• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Krizty88
    MeAndMyself skrev 2021-04-10 15:17:36 följande:

    Vi börjar vår första omgång ivf nu i veckan och har precis hämtat ut alla sprutor mm till korta protokollet.

    Någon som vet hur länge detta räcker? En omgång? Tyckte de va himla dyrt ändå. 2300kr, iaf om de bara räcker en omgång.


    Du har redan kommit upp i högkostnadsskyddet för läkemedel (2350 kr) nu, så nu är det gratis närmsta året :) Lycka till med din behandling!!
  • MeAndMyself
    Krizty88 skrev 2021-04-10 20:27:06 följande:

    Du har redan kommit upp i högkostnadsskyddet för läkemedel (2350 kr) nu, så nu är det gratis närmsta året :) Lycka till med din behandling!!


    Men åh tack visste inte det! Skönt att veta!

    Tack snälla! Ska bli så sjukt spännande första gången och se hur det går, känns som om man får lite mer svar då. Än så länge finns inga fel på oss men ändå går det inte efter flera år. Så blir intressant! :)
  • Camii80
    Dhalia skrev 2021-04-10 10:37:00 följande:

    Hej, beklagar så att det blev ett MA :( Har själv UL nästa vecka och kommer då va i v7+3, har inte hellrr bra känsla inför det men hoppas jag har fel :/

    Men ville dem inte ge cytotec om du känner de jobbigt att vänta? Jag har valt cytotec då jag känt att jag inte orkar invänta att det startar av sig självt.


    Nej, jag blev inte tillfrågad om att få ngt för att starta processen. Antar att det ska ske "naturligt" vilket är ju bäst för kroppen... Nu har det gått 4 dagar sedan jag slutade med Lutinus och inget händer så jag tror att jag kommer att ringa kliniken imorgon och höra mig för hur jag ska gå vidare med detta.
  • Dhalia
    Camii80 skrev 2021-04-11 12:00:20 följande:

    Nej, jag blev inte tillfrågad om att få ngt för att starta processen. Antar att det ska ske "naturligt" vilket är ju bäst för kroppen... Nu har det gått 4 dagar sedan jag slutade med Lutinus och inget händer så jag tror att jag kommer att ringa kliniken imorgon och höra mig för hur jag ska gå vidare med detta.


    Okej men sånt kan ju ta också ett par veckor innan det startar av sig självt, de därför jag ville ha cytotec då jag tyckte de skulle va jobbigt att behöva gå till jobbet och behöva va rädd för en störtblödning. De ju inte lång tid som gått ännu, jag tror inte de kommer igång så snabbt bara för man slutat med lutnius för din kropp har ju själv producerat massa hormoner.
  • Anna87a
    Bejby2021 skrev 2021-04-10 09:05:33 följande:

    Hej! Jag har läst er tråd från början till slut sen igår. Vi fick bestämt igår att vi kommer gå över till IVF. Har gått på Bemfola för att stimulera ägglossning, igår när blåsorna äntligen växte så växte 3 st och jag kan ej få en lämplig dos. Troligen äggplock i början på maj och jag är såååå nervös! Men hoppas det ska gå vägen snabbt.

    Jag har en fråga! :)

    När ni fått tillbaka, vet ni hur tjock er slemhinna var då?


    Hej! Min slemhinna har varit 10,7 mm (ET 1 - MA v.9), 9 mm (FET 2 - inget plus), 12 mm (FET 3 - missfall v.6) och nu senast 14 mm (FET 4 - gravid v.5).

    Önskar dig stort lycka till! Håller tummarna för att allt går bra vid äggplocket.
  • Bejby2021
    Anna87a skrev 2021-04-11 19:43:57 följande:

    Hej! Min slemhinna har varit 10,7 mm (ET 1 - MA v.9), 9 mm (FET 2 - inget plus), 12 mm (FET 3 - missfall v.6) och nu senast 14 mm (FET 4 - gravid v.5).

    Önskar dig stort lycka till! Håller tummarna för att allt går bra vid äggplocket.


    Tack för svar! ????

    Är ganska intressant och veta gällande slemhinna, tycker ibland att man "glömmer" att ta med det i beräkningen.

    Jag har alltid 9-10mm och min läkare sa att det är bra.

    Tack! Jag är nervös men tänker att det ska gå bra. Är så fruktansvärt spruträdd!
  • Smilla93
    Camii80 skrev 2021-04-10 00:19:32 följande:

    Hej allihopa

    Har varit frånvarande då jag fick ett + tidigare i år. Nu när jag var på ett VUL, vecka 7+3, så konstaterade läkaren på IVF-mottagningen att allt inte var OK. Ägget har fäst men embryot har stannat i växten. Så, ist för att vara ca 1-2cm, är embryot ca 4-5mm. Jag kände på mig att ngt var fel då jag inte känt några grav.symptom förutom ömma bröst ( kalla det intuition).

