• Anonym (MoiraAa)

    Är min man bra?

    Jag har bara varit tillsammans med en man annan innan den man jag är med nu. Jag är 29 år och är alltså inte jätteerfaren. Jag har börjat få "dumma" tankar om att jag är nyfiken på andra än den man jag har, även fast jag vet att han är en bra man.

    Kanske kan ni få mig att vakna? Är min man bra och bör jag vara rädd om honom? Ni som haft många har ju mer att jämföra med. Vill inte göra något jag kanske kommer ångra.

    Det positiva med honom:
    Han har ett jättebra jobb som han verkligen brinner för. Han är flitig och ansvarsfull. Han ställer alltid upp och skulle springa över hela jordklotet för min skull. Han är ärlig och lojal och kärleksfull. Han tycker jag är den vackraste kvinnan på jorden. Skulle aldrig någonsin vara otrogen, finns inte på kartan. Han är hurtig och ligger inte och latar sig på soffan och kollar fotboll direkt. Han köper ibland med sig blommor hem "bara för att" och försöker vara romantisk även om han egentligen inte är det. Han är snäll och hjälper till i hemmet, städar osv utan att jag behöver be om det. Han är världens finaste pappa till vårt barn, han leker och engagerar sig  till 110 % och hittar på roliga saker.

    Det jag har stört mig lite på..eller som jag önskar:
    Är att vi skulle diskutera mer och ha djupare samtalsämnen. Att vi klickade lite djupare på nått sätt. Att han på riktigt ville lära känna mig utan och innan och mina åsikter om saker. Att vi skojjade mer med varann och var lite busiga, att man kunde tjafsa och bli sams igen. Att han "förde" mer och var lite mer manlig på nått vis. Lite jävlar anamma och spontan. Ibland känner jag att attraktionen tryter.. Jag önskar att han tränade mer. Jag är väldigt svag för ett vackert yttre och kan lätt tappa attraktionen har jag märkt.

    Hur hade ni tänkt kring min man..? Jag vill inte vara naiv och tro att alla män där ute är fantastiska men inte heller bli hemma-blind.

     

  • Svar på tråden Är min man bra?
  • Anonym (Mini)
    Tecum skrev 2020-10-14 19:51:32 följande:
    Men det jag reagerar på är att du tycker att han är omanlig. Det är du inte ensam om när kvinnor här kommenterar sina män. Det som är gemensamt för alla dessa "omanliga" män är att de tar sin del av hemarbetet (eller mer) de är trogna, älskar sin kvinna och de är fantastiska pappor. Den typen av män har väldigt svårt att framstå som attraktiva för sina kvinnor, tvärt emot vad kvinnorna utåt säger är attraktivt.
    Ärligt talat tycker jag att det är en tråkig inställning...
    Antingen så är en man sexig eller så är han inte. Att vara självisk och ojämlik är osexigt oavsett andra attribut så det ju bort. Men man kan ju ändå vara läcker på alla sätt, snygg och göra sin del av arbetet i en relation. Självklart. Och en faktiskt oattraktiv man blir inte läcker av att göra sin del men det är en bra vettig person, det är värt mycket.
  • Anonym (Nöjd din inte med mindre)

    En man som hjälper till i hemmet borde inte vara på plussidan. Med den inställningen så är hemmet ditt och han en besökare.

    Det går att få allt. Jag är på 10 året med en makäke som har allt. Han är romantisk, framgångsrik, snygg, vältränad, lång, ställer upp för alla, rolig, en underbar pappa till våra två små barn, gör vad som behövs på gården,osv.

    Jag var kräsen och letade länge. Jag vägrade få barn och gifta mig med någon som inte var den bästa :)

    Min make hade inte kunnat vara bättre ens om jag lämnade in en beställning till en allsmäktig skapare :)

  • Anonym (Mini)

    Det beror på vad du värderar om din man är bra nog för dig. 

    Mitt förra förhållande var med en man som var lite som din, inte världens mest verbala och djupa. Han var bra på att visa kärlek genom handlingar men slöt sig om jag ville diskutera mer på djupet. Min nuvarande är extremt lik mig, vår relation är hetsig och passionerad. Den nya är mycket verbal och behärskar språk mycket väl, har ett känslomässigt djup jag nästan inte visste var möjligt. Då borde väl allt vara perfekt nu eftersom jag längtat så efter den typen av intensiva uttrycksfulla relation? Njae...det finns nackdelar jag aldrig har tänkt på i tidigare relationer, nya partnern är på gränsen till för svartsjuk och vet precis vilka knappar jag har som gör mig upprörd när dom trycks på. Ja, topparna är fantastiska men dalarna är mycket djupare.

    Så ett mellanting är väl det optimala. Det är svårt det där, ert barn får en kärnfamilj med er men tiden går fort och det som var nog för år sedan behöver inte vara det nu. Om ni har/får en otillfredställande relation så kan det ändå bli så att den går i stöpet för att då börjar ni båda att bli mottagliga för andra. 

