• Anonym (Neo)

    Varför har vi svenskar ingen stil? Varför accepterar vi byggandet av nya fula hus i betong och glas, och opersonlig stadsplanering..?

    Hur fan kommer det sig? Ja att det är så fult över allt?

  • Svar på tråden Varför har vi svenskar ingen stil? Varför accepterar vi byggandet av nya fula hus i betong och glas, och opersonlig stadsplanering..?
  • Steven01
    Phalaenopsis skrev 2020-11-21 19:24:20 följande:

    Tror det har att göra med att arkitektprogrammet indoktrinerar studenterna i vad som "egentligen" är eftersträvansvärt. Vacker är "pastisch" och "Disney". Finns någon studie på att de tycker som alla andra innan, men ju längre programmet går desto fulare saker gillar de. Samma byggnader brukar få arkitektpriser och "stadens fulaste"-priser. Sedan inbillar de politiker att det är det enda som finns att välja på. Fast jag tror att det senaste långsamt håller på att vända. Arkitekturupproret har nämligen talat om för en och annan politiker att det finns annat att välja - om man bara ställer krav.


    Arkitekturupproret är bara så tramsigt. Hålla på och rösta och larva sig. Säg som det är istället att inga hus byggda efter 1800-talet duger åt er. Men jag antar att ni inte sparar dom gamla köken o badrummen, nä då ska det vara nytt och moderna.
  • Phalaenopsis

    Du kan inte ha läst särskilt noga. Ingen på Arkitekturupproret vill tillbaka i tiden eller ha omoderna tillverkningsmetoder. Bara en snygg och tilltalande yta som faktiskt är framtagen för människor, även utomhus.

  • Steven01
    Phalaenopsis skrev 2020-11-22 21:36:19 följande:

    Du kan inte ha läst särskilt noga. Ingen på Arkitekturupproret vill tillbaka i tiden eller ha omoderna tillverkningsmetoder. Bara en snygg och tilltalande yta som faktiskt är framtagen för människor, även utomhus.


    Jag vet exakt vad ni håller på med. Man skulle rösta fram dom snyggaste husen, där alla var av nationalromantiskt eller jugend snitt. Snark.
    Antar att du också bara gillar konst "där man ser vad det föreställer"
  • sextiotalist

    Inte bara i Sverige. Det finns exempel på detta utanför vårt lands gränser.

    Ibland undrar man vad stadsarkitekten fått i sig när de godkänt vissa byggnader.

    Vid infarten till Malmö finns en fastighet där delar av våningen hänger utanför. Både fult och opraktiskt.

    En del av gräsligheterna lär gå till historien. Andra hoppas jag faller för grävskopan.

    Personligen gillar jag konst som man kan se, i varje fall relatera till. Det är nog så med arkitektur. Man vill gilla det man ser

  • Steven01
    sextiotalist skrev 2020-11-23 16:23:59 följande:

    Inte bara i Sverige. Det finns exempel på detta utanför vårt lands gränser.

    Ibland undrar man vad stadsarkitekten fått i sig när de godkänt vissa byggnader.

    Vid infarten till Malmö finns en fastighet där delar av våningen hänger utanför. Både fult och opraktiskt.

    En del av gräsligheterna lär gå till historien. Andra hoppas jag faller för grävskopan.

    Personligen gillar jag konst som man kan se, i varje fall relatera till. Det är nog så med arkitektur. Man vill gilla det man ser


    Vilken musik gillar du?
  • Phalaenopsis
    Steven01 skrev 2020-11-23 16:11:21 följande:
    Jag vet exakt vad ni håller på med. Man skulle rösta fram dom snyggaste husen, där alla var av nationalromantiskt eller jugend snitt. Snark.
    Antar att du också bara gillar konst "där man ser vad det föreställer"
    Tja, Sveriges Arkitekter röstar ju bland byggnader med en mycket mer begränsad vidd på stilen. Och att båda lägren gillar att rösta är ju uppenbart, oavsett hur mycket man ser ner på deras smakpreferenser.

    Du får gärna ha precis vilken konst du behagar hemma hos dig, så länge du inte tvingar folk att se den. Eller betala för den. Bara lite snobbism här?


  • Anonym (NK)
    Anonym (Tjej) skrev 2020-11-19 15:44:22 följande:

    Vad tycker ni om arkitekturen på Oscar properties hus i Hagastaden?


    Jag bor i närheten och h.e.r.r.e.g.u.d så fruktansvärt fula de är, även de nya husen i hagastan, gråa och trista dock frächa men hur kommer de se ut på äldre dagar? Underbara Birkastan/ Vasastan ligger vägg i vägg med sina fina fasader i olika färger och fina detaljer och sen... "Norra Tornen" / "Oscar Properties. HUR fick de bygglov när knappt någon annan i Stockholm får bygga så högt? 
  • Anonym (Ines)

    Och alla som bygger nya hus gör det i vitt, grått eller svart. Samma dassiga färgskala. Inomhus ska ALLA ha grå väggar. Alla köper sterila koncept och få vågar sätta en personlig touch på sitt boende. Få hus och lägenhet men går in i numera känns hemtrevliga.

    Hur kan man vilja bo så??

    Grå väggar och en poster på Kate Moss med fingret som mustasch. Ursäkta men vad har Kate Moss med DIN familj att göra?? Och varför inte våga lite färg och få en hemtrevlig sfär i ditt egna hem?? Sen ställer man en vas i form av en kvinnoröv på marmorbordet och voilà! Man tror man uppfunnit hjulet! Så jävla fult

  • sextiotalist
    Steven01 skrev 2020-11-23 16:32:37 följande:

    Vilken musik gillar du?


    Bowie, 80-talet (både rock och disco).
  • Steven01
    sextiotalist skrev 2020-11-23 17:08:54 följande:
    Bowie, 80-talet (både rock och disco).
    Bra där. Allt nytt är bara läskigt, bättre att det får vara som det alltid har varit ;)

  • sextiotalist
    Steven01 skrev 2020-11-23 17:13:53 följande:

    Bra där. Allt nytt är bara läskigt, bättre att det får vara som det alltid har varit ;)


    Nja. Sonen gillar 70-talet, sambon är en som testat mycket ny musik. Men vi gillar samma byggnadsstil.

    Så de som gillar klassisk musik från 1800-talet har också en speciell smak på byggnadsstil?

    När det gäller konst så älskar jag flera av ismerna från början av 1900-talet
  • Phalaenopsis
    Steven01 skrev 2020-11-23 17:13:53 följande:
    Bra där. Allt nytt är bara läskigt, bättre att det får vara som det alltid har varit ;)
    Jo, Sveriges arkitekter verkar seriöst oroade över förändring. Allt ska vara som det har varit sedan 30-talet. Skrattande
  • Anonym (Neo)

    I det område där jag bor byggdes ett nytt höghus så sent som 2014-15 som passar perfekt in i omgivande bebyggelse från 50 och 60 talet. Arkitekturen anspelar på femtiotalsfunkisen runt omkring, så huset ser ut att vara från den tiden nästan, men ser samtidigt nytt ut på samma gång. Byggnaden har också en rad moderna smarta lösningar.. och man har verkligen lyckats!

    Platsen där huset står är faktiskt finare idag än den var innan i mitt tycke.

    I min hemkommun där jag växte upp byggdes 2001 tre stycken riktigt fina nya flerbostadshus på fyra-fem våningar. Lite modernare arkitektur men lagom modernt. Husen är snygga än idag faktiskt. Stilen är modern men inte så det stör. Man har lånat drag från 30-40-50-talsfunktionalismen utan att det blivit en pastisch. Man har gjort nåt modernt och praktiskt av det. Bra ritade med moderna praktiska trapphus och funktionella cykelförråd m.m. Husen är också ritade för att perfekt passa in på platsen där de står. Storleken harmoniserar med omkringliggande natur och bebyggelse skulle man kunna säga! Trots att husen är höga. De smälter inte in, utan sticker ut, MEN på ett sätt som ändå känns harmoniskt på samma gång.

    Så det går tydligen att rita modernt och snyggt även på 2000 talet? Men det är sällan man ser det..

  • Anonym (Neo)

    I en småstad i södre Sverige som frugan kommer ifrån ligger ett litet radhusområde från 70-talet. Vi snackar fyrkantiga lådor! Bruna.. Urk tänker kanske vissa av er?

    Det området är riktigt vackert tycker jag.. Det ligger insprängt i en vacker natur uppe på en mindre höjd. Höga omkringliggande tallar får solljuset att strila ned på ett så vackert sätt mot de små radhusen. Området är helt homogent, det finns ingen annan bebyggelse som bryter av med nån annan arkitektonisk stil. Det är homogent och harmoniskt, och lagom stort. Det är inga oändliga rader av likadana radhus, utan lagom småskaligt och mysigt. Trots att det egentligen är hus från ett fult 70 tal.

    Åter igen här så är bebyggelsen ritad utifrån platsen där den ligger! Det märks tydligt, ja det känns rent av.

    Så nej! Jag vill inte tillbaka till 1890. Jag har inget emot att arkitektur utvecklas över tiden. Men jag kan inte blunda för att Sverige är onödigt fult!

  • Flash Gordon
    Anonym (Ines) skrev 2020-11-23 17:04:19 följande:
    Och alla som bygger nya hus gör det i vitt, grått eller svart. Samma dassiga färgskala. 
    "Man" bygger inte i vitt, grått eller svart. Det är kommunens bygglovsavdelning som TVINGAR folk att bygga vita, grå och svarta lådor med glas från tak till golv via kraven i detaljplanerna.

    För att - som det skrivits innan - hus i gammal stil anses vara "pastischer".

    Bor man som vi gör i en i övrigt väldigt kravställd och skyddad kulturmiljö där det finns krav på om försntrens ka ha spröjs eller inte så får nya hus ändå inte harmonisera med de befintliga utan ska vara "moderna" lådor i svart med glasväggar.
  • Steven01
    Anonym (Neo) skrev 2020-11-24 00:04:03 följande:

    I det område där jag bor byggdes ett nytt höghus så sent som 2014-15 som passar perfekt in i omgivande bebyggelse från 50 och 60 talet. Arkitekturen anspelar på femtiotalsfunkisen runt omkring, så huset ser ut att vara från den tiden nästan, men ser samtidigt nytt ut på samma gång. Byggnaden har också en rad moderna smarta lösningar.. och man har verkligen lyckats!

    Platsen där huset står är faktiskt finare idag än den var innan i mitt tycke.

    I min hemkommun där jag växte upp byggdes 2001 tre stycken riktigt fina nya flerbostadshus på fyra-fem våningar. Lite modernare arkitektur men lagom modernt. Husen är snygga än idag faktiskt. Stilen är modern men inte så det stör. Man har lånat drag från 30-40-50-talsfunktionalismen utan att det blivit en pastisch. Man har gjort nåt modernt och praktiskt av det. Bra ritade med moderna praktiska trapphus och funktionella cykelförråd m.m. Husen är också ritade för att perfekt passa in på platsen där de står. Storleken harmoniserar med omkringliggande natur och bebyggelse skulle man kunna säga! Trots att husen är höga. De smälter inte in, utan sticker ut, MEN på ett sätt som ändå känns harmoniskt på samma gång.

    Så det går tydligen att rita modernt och snyggt även på 2000 talet? Men det är sällan man ser det..


    Jag läser saker som "passa in" "50tals funkis" "lagom modernt" "lånat från 30-40 och 50talet"
    Har du ts varit i Paris? Tror du att Paris hade blivit en sådan vacker stad om dom franska arkitekterna hade anammat ditt mycket försiktiga synsätt på bra arkitektur?
Svar på tråden Varför har vi svenskar ingen stil? Varför accepterar vi byggandet av nya fula hus i betong och glas, och opersonlig stadsplanering..?