• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Anonym0810 skrev 2021-02-10 20:55:48 följande:

    En fråga till:) hur tidigt testar ni er efter ägginsättning? Eller väntar ni till den utsatta testdagen?


    Hej! Ang testning så har jag alltid valt att testa tidigt, då jag tycker det är värre att få mensen som ett negativt besked än att inte få ett plus på stickan... så i mina IVF:er har jag testat runt RD 6-7 med 5 dagars embryo och då har det gett svagt positivt de gånger jag blivit gravid, men alla är ju olika och LH-stegringen kommer ju absolut inte samtidigt för alla.. 
  • Anonym0810
    Olivia1992 skrev 2021-02-11 09:23:17 följande:

    Gomorgon :)

    Det är normalt att ha mensvärk/molvärk. kan både vara progesteronet som påverkar värken, men också att det boat in sig och att livmodern påverkas av lillen  och förbereder sig för en graviditet:)

    det är alldeles för tidigt att du ska känna att mensen är påväg kan jag tycka.. men det beror ju hur tidigt du brukar känna av mensvärk i dina perioder. 

    jag är på RD5 och har också haft mensvärk/molvärk sen RD 2 ungefär. igår börja även brösten ömma. 

    Lycka till  


    Tack snälla för ditt svar. Det lugnar mig. Jag har haft kanon ont i brösten sen ägglossningssprutan men nu så har jag inte alls lika ont som tidigare dagar. Jätte knasigt. Önskar man inte tog minsta förändring som något negativt:(

    Håller tummarna för dig! Stort lycka till!
  • Anonym0810
    Inalina skrev 2021-02-11 13:47:28 följande:

    Hej! Ang testning så har jag alltid valt att testa tidigt, då jag tycker det är värre att få mensen som ett negativt besked än att inte få ett plus på stickan... så i mina IVF:er har jag testat runt RD 6-7 med 5 dagars embryo och då har det gett svagt positivt de gånger jag blivit gravid, men alla är ju olika och LH-stegringen kommer ju absolut inte samtidigt för alla.. 


    Ska nog också ta ett tidigt test sen. Men ca när lillen blivit 11 dagar är det lagom att kika då. Spännande det ska bli. :)
  • Iväntanpåivf

    Provade akupunktur idag. 
    Helt sjukt hur livmodern skuttade till när hon satte nålar på magen. 
    Som den började dansa samba därinne. :)
    Nån mer som provat?  

  • Anonym0810
    lilljenny skrev 2021-02-11 07:59:43 följande:

    Jag har inte svar på din fråga, men tänkte ställa dig en. på måndag ska jag göra äggplock och är jätte nervös. Gör det ont ? Och hur känns det efteråt?


    Hej! Känner med dig, jag var också jätte nervös. Om du hållt på med yoga så rekommenderar jag att du drar nytta av de andningsteknikerna så nervositeten släpper lite när du är där sen. Det jag tyckte var mest obehagligt var smärtstillande som man blev yr av. Själva plocket i sig gjorde inte ont. Min ena äggstock hade ?gömt? sig och då var en annan sköterska tvungen att lägga ett stort tryck över magen, det var mindre skönt. Men allt som allt gick det ändå snabbt och bra. Efteråt var det ingen fara men på kvällen fick jag ont och var väldigt svullen över magen. Tog två panodil och det blev mycket bättre. Men var sängliggandes mer eller mindre i två dagar. För det var så ömt. Och att röra sig skapa obehag. Men det är nog väldigt individuellt hur mycket man känner av de närmsta dagarna efteråt. Allt kommer att gå kanon för dig, det är jag övertygad om. Du får gärna skriva och berätta hur det gick sen. Ett mega stort lycka till.
  • Olivia1992
    Anonym0810 skrev 2021-02-11 16:24:50 följande:
    Tack snälla för ditt svar. Det lugnar mig. Jag har haft kanon ont i brösten sen ägglossningssprutan men nu så har jag inte alls lika ont som tidigare dagar. Jätte knasigt. Önskar man inte tog minsta förändring som något negativt:(

    Håller tummarna för dig! Stort lycka till!
    sprutorna (hormoner) påverkar brösten väldigt mycket märkte jag under vårt första IVF. kunde knappt krama någon utan att man skrek AJ... 
    sålänge du har "ont" i brösten kan det betyda något posivit, sen mer eller mindre spelar ingen roll. jag har som mest smärtor på morgonen. 
    haha, jag vet.... man letar varenda symptom... jag går och klämmer på mina bröst hela dagarna.. haha! 
    ruvardagar är det jobbigaste under IVF resan... tänker du tjuvtesta dig? jag funderar på att ta en gravtest RD 8... men är så osäker på om jag kommer våga. 

