• Anonym (Rädd)

    Dödsångest och så rädd att min man ska dö

    Jag har nog mer eller mindre alltid varit rädd för döden men ju äldre jag blir desto värre blir det. Jag är livrädd att man ska upptäcka att jag har cancer tex. Men än värre är det att min man är mycket äldre än mig och nått den åldern då såna sjukdomar blir vanligare. Jag kan få sån ångest och rädsla att han ska dö ifrån mig att jag nästan känner mig beredd på att ta ut skilsmässa för att inte behöva vara med om det.

    Känner mig rätt ensam om att känna så här alla man frågat svarat alltid att de absolut inte är rädda för döden. Hur vanligt är det egentligen att vara rädd för döden?

  • Svar på tråden Dödsångest och så rädd att min man ska dö
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (My) skrev 2020-10-18 11:16:46 följande:

    Ja,det kan inte vara nån bra känsla.Samtidigt vet man aldrig vad som händer i livet.Men det finns många som blir gamla.


    Nä precis drömmen hade ju varit om man fick vara frisk pch bli 90år pch sedan gå pch lägga sig på kvällen och somna för att aldrig vakna mer
  • Anonym (Rädd)
    Anonym skrev 2020-10-18 10:48:43 följande:

    Jag vill komma fram till att det du är rädd för kommer att hända.

    Sen är 50 ingen ålder i sig, men att ha en partner i den åldern när man bara är 35 låter nästan bisarrt.

    Att du inleder din kommentar som du gör fick mig att skratta! 


    Ja jag skratta gott åt alla dina kommentarer du får det att låta som om han vore 100 år äldre än mig o nä det är ju så klart inye säkert att det kommer att hända för ingen vet ju hur gamla vi blir ellee om någon av oss bli sjuk. Detsamma hade ju gällt om han varit lika gammal som mig är ju ingen som vet vem av oss som dör först då heller. För är det inte rent av en olycka av något slag så kommer ju en partner dö före den andra oavsett ålder.
  • Anonym
    Anonym (Rädd) skrev 2020-10-18 13:54:56 följande:
    Ja jag skratta gott åt alla dina kommentarer du får det att låta som om han vore 100 år äldre än mig o nä det är ju så klart inye säkert att det kommer att hända för ingen vet ju hur gamla vi blir ellee om någon av oss bli sjuk. Detsamma hade ju gällt om han varit lika gammal som mig är ju ingen som vet vem av oss som dör först då heller. För är det inte rent av en olycka av något slag så kommer ju en partner dö före den andra oavsett ålder.
    Det får väl ändå ses som positivt att jag fått dig att skratta och glömma dina farhågor för en stund.

    Nästa gång du nojar så gå hit och läs! 
  • Anonym (Järvsöfaks)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-10-16 23:11:26 följande:

    Jag har nog mer eller mindre alltid varit rädd för döden men ju äldre jag blir desto värre blir det. Jag är livrädd att man ska upptäcka att jag har cancer tex. Men än värre är det att min man är mycket äldre än mig och nått den åldern då såna sjukdomar blir vanligare. Jag kan få sån ångest och rädsla att han ska dö ifrån mig att jag nästan känner mig beredd på att ta ut skilsmässa för att inte behöva vara med om det.

    Känner mig rätt ensam om att känna så här alla man frågat svarat alltid att de absolut inte är rädda för döden. Hur vanligt är det egentligen att vara rädd för döden?


    Jag drabbades av GROV dödsångest för några år sedan.
    Det var verkligen hemskt. Det var under en tid när jag inte träffade så mycket folk och jag var rätt isolerad.
    Ångesten var över att jag själv skulle dö en vacker dag. Det kändes hemskt. Tanken på att man aldrig någonsin för all framtid skulle vakna upp igen. Det gav en ångest i kombination med nedstämdhet och hopplöshet/meningslöshet. Allt kändes meningslöst eftersom man ändå skulle dö för att aldrig vakna igen.

    Jag blev då besatt av att försöka äta och leva så nyttigt som möjligt. Åt bara frukt/bär, grönsaker, nyttig fisk. Googlade på vilka livsmedel som hade de nyttigaste antioxidanterna, vitaminerna och andra ämnen, samt hur de optimalt skulle ätas. Började även googla och läsa på mycket om medicinsk teknik och annat som förhoppningsvis skulle komma inom några årtionden, som skulle förlänga livet eller stoppa åldrandet. Blev helt besatt. Började till och med kolla upp ställen där man kunde frysa ner sin kropp efter sin död osv, vad det skulle kosta och hur man skulle gå tillväga. Man fryser ner sig där när man dött i väntan på att de i framtiden ska tina upp ens kropp:  https://www.alcor.org/

    Problemet försvann med tiden av sig själv. När jag kom i kontakt med mer människor och började få ett normalt liv igen, började idrotta osv. Nu existerar inte problemet längre. Är inte speciellt rädd för att dö. Men är fortfarande intresserad av medicinsk teknik som kan stoppa åldrandet m.m.Drömmer 

  • Anonym (Döden)

    Jag har varit död 4 gånger.

    Det är bara helt svart, som när du sover djupt. Inget medvetande, ingen ljus tunnel, inget.

    Jag minns bara när jag vaknade upp, det var som att medvetandet långsamt kom tillbaka innan jag ens var med i tankarna. Jag kunde höra avlägsna röster och jag vet att jag första gången trodde att jag pratade i telefon men att ingen hörde mig. Jag vet att de ropade mitt namn och ruskade mig och jag försökte skrika att jag var där... och så plötsligt hände allt på en gång. Jag drog efter andan och kroppen kom tillbaka till mig.

    Jag har ingen ångest längre. Det är inte jobbigt att dö, det är mycket jobbigare att lida ett helt liv av något som man ändå inte kan påverka.

  • Anonym (My)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-10-18 13:50:09 följande:

    Nä precis drömmen hade ju varit om man fick vara frisk pch bli 90år pch sedan gå pch lägga sig på kvällen och somna för att aldrig vakna mer


    Typ det hände en släkting till mig.Efter ett långt liv så dog hon snabbt utan lidande.
  • Anonym
    Anonym (Döden) skrev 2020-10-18 14:21:17 följande:

    Jag har varit död 4 gånger.

    Det är bara helt svart, som när du sover djupt. Inget medvetande, ingen ljus tunnel, inget.

    Jag minns bara när jag vaknade upp, det var som att medvetandet långsamt kom tillbaka innan jag ens var med i tankarna. Jag kunde höra avlägsna röster och jag vet att jag första gången trodde att jag pratade i telefon men att ingen hörde mig. Jag vet att de ropade mitt namn och ruskade mig och jag försökte skrika att jag var där... och så plötsligt hände allt på en gång. Jag drog efter andan och kroppen kom tillbaka till mig.

    Jag har ingen ångest längre. Det är inte jobbigt att dö, det är mycket jobbigare att lida ett helt liv av något som man ändå inte kan påverka.


    Nej, det har du inte. Du har varit på väg dit men vänt.
    Menar inget illa, men livet efter når du inte förrän du verkligen är över på andra sidan.
  • Anonym (Döden)
    Anonym skrev 2020-10-18 18:19:44 följande:

    Nej, det har du inte. Du har varit på väg dit men vänt.

    Menar inget illa, men livet efter når du inte förrän du verkligen är över på andra sidan.


    Jag har haft hjärtstopp och återupplivats jo. Ena gången var jag död i nästan 7 minuter. Men för all del... jag tycker inte att det är något att argumentera om.
  • Anonym (Man 51)

    Jag oroar mig också för döden ganska ofta trots att jag inte vill leva hur länge som helst.

    Det är ju en ovisshet att inte veta vad som väntar men mest rädd är jag nog för hur det kommer att bli alltså om jag råkar ut för en olycka eller sjukdom och det blir en plågsam död.

    Jag dör helst snabbt och oväntat.

    Så du är inte ensam om problemet.

    Kram.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Döden) skrev 2020-10-18 14:21:17 följande:

    Jag har varit död 4 gånger.

    Det är bara helt svart, som när du sover djupt. Inget medvetande, ingen ljus tunnel, inget.

    Jag minns bara när jag vaknade upp, det var som att medvetandet långsamt kom tillbaka innan jag ens var med i tankarna. Jag kunde höra avlägsna röster och jag vet att jag första gången trodde att jag pratade i telefon men att ingen hörde mig. Jag vet att de ropade mitt namn och ruskade mig och jag försökte skrika att jag var där... och så plötsligt hände allt på en gång. Jag drog efter andan och kroppen kom tillbaka till mig.

    Jag har ingen ångest längre. Det är inte jobbigt att dö, det är mycket jobbigare att lida ett helt liv av något som man ändå inte kan påverka.


    Beklagar att du behövt vara med om det men jätte intressant att läsa om din upplevelse
  • Tow2Mater
    Anonym (Döden) skrev 2020-10-18 14:21:17 följande:

    Jag har varit död 4 gånger.

    Det är bara helt svart, som när du sover djupt. Inget medvetande, ingen ljus tunnel, inget.

    Jag minns bara när jag vaknade upp, det var som att medvetandet långsamt kom tillbaka innan jag ens var med i tankarna. Jag kunde höra avlägsna röster och jag vet att jag första gången trodde att jag pratade i telefon men att ingen hörde mig. Jag vet att de ropade mitt namn och ruskade mig och jag försökte skrika att jag var där... och så plötsligt hände allt på en gång. Jag drog efter andan och kroppen kom tillbaka till mig.

    Jag har ingen ångest längre. Det är inte jobbigt att dö, det är mycket jobbigare att lida ett helt liv av något som man ändå inte kan påverka.


    Du kanske bara inte minns vad du faktist såg när du var död.
  • Anonym (Döden)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-10-19 15:33:50 följande:

    Beklagar att du behövt vara med om det men jätte intressant att läsa om din upplevelse


    Tack.

    Jag har sett skräcken i mina anhörigas ansikten inför tanken att jag inte kommer att vakna nästa gång, men vi har pratat om det. Jag är inte orolig, och det smittar av sig på dom.
  • Anonym (Döden)
    Tow2Mater skrev 2020-10-19 18:00:07 följande:

    Du kanske bara inte minns vad du faktist såg när du var död.


    Haha! Ja kanske! Det är första gången jag hör det. Värt att tänka på :)
Svar på tråden Dödsångest och så rädd att min man ska dö