• Svar på tråden Regeringen vill införa pandemilag
  • Anonym (Mörkrädd)
    Tow2Mater skrev 2020-10-20 23:43:09 följande:
    Varfor tror du en "deklaration" i Massachusetts USA kommer påverka Sverige?
    Detta är globlat. Sverige har varit det land som hanterat detta minst dåligt (förutom usel äldrevård och brist på beredskapslager, men det är en annan sak), men risken finns att även Sverige dras med och att detta är början.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-10-20 23:56:59 följande:
    Detta är globlat. Sverige har varit det land som hanterat detta minst dåligt (förutom usel äldrevård och brist på beredskapslager, men det är en annan sak), men risken finns att även Sverige dras med och att detta är början.
    Hur menar du globalt?

    Dr. Scott Atlas, President Trump?s science advisor, är tydligen en av hududförfattarna till deklarationen :)
  • Sogol

    Nu när vi har corona, får vi hoppas vi inte blir såååna. 

    Inget jobb men ingen risk att man blir en snobb.

    Kraschad ekonomi fast man varit ett arbetsbi. 

    Vi är nu mitt i en pandemi, det gäller verkligen att man hittar sitt kli.

    Det är svårt att gå in i en pakt, nu när man inte får ha närkontakt.

    Men jag tänker ingen människa, råna fast vi har corona. 

  • Anonym (Bra, bättre, bäst)

    Vad bra! Då vågar kanske riskgrupperna lämna sitt hem då och då. Sen tror jag det behövs nya lagar då svensken har visat att den inte kan ta ansvar själv. Som det är nu verkar vissa människor och grupper skita i att vi är mitt uppe i en pandemi. Respektlöst mot sjukvården.

  • Anonym (Sara)
    Tow2Mater skrev 2020-10-20 23:43:09 följande:

    Varfor tror du en "deklaration" i Massachusetts USA kommer påverka Sverige?


    Jag funderade också på det. Om du vill duskutera den lagstiftning som föreslås i Sverige är det väl bättre att du länkar till vad den kommer att innehålla?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-10-20 23:13:04 följande:

    Förstår du inte att restrektionerna skärdar liv, på sikt långt fler än vad Covid 19 gör.!


    De gör helt rätt som lever som vanligt, det gör jag också.Gamlingarna får väl bestämma själva om de vill fortsätta leva som vanligt den tid de har kvar eller ruttna bort i karantän till de dör.


    Hade det räckt att sitta instängd ett par veckor för att få väck virust, så visst då hade jag varit med. Men virust kommer aldrig att försvinna, inte inom överskådlig tid. Livet måste fortsätta. 


    Ja i andra länder möjligen, men inte med den öppenhet vi har i Sverige. Syftet med lagen är inte att stänga ner hela landet utan att kunna hålla på de restriktioner vi redan har.

    Det är sådana som du som har liv på sitt samvete, som struntar i om de smittar andra, inget som helst ansvar gentemot sina medmänniskor. Du sprider död till andra utan eftertanke, medkänsla eller skam.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-21 06:23:42 följande:
    Ja i andra länder möjligen, men inte med den öppenhet vi har i Sverige. Syftet med lagen är inte att stänga ner hela landet utan att kunna hålla på de restriktioner vi redan har.

    Det är sådana som du som har liv på sitt samvete, som struntar i om de smittar andra, inget som helst ansvar gentemot sina medmänniskor. Du sprider död till andra utan eftertanke, medkänsla eller skam.
    Och när jag skriver utgår jag naturligtvis från Sverige och förslaget om en svensk pandemilag, inte nån skrämselpropaganda från Usa.
  • Anonym (X)

    Vilken regering pratar du egentligen om med tanke på vad du sen klipper in?

  • Whitehorse1979

    Regeringen vill se en ny tillfällig lag som skulle ge politikerna utökade befogenheter att bland annat begränsa antalet passagerare i kollektivtrafiken.

    Detta med att begränsa antalet passagerare, hur tror de på riktigt att det ska fungera.
    Vi som reser kollektivt måste kunna komma till våra jobb, det går liksom inte att dyka upp som gubben i lådan när man känner för det eller när kollektivtrafiken känner för det.

    Jag är redan trött på att allt ansvar läggs på oss resenärer, undvik trängsel, ta ett annat tåg om det går mm.
    Samtidigt som de drar in på tågen, det är orimligt.

  • Anonym (moi)

    1. Man kan inte uppnå flockimmunitet när man kan bli sjuk i samma virus flera gånger. I värsta fall inte ens vaccin kan hjälpa med det.
    2. Folk skiter i restriktioner och rekommendation och gör som de vill. Skulle de följa ovannämnda, behövde man inte införa nåt lag för att reglera det. Men så själviska som människor är, så krävs det mer eller mindre.
    3. Kräver du lite mer frihet trots risken att mycket flera (och inte bara gsmla och svaga!!! läs nyheter) kan dö? Är det verkligen värt det? Ska du riskera dina familjemedlemmars liv för att få gå ut på krogen hur som helst? Är det hela livet hänger på?

Svar på tråden Regeringen vill införa pandemilag