• Anonym (Nellie)

    Har inte råd med nåt annat än kedjehus eller radhus

    På grund av vår ekonomi verkar det som om vi bara har råd att köpa kedjehus eller radhus och det är min värsta mardröm så jag undrar om det finns några fördelar för jag kanske ändrar mig om fördelarna överväger nackdelarna. Nu bor vi i hyresrätt men vi väntar tillökning så vår tvåa kommer bli för liten med 3 barn och 2 vuxna Vad tycker ni är bäst av kedjehus och radhus eller parhus?

  • Svar på tråden Har inte råd med nåt annat än kedjehus eller radhus
  • Anonym (Nellie)

    Ok efter era svar så verkar det som om kedjehus är det som skulle passa oss bäst eftersom bara garaget sitter ihop? Att ha eget garage är ju bättre också. Ni som bor i kedjehus hur många m2 är huset och tomten?

  • Anonym (AB)
    Anonym (Nellie) skrev 2021-01-27 11:39:44 följande:

    Ok efter era svar så verkar det som om kedjehus är det som skulle passa oss bäst eftersom bara garaget sitter ihop? Att ha eget garage är ju bättre också. Ni som bor i kedjehus hur många m2 är huset och tomten?


    Vår tomt är cirka 500 m2. vi har nästan allt på baksidan, vilket är en fördel,  tycker vi. Huset är cirka 180 m2. 1,5 plan.

    Fördelen med kedjehus är att man har eget garage  och uppfart jämför med radhuslänga. 
  • Anonym (Radhustant)
    Anonym (Radhustant) skrev 2021-01-27 10:04:16 följande:

    Förstår inte varför det är så hemskt med radhus. Allt annat i ert fall måste ju vara bättre än en tvåa. Vad kostar ett radhus i ert fall?

    Uppväxt i radhus, köpte ett radhus. Älskar vårt radhus på 170 kvm med pool och liten trädgård.


    Verkar som att även vi bor i kedjehus. Vi har dubbelgarage.

    Ser bara fördelar som sagt med att bo som vi gör. Nära till grannar, mindre jobb med tomten, säkert för barnen att leka när dom är ute , etc etc. Vårt kedjehus är inga 250-300 kvm som man får i en friliggande villa men det beror ju helt på hur rymligt huset känns om planeringen är rätt. Vi har 5 sovrum, 3 badrum varav det ena är ensuite med walk in closet. Öppet mellan kök och vardagsrum. Huset är värderat till 6,5 miljoner. Vi köpte för 5,1 för 3 år sen.
  • Anonym (Kedjehus)

    Sen det där med grannar och andra barn. Det kan man ha extremt tur eller otur med. Vi bor i ett äldre uppvuxet område och husen på vår gata är byggda på 1970-talet. Vi är helt fel i generationsskiftet så vi har inte haft några jämnåriga barn alls till våra barn på vår gata utan när våra barn var små var gatans barn i yngre tonåren. Jättetråkigt men det kan man ju inte veta innan och det kan man inte heller styra husköpet av känner jag. 

     

  • Anonym (Kedjehus)
    Anonym (Nellie) skrev 2021-01-27 11:39:44 följande:
    Ok efter era svar så verkar det som om kedjehus är det som skulle passa oss bäst eftersom bara garaget sitter ihop? Att ha eget garage är ju bättre också. Ni som bor i kedjehus hur många m2 är huset och tomten?
    Vårt kedjehus är 145 kvadrat i grunden, sen kan man ju bygga till det lite grann så vi har mer kvadrat nu. Tomten är typ 300 kvadrat bara, pytteliten men rätt tomt kan ju gränsa mot en allmänning och därmed göra att det känns större.  
  • Anonym (Kajsa)

    Är uppväxt i kedjehus och jag förstår inte egentligen vad du tycker är sämre med det än villor. Här ligger villor lika tätt på likadana gator och lika långt från grannar som kedjehusen. Det är samma sak. Trädgårdarna blir större i kedjehus och boytan också ofta större än i radhus. Vi bor i parhus och det funkar också bra. Enda nackdelen är att det är gemensam parkering så bilen är en bit bort. Man kommer då nära en granne och det är trevligt om de är trevliga men otrevligt om de inte är det. För oss funkar det bra. Stor ostörd trädgård också. Gillar man inte grannar får man flytta ut på landet.

