• Anonym (Bada)

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Uslingens
    Anonym (E) skrev 2020-10-18 20:47:30 följande:

    Vilket inte är ett nytt problem utan har funnits under alla åren som jag levt vilket är över 30. Det enda som skiljer är mobiltelefonerna vilket kan vara ett extra problem. Det krävs fler som jobbar på det sättet och inte som du vilket verkar vara tvång utan hänsyn till individer. Men som tur är så lär det aldrig ske att alla ska ha gemensamma omklädningsrum i skolålder.


     


    Med tanke på hur populär stringbikinin var i år så är många ändå rätt ok med att visa upp sin kropp. Bara inte helt naken vilket de inte ska behöva.


    Du kommer inte åt problemet genom att stänga ute 10 gamla killar från damernas eller 10 år gamla flickor från herrarnas. Problemet består. Grunden består.

    Och idag klarar inte tjejer mellan 11-18 år att ens visa sig nakna inför varandra, det är mer genant att göra det än vad det var att visa sig naken inför en pojke av motsatt kön 40 år tidigare. Även fast det 99.9% inte är några överåriga pojkar på damernas så skäms flickor och är generade över sina kroppar.  
  • Anonym (vet ej)
    Anonym (E) skrev 2020-10-18 20:47:30 följande:

    Vilket inte är ett nytt problem utan har funnits under alla åren som jag levt vilket är över 30. Det enda som skiljer är mobiltelefonerna vilket kan vara ett extra problem. Det krävs fler som jobbar på det sättet och inte som du vilket verkar vara tvång utan hänsyn till individer. Men som tur är så lär det aldrig ske att alla ska ha gemensamma omklädningsrum i skolålder.


     


    Med tanke på hur populär stringbikinin var i år så är många ändå rätt ok med att visa upp sin kropp. Bara inte helt naken vilket de inte ska behöva.


    Å andra sidan är det många idag som är tvärtom, vill visa upp sin kropp utan att skämmas och är stolt över den. Vill att bröst ska få samma "frihet" som mansbröst (free the nipple t ex). Så det är inte alls säkert alla är så skygga av sig nu för tiden. Det är en stor mix.

    Sen som jag skrev ovan, man ska utgå från vad badhuset har för regler och alla borde vara medvetna om det. Om gränsen är 10 år för barn av motsatt kön så är det så och man får acceptera det och anpassa sig. Om den är lägre så ska man inte ta med sina barn in om de är äldre. 
  • AnnaSturesson

    Hittade detta:

    I Malmö har mödrar med döttrar i simskolan den senaste tiden klagat på att andra mammor duschat med sina söner.

    Senare denna månad samlar Haris Hodzic, chef på två badanläggningar i Malmö, representanter från stadens simskolor för att diskutera om det bör införas mer bestämda riktlinjer.

    ? Personligen tycker jag att sunt förnuft bör råda. Men en lämplig gräns kan vara när barnen träder in i skolåldern, säger han

  • Anonym (E)
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-18 22:25:07 följande:
    Å andra sidan är det många idag som är tvärtom, vill visa upp sin kropp utan att skämmas och är stolt över den. Vill att bröst ska få samma "frihet" som mansbröst (free the nipple t ex). Så det är inte alls säkert alla är så skygga av sig nu för tiden. Det är en stor mix.

    Sen som jag skrev ovan, man ska utgå från vad badhuset har för regler och alla borde vara medvetna om det. Om gränsen är 10 år för barn av motsatt kön så är det så och man får acceptera det och anpassa sig. Om den är lägre så ska man inte ta med sina barn in om de är äldre. 

    De som vill free the nipple är oftast inte 11-15åringar.


    Badhusen borde absolut ha tydliga åldergränser.

  • Anonym (Mats)

    Vad fan har hänt med folk??

    Det är en del av den svenska kulturen att pojkar och flickor ska kunna duscha i samma omklädningsrum. Så trött på sexuellisering av våra kroppar.

  • Anonym (vet ej)
    AnnaSturesson skrev 2020-10-18 22:38:29 följande:

    Hittade detta:

    I Malmö har mödrar med döttrar i simskolan den senaste tiden klagat på att andra mammor duschat med sina söner.

    Senare denna månad samlar Haris Hodzic, chef på två badanläggningar i Malmö, representanter från stadens simskolor för att diskutera om det bör införas mer bestämda riktlinjer.

    ? Personligen tycker jag att sunt förnuft bör råda. Men en lämplig gräns kan vara när barnen träder in i skolåldern, säger han


    Det blir ju en kulturkrock där förstås, för i muslimska länder kan jag tänka mig att gränsen är betydligt lägre än den brukar vara i Sverige.
  • Anonym (Bada)
    Anonym (Mats) skrev 2020-10-18 23:18:58 följande:

    Vad fan har hänt med folk??

    Det är en del av den svenska kulturen att pojkar och flickor ska kunna duscha i samma omklädningsrum. Så trött på sexuellisering av våra kroppar.


    Ja jag med!
  • Anonym (E)

    Det handlar inte om sexualisering. Det handlar om integritet och att få acceptera sina förändringar i lugn och ro. Som vuxen är man oftast mer ok att visa sig men man blir inte det av påtvingad nakenhet med olika kön.


    I en utopi skämdes inte mina vänner på högstadiet när de blödde igenom byxorna i korridoren heller. Inte heller när de blödde i duschrummet fastän det bara var nära vänner med. Men likväl är det delar som många inte vill dela med alla.

  • Anonym
    Uslingens skrev 2020-10-18 20:55:59 följande:
    Du kommer inte åt problemet genom att stänga ute 10 gamla killar från damernas eller 10 år gamla flickor från herrarnas. Problemet består. Grunden består.

    Och idag klarar inte tjejer mellan 11-18 år att ens visa sig nakna inför varandra, det är mer genant att göra det än vad det var att visa sig naken inför en pojke av motsatt kön 40 år tidigare. Även fast det 99.9% inte är några överåriga pojkar på damernas så skäms flickor och är generade över sina kroppar.  
    Dumheter.
    Jag var 11-18 år 1974-1981 och var precis lika obkväm då som nu med nakenhet. Det var jag för övrigt under skoltiden också.

    Att tvingas ha det motsatta könet i samma omklädningsrum hade fått mig att gå betygslös i gymnastik under alla skolår. INGET och INGEN hade fått mig att byta om.

    Fast på den tiden ( jag började skolan 1970) skulle det inte förvåna om fröken hade slitit av en kläderna mer eller mindre.
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?