• Stickling

    BIM januari 2021 - Första barnet

    Hej allihop!
    Här kommer en tråd för oss som längtar efter första barnet och har BIM i januari 2021. Nu hoppas vi att det nya året bär med sig plus för oss alla Hjärta 

    Vi kan väl hjälpas åt att hålla BIM-listan uppdaterad - kopiera listan och fyll i BIM-datum, namn, ålder och, om du vill, vilket försök du är på Glad

  • Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet
  • josefinbet
    Sockerplanta skrev 2021-01-04 19:02:11 följande:

    Ja så är det helt klart. Innan vi började försöka kunde jag läsa i trådar om personer som hade svårt att tyda graviditetstest dom gjort bim-3. Jag minns att jag tänkte "Herre Gud! Det är väl bara att vänta på mensen och kommer den inte kan ni ju testa då. Varför har folk inget tålamod?" Jaaa... vad lite man visste hahah. Skrattande


    Ja jag arbetar hemifrån nästan varje dag, vissa dagar behöver jag åka ut på jobb men det blir mest möten hemifrån. Sambon är tekniker och kan därför inte jobba hemifrån så dagarna hemma känns ju minst sagt ensamma. Hunden är hemma med mig så promenader och sällskap har jag där. Jag har vänner jag träffar flitigt (utomhus med avstånd) och ringer ofta men jag delar inte denna resa med dom. Jag ser hur jag en dag ska få överraska med beskedet att vi väntar barn men det kanske är så att jag istället behöver deras stöd på resan dit.


    Hur har ni andra gjort? Känner nära och kära till att ni försöker skaffa barn? Om dom vet, efter hur många försök valde ni att berätta? 


    jag har berättat för min bäst vän, och sambon för sin, men ingen annan. är skönt att ha någon att snacka med samtidigt försöker inte hon så vet nog inte riktigt hur det känns att gå och vänta haha Glad
    sambons vän och hans fru har däremot haft flera missfall så det var ganska skönt att prata med dem om vårt missfall och de kunde ge lite pepp! Men svårt det där med hur många man ska berätta för, men jag tyckte iaf det var skönt att ha någon som var i ungefär samma sits även om jag inte skulle berätta det för fler eller någon i familjen tex. 
  • BoringBrick92
    Sockerplanta skrev 2021-01-04 19:02:11 följande:

    Hur har ni andra gjort? Känner nära och kära till att ni försöker skaffa barn? Om dom vet, efter hur många försök valde ni att berätta? 


    De flesta i min absoluta närhet vet att jag/vi längtat länge efter barn, men att vi velat vänta till efter vi gift oss. Så de misstänker säkert iom att vi gifte oss i somras, men de som faktiskt vet är mina två svägerskor och min bästa vän då det har varit skönt att ha dem som stöd i gott och ont. Min mamma vet i princip också då vi pratade häromdagen om hur kul det ska bli när det blir en liten till i familjen, hon sa då att hon tror att vi får en dotter när det sker. Är både glad och inte att de vet, skönt med stöd men trist att det dröjer innan man kan överraska med plus..
  • MAKL
    Sockerplanta skrev 2021-01-04 19:02:11 följande:

    Hur har ni andra gjort? Känner nära och kära till att ni försöker skaffa barn? Om dom vet, efter hur många försök valde ni att berätta? 


    Vi har valt att inte berätta för någon alls. Vill inte känna den pressen att andra också ska vänta på att vi plussar. Direkt vi gifte oss hösten-19 så började familj och släkt vara på oss och fråga om jag va gravid. Så fort jag mådde lite dåligt så frågade dom om det. Eller när det va familje middag och jag inte tog ett glas vin så kom frågan, även fast dom vet att jag dricker alkohol ytterst sällan oavsett. Tyckte dom frågorna va jobbiga att få då, så om dom visste vi försöker skulle jag få den frågan nästan varje gång vi ses nu. Det skulle bara vara ännu jobbigare och stressande så vi väntar tills vi plussat med att berätta för någon.
  • Msofie
    MAKL skrev 2021-01-05 04:21:32 följande:

    Vi har valt att inte berätta för någon alls. Vill inte känna den pressen att andra också ska vänta på att vi plussar. Direkt vi gifte oss hösten-19 så började familj och släkt vara på oss och fråga om jag va gravid. Så fort jag mådde lite dåligt så frågade dom om det. Eller när det va familje middag och jag inte tog ett glas vin så kom frågan, även fast dom vet att jag dricker alkohol ytterst sällan oavsett. Tyckte dom frågorna va jobbiga att få då, så om dom visste vi försöker skulle jag få den frågan nästan varje gång vi ses nu. Det skulle bara vara ännu jobbigare och stressande så vi väntar tills vi plussat med att berätta för någon.