  • Anonym (Z)
    Anonym (Nellie) skrev 2021-01-27 11:39:44 följande:

    Ok efter era svar så verkar det som om kedjehus är det som skulle passa oss bäst eftersom bara garaget sitter ihop? Att ha eget garage är ju bättre också. Ni som bor i kedjehus hur många m2 är huset och tomten?


    Vårt kedjehus var på 160 kvm, tomt ca 600. Enkelgarage som så att säga utgjorde tomtgräns. Jag trivdes väldigt bra där, fin uppvuxen och helt insynsskyddad trädgård, trevlig planlösning, 1,5 plan med en vinklad del mot garaget.

    Har även bott i radhus. 110 kvm i två plan, klassisk planlösning med sovrummen uppe och kök och vardagsrum nere. Helt ok planlösning. Gavelradhus. Trädgården var lite sådär, väldigt liten och med en gångväg längs tomtgräns på gaveln.
  • Anonym (Radhustant)

    Fast å andra sidan spelar det ingen roll vad vi radhusförespråkare anser och det är ts värsta mardröm. Då ska man ju inte köpa sin mardröm för massa pengar . Då får man snällt rätta mun efter matsäck .

    Att spara pengar till en ordentligt kontantinsats är ganska tufft . Vi sparade i 4,5 nästan 5 år för att casha ut en bättre bil för 400 kkr och då fick vi lite för vår gamla bil dessutom. Då behövs nästan det dubbla för kontantinsatsen för ett hus om man ska skäliga lån. Just saying.

  • Anonym (hmm)
    Anonym (Nellie) skrev 2021-01-27 11:39:44 följande:

    Ok efter era svar så verkar det som om kedjehus är det som skulle passa oss bäst eftersom bara garaget sitter ihop? Att ha eget garage är ju bättre också. Ni som bor i kedjehus hur många m2 är huset och tomten?


    Ja, ta ett kedjehus om du kan. Alltid skönt att slippa höra grannarna.. Helt ärligt, när mina röker i trädgården (jag bor i radhus) så blir jag redan irriterad för de kommer in genom mina fönster.. Hade gärna haft ett garage mellan oss så de inte kunde blåsa in rök lika enkelt.. Lycka till 
  • Anonym (Värsta mardröm?)
    Anonym (Nellie) skrev 2021-01-26 16:49:59 följande:

    På grund av vår ekonomi verkar det som om vi bara har råd att köpa kedjehus eller radhus och det är min värsta mardröm så jag undrar om det finns några fördelar för jag kanske ändrar mig om fördelarna överväger nackdelarna. Nu bor vi i hyresrätt men vi väntar tillökning så vår tvåa kommer bli för liten med 3 barn och 2 vuxna Vad tycker ni är bäst av kedjehus och radhus eller parhus?


    Du låter himla bortskämd om det är din värsta mardröm. Förvånad

    Vad tror du blir bäst för barnen? Bo kvar, flytta till en större lägenhet el flytta till ett radhus/kedjehus/parhus?
  • Anonym (Klart du har råd!)
    Anonym (Nellie) skrev 2021-01-26 17:04:59 följande:

    Ja du har förstås rätt i det, men jag är rädd för att min dröm om stort hus + stor tomt aldrig kommer bli verklighet och att bo som vi gör nu i en tvåa med snart 3 barn går inte så då är det väl ändå bättre än det eller?


    Men då måste du flytta. Jag är barnskötare och min man mekaniker. Vi bor i ett stort och vackert hus på glesbygden i Dalarna med den mest fantastiska natur. Och med pengar i fickan varje månad.

    Det handlar helt enkelt VART man bor. Sverige är stort. Här bor ingen i radhus bara hus/villa/gård. Finns inga radhus eller lägenheter.
  • Anonym (hmm)

    Ovan kommentar var bra, klart man kan flytta till en annan ort och få mer för pengarna. Har du den möjligheten TS? Men ibland har man bra vänskapskrets och familj, i närheten, då är det inte lika kul att flytta. Det är svårt att hitta nya vänskapskretsar ju äldre man blir..

  • Anonym (Klart du har råd!)
    Anonym (hmm) skrev 2021-01-27 17:06:32 följande:

    Ovan kommentar var bra, klart man kan flytta till en annan ort och få mer för pengarna. Har du den möjligheten TS? Men ibland har man bra vänskapskrets och familj, i närheten, då är det inte lika kul att flytta. Det är svårt att hitta nya vänskapskretsar ju äldre man blir..


