• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-08-08 12:20:39 följande:

    Varför hoppas på att man fortsätter hindra energi med komplicerade bygglov?


     


    Verkar som du har mycket stora svårigheter och inse att energi är det som behövs och det verkar som grön energi verkar provocera svårt.
    Och där blir man förbryllad och perplexad och med tanke på resten som sägs och inser det inte har med energi att göra, utan allt är Regeringens fel.


    Antingen finns det skäl för att processen tar så lång tid.

    Finns det inte skäl till det, så ska ju processen effektiviseras rakt över, oavsett vilken typ av el-produktion som ska byggas.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-08-08 12:35:40 följande:
    Antingen finns det skäl för att processen tar så lång tid.

    Finns det inte skäl till det, så ska ju processen effektiviseras rakt över, oavsett vilken typ av el-produktion som ska byggas.
    Så nu är du för vindkraftverk.

    Men varför vet du inte vilket ben du ska stå på med energi?
    Undrar pga din svåra selektivitet och när vinden råkar pusta åt ett håll.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-08-08 12:43:30 följande:
    Så nu är du för vindkraftverk.

    Men varför vet du inte vilket ben du ska stå på med energi?
    Undrar pga din svåra selektivitet och när vinden råkar pusta åt ett håll.


    Jag är inte emot vindkraft. Jag anser att vind och sol rimligen kan stå för ca 10% av vår el-produktion. Men den kan inte ersätta kärnkraft och ej heller fossila bränslen.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-08-08 12:58:38 följande:
    Jag är inte emot vindkraft. Jag anser att vind och sol rimligen kan stå för ca 10% av vår el-produktion. Men den kan inte ersätta kärnkraft och ej heller fossila bränslen.
    Haha, ersätta kärnkraftverk, vem pratar du med nu i tråden, för någon MP har vi då inte sett.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-08-08 12:58:38 följande:
    Jag är inte emot vindkraft. Jag anser att vind och sol rimligen kan stå för ca 10% av vår el-produktion. Men den kan inte ersätta kärnkraft och ej heller fossila bränslen.
    Jag tror att Danmark enligt uppgifter har något under 50% av sin elproduktion från vindkraft.

    Hur mycket de importerar och exporterar och hur deras priser ser ut ska jag se om jag kan hitta.
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-08-08 11:02:32 följande:
    Det gör det visst. Att vindkraften tar lång tid att etablera beror på för krånglig och lång tillståndshantering och kan den kortas ner så 
    kan vindkraft etableras mycket snabbare än idag. Flera partier vill förenkla tillståndshantering för bla vindkraft.
    Tillståndshanteringar skall inte skyndas på. Särskilt inte när det som skall tillståndsprövas innebär så stora ingrepp i naturen som vindkraftparker.

    Tillståndshantering skall inte heller skyndas på när det gäller en så viktig fråga som energiförsörjningen. Energiförsörjningen är en för viktig fråga för att bara skapa tillfälliga lösningar avsedda att hålla ihop över ett val. Energiförsörjning skall planeras så att lösningen håller in i nästa sekel.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-08-07 21:25:07 följande:
    Jag skulle nog säga att twittraren försökte klämma åt S och MP och gled en del på sanningen i fråga hur denne formulerade sin tweet och inte återgav inslagets innehåll.

    Sen undrade jag varför du okritiskt spred den begränsade återgivningen av innehållet det vidare.

    Det är ju inte enbart politiker som glider på sanningen titt som tätt - jag skulle säga att den del av skribenterna som menar att det ger mer effekt att skylla på regeringen glider på sanningen mer än titt som tätt och att politiseringen och vinklingen av budskapet är viktigare än att innehållet återges korrekt.

    När UK som nybliven partiledare söker de vuxna i rummet precis som Löfven och andra gjort tidigare men det ändå slutar i att det publika samtalet och partiledardebatterna blir just det UK ville slippa - medvetna missförstånd och anklagelser istället för samtal om olika uppfattningar.

    Det sägs ibland att vi får de politiker vi förtjänar - och jag menar att de som sprider tweets som den Ms kommunikationsavdelning twittrade deltar i att sprida medvetna missförstånd och anklagelser. 

    Men visst - det twittraren påstår är som du säger inte en så enkelt fråga att den är svart eller vit som twittraren gör gällande  - och sedan ber alla att sprida till alla.  Hade twittraren istället lagt till en eller två meningar från inslaget i sin helhet så hade twittrare nbidragit till ett samtal.

    Just detta handlar väl om att M försöker göra en valfråga om det som varit istället för att berätta vad de vil lgöra - för där finns det ju en viss samsyn framåt med regerinsgalternativet.

