• Fru89

    BF Oktober 2021

    Tråden för oss med BF oktober 2021

    Här samlas vi och följs åt i resan under och efter graviditeten.

    Stöttar, frågar, undrar, diskuterar och peppar!

  • Svar på tråden BF Oktober 2021
  • Fru89
    Hellsbelles skrev 2021-03-04 01:34:49 följande:

    Får hoppa av fick åka in med akuta smärtor i förrgår dom såg något vid vul vid höger ägg stock har vaknat på uppvaket å fått komma tillbaka till avdelningen efter en titthålsoperation och dom berättade att dom var tvungna att ta bort höger äggledare ????????????


    Ååh! Jag beklagar verkligen!

    Hoppas du återhämtar dig snabbt.
  • Baconpie
    GrodanS77 skrev 2021-03-04 20:43:47 följande:

    Jag har också haft två störtblödningar. Blödde igenom en nattbinda på mindre än en timme. Så höll det på i 5-6 timmar. En blödning med en massa större klumpar så var helt övertygad om missfall. Var då kring 5+1 och 5+3 tror jag. Fick göra vul. Då kunde man se något som man misstänkte var ett foster. I v6+3 gjorde jag nytt ultraljud och fick se ett litet grått ludd med ett hjärta som skymtade. Idag v7+5 hade jag nytt vul och fick se ett hjärta som pickade för fullt. Storlek stämde med antal veckornoch dagar. Så det behöver absolut inte gå åt pipan för att man blöder. Koagulerat blod som kommer ut som klumpar kan lätt tas för hinnor och ett tidigt foster sa läkaren, men som alltså inte är det, utan blodklumpar.

    Jag har gjort äggdonation och går på en privat klinik. Därför har jag fått så många ultraljud lätt. Har bara behövt ringa så har jag fått en tid till dagen efter typ. Så lätt brukar det tyvärr inte vara i den allmänna sjukvården. Har ni svårt att få ultraljud testa att ringa en privat klinik. Oftast kostar det som ett landstings ultraljud, men ibland kan man få betala mer (1000-1500). Så kolla vad det kostar också.


    Oj vilken läskig upplevelse det måste varit! Men vilken lycka att den lilla trots allt är okej! Tack för att du delar. Idag har jag bruna flytningar, förhoppningsvis betyder det att det avtagit. Har inte fyllt ett trosskydd, varit mindre mängder så förhoppningsvis positivt. Känner du någon ömhet över livmodern? Tycker det känns obekvämt med tryck där över, men det kanske är helt normalt. Så svårt när det är första gången.
  • GrodanS77
    Baconpie skrev 2021-03-05 10:07:37 följande:

    Oj vilken läskig upplevelse det måste varit! Men vilken lycka att den lilla trots allt är okej! Tack för att du delar. Idag har jag bruna flytningar, förhoppningsvis betyder det att det avtagit. Har inte fyllt ett trosskydd, varit mindre mängder så förhoppningsvis positivt. Känner du någon ömhet över livmodern? Tycker det känns obekvämt med tryck där över, men det kanske är helt normalt. Så svårt när det är första gången.


    Ja det brukar vara obekvämt med byxor som sitter åt tex. Så har det varit i alla mina påbörjade graviditeter och även när jag väntade dottern. Så jag tar det för normalt. Av den anledningen brukar jag börja tidigt med mammabyxor eftersom man slipper byxkanten som trycker då.
  • Madame98

    Går in i vecka 8 imorgon och ultraljudet (privat) idag såg jättefint ut, hjärtat tickade. Blev dock rekommenderad att kontakta mvc nu men jag vet inte, känns för tidigt.

    När ska ni ringa mvc för att boka tid? Eller när gjorde ni det om ni redan varit på första besöket?

  • GrodanS77
    Madame98 skrev 2021-03-05 12:35:32 följande:

    Går in i vecka 8 imorgon och ultraljudet (privat) idag såg jättefint ut, hjärtat tickade. Blev dock rekommenderad att kontakta mvc nu men jag vet inte, känns för tidigt.

    När ska ni ringa mvc för att boka tid? Eller när gjorde ni det om ni redan varit på första besöket?


    Grattis! Va härligt!

    Man har oftast det första samtalet kring v8-10. Man pratar om graviditeten, förväntningar osv men man tar också en massa blodprover. Kollar rubella, hb, ferritin (järndepå), oftast tsh och t4 (sköldkörtelhormon, vet inte om alla har som standard att göra det men de borde), socker, blodtryck osv. Om kub/nipt ska göras så brukar det bokas också.

    Varför skulle det vara för tidigt att boka tänker du? Risken för missfall eller? Om du får missfall kan du även få samtalsstöd från dem då. Och som en gammal sliten fras säger ?du väntar barn, inte missfall?
  • Madame98
    GrodanS77 skrev 2021-03-05 12:54:18 följande:

    Grattis! Va härligt!

    Man har oftast det första samtalet kring v8-10. Man pratar om graviditeten, förväntningar osv men man tar också en massa blodprover. Kollar rubella, hb, ferritin (järndepå), oftast tsh och t4 (sköldkörtelhormon, vet inte om alla har som standard att göra det men de borde), socker, blodtryck osv. Om kub/nipt ska göras så brukar det bokas också.

    Varför skulle det vara för tidigt att boka tänker du? Risken för missfall eller? Om du får missfall kan du även få samtalsstöd från dem då. Och som en gammal sliten fras säger ?du väntar barn, inte missfall?


    Tack!

    Ja pga missfallsrisken, känns så jobbigt att behöva ringa och avboka. Samtalsstöd tror jag inte jag får ändå, är en barnmorska på alla gravida i området så hon är redan stressad (alla andra barnmorskor flyttade en bit bort för ett par år sedan). Men jag får se, kanske ringer nästa vecka och bokar en tid!
  • Abrakadbra

    Hej!

    Fick ha lite morgonmys såhär på söndagsmorgonen. Någon som vet hur vanligt det är med en blödning efteråt? Det är som att spelman som kommer ut är blodblandad. Borde jag ringa barnmorskan eller ska jag sitta lugnt i båten?

  • Abrakadbra

    Hej!

    Fick ha lite morgonmys såhär på söndagsmorgonen. Någon som vet hur vanligt det är med en blödning efteråt? Det är som att spelman som kommer ut är blodblandad. Borde jag ringa barnmorskan eller ska jag sitta lugnt i båten?

  • viljaa
    Abrakadbra skrev 2021-03-07 07:54:59 följande:

    Hej!

    Fick ha lite morgonmys såhär på söndagsmorgonen. Någon som vet hur vanligt det är med en blödning efteråt? Det är som att spelman som kommer ut är blodblandad. Borde jag ringa barnmorskan eller ska jag sitta lugnt i båten?


    Hört att det är vanligt :)
  • Tlm

    Ush, det känns verkligen som att detta inte går vägen. Är i v. 6+4 idag. Alla symtom början dag för dag att avta, och mensvärken blir mer påtaglig. Känner mig inte gravid längre :(

    Vid mina tidigare graviditeter har jag varit så dålig att jag behövt vätskedropp. Ska på tidigt vul på tisdag, men känner bara ångest inför det. Vi berättade för svärföräldrarna igår också, sa till sambon att jag inte alls var sugen på det i och med detta. Han ville dock berätta ändå, för att han såklart behöver stöd från dem om det inte går vägen ??

    Någon som har någon solskenshistoria?

    Fina bilder på alla små bönor.

Svar på tråden BF Oktober 2021