  • Anonym (MoiraAa)

    Tack för svar!

    Vill bara förtydliga, om jag uttryckte mig konstigt, att min man ?hjäper? inte till så att säga I sitt eget hem med städ och disk osv. Han bara gör, vi hjälps åt. Det jag menade var att han är ingen bortskämd mansgris som bara ligger på soffan, utan han tar för givet att han självklart också sköter sysslor i hemmet (vilket inte verkar vara en självklarhet för alla). Om han tex kommer hem innan mig så dammsuger han, plockar undan, plockar ur disken eftersom han vet att jag gärna slipper det när jag kommer hem.

    Men ja.. han är en bra man. Någon man kan lita på till 120% och som alltid finns där. Sen saknar jag som sagt ett sorts djup. Jag älskar att diskutera och har verkligen försökt dra igång samtal men han är inte sån. Vi har inga gemensamma intressen, han har inget behov av det säger han eftersom vi gör Mycket saker på egen hand och umgås på kvällarna.. Han ser inte något behov av att typ spela golf ihop. Han är lite.. ospontan och tråkig ibland? Ibland saknar jag lite go, lite fart och någon som bara hittar på saker. Som tar min hand och bara bestämmer. Som vågar säga till mig, utmana mina åsikter och kan sätta mig på plats. Högt och lågt. Känslor. Passion. Jag vet inte...

    med sånt kanske det följer mindre kul sidor och sätt också?

  • Anonym (MD)
    Anonym (MoiraAa) skrev 2020-10-15 07:30:23 följande:

    Tack för svar!

    Vill bara förtydliga, om jag uttryckte mig konstigt, att min man ?hjäper? inte till så att säga I sitt eget hem med städ och disk osv. Han bara gör, vi hjälps åt. Det jag menade var att han är ingen bortskämd mansgris som bara ligger på soffan, utan han tar för givet att han självklart också sköter sysslor i hemmet (vilket inte verkar vara en självklarhet för alla). Om han tex kommer hem innan mig så dammsuger han, plockar undan, plockar ur disken eftersom han vet att jag gärna slipper det när jag kommer hem.

    Men ja.. han är en bra man. Någon man kan lita på till 120% och som alltid finns där. Sen saknar jag som sagt ett sorts djup. Jag älskar att diskutera och har verkligen försökt dra igång samtal men han är inte sån. Vi har inga gemensamma intressen, han har inget behov av det säger han eftersom vi gör Mycket saker på egen hand och umgås på kvällarna.. Han ser inte något behov av att typ spela golf ihop. Han är lite.. ospontan och tråkig ibland? Ibland saknar jag lite go, lite fart och någon som bara hittar på saker. Som tar min hand och bara bestämmer. Som vågar säga till mig, utmana mina åsikter och kan sätta mig på plats. Högt och lågt. Känslor. Passion. Jag vet inte...

    med sånt kanske det följer mindre kul sidor och sätt också?


    Han verkar gå på autopilot.

    Sen så är det konstigt att han bara vill vara med dig på kvällarna, efter han gjort allt kul själv eller med sina vänner.

    Passion verkar han ju ha för sina egna intressen men inte för dig . Vad tråkigt liv.
  • Anonym (stanna)
    Anonym (F) skrev 2020-10-14 16:39:53 följande:

    Vad har du själv gjort för att få det du behöver? Har du startat några djupare samtal med din man? Har du sagt att du vill att han ska ta för sig mer? Har du föreslagit att ni ska träna tillsammans?

    Jag har sett väninnor bryta upp av liknande skäl för att därefter ha flera spännande passionerade flings. Sedan upptäcker de att alla relationer övergår i vardag och att det viktigaste egentligen är att just vardagen fungerar i längden. Då börjar de fundera på om det var en sådan bra idé att lämna en man som din.

    Många har helt orealistiska krav på en partner som förväntas tillgodose vartenda upptänkligt behov. Förr när man levde i storfamiljer och mindre samhällen var det sociala behovet fördelat på flera personer som fyllde olika funktioner. Nu förväntas två personer vara allt det för varandra, vilket är helt omöjligt. Det blir en enorm press på en parrelation och ofta handlar kraven om hur man har lärt sig att en relation ?borde? vara och inte vad som är bäst för just de här två individerna.

    Sedan verkar de flesta tro att något är fel om man inte är konstant lycklig, men lyckan är alltid fragmentarisk för att det är så livet är. Man måste inte känna pirr och passion oavbrutet för att kunna älska en annan person.

    Det betyder inte att man ska nöja sig utan att man kan fördjupa den relation man har. Se på din man som den person du en gång förälskade dig i, allt det du tyckte var charmigt med hans sätt och allt det han gör för dig av kärlek. Vänta inte på att pirret ska komma till dig utan aktivera det själv, bryt slentrianen, överraska honom, locka fram det du beskriver som manlighet. Han kanske inte vågar ta för sig av omtanke om dig så visa att han får.

