• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-09-04 20:11:51 följande:
    Motfråga - är avbrytandet av Vattenfalls planering på att förbereda för att bygga ny kärnkraft samma sak som att lägga ned kärnkraftt?  i ljuset av de energi  överenskommelser som presenterats i tråden så är det mycket osanningar som sprids om vad regeringar gjort och inte gjort, vilka regeringar som gjort vad och inte gjort vad.

    Jag tror att det utan förvrida sanningen går att säga att ett stopp av Vattenfalls planer för att förbereda byggandet av nya kärnkraftverk försvårar för Vattenfall och deras kommersiella partners att bygga ny kärnkraft. 

    Med energiöversnskommelsen i riksdagen 2016 togs hinder för att långsiktigt bygga och driva kärnkraftverk i Sverige på anvisade platser..  detta kan vid tillfället med stor säkerhet ha gått mot MPs politiska mål, de har blivit överkörda av S om och om igen. 

    viktigt att komma ihåg är att 2014 och 2016 inte är 2021 och de kommersiella villkoren är kraftigt förändrade  mellan dessa år. Låga elpriser, långsiktiga prognoser om låga elpriser och möjligheten att räkna hem investeringar vad säkerligen vid den tiden inte möjlig annat än genom stora statliga subventioner.  Även om priset nu gör kärnkraften kommersiellt hållbar så tror jag själv att det kommer att krävs statliga pengar för ny storskalig kärnkraft. för det krävs en ny energiöverenskommelse med ny lagstiftning om staligt stöd, investering etc.
     
    Nej, det är i min mening inte samma sak. Det rimmar dock dåligt med att S eller för den delen MP skulle ha lämnat spelutrymmet fritt för marknaden.

    Jag håller med om att en ny lagstiftning behövs och för att inte blöda än mer pengar till utländska investerare så kan det även vara värt att låta våra skattepengar hjälpa till. Vi behöver vara mindre naiva i fortsättningen och vara försiktiga med att exempelvis låta kinesiska statsbolag äga större delar av vår elproduktion. Vi göder numera Kina med våra höga elpriser - ett land som har nära kontakter med Ryssland och det är inte helt otänkbart att de i maskopi med varandra har manipulerat oss rejält.

    Kan du ens föreställa dig vilka summor det är som numera rullar ut ur EU och över till Kina? De är exempelvis den enskilt största ägaren av vindkraften i Sverige och det ser nog dylikt ut på flera håll i EU.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-04 21:08:37 följande:
    Nej, det är i min mening inte samma sak. Det rimmar dock dåligt med att S eller för den delen MP skulle ha lämnat spelutrymmet fritt för marknaden.

    Jag håller med om att en ny lagstiftning behövs och för att inte blöda än mer pengar till utländska investerare så kan det även vara värt att låta våra skattepengar hjälpa till. Vi behöver vara mindre naiva i fortsättningen och vara försiktiga med att exempelvis låta kinesiska statsbolag äga större delar av vår elproduktion. Vi göder numera Kina med våra höga elpriser - ett land som har nära kontakter med Ryssland och det är inte helt otänkbart att de i maskopi med varandra har manipulerat oss rejält.

    Kan du ens föreställa dig vilka summor det är som numera rullar ut ur EU och över till Kina? De är exempelvis den enskilt största ägaren av vindkraften i Sverige och det ser nog dylikt ut på flera håll i EU.
    Varken S eller MP har nog en ideologisk grundsyn att låta markanden löpa fritt från regleringar eller från samhällets mål.

    Av det du skriver om elproduktionen så låter det som att du inte är helt främmande för deras önskan om politisk styrning. 
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-09-04 21:25:39 följande:
    Varken S eller MP har nog en ideologisk grundsyn att låta markanden löpa fritt från regleringar eller från samhällets mål.

    Av det du skriver om elproduktionen så låter det som att du inte är helt främmande för deras önskan om politisk styrning. 
    Inte helt främmande då tiden förändras liksom vad som kan anses vara en stats kärnuppgifter liksom rimliga regler på marknaden och utifrån förutsättningarna som finns(skapats/växt fram. (Men jag kan även tillägga att jag sällan - om någonsin - resonerar kring dagsläget med utopier som referenser och utgångspunkt. Jag har i grunden närmast till anarkistiska värderingar men förstår att det knappast är läge att högt och brett börja applicera sådana idéer och principer i dagens Sverige.)

