• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Friger

    Här är en informativ video som förklarar el-nät. Den är ej politiskt avspeglad på någon särskilt kraftslag. Utan bara förklarar vad som händer när du har en händelse som elnätet inte klarar av.

    Temat är strömavbrotten i Texas för en tid sedan. Mycket sevärd.





  • KillBill
    Friger skrev 2021-12-12 13:59:55 följande:
    Det var det sämsta svar jag sett.. Besvara frågan/påståendet istället för att skriva strunt.

    Vad menar du? Jag svarar inte på någon fråga utan jag påpekar ett faktum. 



    Det finns i Sverige ansökningar om att få bygga vindkraftsanläggningar för flera hundra miljarder kronor samtidigt som det saknas konkreta ansökningar om att få bygga ny storskalig kärnkraft. Ifrågasätter du detta påstående?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Friger skrev 2021-12-12 13:59:55 följande:
    Det var det sämsta svar jag sett.. Besvara frågan/påståendet istället för att skriva strunt.

    Ifrågasätter du påståendet att vindkraftparken på Doggers bankar i Nordsjön kommer kunna leverera ca 18 TWh el eller att vindkraftparken Offshore Delta utanför Stockholm planeras generera 20 THh? 

    Vad är i så fall dina argument för ifrågasättandet?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2021-12-12 10:29:46 följande:

    Intressant artikel

    www.di.se/nyheter/vattenfall-nobbar-storskalig-karnkraft-for-dyrt/

    Vattenfall nobbar kärnkraftsutbyggnaden just nu - kärnkraftselen skulle hamna skyhögt över marknadspriserna.


    "Den kärnkraft som Sverige har i dag består av jättestora reaktorer, förklarar Andreas Regnell, strategichef på statliga Vattenfall. "De har kostnader som inte är kommersiellt gångbara i dag. Det pågår projekt, som i Finland och England, men det är inte någon som tror att de bär sig", säger han"
    - - -
    "Enligt snittet de senaste 15 åren har elpriset legat på mellan 20 och 50 öre, enligt Andreas Regnell. I år har priset skenat, enstaka timmar har spotpriset på elmarknaden legat över 6 kronor men det är undantag. Det gör att elen från ny, storskalig kärnkraft helt enkelt inte bär sig, när el från andra energislag går att göra billigare. "Jag har svårt att se hur storskalig kärnkraftsel skulle kunna komma ned i pris"
    - - -
    "Vattenfall vill tjäna pengar, och då är det bra av konkurrensskäl om elen är fossilfri. Men vi behöver en bottenplatta av något som tuffar och går, och vi tror att kärnkraft kan vara det. Men ? den måste fortfarande vara konkurrenskraftig"
    - - -
    "Kruxet är bara att de nya små reaktorerna inte går att köpa ännu. Möjligen kan någon försöka lägga en beställning, men då kommer det att vara mycket stor osäkerhet om både pris, produkt och tidsplan. Dessutom krävs att regelverken, helst globalt, samordnas så att samma regler gäller för de standardiserade och serietillverkade reaktorerna överallt, konstaterar han.Om allt går vägen när det gäller utveckling och regelutformning skulle sådana små reaktorer rent teoretiskt kunna tas i bruk i Sverige tidigast 2035, enligt Andreas Regnell"


    Ur artikeln:

    "Projekten måste räknas hem på 50 års tid, och det innebär stora risker. Det måste finnas politiskt stöd hela tiden."

    ?Med de här små reaktorerna kan man kanske komma ned till hälften av elkostnaden för de stora, säg 50 öre kilowattimmen?.
    Den utvecklingen följer Vattenfall nu.
    ?Vi har hakat på ett samarbete med Estland?.
    Om det vill sig kan sådana kärnkraftverk bli aktuella framöver, förklarar han, men det krävs både politisk vilja och stabilitet för en renässans för kärnkraften."

    Det är alltså den politiska viljan som kravs och i dagsläget saknas.

  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-12-12 18:25:37 följande:
    Ur artikeln:

    "Projekten måste räknas hem på 50 års tid, och det innebär stora risker. Det måste finnas politiskt stöd hela tiden."

    Med de här små reaktorerna kan man kanske komma ned till hälften av elkostnaden för de stora, säg 50 öre kilowattimmen.
    Den utvecklingen följer Vattenfall nu.
    Vi har hakat på ett samarbete med Estland.
    Om det vill sig kan sådana kärnkraftverk bli aktuella framöver, förklarar han, men det krävs både politisk vilja och stabilitet för en renässans för kärnkraften."

    Det är alltså den politiska viljan som kravs och i dagsläget saknas.


    Tror du att ett dussin små kärnktraftsreaktorer i Sverige som producerar el för 50 öre/kwh skulle minska marknadspriset på nordpool om inte elproduktionen i Europa frigörs från tex priset på gas?
  • Friger
    KillBill skrev 2021-12-12 15:51:40 följande:

    Vad menar du? Jag svarar inte på någon fråga utan jag påpekar ett faktum. 


    Det finns i Sverige ansökningar om att få bygga vindkraftsanläggningar för flera hundra miljarder kronor samtidigt som det saknas konkreta ansökningar om att få bygga ny storskalig kärnkraft. Ifrågasätter du detta påstående?


    När du inte svarar på frågan.

    Jo, jag vet dom ansökningarna. Det är helt enkelt orealistiskt. El-nätet skulle inte klara en sådan belastning, inte ens i närheten.

    Nu är merparten av ansökningarna säkert av sådan art att samma företag ansöker på flera platser i hopp om att få en godkänd.
  • Friger
    KillBill skrev 2021-12-12 15:57:34 följande:

    Ifrågasätter du påståendet att vindkraftparken på Doggers bankar i Nordsjön kommer kunna leverera ca 18 TWh el eller att vindkraftparken Offshore Delta utanför Stockholm planeras generera 20 THh? 

    Vad är i så fall dina argument för ifrågasättandet?


    Doggers bankar beräknas kosta mer än den finska kärnreaktorn. Dom räknar med att den ska producera ca 60% av installerad effekt. Det låter mycket även om det ligger i ett blåsigt område. Svenska vindkraftverk levererar ca 12% av installerad effekt i snitt. Tydligen så var priset bantat via offentlig upphandling. Ungefär som Karolinska kanske? :P

    England har redan mycket vindkraft. Dom höll på att åka ner ordentligt i toaletten nu i höstas när det inte blåste.

    Offshore Delta... Hittar inte så mycket info annat än att det skulle täcka 1000 km2 dvs 3 x 3 mil och att det skulle vara 253 vindkraftverk som är 330 (!) meter höga. känns mer som ett koncept.

    Stockholm klarar inte av att ta emot den effekten som skulle genereras en blåsig dag. Byggkostnaden är jättelika men anslutningskostnaden och nätförstärkningarna skulle bli enorma. Men det har ju den mindre begåvade regeringen lovat att bjuda på. Tvärt emot remissinstanser och energiföretagens rekommendationer.

    Regeringen har ju som princip att köra på: Dummast förslag vinner.
  • KillBill
    Friger skrev 2021-12-12 18:53:08 följande:
    När du inte svarar på frågan.

    Jo, jag vet dom ansökningarna. Det är helt enkelt orealistiskt. El-nätet skulle inte klara en sådan belastning, inte ens i närheten.

    Nu är merparten av ansökningarna säkert av sådan art att samma företag ansöker på flera platser i hopp om att få en godkänd.
     Det jag tolkar som en fråga  i ditt inlägg är hur en vindkraftspark ser ut som producerar 20 TWh. Den anser jag är besvarad med de två länkar som jag gett dig: 
    Friger skrev 2021-12-12 11:12:34 följande:
    Den är inte reglerbar. Dvs skadlig.

    Men i övrigt.... Det du skriver... storheten är märklig... Vi har typ 4.500st vindkraftverk som producerar ca 27-28TWh.

    Här påstår du att en park som skulle producera nästan lika mycket (20TWh)? Hur ser en sådan park ut?

    Det är inte så att det är någon "raketingenjör" som multiplicerat märkeffekten med 365*24?
    www.dn.se/sthlm/sveriges-storsta-vindkraftpark-planeras-utanfor-stockholms-skargard/

    etn.se/index.php/nyheter/67223-vindkraftsmonster-vaxer-till-13-mw.html

    Vad menar du är frågan i ditt inlägg?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Friger
    KillBill skrev 2021-12-12 19:12:27 följande:
     Det jag tolkar som en fråga  i ditt inlägg är hur en vindkraftspark ser ut som producerar 20 TWh. Den anser jag är besvarad med de två länkar som jag gett dig: 
    Friger skrev 2021-12-12 11:12:34 följande:
    Den är inte reglerbar. Dvs skadlig.

    Men i övrigt.... Det du skriver... storheten är märklig... Vi har typ 4.500st vindkraftverk som producerar ca 27-28TWh.

    Här påstår du att en park som skulle producera nästan lika mycket (20TWh)? Hur ser en sådan park ut?

    Det är inte så att det är någon "raketingenjör" som multiplicerat märkeffekten med 365*24?
    www.dn.se/sthlm/sveriges-storsta-vindkraftpark-planeras-utanfor-stockholms-skargard/

    etn.se/index.php/nyheter/67223-vindkraftsmonster-vaxer-till-13-mw.html

    Vad menar du är frågan i ditt inlägg?
    Fråga är det som avslutas med ett frågetecken.

    Nu är den besvarad men inte med det inlägg som jag kallade för strunt, vilket var strunt.
  • KillBill
    Friger skrev 2021-12-12 19:08:58 följande:
    Doggers bankar beräknas kosta mer än den finska kärnreaktorn. Dom räknar med att den ska producera ca 60% av installerad effekt. Det låter mycket även om det ligger i ett blåsigt område. Svenska vindkraftverk levererar ca 12% av installerad effekt i snitt. Tydligen så var priset bantat via offentlig upphandling. Ungefär som Karolinska kanske? :P

    England har redan mycket vindkraft. Dom höll på att åka ner ordentligt i toaletten nu i höstas när det inte blåste.

    Offshore Delta... Hittar inte så mycket info annat än att det skulle täcka 1000 km2 dvs 3 x 3 mil och att det skulle vara 253 vindkraftverk som är 330 (!) meter höga. känns mer som ett koncept.

    Stockholm klarar inte av att ta emot den effekten som skulle genereras en blåsig dag. Byggkostnaden är jättelika men anslutningskostnaden och nätförstärkningarna skulle bli enorma. Men det har ju den mindre begåvade regeringen lovat att bjuda på. Tvärt emot remissinstanser och energiföretagens rekommendationer.

    Regeringen har ju som princip att köra på: Dummast förslag vinner.

    Menar du att regeringen är ansvarig för att energibolagen betraktar investeringar i vindkraft som säkrare investeringar än satsningar på kärnreaktorer? Det tycker jag är ett märkligt synsätt.. 

    Det är ju inte bara i Sverige det byggs vindkraft. Stora vindkraftsanläggningar planeras eller håller på att etableras  i Norge, Danmark, Tyskland Storbritannien o.s.v.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Regeringens el-fiasko