    Nu till min fråga. Läkare sa att jag ska sluta med Lutinus och invänta ett missfall... Detta känns så konstigt, att behöva vänta på att en blödning ska börja och missfallet blir ett faktum. Är det ngn som varit i samma situation som kan berätta för mig hur länge man behöver vänta innan kroppen säger ifrån? Jag har tid nästa fredag igen för att kolla ifall allt gått bra, men detta väntande på att missfallet kommer igång är skitjobbig.


    Vad tråkigt att höra om ditt MA, beklagar verkligen!! Har varit med om samma sak och vet hur det känns.. Fick då cytotec som används vid aborter för att sätta igång processen. För mig kom blödningen fort efter jag tagit tabletterna och allt kom ut. Dock var det en väldigt smärtsam process, så det kanske är därför läkarna vill se om det kommer av sig själv? Men hör av dig till läkaren och fråga en gång extra!
  • Smilla93
    Camii80 skrev 2021-04-10 00:19:32 följande:

    Hej allihopa

    Har varit frånvarande då jag fick ett + tidigare i år. Nu när jag var på ett VUL, vecka 7+3, så konstaterade läkaren på IVF-mottagningen att allt inte var OK. Ägget har fäst men embryot har stannat i växten. Så, ist för att vara ca 1-2cm, är embryot ca 4-5mm. Jag kände på mig att ngt var fel då jag inte känt några grav.symptom förutom ömma bröst ( kalla det intuition).

    Nu till min fråga. Läkare sa att jag ska sluta med Lutinus och invänta ett missfall... Detta känns så konstigt, att behöva vänta på att en blödning ska börja och missfallet blir ett faktum. Är det ngn som varit i samma situation som kan berätta för mig hur länge man behöver vänta innan kroppen säger ifrån? Jag har tid nästa fredag igen för att kolla ifall allt gått bra, men detta väntande på att missfallet kommer igång är skitjobbig.


    Vad tråkigt att höra om ditt MA, beklagar verkligen!! Har varit med om samma sak och vet hur det känns.. Fick då cytotec som används vid aborter för att sätta igång processen. För mig kom blödningen fort efter jag tagit tabletterna och allt kom ut. Dock var det en väldigt smärtsam process, så det kanske är därför läkarna vill se om det kommer av sig själv? Men hör av dig till läkaren och fråga en gång extra!
  • Smilla93
    Bejby2021 skrev 2021-04-10 09:05:33 följande:

    Hej!

    Jag har läst er tråd från början till slut sen igår.

    Vi fick bestämt igår att vi kommer gå över till IVF.

    Har gått på Bemfola för att stimulera ägglossning, igår när blåsorna äntligen växte så växte 3 st och jag kan ej få en lämplig dos.

    Troligen äggplock i början på maj och jag är såååå nervös!

    Men hoppas det ska gå vägen snabbt.

    Jag har en fråga! :)

    När ni fått tillbaka, vet ni hur tjock er slemhinna var då?


    Jag fick letrozol för att stimulera ägglossning, har du testat det? Har pcos och har alltid haft oregelbundna cykler, men med letrozol fick jag alltid 1-2 ägg blåsor och en cykel som en klocka.

    Vi ska nu också börja med ivf på grund av manlig faktor. Blev nekad nu på första mensen men hoppas att också få komma igång i maj. Är också super nervös samtidigt som man är väldigt pepp över att få komma igång!

    Vart går du om man får fråga? :)
  • Bejby2021
    Smilla93 skrev 2021-04-11 23:01:03 följande:

    Jag fick letrozol för att stimulera ägglossning, har du testat det? Har pcos och har alltid haft oregelbundna cykler, men med letrozol fick jag alltid 1-2 ägg blåsor och en cykel som en klocka.

    Vi ska nu också börja med ivf på grund av manlig faktor. Blev nekad nu på första mensen men hoppas att också få komma igång i maj. Är också super nervös samtidigt som man är väldigt pepp över att få komma igång!

    Vart går du om man får fråga? :)


    Har ätit Letrozol, gett någon ägglossning men det slutade verka så därför gick jag över till Bemfola.

    Har Pcos så får aldrig varken ägglossning eller mens

    Har tvillingar som kom till av Puregon för 10år sen så hoppades på Befola men får fler än 3 äggblåsor som växer.

    Fick ta Otrivelle för att få ägglossning nu men förbud på graviditetsförsök. När jag sen får mens så ska vi spruta inför äggplock, vilket bör bli runt V19. :D

    Lite nervös men lika spänd och hoppas detta ska fungera.

    Jag ska till Akademiska i Uppsala för äggplock :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021