    För mig har det blivit en stor lättnad i min tillvaro sedan vi bestämde att berätta för folk i vår närhet. Vi valde att berätta när vi påbörjade utredningen. För mig har det bidragit till att folk kan ha en förståelse för när man inte mår så bra, känner då inte samma press att hålla uppe en fasad. Nu har folk även slutat fråga om jag är gravid, när vi ska ha barn mm då de vet vad vi går igenom. Sedan tycker jag generellt att det är positivt ur ett större samhällsperspektiv att man pratar mer om barnlöshet och fertilitetssvårigheter, så folk får mer kunskap om området. Menar inte att berätta för folk är rätt för alla, men för mig personligen har det gjort processen betydligt mer hanterbar. Folk hade oavsett gått och väntat på att vi skulle plussa, men känner inte samma press faktiskt.
  • Ellilor
    Sockerplanta skrev 2021-01-04 19:02:11 följande:

    Ja så är det helt klart. Innan vi började försöka kunde jag läsa i trådar om personer som hade svårt att tyda graviditetstest dom gjort bim-3. Jag minns att jag tänkte "Herre Gud! Det är väl bara att vänta på mensen och kommer den inte kan ni ju testa då. Varför har folk inget tålamod?" Jaaa... vad lite man visste hahah. 

    Ja jag arbetar hemifrån nästan varje dag, vissa dagar behöver jag åka ut på jobb men det blir mest möten hemifrån. Sambon är tekniker och kan därför inte jobba hemifrån så dagarna hemma känns ju minst sagt ensamma. Hunden är hemma med mig så promenader och sällskap har jag där. Jag har vänner jag träffar flitigt (utomhus med avstånd) och ringer ofta men jag delar inte denna resa med dom. Jag ser hur jag en dag ska få överraska med beskedet att vi väntar barn men det kanske är så att jag istället behöver deras stöd på resan dit.

    Hur har ni andra gjort? Känner nära och kära till att ni försöker skaffa barn? Om dom vet, efter hur många försök valde ni att berätta? 


    Jag förstår din tanke om att få överraska vänner och familj med att man väntar smått. Kände och känner fortfarande att jag längtar lika mycket efter det som en liten bebis. Så i början av vår resa så kände ingen till förutom ett par som vi umgås med mycket och som också försökte få till en liten, så när vi gick igenom vårt första missfall hade vi i allafall några att prata med då. Men efter vårt MA i september blev det tillslut att vi berättade för våra föräldrar och ett par vänner då jag blev inlagd två gånger pågrund av utdragna fruktansvärda smärtor och sedan infektion. Allt blev så tufft både psykiskt och fysiskt och vi behövde våra nära och kära. Det satt långt inne att berätta trotts komplikationerna, för jag visste ju att så snart vi gör det så vet de om att vi försöker ge dem barnbarn. Tror det gick en vecka från att jag fick första tabletten för att starta missfallet. Men nu i efterhand så känns det som att det var helt rätt beslut. Jag och min sambo pratar mycket med varandra om vår oro kring missfallen och om det kommer hända igen samt dessa känslostormar vi båda upplever efter ägglossning fram till mens, men nu kan vi också prata med våra föräldrar om det vilket har hjälpt oss att bli mer lugna i situationen. Sedan vet inte alla i vår familj så några kvar att överraska finns det ju :) Jag tycker det känns bra nu att de vet även fast jag var så emot det i början. Men det är bara ni som kan känna efter om du vill delge detta med era familjer och vänner. Lycka till!
  • MAKL
    Msofie skrev 2021-01-05 08:09:52 följande:

