• Anonym (Ja eller nej?)

    Ska ni vaccinera er mot corona?

    Ska ni vaccinera er mot corona? Om inte varför?

  • Svar på tråden Ska ni vaccinera er mot corona?
  • Överste Senap
    Anonym (Tiden får utvisa) skrev 2021-01-01 17:52:01 följande:

    Jag lämnar det jobbet till journalisterna som skrivit artiklarna och de som kommit fram till det. Jag återger vad jag läst i flera av de tusentals artiklar jag läst och hört i ämnet detta året.


    Kan du länka till dessa artiklar då?
  • Anonym (Yes)
    cosinus skrev 2021-01-01 18:00:05 följande:

    Nej jag tänkte avstå / vänta.

    För att jag har alla odds för mig att klara Corona utmärkt på egen hand. Ålder/kön/blodgrupp/vikt/hälsa o s v. Det betyder inte att jag inte kan råka illa ut men risken är liten.

    Att ett vaccin är viktigt och värt det på en samhällsnivå betyder inte att det är det för mig personligen. Jag är nog egoistisk för att se till mig själv här.

    Nu löser det sig av sig självt med prioordningen för vaccinet men jag tänker glatt låta riskgrupper och andra gå före i kön och därmed få en större långtidsstudie av vaccinet. Både vad gäller ev biverkningar men också verkningsgrad och hur länge det skyddar och såna saker.

    Jag har inget behov av att resa utomlands, jag har inget yrke som på något sätt kräver vaccin och jag har ingen personlig motivation att ta vaccinet nu. Om det fortfarande är aktuellt om några år kan jag omvärdera.


    Fast det handlar ju inte bara om din egen hälsa, utan även andra människors.

    Om du inte vaccinerar dig riskerar du att sitta andra, som i sin tur löper stor risk att dö eller bli allvarligt sjuka.
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Yes) skrev 2021-01-01 18:09:18 följande:

    Fast det handlar ju inte bara om din egen hälsa, utan även andra människors.

    Om du inte vaccinerar dig riskerar du att sitta andra, som i sin tur löper stor risk att dö eller bli allvarligt sjuka.


    Smitta andra*
  • Anonym (Tiden får utvisa)
    Överste Senap skrev 2021-01-01 17:48:15 följande:
    Kan du länka till en vetenskaplig artikel där kausal effekt av zink/D-vitamin påvisats? Antingen att det skyddar mot sjukdomen eller minskar svårigheten i sjukdomen?

     Eftersom de flesta Covidsjuka har bevisad brist i främst d-vitamin och även i zink är dessa i förebyggande syfte troligen effektiva och används även i kombination med andra läkemedel i behandlingen, så också till Trump. Här finns lite länkar

    D-vitamin
    www.nature.com/articles/s41598-020-77093-z

    www.bbc.com/news/health-52371688

    www.healthline.com/health-news/new-study-found-80-percent-of-covid-19-patients-were-vitamin-d-deficient

    www.endocrine.org/news-and-advocacy/news-room/2020/study-finds-over-80-percent-of-covid19-patients-have-vitamin-d-deficiency

    ZINK


    www.healthandscience.eu/index.php&view=article&id=2656:nyhet-intravenoes-behandling-med-zink-till-covid-19-patienter&catid=20&Itemid=454&lang=sv

    www.healthline.com/health-news/what-to-know-about-trumps-experimental-covid-19-treatment

  • Anonym (H)

    Blir så trött på alla nej sägare - jag, jag jag vågar inte/tänker inte/tror inte osv.... Vadå jag? Det handlar inte om dig, det handlar om oss. Det pågår en pandemi som berör oss alla, ur alla aspekter. Hur kan någon låta andra ta ansvar för att detta ska få ett slut - utan att inte göra något själv? Sitta och se på om ifall alla andra ev blir drabbade av vaccinet..... Att själv vara en del av denna smittspridning? Ni är egoistiska och ingenting annat. Är vi inte alla trötta på denna skit nu? Och sedan hoppas jag så otroligt mkt på att vaccinationsintyg krävs för bla resor utomlands. Jag har en känsla av att många som skiter i restriktioner, är också dom som väljer bort vaccin - "jag gör som jag vill och restriktioner och rekommendationer innefattar alla utom mig".

  • Anonym (Tjej 41)
    Anonym (B) skrev 2021-01-01 16:28:35 följande:

    Läst på? Vad har du läst på?

    Vid varje randomiserad kliniskt studie som gjorts med homeopatiska läkemedel har samtliga studier fallerat att påvisa någon som helst effekt av dessa.

    Vilket är rätt självklart. Du kanske vill förklara biologin bakom att en sådan utspädning att sannolikheten är låg att en endaste molekyl av det sk verksamma ämnet skulle finnas där, skulle kunna ha avsedd effekt.

    Har du verkligen läst på borde du kunna svara på den frågan.

    Sanningen är att du fallit offer för en sekt som tjänar pengar på att lura godtrogna som du. De säljer böcker till godtrogna och startat kliniker för att behandla människor med verkningslösa preparat i syfte att tjäna pengar på dem. Man kan tycka mycket om läkemedelsindustrin men inga läkemedel blir godkända idag utan att nyttan med läkemedlet bedöma större än riskerna.


    Ha ha.. Homeopati är toppen mot mycket så ingen kan lura i mig något annat, sorgligt att folk ska lita på skolmedicinen.

    Homeopatmedel dom hjälper mot andningsvårigheter ger lindring ofta dagen efter redan, så varför lida..

