• Anonym (Anna-Maria)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-11-10 15:29:22 följande:

    Just ja, intressant fotnot. Om otrohet skulle varit olagligt så lär flörtande med gifta eller upptagna kunna klassas som anstiftan till brott. Om man nu vill använda lagen som något slags moraliskt rättesnöre.

    www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/


    Är du säker på det?

    Jag tror att det beror på vilketn yp av brott det skulle handla om. Om man såg det som ett avtalsbrott där äktenskapet sågs som ett avtal mellan två personer om trohet tror jag inte det skulle vara aktuellt med anstiftan för tredje part.

    Det finns ju fler än en princip när man skriver lagar. Lagar är utformade på olika sätt beroende på olika faktorer. Så även där handlar det om definitioner av handlingen och vem som kan sägas ha ansvar och för vad.
  • molly50
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-10 12:48:47 följande:
    Oskyldig till vad? Sin egen handling?

    Jag håller ju med dig om att man alltid ansvarar för sina egna handlinga och är skyldig till dem vare sig de är positiva eller negativa. Men det är ju inte så att vi alla undvike alla handlingar som på något plan i något led skulle kunna påverka andra negativt. I så fall skulle vi ju tex inte söka jobb om vi inte vore ensamt sökande. Utan vi gör nån slags rimlighetsbedömning. Hur illa är handlingen? Hur illa kan kons3kvenserna bli? Och hur stor roll spelar egentling min handling för konsekvenserna?

    Och i den bedömningen kommer olika människor komma fram till olika saker. Det behöver inte innebära att man tar mindre ansvar utan att man gör olika bedömningar utifrån de tre frågorna ovan.

    Det var mest det jag ville försöka belysa eftersom det i diskussionen framställs lite som att det handlar om att ta ansvar för sina handlingar gentemot att inte göra det. Och jag tror inte alls att skiljelinjen ligger där.
    Ja,man är ju inte helt oskyldig när man väljer att delta i någon annans svek.
    Det är så jag tänker.
  • molly50
    Anonym (Man) skrev 2020-11-10 15:02:56 följande:
    Min fru var i den situationen. Hon föll för en man och fortsatte sen att ha sex med honom. Hon hoppades på att det skulle bli en fullt utvecklad kärleksrelation, men han verkade mera vilja ha det som tillfälliga träffar. Först efter ett år fick hon reda på att han var gift. Och det var då hon gjorde fel. Hon borde ha avslutat direkt, men kunde inte avstå och fortsatte att ha sex med honom ett halvår till. Hon ångrade sig efteråt, men det var ingen lätt sits att komma ur hans grepp.

    Det här var innan hon träffade mig alltså. Han var hennes första partner.
    Ja,får man veta att personen man ligger med är upptagen och då väljer att backa ur så gör man ju inget fel,tycker jag.
    Då har man ju själv blivit lurad också.
    Felet är ju när man ändå väljer att fortsätta,precis som du skriver.
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2020-11-10 20:36:08 följande:
    Ja,får man veta att personen man ligger med är upptagen och då väljer att backa ur så gör man ju inget fel,tycker jag.
    Då har man ju själv blivit lurad också.
    Felet är ju när man ändå väljer att fortsätta,precis som du skriver.
    Det håller jag med om.
  • molly50
    Bjoer skrev 2020-11-10 15:18:50 följande:
    molly50 skrev 2020-11-10 09:15:29 följande:
    Även om man då inte har ett ansvar gentemot den bedragna partnern. (Om man inte är vän eller släkting med partnern)
    Varför är det relevant om du är släkting eller vän med den drabbade? Du har fortfarande inte lovat något om trohet. Konsekvenserna för den drabbade är desamma oavsett om du är okänd. Jag ser ingen som helst skillnad i moraliskt ansvar här.
    Jag tycker det är relevant för att om man är släkt eller vän med den bedragna partnern så har man ju en slags relation till densamme.
    Därmed inte sagt att jag tycker man är oskyldig om man ligger med någon vars partner man inte känner.
    Man är alltid ansvarig för sina egna handlingar.
    Och visa medkänsla för sina medmänniskor är aldrig fel att göra.
  • Anonym (WTF)

    Man kan ju också lyfta frågan ett snäpp.

    Hur skulle ni kvinnor t.ex vilja att ni agerar gentemot varandra?
    Vill ni att att en snyggare kvinnor med större bröst lägger an på din man lite då och då? Det är ju upp till honom att säga nej, så detta har ni inget emot? Eller skulle ni hellre ha en överenskommelse att så gör man inte?

    Tro nu inte att ni är mer attraktiva än någon annan bara för att ni kan få en upptagen man i säng. Det är inte speciellt svårt, de flesta män är idioter.

  • Akidoki
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-10 11:57:23 följande:

    Ditt manshat är ju ganska välkänt på FL. Så det är ju föga förvånande att du inte skulle ha dåligt samvete över att sälja en man på svarta marknaden.


    Fast nu slarvade du lite med läsningen.

    Det var ju själva stölden jag inte skulle ha dåligt samvete över.
  • Ess
    Anonym (WTF) skrev 2020-11-10 21:45:13 följande:

    Man kan ju också lyfta frågan ett snäpp.

    Hur skulle ni kvinnor t.ex vilja att ni agerar gentemot varandra?
    Vill ni att att en snyggare kvinnor med större bröst lägger an på din man lite då och då? Det är ju upp till honom att säga nej, så detta har ni inget emot? Eller skulle ni hellre ha en överenskommelse att så gör man inte?

    Tro nu inte att ni är mer attraktiva än någon annan bara för att ni kan få en upptagen man i säng. Det är inte speciellt svårt, de flesta män är idioter.


    Eftersom man inte kan styra andra så gäller det att hitta en som har samma värderingar som en själv gällande partnerskap. Jag anser inte att ett ligg är värt att riskera förlora min familj för.
  • Anonym (WTF)
    Ess skrev 2020-11-10 22:25:31 följande:
    Eftersom man inte kan styra andra så gäller det att hitta en som har samma värderingar som en själv gällande partnerskap. Jag anser inte att ett ligg är värt att riskera förlora min familj för.
    Så har många sagt innan dig.

    Vänta du bara tills du är sexuellt utsvulten och riktigt j-a less på skiten. Plötsligt uppenbarar sig möjligheten till ligget du drömt om med obefintlig sannolikhet för upptäckt. Du och jag klarar säkert att stå emot frestelsen här och nu med vetskapen om att det kommer bli bra igen om vi bara härdar ut. Eller...
  • Anonym (Sara)
    Anonym (WTF) skrev 2020-11-10 21:45:13 följande:

    Man kan ju också lyfta frågan ett snäpp.

    Hur skulle ni kvinnor t.ex vilja att ni agerar gentemot varandra?

    Vill ni att att en snyggare kvinnor med större bröst lägger an på din man lite då och då? Det är ju upp till honom att säga nej, så detta har ni inget emot? Eller skulle ni hellre ha en överenskommelse att så gör man inte?

    Tro nu inte att ni är mer attraktiva än någon annan bara för att ni kan få en upptagen man i säng. Det är inte speciellt svårt, de flesta män är idioter.


    Hur är det att lyfta frågan ett snäpp?

    Nej, jag har inget emot om folk flirtar med min partner under förutsättning att de respekterar ett nej från honom (precis samma gäller för övrigt om han vore singel). Jag har inget behov av en sådan överenskommelse.

    Däremot tycker jag att det är väldigt märkligt om man flirtar med någon när partnern är med eller om man är nära vän med partnern. Det skulle jag tycka vore lite genant (av den som flritade alltså).
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?