    För mig har det blivit en stor lättnad i min tillvaro sedan vi bestämde att berätta för folk i vår närhet. Vi valde att berätta när vi påbörjade utredningen. För mig har det bidragit till att folk kan ha en förståelse för när man inte mår så bra, känner då inte samma press att hålla uppe en fasad. Nu har folk även slutat fråga om jag är gravid, när vi ska ha barn mm då de vet vad vi går igenom. Sedan tycker jag generellt att det är positivt ur ett större samhällsperspektiv att man pratar mer om barnlöshet och fertilitetssvårigheter, så folk får mer kunskap om området. Menar inte att berätta för folk är rätt för alla, men för mig personligen har det gjort processen betydligt mer hanterbar. Folk hade oavsett gått och väntat på att vi skulle plussa, men känner inte samma press faktiskt.


    Det är som sagt precis som man själv vill göra, och inget är rätt eller fel. Vi är bara såna som gärna håller det mesta för oss själva ett tag innan vi känner för att basonera ut det till världen då det skulle bli ganska mycket skvaller om sådant i familjen.

    Vi har ju inte försökt så länge, är på försök nr 4 nu, och jag blir lugnare av att hålla detta som en hemlighet. Sen känner jag att vi kommer berätta ganska tidigt när det blir en graviditet då vi gärna har familjen som stöd om det skulle bli mf tex. Och skulle det ta så lång tid att vi behöver söka hjälp så kan det hända att vi berättar då också för stöd. Men just nu så känner vi inte det behovet. Vi vill leva vårat vardagliga liv och inte enbart tänka på bebisverkstaden, vilket blir svårare om vi berättar för någon om det då det kan bli en del tjat.
  • Msofie
    MAKL skrev 2021-01-05 08:53:31 följande:

    Det är som sagt precis som man själv vill göra, och inget är rätt eller fel. Vi är bara såna som gärna håller det mesta för oss själva ett tag innan vi känner för att basonera ut det till världen då det skulle bli ganska mycket skvaller om sådant i familjen.

    Vi har ju inte försökt så länge, är på försök nr 4 nu, och jag blir lugnare av att hålla detta som en hemlighet. Sen känner jag att vi kommer berätta ganska tidigt när det blir en graviditet då vi gärna har familjen som stöd om det skulle bli mf tex. Och skulle det ta så lång tid att vi behöver söka hjälp så kan det hända att vi berättar då också för stöd. Men just nu så känner vi inte det behovet. Vi vill leva vårat vardagliga liv och inte enbart tänka på bebisverkstaden, vilket blir svårare om vi berättar för någon om det då det kan bli en del tjat.


    Förstår helt och hållet att ni väljer att inte berätta i det stadiet vid försök fyra. Vi hade heller inga planer på att gå ut med det initialt, kände en relativt stor motvilja för det generellt då. Spelar även in hur man är som person och hur en familj/vänner fungerar. För oss blev det bara väldigt ohållbart efter lång tid. Hoppas att det går vägen snart så att ni slipper komma till en sån punkt!
  • Carina82

    ..och där kom mensen! Visste det ju mer eller mindre redan men är ändå besviken såklart. Nåja, nya tag nästa månad - lycka till alla andra, hoppas det här är er månad : )

  • josefinbet
    Carina82 skrev 2021-01-05 11:37:24 följande:

    ..och där kom mensen! Visste det ju mer eller mindre redan men är ändå besviken såklart. Nåja, nya tag nästa månad - lycka till alla andra, hoppas det här är er månad : )


    Åh vad tråkigt att höra! :( Såklart blir man besviken även om man inbillar sig att man är förberedd.. Hoppas det går nästa gång! 
  • Emm94
    Carina82 skrev 2021-01-05 11:37:24 följande:

    ..och där kom mensen! Visste det ju mer eller mindre redan men är ändå besviken såklart. Nåja, nya tag nästa månad - lycka till alla andra, hoppas det här är er månad : )


    Åh:/ men som du säger, nya tag nästa månad och så hoppas vi det blir din tur då! :D

    Jag har BIM snart 8/1, får se vad stickan säger om ett par dagar.

    Känner mig otålig och vill veta nu nu, men ska försöka vänta.
Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet