• Fru89

    BF Oktober 2021

    Tråden för oss med BF oktober 2021

    Här samlas vi och följs åt i resan under och efter graviditeten.

    Stöttar, frågar, undrar, diskuterar och peppar!

  • Svar på tråden BF Oktober 2021
  • Malinholmberg

    Hej alla fina mammor!

    Jag är i vecka 17 (16+1) och har ännu inte fått någon mage. Barnmorskan sa att jag inte skulle oroa mig för det då vi träffades förra veckan, på det besöket lyssnare vi på hjärtat och jag har även känt sparkar så vet ju rent teoretiskt att allt ska vara okej med barnet, men ändå, man är ju mamma och oroar sig för sitt barn. Är därför nyfiken på när era gravidmage började synas under er första graviditeten. Kanske kan era svar lugna mitt mammahjärta

  • SML89
    Malinholmberg skrev 2021-04-20 11:54:53 följande:

    Hej alla fina mammor!

    Jag är i vecka 17 (16+1) och har ännu inte fått någon mage. Barnmorskan sa att jag inte skulle oroa mig för det då vi träffades förra veckan, på det besöket lyssnare vi på hjärtat och jag har även känt sparkar så vet ju rent teoretiskt att allt ska vara okej med barnet, men ändå, man är ju mamma och oroar sig för sitt barn. Är därför nyfiken på när era gravidmage började synas under er första graviditeten. Kanske kan era svar lugna mitt mammahjärta


    Tycker inte du behöver oroa dig :) ni har hört hjärtljud och du känner redan sparkar så där har du en bra bekräftelse. Min mage syntes inte heller runt v. 17, de va först runt v. 20/21 som den började synas lite. Jag är smal så man tyckte de skulle synas tydligt ganska fort, men så va de inte. Och jag hade moderkakan i framvägg så kände rörelser sent med. Man oroar sig lätt men tycker verkligen inte du ska va orolig i detta fall. Sen kommer de hålla koll på tillväxten.
  • Baconpie

    Även jag varit på KUB idag, lägsta möjliga risk! Hurra! Sån lättnad och glädje att se det lilla livet leva loppan där inne. RUL i början av juni, då bör sambon vara vaccinerad så jag hoppas på att han kan få följa. Känns så tråkigt att inte få dela dessa stunder.

  • E M A
    Baconpie skrev 2021-04-20 13:25:33 följande:

    Även jag varit på KUB idag, lägsta möjliga risk! Hurra! Sån lättnad och glädje att se det lilla livet leva loppan där inne. RUL i början av juni, då bör sambon vara vaccinerad så jag hoppas på att han kan få följa. Känns så tråkigt att inte få dela dessa stunder.


    Grattis! Visst är det en sten som lättar från axlarna!? Jag fick göra mitt kub igår kväll äntligen, sista dagen och sista tiden de hade, så i sista sekunden kan man säga. Fick också minsta möjliga risk trots att jag fyller 39 i år. Så skönt. Har du fått boka in rul?
  • Kroonkan
    Malinholmberg skrev 2021-04-20 11:54:53 följande:

    Hej alla fina mammor!

    Jag är i vecka 17 (16+1) och har ännu inte fått någon mage. Barnmorskan sa att jag inte skulle oroa mig för det då vi träffades förra veckan, på det besöket lyssnare vi på hjärtat och jag har även känt sparkar så vet ju rent teoretiskt att allt ska vara okej med barnet, men ändå, man är ju mamma och oroar sig för sitt barn. Är därför nyfiken på när era gravidmage började synas under er första graviditeten. Kanske kan era svar lugna mitt mammahjärta


    Du behöver inte vara orolig. Allt verkar ju se bra ut. :) vad tror du om kön på eran? Sa de något på KUB? Jag är så nyfiken på min. Skal RUL 24 maj. :) Min mage började synas i v 7 ganska tidigt putade den ut. Men först nu jag har gravid jeans och leggins. Är nu i vecka 15 (14+4). Grattis förresten. :D
  • Malinholmberg
    Kroonkan skrev 2021-04-20 17:17:01 följande:

    Du behöver inte vara orolig. Allt verkar ju se bra ut. :) vad tror du om kön på eran? Sa de något på KUB? Jag är så nyfiken på min. Skal RUL 24 maj. :) Min mage började synas i v 7 ganska tidigt putade den ut. Men först nu jag har gravid jeans och leggins. Är nu i vecka 15 (14+4). Grattis förresten. :D


    Tack och grattis till dig med! Jag har inte gjort något KUB, men ska på RUL 4/5 och då ska vi ta reda på vad könet är :) men sambo säger hela tiden "han" åt den, jag tror dock att det är en tjej då jag mått så pass illa och fortfarande måste spy ibland trots lergigan comp. Har du/ni någon känsla om vad det är som gömmer sig i sin mage?

    Skönt att ni är flera som säger att jag inte behöver vara orolig! :D
  • Kroonkan
    Malinholmberg skrev 2021-04-20 20:52:46 följande:

    Tack och grattis till dig med! Jag har inte gjort något KUB, men ska på RUL 4/5 och då ska vi ta reda på vad könet är :) men sambo säger hela tiden "han" åt den, jag tror dock att det är en tjej då jag mått så pass illa och fortfarande måste spy ibland trots lergigan comp. Har du/ni någon känsla om vad det är som gömmer sig i sin mage?

    Skönt att ni är flera som säger att jag inte behöver vara orolig! :D


    Vad roligt att ni snart skall på RUL, jag räknar dagarna tills vårat. Känns som lång väntan. Hehe min man tror med pojke (nog önsketänk) han trodde tvillingar med från början men icke. En liten krabat som växer och frodas. Min känsla har också varit flicka. Som sagt skall det bli intressant och se om känsla stämmer överens med resultatet. Tror du tjej pga illamående? Jag mådde jätte illa i början fick med lergigan comp. Men illamåendet släppt och jag mår nu kanon. Behövde aldrig ta så många lergigan. Lärde mig att äta mindre men oftare. Drack mkt blåbärssoppa och nyponsoppa. Hehe. Jag la upp en bild från KUB i förrgår här i tråden. För att se om någon ev kan gissa könet. Men ej fått svar ännu. Fick dock svar på en annan tråd där någon skrev flicka. :) spännande.. Har du/ryggont? Jag har ont ibland, har tid till fysioterapeut imorgon. Skall se vad som sägs där.
  • Sussna85
    Malinholmberg skrev 2021-04-20 11:54:53 följande:

    Hej alla fina mammor!

    Jag är i vecka 17 (16+1) och har ännu inte fått någon mage. Barnmorskan sa att jag inte skulle oroa mig för det då vi träffades förra veckan, på det besöket lyssnare vi på hjärtat och jag har även känt sparkar så vet ju rent teoretiskt att allt ska vara okej med barnet, men ändå, man är ju mamma och oroar sig för sitt barn. Är därför nyfiken på när era gravidmage började synas under er första graviditeten. Kanske kan era svar lugna mitt mammahjärta


    Det tog länge innan jag fick mage med första barnet,kanske den började anas i vecka 19.. med andra ploppa navel ut i vecka 12 redanSkrattande
    Och nu med tredje så tog det igen relativt länge,mot vecka 15 så började magen inte vara helt platt på morgonen längre. Men härligt att få känna bebisen! Det är så coolt att få känna de små därinneHjärta
  • Sussna85
    Baconpie skrev 2021-04-20 13:25:33 följande:

    Även jag varit på KUB idag, lägsta möjliga risk! Hurra! Sån lättnad och glädje att se det lilla livet leva loppan där inne. RUL i början av juni, då bör sambon vara vaccinerad så jag hoppas på att han kan få följa. Känns så tråkigt att inte få dela dessa stunder.


    Grattis till fint resultat! HjärtaDet var verkligen en stordel av oron som försvann i samband med NIPT testet som då vi gjorde.
    Här väntar jag med spänning på att få se "Bubblan" igen,RUL den 5 maj.
  • Baconpie
    E M A skrev 2021-04-20 16:26:07 följande:

    Grattis! Visst är det en sten som lättar från axlarna!? Jag fick göra mitt kub igår kväll äntligen, sista dagen och sista tiden de hade, så i sista sekunden kan man säga. Fick också minsta möjliga risk trots att jag fyller 39 i år. Så skönt. Har du fått boka in rul?


    Tack! Verkligen stor lättnad, nu vågar jag tänka att jag väntar barn. Vi hade en lite skakig början med missfall av ena fostret (var tvillingar) men den här verkar vilja stanna.

    Härligt att du lyckades få en tid och grattis till resultatet! Jag är 37, så jg var också extra nöjd då jag väntade mig lite högre risk pga ålder.

    Fick boka RUL direkt vid besöket, fick tid 8/6, känns som en evighet! Men vi har bestämt oss för att betala för ett privat NIPT, så kommer få veta könet innan iaf. Fick du boka in RUL?
Svar på tråden BF Oktober 2021