• Anonym (?)

    Fick inte ett deltidsjobb pga att jag inte har ett annat jobb- pga facket!

    Någon som har mer koll och vet hur det ser ut?

    Är arbetslös sedan några månader tillbaka efter universitetsstudier. Har letat efter ett deltidsjobb och sökt väldigt många utan svar. Vill jobba ca 2-4 dagar i veckan medan jag startar upp eget företag.

    Nu ÄNTLIGEN så var det någon som hörde av sig. Hon frågade vad jag gjorde mer, om jag jobbade eller pluggade, och jag sa nej och som det var. Då fick de tydligen inte anställa pga facket?!

    Går det inte att frivilligt jobba deltid alls eller? Eller gäller det enbart bemanningsföretag? Detta var ett bemanningsföretag. Vart kan jag läsa mer om detta?

  • Svar på tråden Fick inte ett deltidsjobb pga att jag inte har ett annat jobb- pga facket!
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2020-09-15 15:46:46 följande:
    Förstår ju tanken, men tycker också att det borde finnas någon parantes där om frivillighet. Känns ju patetiskt att inte kunna få ett deltidsjobb om det är precis det man vill ha? Kanske någon regel om att tex företagen bara får ha x antal timanställda.

    Vet att hemtjänsten sökte helgpersonal, kanske får söka det då... tror dock inte det är rätt bransch för mig, vill helst ha ett jobb där man inte behöver träffa så mycket människor då jag är introvert och det gör mig därför trött.
    Det finns massor med deltidsjobb men frivilligheten är tvåsidigt. Dels ska arbetsgivaren vilja erbjuda, sen ska den sökande vilja ha.

    Kolla också handel eller ställen som restaurang och café


  • Anonym (?)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-09-15 16:43:10 följande:

    Vilken stad är detta om man får fråga?


    Stockholm.

    Vart kan man hitta mer info om detta? Skulle verkligen vilja jobba extra inom orderplock/lager men på henne jag pratade med lät det som att det var omöjligt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-15 15:53:21 följande:

    Det finns också, jag hade såna jobb när jag var yngre. Det är särskilda företag som arbetar med sånt. Kolla AF, där hittade jag annonserna.


    Har sökt massa via arbetsförmedlingen. Är bara orolig att det ska vara samma villkor som på detta jobb. Hur länge sedan jobbade du med det?
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-15 15:52:11 följande:

    Gör det. Det är inte fusk, och du måste ju starta det förr eller senare. Tänk på att spara eventuella kvitton för alla utlägg du gör för ditt företag bara.

    Det finns nog en hel del branscher med deltidsjobb :) Städa kan du ju alltid göra om inte annat.


    Kanske ska göra det då!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2020-09-15 16:54:32 följande:
    Har sökt massa via arbetsförmedlingen. Är bara orolig att det ska vara samma villkor som på detta jobb. Hur länge sedan jobbade du med det?
    Det är nu mer än tio år sedan men det finns såna jobb fortfarande. Det kan kallas lite allt möjligt så man måste fundera när man ser annonserna vad som kan dölja sig bakom rubriken. De har inga som helst villkor att du ska ha andra jobb samtidigt.
  • Anonym (Las)

    Brukar vara så att arbetsgivarna vill ha studenter på deltid för att slippa bekymra sig om att behöva anställa någon som fått ihop tillräckligt många arbetsdagar för att bli inlasade.

  • Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2020-09-15 15:46:46 följande:
    Förstår ju tanken, men tycker också att det borde finnas någon parantes där om frivillighet. Känns ju patetiskt att inte kunna få ett deltidsjobb om det är precis det man vill ha? Kanske någon regel om att tex företagen bara får ha x antal timanställda.

    Vet att hemtjänsten sökte helgpersonal, kanske får söka det då... tror dock inte det är rätt bransch för mig, vill helst ha ett jobb där man inte behöver träffa så mycket människor då jag är introvert och det gör mig därför trött.
    I just vården är det otaliga som tvingas till deltid. Visst finns det de som vill ha deltid men de är få jämfört med de som vill kunna försörja sig själva.