    Elproduktionen blir iallafall bara mer och mer värdefull för vår civilisation och i sammansättningen det svenska samhället och situationen vi befinner oss i, så kan jag utan större problem placera den huvudsakliga elproduktionen bland kärnverksamheter. Emellertid gläds anarkisten i mig av mindre steg i rätt riktning, exempelvis förslag om att förenkla små/mikro-skalig elproduktion och för hushåll/privatpersonen (kommer inte ihåg vilka som lyfte förslaget men vill tro S eller möjligtvis flera partier, det låter liberalt men vill även minnas viss förvåning).

    För marknadens del så kan jag bland annat se problem med giganter bland sociala medier och att privata företag har ett alldeles för stort inflytande på våra nya torg och mötesplatser. Jag menar inte att staten skulle ta över dessa plattformar utan erkänner helt enkelt att även idéen och principen om en fri marknad kan utmanas på sina håll.

    Många väletablerade idéer kommer att prövas på sin spets framöver och det är väl dit som konfliktytorna egentligen lutar. Tidigare framgångsrecept har helt enkelt börjat fungera sämre, förlorat sin smak och är känsligt förutsägbara - och när det är svårt att acceptera så bråkar vi med varandra istället.
  • nattuw

    Efter en länk i ett annat forum hittade jag följande debattinlägg ?Vi är flera miljöpartister som vill ha mer kärnkraft?.  Inlägget publicerades den 12 mars 2019 på SVT opinion.

    Där står bland annat:
    "Även i miljöpartiet är vi flera som höjer rösten för att bygga ut kärnkraften. Det är nödvändigt för att klara klimatkrisen.

    Den kompletterar vind- och sol-kraften med svängmassa och ger en stabil bas som gör att vi fortsatt kan skydda de sista fria älvarna.

    Vi som minns hur svavlet från kontinentens kolkraft försurade våra skogar och sjöar, vet att högsta prioritet är att bli av med fossila bränslen.

    Vi som ser hur en stor efterfrågan på biobränsle från skog och jord utarmar den biologiska mångfalden vet att biobränslen inte är lösningen på klimatkrisen."
    www.svt.se/opinion/vi-ar-flera-miljopartister-som-vill-ha-mer-karnkraft

    Debattinlägget är i sig är inte särskilt märkvärdig. Men det visar att en gång i tiden handlade MP inte bara om miljöpopulism. Utan då fanns det även miljöpartister som parade ett genuint miljöintresse med pragmatism. Tyvärr tycks de tiderna vara förbi.

  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-09-04 22:41:30 följande:
    Tacka S för elräkningar på 40 000 kronor i vinter (expressen.se)
    Det är ett moderat spinn att svensk politik skulle vara orsaken till de höga elräkningarna. Allvarligt talat hur kan man påstår något sådant befängt? Tittar man på elpriserna i Europa så är de nästan alltid lika höga eller högre än ni Sverige och då pratar vi om länder som Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Holland, Belgien o.s.v

    Moderaterna använder lögnen för att öka sina chanser att nå regeringsmakten och förtjänar därför inte att få leda landet. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

    Intressant bild som visar vilka länder som Sverige Exporter till och vilka länder vi importerar från vecka för vecka det senaste året. 

    Man ser tydligt hur liten importen av el är till Sverige är och att den svenska elexporten är stor. När vi importer så handlar det om vattenkraft från Norge och vindkraftsel från Denmark.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • sextiotalist
    KillBill skrev 2022-09-05 07:57:09 följande:

    Intressant bild som visar vilka länder som Sverige Exporter till och vilka länder vi importerar från vecka för vecka det senaste året. 

    Man ser tydligt hur liten importen av el är till Sverige är och att den svenska elexporten är stor. När vi importer så handlar det om vattenkraft från Norge och vindkraftsel från Denmark.


    Lite U-landsfenomen. Överdrivet, jag vet. Men rent krasst är det så att många U-länder har de fattiga inte råd med maten, inte för att det är brist på mat, utan att de säljer maten utomlands för att de får bättre betalt.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-09-04 19:36:05 följande:
    Ja, och ni som har arbetat så hårt på högsta möjliga trovärdighet bland era meningsmotståndare på Familjeliv. Det är konstigt att ingenting bär frukt när jorden konstant gödslas med allsköns epitet och minst sagt märkliga debattekniker. Åter igen i linje med min poäng.