    Radikaliseringen bland partier och fäljare driver polariseringen av samhälle och politik. En gammal diskussion om reportrarnas skjutjärnsjournalistik är fortfarande aktuell. Det första bidrar till att öka och söka konflikter och syndabockar  - se hur allt och inget ska upp till KU, det andra gör att politiker inte ger ett tydligt svar då det kan missförstås och dras växlar på som politikerna inte alls avsåg att säga eller mena. Det är inget nytt eller okänt, någonting av dessa saker.

    Du får för min del gärna bidra till att öka faktan i tråden då det kommer påståenden från ena eller andra hållet.  Då jag skrev hur mycket el som producerats och hur mycket el so mkonsumerats togs det som ett inlägg MOT kärnkarftsförespråkare - är det inte sjukt att fakta polarieras på det sättet?

    Ja, du får ta det med vederbörande.

    Okritiskt? Jag valde ut det som jag ville ta upp i tråden och sållade bort resten. Du skriver det själv: 
    den begränsade återgivningen.

    Varför återgivningen är begränsad har du redan fått förklarat för dig men du argumenterar fortfarande som en aggressiv försäljare - du vet sådana som påstår att man måste köpa hela paketet och exakt alla tillbehör, eller ingenting alls.

    I och med min förklaring så har jag i praktiken lämnat din butik men du envisas, springer efter, ringer på mobilen, mejlar och sådant som kan översättas till intellektuell ohederlighet.

    Ingen har behov av det du säljer och köper du inte heller någonting av andra så bidrar du inte med någon tillväxt alls, vilket summerar sådan debatteknik väldigt väl.

    Nej, det här handlar om att kärnkraftsreaktorer avvecklades på grund av politik och inte av marknadsmässiga skäl i någon direkt mening. Det är vad jag tog upp men du hittar säkert någon som vill prata om en M-företrädares tweet i närmare detalj än jag och hur jag ställer mig till det hela rent allmänt framkommer redan.

  • nattuw
    Tom Araya skrev 2022-08-08 12:58:38 följande:
    Jag är inte emot vindkraft. Jag anser att vind och sol rimligen kan stå för ca 10% av vår el-produktion. Men den kan inte ersätta kärnkraft och ej heller fossila bränslen.
    Jag såg för några år sedan ett försök med solceller i urbana miljöer. Där pratades det om att 10% lokalproducerad energi var en realistisk siffra.

    Försöket handlade om att täcka energibehovet hos större kontorskomplex där den huvudsakliga verksamheten bedrivs dagtid och en stor del av energin gick till luftkonditioneringssystem och datoranvändning.

    Och för de som inte förstår varför det skulle vara så intressant: Allt fler människor flyttar till städer med ett varmt klimat samtidigt som de kräver en behaglig innetemperatur. Det tillsammans med den ökande datoranvändningen driver på en ökad efterfrågan på energi. Om man åtminstone till viss del kan kompensera den ökande efterfrågan på energi genom lokala lösningar så vinner man två saker. Lägre krav på överföringskapacitet och ett mer diversifierat system som blir mindre känsligt för yttre störningar. I ett krisscenarion går det styra om energin från luftkonditioneringen till hissar och nödbelysning.
  • mari123

    Kommer vi PGA detta "fiasko"? få se en ny regering efter valet i höst? Jag är skeptisk och tror vi får en fortsatt sosseregering och MP gör en återhämtning från dåliga siffror! FOLKET väljer och det får man ta till sig. Demokrati heter det.

  • Tom Araya
    nattuw skrev 2022-08-08 16:44:48 följande:
    Jag såg för några år sedan ett försök med solceller i urbana miljöer. Där pratades det om att 10% lokalproducerad energi var en realistisk siffra.

    Försöket handlade om att täcka energibehovet hos större kontorskomplex där den huvudsakliga verksamheten bedrivs dagtid och en stor del av energin gick till luftkonditioneringssystem och datoranvändning.

    Och för de som inte förstår varför det skulle vara så intressant: Allt fler människor flyttar till städer med ett varmt klimat samtidigt som de kräver en behaglig innetemperatur. Det tillsammans med den ökande datoranvändningen driver på en ökad efterfrågan på energi. Om man åtminstone till viss del kan kompensera den ökande efterfrågan på energi genom lokala lösningar så vinner man två saker. Lägre krav på överföringskapacitet och ett mer diversifierat system som blir mindre känsligt för yttre störningar. I ett krisscenarion går det styra om energin från luftkonditioneringen till hissar och nödbelysning.
    Om man verkligen stod för detta från politiskt håll, varför förses då inte alla offentliga byggnader med solceller?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko