veckor, vart så besviken igår men idag har jag accepterar det. Siktar på att bli gravid inom åtta månader Oavsett om det sker naturligt eller via IVF.

    Hur mår du annars? Kram!
Svar på tråden BIM Oktober 2020 - Första barnet