• Baconpie

    BIM Oktober 2020 - Första barnet

    Hej,

    Så startar jag då ännu en ny tråd för alla oss som försöker med första barnet. Fyll gärna på i listan med ålder och BIM. 

    Hoppas att oktober bringar fruktbarhet för oss alla. 

  • Svar på tråden BIM Oktober 2020 - Första barnet
  • Steeph

    En nyfiken liten fråga: när brukar ni få ÄL och hur långa cykler har ni?

    Har nämligen läst att med åldern så brukar ÄL komma tidigare. Jag får ÄL på dag 16-18 isch. Lite oregelbundet efter ma.

  • toenail
    Steeph skrev 2020-10-09 12:51:16 följande:

    En nyfiken liten fråga: när brukar ni få ÄL och hur långa cykler har ni?

    Har nämligen läst att med åldern så brukar ÄL komma tidigare. Jag får ÄL på dag 16-18 isch. Lite oregelbundet efter ma.


    Jag har oftast en cykel på 28 dagar. Har bara testat två månader men förra månaden fick jag positivt på ÄL test CD 13 så ÄL den 14 kanske. Nu fick jag positivt på CD 15 så ÄL typ CD 16? Jag är 28 år. Hur gammal är du?
  • Steeph
    toenail skrev 2020-10-09 14:35:29 följande:

    Jag har oftast en cykel på 28 dagar. Har bara testat två månader men förra månaden fick jag positivt på ÄL test CD 13 så ÄL den 14 kanske. Nu fick jag positivt på CD 15 så ÄL typ CD 16? Jag är 28 år. Hur gammal är du?


    Jag är också 28 och får se när jag för ÄL denna gång. Jag har dessutom positivt o 2,5 dag innan ägget släpper så även om jag har positivt på dag 14 så släpper inte ägget förrän på dag 16. Men som sagt, det rör sig än så länge mellan dag 16-18 och en cykel på 29-32 dagar.
  • Soff
    Steeph skrev 2020-10-09 12:51:16 följande:

    En nyfiken liten fråga: när brukar ni få ÄL och hur långa cykler har ni?

    Har nämligen läst att med åldern så brukar ÄL komma tidigare. Jag får ÄL på dag 16-18 isch. Lite oregelbundet efter ma.


    Jag har en cykel på mellan 25-26 dagar :) är 32 år och brukar ha ÄL på CD14. Fick dock positivt ÄL-test denna cykel redan CD10 så då kanske jag hade ÄL CD11-12. Men oftast kring CD14. 
  • toenail
    Steeph skrev 2020-10-09 15:09:06 följande:

    Jag är också 28 och får se när jag för ÄL denna gång. Jag har dessutom positivt o 2,5 dag innan ägget släpper så även om jag har positivt på dag 14 så släpper inte ägget förrän på dag 16. Men som sagt, det rör sig än så länge mellan dag 16-18 och en cykel på 29-32 dagar.


    Kanske en jättedum fråga men hur vet du när faktiskt har ägglossning? Jag tycker det är så oklart för har läst att vid positivt ägglossningstest så kan det ta 12-48h innan ägget släpper. Om jag får positivt en måndag kl 10 och ägget släpper om 12 timmar då har jag ju ägglossning samma dag, men om det släpper 48h senare då har jag plötsligt ägglossning på onsdagen. Så himla svårt att räkna ut det där tycker jag.
  • Steeph
    toenail skrev 2020-10-09 19:50:22 följande:

    Kanske en jättedum fråga men hur vet du när faktiskt har ägglossning? Jag tycker det är så oklart för har läst att vid positivt ägglossningstest så kan det ta 12-48h innan ägget släpper. Om jag får positivt en måndag kl 10 och ägget släpper om 12 timmar då har jag ju ägglossning samma dag, men om det släpper 48h senare då har jag plötsligt ägglossning på onsdagen. Så himla svårt att räkna ut det där tycker jag.


    Det finns inga dumma frågor jag tempar så jag ser på ett ungefär när ägget släppt. Så om jag har positivt cd 14, cd 15 och halva cd 16 så släpper ofta ägget på eftermiddagen/kvällen och tempen går upp cd 17. Ofta har man ägglossningen dagen INNAN tempökning. Men det kan variera och tempen kan vara seg uppåt vilket gör att det kan vara svårare att veta när ägget släppt.

    Se bild från en tidigare kurva:

  • pyjamasparty22
    Link92 skrev 2020-10-09 11:40:40 följande:

    Ja jag har hört talas om det men upplever att de flesta som testat det här har fuckat upp sina cyklar med det. Nu har bara två cykler varit lite långa, annars brukar mina cykler vara hyfsat regelbundna, så tänker ha lite is i magen. RR verkar inte vara bra för en om man har en bra cykel. Kanske behöver min kropp boostas med lite mer vila och näringsrik mat bara :) har tänkt försöka ha en mer avslappnad approach till den här situationen nu, orkar inte stressa upp mig mer.

    Har du testat RR?


    Link92 skrev 2020-10-09 11:40:40 följande:

    Ja jag har hört talas om det men upplever att de flesta som testat det här har fuckat upp sina cyklar med det. Nu har bara två cykler varit lite långa, annars brukar mina cykler vara hyfsat regelbundna, så tänker ha lite is i magen. RR verkar inte vara bra för en om man har en bra cykel. Kanske behöver min kropp boostas med lite mer vila och näringsrik mat bara :) har tänkt försöka ha en mer avslappnad approach till den här situationen nu, orkar inte stressa upp mig mer.

    Har du testat RR?


    Nej , känner som du att jag är mer chill inför denna bim. I tidigare så var jag så uppjagad av allra minsta symptom. Har hört att många testar det, men det kommer nog inte funka för min del då jag som sagt har noll rutin.

    Skylle näringsrik mat hjälpa? Tyckte knappt det hjälpte på mig när jag levt så i några år.. önskar bara det fanns ngt simpelt svar om hur man blir gravid.
  • bananmilkshake
    Baconpie skrev 2020-10-09 09:58:03 följande:

    Tempen sjönk inte i morse, trots att jag har BIM i morgon. Blev föör hoppfull och tog ett test, var förstås negativt. Nu hoppas jag förstår lite att tempen håller sig uppe och att jag är en låghormonare. Men mer sannolikt lär jag väl få mens under helgen.


    Spännande! Ska du testa imorgon igen?
  • toenail
    Steeph skrev 2020-10-09 22:19:39 följande:

    Det finns inga dumma frågor jag tempar så jag ser på ett ungefär när ägget släppt. Så om jag har positivt cd 14, cd 15 och halva cd 16 så släpper ofta ägget på eftermiddagen/kvällen och tempen går upp cd 17. Ofta har man ägglossningen dagen INNAN tempökning. Men det kan variera och tempen kan vara seg uppåt vilket gör att det kan vara svårare att veta när ägget släppt.

    Se bild från en tidigare kurva:


    Jaha, skulle du säga att tempa är det mest säkra och tydliga sättet att se sin ägglossning på?

    En till fråga då (som inte är dum haha) Får du positivt med ägglossningstest i flera dagar?? Jag har bara fått det en gång per testperiod vad jag förstått. Alltså det som är min peak. Sen sjunker det ganska mycket till nästa gång jag testar. Se bilden. Uhh det är så mycket att tänka på som man oroar sig för nu när man verkligen planerar och försöker få till en bebis.

  • Steeph
    toenail skrev 2020-10-10 06:32:01 följande:

    Jaha, skulle du säga att tempa är det mest säkra och tydliga sättet att se sin ägglossning på?

    En till fråga då (som inte är dum haha) Får du positivt med ägglossningstest i flera dagar?? Jag har bara fått det en gång per testperiod vad jag förstått. Alltså det som är min peak. Sen sjunker det ganska mycket till nästa gång jag testar. Se bilden. Uhh det är så mycket att tänka på som man oroar sig för nu när man verkligen planerar och försöker få till en bebis.


    Tempen alternativt med vul/blodprov är det enda som kan påvisa att man faktiskt haft ägglossning. Lh ökar endast för att kroppen vill försöka ägglossa, men inte säkert att ägget lossar.

    Ja jag får positivt flera dagar alltså för teststrecket är mycket mörkare än referensstrecket. Men vi alla är olika! Vissa har en snabb peak på ett par timmar, andra har ett dygn och vissa som mig har i cirka 2-3 dagar innan ägget släpper. För mig är det väldigt ?skönt? att peaken är flertalet dagar då vi kan planera in sex lättare och att vi vet att vi har på oss ett par dagar
Svar på tråden BIM Oktober 2020 - Första barnet