    Håller tummarna för dig medHjärta
  • Anonym0810
    Olivia1992 skrev 2021-02-11 16:57:19 följande:

    sprutorna (hormoner) påverkar brösten väldigt mycket märkte jag under vårt första IVF. kunde knappt krama någon utan att man skrek AJ... 

    sålänge du har "ont" i brösten kan det betyda något posivit, sen mer eller mindre spelar ingen roll. jag har som mest smärtor på morgonen. 

    haha, jag vet.... man letar varenda symptom... jag går och klämmer på mina bröst hela dagarna.. haha! 

    ruvardagar är det jobbigaste under IVF resan... tänker du tjuvtesta dig? jag funderar på att ta en gravtest RD 8... men är så osäker på om jag kommer våga. 

    Håller tummarna för dig med


    Precis så var det för mig med att jag skrek aj när man krama mig gjorde löjligt ont. Hahaha jag går också runt å klämmer på mina bröst :D Ja, alltså det var galet jobbigt faktiskt att gå och ruva, funderade också på att tjuvtesta typ på måndag, kanske är för tidigt att testa iofs men ändå. Hur många dagars fick du tillbaka? Min var tre dagars. När är din riktiga testdag? Min är den 22/2. Kommer aldrig kunna hålla mig till dess.

    Go natt <3
  • annaveronika84
    Olivia1992 skrev 2021-02-11 16:57:19 följande:

    sprutorna (hormoner) påverkar brösten väldigt mycket märkte jag under vårt första IVF. kunde knappt krama någon utan att man skrek AJ... 

    sålänge du har "ont" i brösten kan det betyda något posivit, sen mer eller mindre spelar ingen roll. jag har som mest smärtor på morgonen. 

    haha, jag vet.... man letar varenda symptom... jag går och klämmer på mina bröst hela dagarna.. haha! 

    ruvardagar är det jobbigaste under IVF resan... tänker du tjuvtesta dig? jag funderar på att ta en gravtest RD 8... men är så osäker på om jag kommer våga. 

    Håller tummarna för dig med


    Jag tjuvtestade på dag 11, har egentligen testdag idag, dag 18.
  • Sweetpineapple

    Grattis till plusset annaveronika84 :) Och så spännande med flera ruvare :)

    Jag har nu tagit sprutor i 11 dagar och fått höja dosen efter varje VUL. Vid första vul i måndags fanns endast 2 äggblåsor över 10 mm. Och igår vid andra vul 5 blåsor. Jag har fått låg dos Bemfola då risken är stor för överstimulering, dock lite väl låg dos visar det sig :(

    Började på 125 enheter, sedan 150 och nu 187,5 av Bemfola.

    Nu får jag fortsätta över helgen med ökad dos. Och nytt vul på måndag. Eventuellt avbryts behandlingen helt utan äggplock. Känns så ledsamt när vi äntligen var igång.

  • ace86

    Hej! Jag hoppar in här. Startade vår IVF resa med första besöket hos läkaren 8 januari, hade mens bara 2 veckor senare så mina första sprutor (gonal f 275 och menopur 75) tog jag 19 januari. Är inte spruträdd och min upplevelse av tiden med sprutorna är bara positiv, blev inte påverkad av de så mycket mer än något svullen buk pga svullna äggstockar. 10 ägg fick de ut och 8 blev befruktade. Tyvärr överlevde bara 1 till frysen (fem dagars) och ett 2 dagars embryo fick jag för en vecka sedan. Så är på RD7. Jag kommer nog inte testa mig innan de sagt att jag ska göra det (15 dagar senare dvs 20 feb).

    Man hoppas ju sjävklart på att något av dessa två ägg är ett guldägg, men jag undrar om det är någon av er som äter speciella vitaminer eller mineraler förutom folsyra som är rekommenderat? Jag har läst att både q10, magnesium etc kan påverka ägg- och spermiekvaliten positivt? Har inte orkat ringa och fråga vad ett så procentuellt ?dåligt? resultat kan bero på då det just nu inte går att göra något åt det, men om vi måste göra hormonbehandlingen igen vill jag veta vilka möjligheter vi har att påverka kvaliten. Jag har ett AMH värde på 1.2 vilket kanske anses är ok enligt tabellerna, men min man som är 41 år har lite sämre spermieproduktion vilket bidrar till ett lägre antal snabba och rörliga spermier (än vad som krävs för att bli gravid utan lite hjälp).

    Håller tummarna och skickar pepp till alla er som är inne i karusellen tillsammans med mig just nu. ?????????

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021