• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • MoonK
    Dibella skrev 2021-02-26 13:35:38 följande:

    Inte enorm skillnad från vad jag fått då, jag fick 375 Gonal-F, ingen Menopur dock, har ingen aning vilka läkemedel som är bra för vad :) Men är nog från gång till gång säkert.


    Det min läkare sa var att menopur kan ge färre ägg men bättre kvalité och att hon därför valde att ge det i kombination med Gonal-f.

    Första ivf cykeln fick jag också endast Gonal-F 375. Då fick vi 11 äggblåsor och 2 som befruktades. Jag fick en 2 dagars och en blasto i frysen.

    Vi fick brev hem idag att vi nu har en 6 dagars i frysen ????
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-02-26 13:28:47 följande:

    Ja hoppas verkligen att de är tre vettiga ägg som plockas, nu börjar det nervösa på riktigt. Men med 3 blåsor så lär det inte plocket pågå så länge iallafall, något positivt haha.


    Skönt att höra att de hade växt till sig och blivit lite fler, låter som en lagom siffra med förhoppningsvis god kvalitet på alla! Hoppas det fortfarande ser bra ut på måndag och de inte hunnit springa iväg i storlek för mycket och att det blir plock på onsdag för dig <3


    Nej har för mig de sagt att är de färre än 5 ägg, så odlar iallafall min klinik bara 2 dagars. Så om det finns något vettigt ägg så får jag insättning på onsdag redan, med en två dagars (eller hur man nu räknar?)


    Man får lita på att de kan sin grej som du säger, jag har också haft mina frågetecken i processen, men jag känner lite smått att det är väldigt, ja "oempatiskt" kanske är fel ord, men då vi går till privat klinik pga väntetider i landstinget för att få första två försöken, så känns det väldigt bara inkastat på något sätt. Som att de mest bara vill få till lite försök, skit samma hur det går ungefär sålänge de får in sina pengar. Så känner inte lika stor tilltro som jag egentligen vill göra, vilket kanske hade dämpat ens generella oro lite grand iallafall.


     


    Hmm jag förstår precis hur du menar med oempatiskt eller att det känns som att de vill göra äggplock till varje pris..

    Det är ju svårt för din klinik dock att göra något annat än de har gjort, de gav ju dig högsta dosen så där har de inte gjort något fel utan verkligen satsat allt på ett kort vilket ibland måste göras i den här processen. Och att INTE göra äggplock för att det är få ägg är inte heller helt logiskt då det inte är säkert att du får fler ägg i ett annat försök, och då har du ju liksom 'missat' ett äggplock.  så jag tycker nog ändå att din klinik gör rätt i det hela, men jag kan ändå förstå om du känner ang pengarna då det är mkt pengar man betalar..Obestämd 

    det är ju viktigt att man känner en tilltro till kliniken och de som jobbar där för detta är ju det viktigaste man gör i sitt liv. jag kände lite likadant när jag gjorde min första ivf i Tjeckien och fick börja med 150 gonal f och de fick bara ut 2 ägg till slut där endast 1 klarade sig till dag 3. men där gjorde de ju ett uppenbart 'fel' som gav mig för låg dos och därav så få ägg. 

    Skulle det av någon anlending inte gå vägen finns ju som sagt det långa protokollet som många varit lyckosamma med för att få fler ägg, men det är ju skönt att ha startat med korta så man i alla fall vet. 

    Jag måste fråga min klinik hur de gör med långtidsodling etc, jag trodde dag 3 var det vanliga att man fick tillbaka om man inte långtidsodlar, men din klinik har alltså sagt dag 2? dvs 2 dagar efter ÄP? dag 3 för mig blir på en lördag och jag vet ärligt inte om den stelbenta schweiziska kliniken har öppet på lördagar...
  • Inalina
    MoonK skrev 2021-02-26 13:40:55 följande:

    Hur öppet pratar ni om ivf med folk i er omgivning? Familj/vänner?


    tyvärr är vi inte alls öppna med detta då min man vill att vi ska ha detta som vår privata grej, så ingen i vår omgivning vet om vår IVF. 

    inget normalt med vårt sätt men ingen av oss mår heller dåligt av det, och jag känner att man kan ventilera här i tråden med likasinnade istället för att behöva få en massa frågor från folk som inte har en aning vad man går igenom.Hjärta så det funkar för oss. Men givetvis vill jag inte att det ska så känsligt egentligen, vem vet kanske kommer vi berätta för folk en dag.
  • Jenzia
    Inalina skrev 2021-02-26 13:09:30 följande:

    Hej! Hur gick äggplocket idag? Hur många ägg blev det?


    Det gick fint Var lite nervös över att det skulle göra ont, men det molade bara till vid tre tillfällen. Och knappast värre än mensvärk :-P Det blev 15 ägg totalt, känns perfekt! Och så får vi besked om hur många som befruktats imorgon, lite nervigt för det känns som om det är här det har gått snett för oss..

    Såg att du hade 8 st i bra storlek. Det var ju 100 procent förbättring!! Låter lovande! Men segt att gå vänta in äggplock tills på onsdag. Värker det mycket eller hur mår du? Är alla ägg i samma äggstock eller är det fördelat jämt? Verkar ju ofta vara någon äggstock som är lite piggare!
  • Inalina
    Jenzia skrev 2021-02-26 14:10:31 följande:
    Det gick fint Var lite nervös över att det skulle göra ont, men det molade bara till vid tre tillfällen. Och knappast värre än mensvärk :-P Det blev 15 ägg totalt, känns perfekt! Och så får vi besked om hur många som befruktats imorgon, lite nervigt för det känns som om det är här det har gått snett för oss..