    Hitta egentid när ni kan vara helt närvarande med varandra utan att göra något speciellt. Tantra är ett tips för att hitta lusten till varandra igen eller intensifiera den som finns, ta tid att massera och smeka varandra i stället för att det måste vara sexuellt direkt.

    Man ska inte stanna ihop för barnens skull men ingen annan man kommer att älska ditt barn som din man gör. Jag avundas inte dem som försöker pussla ihop nya bonusfamiljer med allt vad det innebär. Det är ibland svårt att hantera att den nya mannen som du blir förälskad i inte automatiskt tycker att ditt barn är det finaste och viktigaste som finns, men det gör din man.

    Så innan man ger upp borde man utforska den relation man har, inte tjata eller uttrycka besvikelse, utan utforska varandra och relationen genom närvaro och tid tillsammans.


    Väldigt fint skrivet.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (MoiraAa) skrev 2020-10-15 07:30:23 följande:

    Men ja.. han är en bra man. Någon man kan lita på till 120% och som alltid finns där. Sen saknar jag som sagt ett sorts djup. Jag älskar att diskutera och har verkligen försökt dra igång samtal men han är inte sån. Vi har inga gemensamma intressen, han har inget behov av det säger han eftersom vi gör Mycket saker på egen hand och umgås på kvällarna.. Han ser inte något behov av att typ spela golf ihop. Han är lite.. ospontan och tråkig ibland? Ibland saknar jag lite go, lite fart och någon som bara hittar på saker. Som tar min hand och bara bestämmer. Som vågar säga till mig, utmana mina åsikter och kan sätta mig på plats. Högt och lågt. Känslor. Passion. Jag vet inte...

    med sånt kanske det följer mindre kul sidor och sätt också?


    Sådan är min nuvarande, frågar hur det är med mig och vad jag tänker om en uppsjö av saker. Att t ex se på konst tillsammans är en extraordinär upplevelse. Det är en känsla av att leva fullt ut på ett sätt som jag blomstrar av. Har tänkt på hur det hade varit att gå tillbaka till exet...en omöjlighet.

    Frågan är om det går att ha enbart positiv passion eller om det även innebär att man grälar på samma sätt...
  • Anonym (elin)

    Ja, han är bra. Och du är en typisk vilsen modern kvinna som tänker "oj, inga kickar, HAN måste vara problemet!" SKÄRP DIG! Du splittrar inte en familj för en sådan skitsak. 

  • nihka

    Han låter snäll men tråkig eller så är ni bara inte så kompatibla. Att inte ha några gemensamma intressen måste vara svårt. Det behöver ju inte bara vara hobbies man gör utan även saker man är intresserad av att prata om. Det är nog därför ni inte har några intressanta samtal. Det är ju inte så upplyftande att bara prata om hushållet och andra praktiska saker utan mer en nödvändighet.

    Kanske om ni rotar lite kan ni hitta gemensamma beröringspunkter? Något ni båda gillar, men som ligger i dvala? Om ni båda anstränger er så kanske ni kan få förhållandet att lyfta. Många par går igenom en "tråkigare" period  när barnen är små. Tiden räcker inte alltid till för att utveckla tvåsamheten. Har er relation ändrat sig eller har den alltid varit så här?

  • Swedman
    Anonym (MoiraAa) skrev 2020-10-15 07:30:23 följande:

    Tack för svar!

    Vill bara förtydliga, om jag uttryckte mig konstigt, att min man ?hjäper? inte till så att säga I sitt eget hem med städ och disk osv. Han bara gör, vi hjälps åt. Det jag menade var att han är ingen bortskämd mansgris som bara ligger på soffan, utan han tar för givet att han självklart också sköter sysslor i hemmet (vilket inte verkar vara en självklarhet för alla). Om han tex kommer hem innan mig så dammsuger han, plockar undan, plockar ur disken eftersom han vet att jag gärna slipper det när jag kommer hem.

    Men ja.. han är en bra man. Någon man kan lita på till 120% och som alltid finns där. Sen saknar jag som sagt ett sorts djup. Jag älskar att diskutera och har verkligen försökt dra igång samtal men han är inte sån. Vi har inga gemensamma intressen, han har inget behov av det säger han eftersom vi gör Mycket saker på egen hand och umgås på kvällarna.. Han ser inte något behov av att typ spela golf ihop. Han är lite.. ospontan och tråkig ibland? Ibland saknar jag lite go, lite fart och någon som bara hittar på saker. Som tar min hand och bara bestämmer. Som vågar säga till mig, utmana mina åsikter och kan sätta mig på plats. Högt och lågt. Känslor. Passion. Jag vet inte...

    med sånt kanske det följer mindre kul sidor och sätt också?


    Du kanske ska gå med i en förening om det finns tid och möjlighet? En förening som utmanar dig, Kanske inte din grej men du gillar ju utmaningar och "nytt"...
Svar på tråden Är min man bra?