• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-02-26 18:40:57 följande:
    hehe du verkar inte bitter, givetvis ska man vara ifrågasättande om alla har samma mål som du, att det ska bli en bebis! men det skulle jag ändå tro att alla kliniker har för de vill ju ändå ha bra statistik och att folk talar väl om dem! 

    jag läste recensioner om min klinik på google här i schweiz och det var inga roliga kommentarer alls från vissa, men heller inte från de andra klinikerna, men hittills har jag fått ett väldigt trevligt bemötande och de lyssnar på vad man säger och önskar och kör inte över en med några besserwisser-fasoner. sen är jag väldigt påläst och har ju gjort detta innan så man känner sig lite som en veteran, men då är det ännu viktigare att någon inte kommer och kör över en.. ;) nu får vi hoppas allt går bra för oss nästa vecka!!

    Sant där, får tänka så haha


    Kan inte kännas jätte kul när man läser mindre bra saker om sin klinik, men skönt att du känner att du fått ett bra bemötande hittils, de är ju oftast de med negativa erfarenheter som pratar högst. Inte de som fått bra erfarenheter.


    Ja, nu håller vi tummarna för kommande vecka för oss!

  • Annna84
    MoonK skrev 2021-02-27 11:19:08 följande:

    Hej Touma.

    Jag har gjort 3 ivf behandlingar och en insättning med en blastocyst från frysen.

    Första gången gick jag privat till IVF Nordic, orkade inte vänta på att få tid på Sahlgrenska. De tajmade in mensen som kom ca 1 mån efter första besöket.

    Vet inte om du redan påbörjat din behandling men, ett tips är att gå till en privatklinik för att göra en utredning där och be dem skicka remiss till sjukhuset. Det kostar lika mycket som att gå landstinget.

    Ivf 1: gonal-f 375 - 10 ägg, 3 befruktade, insättning av en 2 dagars och en blasto till fysen. Eftersom det var sommaruppehåll däremellan fick vi vänta till augusti för att få blaston insatt.

    Ivf 2: fick tid på Sahlgrenska i oktober 2020, jag ringde och bad dem sätta upp på mig på listan ifall nån skulle avboka och vi fick tid 2 månader tidigare än planerat.

    Behandling startade i nov/dec, fick gonal-f 300 + menopur 150. Fick 11 äggblåsor, endast ett ägg blev befruktat så jag fick den insatt efter 2 dagar.

    Ivf 3: man måste vänta en menscykel emellan varje ivf stimulering så denna omgång startade 6 feb.

    Behandling: gonal-f 300+menopur 150, fick 12 äggblåsor, 4 befruktades (icsi), 2 ägg återfördes till mig och ett 6 dagars gick till frysen. Jag är på ruvardag 11 nu och har testdag den 5 mars.

    Sen kan ju behandlingen skilja sig från fall till fall, ålder och ens problematik. I mitt fall har jag ett lågt AMH värde men annars är allt annat normalt. De valde att göra icsi denna gång för att de sa att det kan vara nåt kemiskt som inte funkar vid själva befruktningen.

    Hoppas du fick svar på dina frågor :)


    Kul att se hela historien

    Här är min:

    Ivf 1, mars 2020 -gonal f 125

    11 sprutdagar, 13e dagen ägguttag

    15 ägg ut, 14 mogna, 6st (av 8) befruktade med ICSI, alla odlades vidare 5 dagar, ingen insättning och inget till frysen.

    Ivf 2, maj 2020 -gonal f 125

    12 sprutdagar, 14e dagen ägguttag

    15 ägg ut, 14 mogna, 5st befruktade, 1st sattes in 3e dagen (blev inget, blödning dag 13 efter ÄP), 4st odlades vidare och ingen kunde frysas.

    Ivf 3, sept 2020 -menopur 187.5/150

    11 sprutdagar, 13e dagen ägguttag

    16 ägg ut, 9st mogna, 7st befruktade. En sattes in på dag 2 (blev inget, blödning dag 13 efter ÄP) och 6st odlas vidare.

    3st gick att frysa (1st 5dagars och 2st 6dagars)

    FET 1, november, naturlig cykel, minus

    FET 2, februari, stimulerad cykel, jättetidigt missfall

    FET 3, nu i mars..

    Vårat problem är förmodligen manlig faktor
  • Smilla93
    MoonK skrev 2021-02-26 13:40:55 följande:

    Hur öppet pratar ni om ivf med folk i er omgivning? Familj/vänner?


    Nu har vi ju inte påbörjat någon behandling eller så, men jag tycker att det är ganska svårt att prata om.. Vi fick missfall i januari 2020 och hade då redan berättat för familj och vänner att vi skulle få barn.. När vi väl fick missfall så pratade jag öppet om det eftersom de flesta visste om det, dock känns det som att de som inte gått igenom det själv inte förstår, vilket inte är så konstigt. Vi fick många kommentarer om att vi fortfarande är unga och hit och dit, vilket jag tycker är störigt.. Såklart positivt att vi fått reda på att det inte går naturligt nu när vi är 27 men det är ju lika jobbigt att inte kunna få barn oavsett ålder när man har kämpat och längtat länge.. Därför känner jag att jag har haft svårt och prata om det och vi håller det ganska privat just nu, det är bara våra föräldrar och min svägerska samt en kompis som vet)..
  • Sweetpineapple
    Annna84 skrev 2021-02-26 16:40:08 följande:
    Det är ett jättebra utfall!! Grattis!