    Såg att du hade 8 st i bra storlek. Det var ju 100 procent förbättring!! Låter lovande! Men segt att gå vänta in äggplock tills på onsdag. Värker det mycket eller hur mår du? Är alla ägg i samma äggstock eller är det fördelat jämt? Verkar ju ofta vara någon äggstock som är lite piggare!
    men grattis vad skönt att det verkar gått så bra för dig!!! =) äggplocket är definitivt en av sakerna jag tycker är nervigt! 
    ja jag är jättenöjd med utfallet från dagens VUL, det kunde inte blivit så mkt bättre så nu hoppas vi att de växer lagom mkt till på onsdag, de var jämnt fördelade nu över båda äggstockarna, den ena är bara lkite långsam i starten! Tungan utevad spännande med samtalet/mail imorgon om befruktningen, det går säkert fintHjärta
    jag har ingen värk alls faktiskt, har ju inte heller jättemånga blåsor så det kan nog bli en rätt 'normal' helg här ändå! ska tillbaka för VUL på måndag igen (springer ju där heeeela tiden!) men då vet de säkert om det blir på ons eller ej! 

    hur känner du dig nu efter ÄP? fick du en massa smärtsillande och morfin?
  • Dibella
    MoonK skrev 2021-02-26 13:39:29 följande:
    Det min läkare sa var att menopur kan ge färre ägg men bättre kvalité och att hon därför valde att ge det i kombination med Gonal-f.

    Första ivf cykeln fick jag också endast Gonal-F 375. Då fick vi 11 äggblåsor och 2 som befruktades. Jag fick en 2 dagars och en blasto i frysen.

    Vi fick brev hem idag att vi nu har en 6 dagars i frysen ????
    Vad kul med en 6 dagars i frysen! Ruvar du på en 2 dagars nu? Hoppas det går vägen isåfall :)
  • Sweetpineapple

    Hej tjejer, vad långsamt dessa "ruvar-dagar" går. Verkar som jag blivit överstimulerad iallafall. De hittade en hel del vätska kring äggstockarna när jag hade återföring i måndags. Sedan dess har magen varit galet svullen och jag har inte kunnat gå många meter utan att bli andfådd.

    Vi fick brev hem i lådan igår att det blev 2 blastocyster till frysen. Så av 10 mogna ägg blev 6 normalt befruktade (ICSI) och 3 klarade sig till blastocyst-stadie. Vet inte om det är ett bra eller dåligt utfall?

  • Dibella
    MoonK skrev 2021-02-26 13:40:55 följande:

    Hur öppet pratar ni om ivf med folk i er omgivning? Familj/vänner?


    Lite halvt, jag har berättat för några vänner och en nära kollega (samt chef utifrån behöver springa från jobbet titt som tätt. Sambon pratar med sina föräldrar kring det. Men det är svårt, jag pendlar från dag till dag kring att hålla allt superhemligt och inte vill prata med någon om det, till att jag bara vill vara helt öppen med det för jag är så trött på att bära allt själv. Så blev väl en lite mittemellan grej, som känns både bra och mindre bra beroende på min dagsform. 


    Hur gör du?

  • Dibella
    Inalina skrev 2021-02-26 13:54:01 följande:
    Hmm jag förstår precis hur du menar med oempatiskt eller att det känns som att de vill göra äggplock till varje pris..

    Det är ju svårt för din klinik dock att göra något annat än de har gjort, de gav ju dig högsta dosen så där har de inte gjort något fel utan verkligen satsat allt på ett kort vilket ibland måste göras i den här processen. Och att INTE göra äggplock för att det är få ägg är inte heller helt logiskt då det inte är säkert att du får fler ägg i ett annat försök, och då har du ju liksom 'missat' ett äggplock.  så jag tycker nog ändå att din klinik gör rätt i det hela, men jag kan ändå förstå om du känner ang pengarna då det är mkt pengar man betalar..Obestämd 

    det är ju viktigt att man känner en tilltro till kliniken och de som jobbar där för detta är ju det viktigaste man gör i sitt liv. jag kände lite likadant när jag gjorde min första ivf i Tjeckien och fick börja med 150 gonal f och de fick bara ut 2 ägg till slut där endast 1 klarade sig till dag 3. men där gjorde de ju ett uppenbart 'fel' som gav mig för låg dos och därav så få ägg. 

    Skulle det av någon anlending inte gå vägen finns ju som sagt det långa protokollet som många varit lyckosamma med för att få fler ägg, men det är ju skönt att ha startat med korta så man i alla fall vet. 

    Jag måste fråga min klinik hur de gör med långtidsodling etc, jag trodde dag 3 var det vanliga att man fick tillbaka om man inte långtidsodlar, men din klinik har alltså sagt dag 2? dvs 2 dagar efter ÄP? dag 3 för mig blir på en lördag och jag vet ärligt inte om den stelbenta schweiziska kliniken har öppet på lördagar...

    Ja, jag tror att jag bara är lite smått bitter också och försöker hitta någon att lägga det på haha. De har säkert gjort allt de kan, jag har verkligen noll koll på hur doser ser ut och vad för mediciner som är bra för vad.


    Ja precis, plock måndag och insättning onsdag, 2 dagar? Men får hoppas att din klinik har insättning på lördagar också, har för mig kliniker här har det iallafall men är såklart olika överallt. Men hoppas det reder sig på bästa sätt!


     

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021