    Det är alltså snart  inte längre ok (för vården) att bara erbjuda deltid för att det kostar minst för arbetsgivaren. Där jag har jobbar är det bara varit en handfull heltidsanställda (av ca 100), resten har tvingats acceptera deltid i varierande grad. När jag började frågade kollegor förvånat hur just jag lyckats få heltid. Det enkla svaret var att jag krävde det, annars hade jag sökt mig någon annan stans. Det säger lite hur frivilligt alla deltider är i vården? Kollegor ska inte bli förvånade och heltid ska vara naturligt när man vill ha det.

    Du kan alltid söka och testa. Du kommer som sagt bara få timanställning vilket innebär att du kan gå på minuten om du känner att du inte orkar med det.

  • Anonym (Fia)

    Om jag minns rätt så är det inte riktigt så att "facket" lagt sig i att just du inte får det jobbet för att du inte har ett annat jobb utan att facket har gått med på anställningar på sämre villkor än vad kollektivavtalen tillåter (Sverige är ju lite speciellt jämfört med många länder där arbetsgivare och fack förhandlar istället för att staten reglerar och varför vi till exempel inte har några minimilöner vilket kanske kan ses lite paradoxalt men bidrar till att de lägsta lönerna inte är lika låga i och med att facket har en starkare ställning gällande anställningsvillkor och löner i och med kollektivavtalen än vad som blir resultatet med en statligt satt minimigräns trots att man alltså i Sverige har lov att betala precis hur lite som helst i lön i korthet) - med villkoret att de bara är för folk som "har annan huvudsysselsättning", minns att det brukade stå med i annonsen att det till exempel är riktat bara till studenter. Det är alltså jobb bara ämnade som extraknäck och du har din huvudsakliga trygghet och sysselsättning någon annan stans. 
    Tror inte det skulle hjälpa dig något att du hade en registrerad firma (något som faktiskt kan istället ligga dig i fatet hos andra arbetsgivare i och med klausler för godkännande av bisyssla) om den inte är din huvudsakliga sysselsättning. 
    Däremot kan det ju finnas andra anledningar till varför de vill ha någon som har något annat huvudsakligen, men om facket nämns är det oftast pga det ovan och där lär du inte komma undan då de om de anställde dig ändå så skulle det behövas på en annan typ av tjänst som inte är lika fördelaktig som den för dem.  Andra anledningar kan t ex vara att de inte vill ha någon på deltid som inte har den andra delen ordnad då du är mer trolig att försvinna snabbt/plötsligt (skyldigheter att söka heltidsjobb etc. om man har akassa och liknande). 

    Bemanningsföretag har ju också den extra delen med att deras kunder måste vilja ta emot dig också, kunderna kan ju ha önskemål om saken också. 

  • Anonym (inte facket)

    Nej, facket bestämmer inte vem som anställs eller på vilka grunder, lika lite som facket sätter löner eller bestämmer arbetsuppgifter. Oavsett om faster Gunilla fick lägre lön än kollegan 1978 efter att en fackrepresentant haft åsikter. 
    Facket kan gå i tvist om arbetsgivaren inte följer framförhandlande regler för övertidsersättning, OB och liknande, och skyddsombuden(som oftast men inteealltid är fackliga) ska påtala brister i arbetsmiljön. Några arbetsgivarbefogendheter har de inte. Men det kan ju kännas bekvämt för arbetsgivaren att skylla på "facket". Troligen hamnar det som skrivs ovan om att man inte vill att de visstidsanställda strävar efter att LAS:as in, eller att man är medveten om att jobbet inte räcker som försörjning och därför vill ha någon som har sitt på det torra, med annat jobb eller med studier. Ytterst möjligen är just denne arbetsgivaren ytterst lyhörd för fackrepresentanternas åsikt (ej att förväxla med att dessa bestämmer). 
    Eller kortare uttryckt: Arbetsgivaren ville inte anställa dig och tyckte detta var ett bekvämt sätt att förklara det. 

Svar på tråden Fick inte ett deltidsjobb pga att jag inte har ett annat jobb- pga facket!