    Hoppas att du börjar må bättre snart
    Dibella skrev 2021-02-26 16:48:58 följande:
    Låter som ett bra utfall! Kul, hoppas du börjar må bättre snart och att dagarna går fortare för dig =)
    MoonK skrev 2021-02-26 17:28:00 följande:
    Ja det går väldigt långsamt! Grattis till 2 blastisar :) har du kontaktat kliniken angående dina symtom? Jag blev också lite överstimulerad men inte så att jag blev andfådd.

    Vila och var försiktig.

    Jag hade 12 äggblåsor, 4 blev befruktade med icsi och 3 klarade sig. Ruvar på 2 st nu och en 6-dagars i frysen.

    Det är nog ett normalt utfall och det är de 3 bästa som klarat sig :) håller tummarna!
    Inalina skrev 2021-02-26 18:34:53 följande:

    hehe jag kan tro det går långsamt ;) men plötsligt kommer du vara där på testdagen ändåTungan ute när tänkte du testa?


    låter inte roligt med överstimulering dock, så håll koll på dina symptom, något positivt är väl att det verkar vara enklare att bli gravid om man är överstimulerad, så vi får hoppas det för något gott med sigGlad


    grattis till 2 till frysen! det tycker jag du ska vara nöjd med, du fick samma resultat som jag fick 2018 och det blev ju en dotter av det! att 50% av de befruktade klarar sig till blastocyst är bra!!


     


    Tack allihop <3 Så fint att ha denna grupp. Här vet ingen att vi försöker alls förutom min chef som jag kände mig tvungen att berätta för, så att få skriva av sig här är värdefullt.  

    Vi hoppas så att någon av våra blastisar ska kunna ge oss ett barn. Känns inte alls lockande att börja om denna hormonbehandling med tanke på hur jag mår nu med överstimulering. Så sjukt svullen om magen. Jag har inte kontaktat vården. Är själv sjuksköterska o söker inte om jag verkligen inte måste. Blir det svårt att andas däremot så åker jag såklart in. 


    MoonK - minns inte om du sagt detta, men varför fick du 2 tillbaka? Var det blastocyster det också? 


  • Sweetpineapple
    Annna84 skrev 2021-02-26 16:40:08 följande:
    Det är ett jättebra utfall!! Grattis!

    Hoppas att du börjar må bättre snart
    Dibella skrev 2021-02-26 16:48:58 följande:
    Låter som ett bra utfall! Kul, hoppas du börjar må bättre snart och att dagarna går fortare för dig =)
    MoonK skrev 2021-02-26 17:28:00 följande:
    Ja det går väldigt långsamt! Grattis till 2 blastisar :) har du kontaktat kliniken angående dina symtom? Jag blev också lite överstimulerad men inte så att jag blev andfådd.

    Vila och var försiktig.

    Jag hade 12 äggblåsor, 4 blev befruktade med icsi och 3 klarade sig. Ruvar på 2 st nu och en 6-dagars i frysen.

    Det är nog ett normalt utfall och det är de 3 bästa som klarat sig :) håller tummarna!
    Inalina skrev 2021-02-26 18:34:53 följande:

    hehe jag kan tro det går långsamt ;) men plötsligt kommer du vara där på testdagen ändåTungan ute när tänkte du testa?


    låter inte roligt med överstimulering dock, så håll koll på dina symptom, något positivt är väl att det verkar vara enklare att bli gravid om man är överstimulerad, så vi får hoppas det för något gott med sigGlad


    grattis till 2 till frysen! det tycker jag du ska vara nöjd med, du fick samma resultat som jag fick 2018 och det blev ju en dotter av det! att 50% av de befruktade klarar sig till blastocyst är bra!!


     


    Tack allihop <3 Så fint att ha denna grupp. Här vet ingen att vi försöker alls förutom min chef som jag kände mig tvungen att berätta för, så att få skriva av sig här är värdefullt.  

    Vi hoppas så att någon av våra blastisar ska kunna ge oss ett barn. Känns inte alls lockande att börja om denna hormonbehandling med tanke på hur jag mår nu med överstimulering. Så sjukt svullen om magen. Jag har inte kontaktat vården. Är själv sjuksköterska o söker inte om jag verkligen inte måste. Blir det svårt att andas däremot så åker jag såklart in. 


    MoonK - minns inte om du sagt detta, men varför fick du 2 tillbaka? Var det blastocyster det också? 


  • Anonym0810

    Hej alla!

    Jag skulle behöva er hjälp att förstå en grej. Vi lyckades bli gravida och jag var så jädra lycklig. I måndags visade testet positivt (på testdagen) och flera dagar innan det med. Men nu visar stickorna inget alls, inte ens ett litet streck. Kan jag räkna med att det är ett missfall på gång? Vet någon hur länge det tar innan kroppen startar missfallet? Idag bara gråter jag. Jag var så lycklig.. hur går det för er andra?

  • Dhalia
    Anonym0810 skrev 2021-02-27 15:57:22 följande:

    Hej alla!

    Jag skulle behöva er hjälp att förstå en grej. Vi lyckades bli gravida och jag var så jädra lycklig. I måndags visade testet positivt (på testdagen) och flera dagar innan det med. Men nu visar stickorna inget alls, inte ens ett litet streck. Kan jag räkna med att det är ett missfall på gång? Vet någon hur länge det tar innan kroppen startar missfallet? Idag bara gråter jag. Jag var så lycklig.. hur går det för er andra?


    Åh va jobbigt skickar styrkekramar :(

    ja har själv ingen aning men kan tänka mig det dröjer nog inte så länge till innan blödningen startar. Fick ni något till frysen?
  • Dhalia
    MoonK skrev 2021-02-27 11:19:08 följande:

    Hej Touma.

    Jag har gjort 3 ivf behandlingar och en insättning med en blastocyst från frysen.

    Första gången gick jag privat till IVF Nordic, orkade inte vänta på att få tid på Sahlgrenska. De tajmade in mensen som kom ca 1 mån efter första besöket.

    Vet inte om du redan påbörjat din behandling men, ett tips är att gå till en privatklinik för att göra en utredning där och be dem skicka remiss till sjukhuset. Det kostar lika mycket som att gå landstinget.

    Ivf 1: gonal-f 375 - 10 ägg, 3 befruktade, insättning av en 2 dagars och en blasto till fysen. Eftersom det var sommaruppehåll däremellan fick vi vänta till augusti för att få blaston insatt.

    Ivf 2: fick tid på Sahlgrenska i oktober 2020, jag ringde och bad dem sätta upp på mig på listan ifall nån skulle avboka och vi fick tid 2 månader tidigare än planerat.

    Behandling startade i nov/dec, fick gonal-f 300 + menopur 150. Fick 11 äggblåsor, endast ett ägg blev befruktat så jag fick den insatt efter 2 dagar.

    Ivf 3: man måste vänta en menscykel emellan varje ivf stimulering så denna omgång startade 6 feb.

    Behandling: gonal-f 300+menopur 150, fick 12 äggblåsor, 4 befruktades (icsi), 2 ägg återfördes till mig och ett 6 dagars gick till frysen. Jag är på ruvardag 11 nu och har testdag den 5 mars.

    Sen kan ju behandlingen skilja sig från fall till fall, ålder och ens problematik. I mitt fall har jag ett lågt AMH värde men annars är allt annat normalt. De valde att göra icsi denna gång för att de sa att det kan vara nåt kemiskt som inte funkar vid själva befruktningen.

    Hoppas du fick svar på dina frågor :)


    Hej, jag gör också på Sahlgrenska och är inne på mitt sista försök hos dem. Blir 4e omgång IVF då vi var en sväng på Livio innan. Fick ni bestämma själva att få tillbaks 2 st på dag 2 oavsett antal befruktade? Jag skulle fått två nu men eftersom jag senast blev gravid med 3 dagars så tog dem bort det. Men börjar ändå komma in i att jag kanske ändå borde få två oavsett hur många som befruktas. Blir så rädd att det ska misslyckas.
  • Miilna2015
    MoonK skrev 2021-02-26 13:40:55 följande:

    Hur öppet pratar ni om ivf med folk i er omgivning? Familj/vänner?


    Jag har ett jobb där det kommer fram att man är gravid direkt, så jag har berättat för de flesta av mina kollegor samt min chef. På grund av detta berättade vi för båda våra familjer direkt vi fått veta att vi skulle göra ivf, ville inte att mina kollegor skulle veta men inte min familj.

    Hade helst velat vänta med att berätta till efter vecka 12 men som sagt - omöjligt. Hanterar farliga ämnen på mitt jobb och behöver då få andra arbetsuppgifter.
  • Smilla93
    Anonym0810 skrev 2021-02-27 15:57:22 följande:

    Hej alla!

    Jag skulle behöva er hjälp att förstå en grej. Vi lyckades bli gravida och jag var så jädra lycklig. I måndags visade testet positivt (på testdagen) och flera dagar innan det med. Men nu visar stickorna inget alls, inte ens ett litet streck. Kan jag räkna med att det är ett missfall på gång? Vet någon hur länge det tar innan kroppen startar missfallet? Idag bara gråter jag. Jag var så lycklig.. hur går det för er andra?


    Usch vad tråkigt!!! När jag fick missfall så höll hormonerna i långt efter jag hade blött ut allt, så det låter ju konstigt att dom skulle försvinna innan du ens börjat blöda.. kan också tilläggas att fostret varit dött under en längre tid och kom inte ut av sig själv utan jag fick tabletter för att blöda ut det... Trots detta höll hormonerna i länge.. Men det kanske är så att det kan vara tvärtom också.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021