    Få människor har möjlighet att uppfylla alla drömma i livet. Och som sagts ovan, vill man ha råd med störres med en lägre inkomst. Då får man flytta. Eller så får man bo kvar och köpa det man har råd med.
  • Anonym (Jahaja ...)

    Uppväxt i villa - bor som vuxen i mitt andra radhus.
    Trivs - här kommer likbilen att få hämta mig.
    Hade ett 1.5 plans suteräng innan - totalt värdelöst som hus men bra område med många barn i samma ålder. Men - aldrig trappor igen!
    Bor idag i radhuslänga som ligger i L-form. Mitt hus ligger där L:et viker i 90 grader.
    Fördelar - ett sovrum mot ena grannens kök.
    Ett sovrum med förråd emellan till nästa grannes kök.
    Atriumtomt med liten öppning (har satt dit "dörrar") mot gräsmatta/allmänning.
    Kan sola näck, pissa i rabatten, ta en gräsare med gumman och ingen behöver bry sig.
    Nackdel - hmmmm, nää
    Kan fan inte bli bättre!
    Köpte för 820`  2002 typ en timme söder Sthlm.

  • Anonym (Radhus)

    Älskar vårt radhus. Fördelar :

    Bilfritt område

    Nära till skola, dagis, affär

    Lekplats intill

    Många kompisar nära

    Från ca 5 år kan barnen själva gå till flera olika kompisar

    Cykelavstånd till centrum och till jobbet.

    Cykelavstånd till alla barnens aktiviteter

    Många grönområden nära.

    Lagom stort 125m2 + uterum och vi har 3 barn.

    Lagom stor trädgård

    Fotbollsplan / gräsplan intill

    Billigt.

    Föreningen står för bredband , sophämtning och en del annat.

    Bra gemenskap

  • Anonym (Jahaja ...)

    Man kan se på saker olika ... jag hade lätt kunnat ha en villa rent ekonomiskt även som ensamstående men - då ska huset städas, tomten skötas, allt ska underhållas mm.
    Bor med 4 minuter på cykel till båten och har fem badplatser inom 15 minuter på cykel.
    4 sovrum och 120 kvm
    Är huset eller läget viktigast??
    Eller är det viktigare att det är en fristående villa??

  • EnGladPingvin

    Bodde i kedjehus tidigare och trivdes bra. Anledningen att vi flyttade var att vi ville bo lite mer avskilt med större möjlighet till att odla. Vårt kedjehus var 140 kvm och det var ett garage och ett förråd mellan husen. Litet men väl disponerad planlösning och vi hade tre sovrum, ett tv-rum, ett allrum med öppen planlösning till köket, två badrum, hall och en klädkammare.

    Vägg-i-vägg med grannen som i radhus hade jag inte trivts med, men med rätt förutsättningar kan kedjehus absolut ha sina fördelar. Det jag skulle tänka på är framför allt läget. I vårt fall var det längst in på en återvändsgränd med granne åt bara ett håll och det fanns möjlighet att göra stora delar av den lilla trädgården insynsskyddad. Det var viktigt för oss. Vi ville heller inte ha någon öppen yta framför huset med lekplats eller där det riskerade bli lek/mötesplats. Lite roligt att när jag berättade det för min bror sa han precis tvärtom. Han vill bo i ett tätt område där barnen kan springa mellan husen och där han kan se lekytan från köksfönstret. De vill ha minimal trädgård och mer gemensamma ytor, vi vill ha det omvända. Man har alla olika behov, så fundera på vad som är viktigt för er.

  • Anonym (Nellie)
    Anonym (Klart du har råd!) skrev 2021-01-27 16:42:55 följande:

    Men då måste du flytta. Jag är barnskötare och min man mekaniker. Vi bor i ett stort och vackert hus på glesbygden i Dalarna med den mest fantastiska natur. Och med pengar i fickan varje månad.

    Det handlar helt enkelt VART man bor. Sverige är stort. Här bor ingen i radhus bara hus/villa/gård. Finns inga radhus eller lägenheter.


    Vi var på hus visning ca 40 min bilväg utanför stan men vi hade ändå inte råd och vi kan tyvärr inte bo längre bort än så pga jobb, skola och dagis. Så glesbygden är tyvärr uteslutet men jag hade gärna bott på landet eftersom jag vill ha stor tomt.
Svar på tråden Har inte råd med nåt annat än kedjehus eller radhus