    Stärk immunförsvaret och håll er friska :)
  • Överste Senap
    Anonym (Tiden får utvisa) skrev 2021-01-01 18:15:48 följande:

     Eftersom de flesta Covidsjuka har bevisad brist i främst d-vitamin och även i zink är dessa i förebyggande syfte troligen effektiva och används även i kombination med andra läkemedel i behandlingen, så också till Trump. Här finns lite länkar

    D-vitamin

    www.nature.com/articles/s41598-020-77093-z

    www.bbc.com/news/health-52371688

    www.healthline.com/health-news/new-study-found-80-percent-of-covid-19-patients-were-vitamin-d-deficient

    www.endocrine.org/news-and-advocacy/news-room/2020/study-finds-over-80-percent-of-covid19-patients-have-vitamin-d-deficiency

    ZINK

    www.healthandscience.eu/index.php&view=article&id=2656:nyhet-intravenoes-behandling-med-zink-till-covid-19-patienter&catid=20&Itemid=454&lang=sv

    www.healthline.com/health-news/what-to-know-about-trumps-experimental-covid-19-treatment


    Tack, äntligen någon som delar matnyttiga länkar.

    Jag har bara läst den första artikeln (Nature) och det som påvisats i den (även om studiens design är bristfällig men det stämmer med andra resultat också) är att D-vitamin brist är en riskfaktor för såväl överlevnad och hur sjuk man blir. Det är känt. MEN, det betyder inte att det skyddar mot Covid. Finns inget i data som visar på det. OCH det betyder inte heller att D-vitamin tillskott har effekt om man blir sjuk då man har normala D-vitamin nivåer, inte heller innebär det ökat skydd. Då även personer med normala nivåer kan bli svårt sjuka, även om inte i samma omfattning som de med D-vitamin brist är det knappast motiverat att avstå från att vaccinera sig. Bortsett från att man dessutom skyddar andra.

    Återkommer när jag läst de övriga.
  • Anonym (Tiden)
    Anonym (H) skrev 2021-01-01 18:28:42 följande:
    Blir så trött på alla nej sägare - jag, jag jag vågar inte/tänker inte/tror inte osv.... Vadå jag? Det handlar inte om dig, det handlar om oss. Det pågår en pandemi som berör oss alla, ur alla aspekter. Hur kan någon låta andra ta ansvar för att detta ska få ett slut - utan att inte göra något själv? Sitta och se på om ifall alla andra ev blir drabbade av vaccinet..... Att själv vara en del av denna smittspridning? Ni är egoistiska och ingenting annat. Är vi inte alla trötta på denna skit nu? Och sedan hoppas jag så otroligt mkt på att vaccinationsintyg krävs för bla resor utomlands. Jag har en känsla av att många som skiter i restriktioner, är också dom som väljer bort vaccin - "jag gör som jag vill och restriktioner och rekommendationer innefattar alla utom mig".
    Så bara för att man inte vågar ta vaccinet så fort det går är man oansvarig? Jag träffar lika lite folk nu som före pandemin. 3 ggr totalt förra året. Personer som i sin tur extremt sällan träffar folk. Går ytterst sällan i affärer och då bara i såna där det är mycket lätt att hålla avstånd. Träffar inte längre svärmor som är 92 öht. Våra barn träffar ingen heller för de går inte på dagis och barngrupperna är stängda. Vi reste inte före pandemin och har inga tankar på det nu heller. Hur bidrar vi till smittspridningen menar du? När makens bror hade förkylningssymptom träffade inte maken honom alls. Han testade sig och det var inte corona. När vår äldsta var förkyld fick han inte träffa nån heller och inte följa med på affären. Och det var en vanlig förkylning och inte corona det heller.

    Ansvarslösa och egotrippade kan du kalla vår statsminister som går och handlar i julstressen, de som åker tunnelbana hoptryckta med hundratals andra, de där som hade fest i S-tälje med 250 personer, de som åkte till Sälen över jul och en hel massa andra. Men kom baske mig inte och kalla mig oansvarig! Jag kommer leva likadant det här året som de 3 senaste åren, dvs träffa folk ytterst sällan, gå i affärer ytterst sällan, inte resa.
  • Paganini
    Anonym (Tiden får utvisa) skrev 2021-01-01 18:15:48 följande:

     Eftersom de flesta Covidsjuka har bevisad brist i främst d-vitamin och även i zink är dessa i förebyggande syfte troligen effektiva och används även i kombination med andra läkemedel i behandlingen, så också till Trump. Här finns lite länkar

    D-vitamin
    www.nature.com/articles/s41598-020-77093-z

    www.bbc.com/news/health-52371688

    www.healthline.com/health-news/new-study-found-80-percent-of-covid-19-patients-were-vitamin-d-deficient

    www.endocrine.org/news-and-advocacy/news-room/2020/study-finds-over-80-percent-of-covid19-patients-have-vitamin-d-deficiency

    ZINK


    www.healthandscience.eu/index.php&view=article&id=2656:nyhet-intravenoes-behandling-med-zink-till-covid-19-patienter&catid=20&Itemid=454&lang=sv

    www.healthline.com/health-news/what-to-know-about-trumps-experimental-covid-19-treatment


    Den sista beskriver bara om hur Trump behandlades.

    Den inkluderar dock följande slutkläm:
    "These are all observational studies, so they don?t show a cause and effect relationship between the nutrients and virus, or COVID-19 severity. However, randomized controlled trials (RCTs) of both nutrients are underway."

    Det finns således ingen som helst fastställd orsak/verkan-samband.

    I samma artikel står
    ?Some physicians in the country believe that a cocktail of zinc, vitamin D, and steroids is very beneficial in reducing the inflammatory response in COVID-19,? said Narasimhan. ?But there isn?t good, hard scientific data, in terms of papers, that show that.?
Svar på tråden Ska ni vaccinera er mot corona?