    Det här är verkligen ett fantastiskt påstående - att jag inte skulle ha förnekat vederbörandes påstående.

    Förstår du verkligen inte kontentan när jag meddelar att informationen från Vattenfalls ordförande fortfarande är väldigt färsk och att det kan behövas lite mer än en dag innan folk har tagit tills sig den?

    Du har inte bara dåligt minne utan du verkar bara kunna läsa mellan rader när du inte borde det. Har du överhuvudtaget ett argument som inte söker skydd i dina egna svagheter?

    Faktum är att den användaren skrev DESINFORMATION, då det var multipla användare som gav fakta.
    Och fakta fick sen den före detta Vattenfalls Ordförande berätta igen, fast än KillBill och Padirac redan gjort detta.


    Vilket berättar att informationen inte alls är försk, uta att Vattenfalls Ordförande som var med på beslutet fick förklara det för visasa, då de inte har ett intressa av saklighet.


     


    Och det som är det intressanta är hur du försvarar denna desinformation istället för att säga den var inkorrekt, är agendan så svår nu att ni inte ens klarar av att se när någon har fabulerat och desinformerat.
    ÄR det vad din politiska grund står på, aldrig has fel även när man har det, eller vad är det som gör att det inte går säga det var desinformation.
    För en sak om det skrivits en enda gång, men det hamrades in detta fel de upprepar att det skulle vara annat än ett affärsmässigt beslut.


    Så varför säger du inte den desinformation är fel, det är den riktiga gåtan nu.


    Och du kan argumentera att den är "färsk", men det enda som är färskt är att Vattenfalls Ordförande sammanfattning pga desinformationen om beslutet alla uppgifter finns redan och är presenterade i tråden och där berättade en användare att han vet bättre än Vattenfalls Ordförande som var med när beslutet togs.
    Vi har inget svar varför någon vet bättre än Vattenfalls Ordförande som var med när beslutet togs, komemr det ta lång tid att förklara detta för er tro och varför ni vet bättre.


     


    Det vi tar med oss, det är att fortfarande inte vill du säga att det var felaktig information som gavs i tråden.
    Är felaktig fakta så viktig för dig och för ditt allt är Regeringens fel?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-09-04 19:43:56 följande:
    Det var ett långt svar på en enkel fråga. Låt mig göra utrymmet något mindre.

    Försvårar det byggnationen av ny kärnkraft om en regering avbryter Vattenfalls planer på att förbereda byggnationen av ny kärnkraft?

    Svaret berättar att beslutet var tagit av andra parametrar, och det verkar störa dig så mycket att du vägrar ta in fakta eller?

    Socialdemokraterna har redan en detaljerad plan, har du någon för ditt parti att visa upp?
    Så vad är det du väntar på undrar vi alla.


    KillBill skrev 2022-09-05 07:57:09 följande:
    Intressant bild som visar vilka länder som Sverige Exporter till och vilka länder vi importerar från vecka för vecka det senaste året. 

    Man ser tydligt hur liten importen av el är till Sverige är och att den svenska elexporten är stor. När vi importer så handlar det om vattenkraft från Norge och vindkraftsel från Denmark.

    De har ett narrativ att Sverige är sämst som med COVID-19, och sen när fakta läggs på bordet så inser man att det är inte alls så att Sverige är sämst, utan komiskt nog mer mot att vi är mot de bästa i jämförelsen.


     


    Så vad vill de ha sagt politiskt med att säga Sverige är sämst och sen inte ens ha en detaljerad sakpolitik att lösa energifrågan, varför har dom ingen sådan detaljerad plan för?
    Man får en direkt känsla av att energi är inget dom komerm bry sig om och när de inte ens bemödar sig ge en detaljerad plan för energin, vet dom inte hur man gör en sådan sakpolitiskt detaljerad plan tro?


    Eller vad är det dom väntar på?


    Sen ska man bygga kärnkraftverk och bygga energin i landet på detta, så är endast generations 4 aktuellt och bygga nya dåliga verk  i jämförelsen är direkt idiotiskt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko