• Anonym (Anna-Maria)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • molly50
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-10 04:04:19 följande:
    Det är jag med på.

    Jag kände bara att diskussionen med några som inte ansåg det fel att ha sex med en otrogen person blev lite rörig. Och jag tänkte att, att de inte anser att det är fel knappast har att göra med att de inte anser sig ansvariga för sin egen handling, bara att de inte anser den handlingen fel. Och att den felaktiga handlingen enbart görs av den otrogne.

    Dvs att det inte handlar om att inte se sig som ansvarig för sina ha slingar utan olika syn på vilka handlingar som är "omoraliska" och inte.
    Så kan det nog vara.
    Men alla är vi ju ansvariga för de val vi gör. Hur man än vrider och vänder på det.
  • Anonym (Sara)
    molly50 skrev 2020-11-10 08:52:48 följande:

    Så kan det nog vara.

    Men alla är vi ju ansvariga för de val vi gör. Hur man än vrider och vänder på det.


    Självklart. Men vi ser olika på vilka val som är rätt och fel och i detta fall också hur långt ansvaret går så att säga.

    Jag tänkte bara att det blev så stort fokus på att vara ansvarig för sina handlingar och det kan man ju faktiskt se sig som men se handlingen ifråga som helt neutral.
  • molly50
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-10 09:00:38 följande:
    Självklart. Men vi ser olika på vilka val som är rätt och fel och i detta fall också hur långt ansvaret går så att säga.

    Jag tänkte bara att det blev så stort fokus på att vara ansvarig för sina handlingar och det kan man ju faktiskt se sig som men se handlingen ifråga som helt neutral.
    Jag tycker att den som är otrogen självklart har det största ansvaret. Men den som väljer att ligga med en upptagen person ansvarar ju också för sin del i handlingen.
    Även om man då inte har ett ansvar gentemot den bedragna partnern. (Om man inte är vän eller släkting med partnern)
    Väljer man att delta i en handling fullt medveten om att det kan påverka någon annan negativt så är man inte helt oskyldig.
    Men det är min åsikt.
  • Akidoki

    OM jag skulle stjäla en man skulle det naturligtvis vara med syftet att sälja honom på den svarta marknaden.

    Då skulle jag rimligen inte ha dåligt samvete över själva stölden.

    Det är väl ditt eget fel om du inte larmat, chipmärkt och såklart också fullförsäkrat honom.

  • Anonym (Noll)
    Akidoki skrev 2020-11-10 09:52:41 följande:

    OM jag skulle stjäla en man skulle det naturligtvis vara med syftet att sälja honom på den svarta marknaden.

    Då skulle jag rimligen inte ha dåligt samvete över själva stölden.

    Det är väl ditt eget fel om du inte larmat, chipmärkt och såklart också fullförsäkrat honom


    Haha, bra där!
    Akta så du inte åker dit för människohandel bara. 

    Hur fan stjäl man något eller någon som ingen äger...?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Noll) skrev 2020-11-10 11:39:30 följande:
    Haha, bra där!
    Akta så du inte åker dit för människohandel bara. 

    Hur fan stjäl man något eller någon som ingen äger...?
    Hur fan lyckas man återigen vända det till att stjäla någon när det redan förklarats för dig minst 150 ggr att det handlar om sin egen medverkan?

    Är det förståelsen som brister eller spelar du bara dum när det passar dig? 
  • Anonym (sådär)
    Akidoki skrev 2020-11-10 09:52:41 följande:

    OM jag skulle stjäla en man skulle det naturligtvis vara med syftet att sälja honom på den svarta marknaden.

    Då skulle jag rimligen inte ha dåligt samvete över själva stölden.

    Det är väl ditt eget fel om du inte larmat, chipmärkt och såklart också fullförsäkrat honom.


    Ditt manshat är ju ganska välkänt på FL. Så det är ju föga förvånande att du inte skulle ha dåligt samvete över att sälja en man på svarta marknaden.
  • Anonym (Noll)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-10 11:54:55 följande:
    Hur fan lyckas man återigen vända det till att stjäla någon när det redan förklarats för dig minst 150 ggr att det handlar om sin egen medverkan?

    Är det förståelsen som brister eller spelar du bara dum när det passar dig? 
    Tja rubriken i ts säger något annat.

    Och kommentaren var klockren!
    Utöver det så är det mest underhållning för mig som ligger hemma sjuk.
  • Anonym (Sara)
    molly50 skrev 2020-11-10 09:15:29 följande:

    Jag tycker att den som är otrogen självklart har det största ansvaret. Men den som väljer att ligga med en upptagen person ansvarar ju också för sin del i handlingen.

    Även om man då inte har ett ansvar gentemot den bedragna partnern. (Om man inte är vän eller släkting med partnern)

    Väljer man att delta i en handling fullt medveten om att det kan påverka någon annan negativt så är man inte helt oskyldig.

    Men det är min åsikt.


    Oskyldig till vad? Sin egen handling?

    Jag håller ju med dig om att man alltid ansvarar för sina egna handlinga och är skyldig till dem vare sig de är positiva eller negativa. Men det är ju inte så att vi alla undvike alla handlingar som på något plan i något led skulle kunna påverka andra negativt. I så fall skulle vi ju tex inte söka jobb om vi inte vore ensamt sökande. Utan vi gör nån slags rimlighetsbedömning. Hur illa är handlingen? Hur illa kan kons3kvenserna bli? Och hur stor roll spelar egentling min handling för konsekvenserna?

    Och i den bedömningen kommer olika människor komma fram till olika saker. Det behöver inte innebära att man tar mindre ansvar utan att man gör olika bedömningar utifrån de tre frågorna ovan.

    Det var mest det jag ville försöka belysa eftersom det i diskussionen framställs lite som att det handlar om att ta ansvar för sina handlingar gentemot att inte göra det. Och jag tror inte alls att skiljelinjen ligger där.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-10 11:54:55 följande:

    Hur fan lyckas man återigen vända det till att stjäla någon när det redan förklarats för dig minst 150 ggr att det handlar om sin egen medverkan?

    Är det förståelsen som brister eller spelar du bara dum när det passar dig? 


    Tja det är ju det begrepp som trådstartaren väljee om även om tråden sedan länge hamdlar delvis om nåt annat. Men visst kan man gå in i en tråd och enbart svara på trådstarten utan att bry sig om ifall folk i tråden börjat diskutera andra saker. Det är väl inte fel enligt nån FL-etikett?
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?