• Anonym (Milori)

    Mycket Tabubelagt ämne varning

    Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

    Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

    Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

    Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

    Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

    Så min fråga är egentligen

    1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

    2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

    3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

    4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

    5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

    6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

    Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

  • Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • sextiotalist
    Anonym (Syrenflickan) skrev 2021-02-24 16:19:22 följande:

    Jag tillhör inte målgruppen som TS efterfrågar, så jag kan inte besvara frågorna, men håller i stort med om resonemanget. Det behövs mer upplysning i samhället om riskerna med att få barn sent samt om hur fertiliteten sjunker med åren. Ålder vid barnaskaffande har blivit en nästan lika känslig fråga som t.ex. övervikt i dagens samhälle, vilket är lite märkligt, eftersom det faktiskt bara handlar om biologi.

    Jag tycker personligen inte att samhället ska bekosta IVF alls, då det finns sterila exemplar inom alla djurarter och det är så av en anledning, men om man nu ska göra det så absolut inte till personer äldre än 35 år. Har man inte tagit tag i att försöka skaffa barn på de cirka 15 år man då i regel haft på sig, så kan man bekosta sin IVF själv, enligt mig.


    En sak är säkert, man har sedan man nästan fick mens första gången matats med information om detta. 
    Förut var det 25, nu är det 35. Dvs ju mer kunskap man får, så har man också reviderat åldern uppåt.
    Egentligen är inte åldern så känslig. däremot så finns det en grupp som maler detta mer än andra, det är unga föräldrar. 
    Det verkar faktiskt mer känsligt för unga föräldrar att äldre kvinnor kan bli gravida och få barn. 
    Vi äldre får höra:
    Vi orkar inte (fast vi vet att vi orkade det utmärkt)
    Att det är stor risk att vi föder skadade barn (det är en liten förhöjning, risken att få missfall är betydligt större)
    Att det är synd om barnen. Numera är det vanligt med äldre föräldrar, så barnen är inte utpekade
    Att det är äckligt (med avseende på att så "gamla" personer har sex)
    Vi kommer ha svåra förlossningar, även där, en förhöjd risk, men det är fortfarande inte vanligt.
    Sämre återhämtning, till vad då? 25-årskroppen?
    Sedan det vanliga, festa, egofixerade, statusfixerade etc. jag vet inte hur många tillmälen vi äldre mammor har fått av de yngre

    Ja, det handlar om biologi. förr, innan p-medel fanns, då födde kvinnor barn i större utsträckning än nu efter 40. 
    Lite historisk fakta, en del från den tiden när det inte fanns varken IVF eller p-medel, dvs då det endast var biologi

    www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/Aldre-mammor-vanligare-forr/
  • LaFontaine
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 15:44:08 följande:

    Hade jag haft ärftliga sjukdomar som med stor sannolikhet skulle drabba mitt barn hade jag inte skaffat biologiska barn nej. Ni svenskar har ju en förkärlek till amerikanskt så passade på slänga in lite engelska . Om man med stor sannolikhet kan säga att alternativ 1 är bättre än 2, varför chansa? Chansa förstod du.


    Nu pratade jag inte om stora risker. Jag pratade om små risker. Har morfars far dött med dåligt hjärta, kan det ju vara ärftligt.

    Vad gäller ålder kan man inte säga att något med stor sannolikhet är bättre eller sämre. Riskökningen är tämligen liten. En risk om 0,01 % är fortfarande liten, även om den dubblas. Det är inte så att hälften av alla barn till föräldrar över 35 har någon form av defekt.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 14:48:14 följande:
    Mm men varför gambla med ett barns hälsa på det viset oavsett? Plus att det inte är det enda som blir svårt när man blir äldre föräldrar som nämnts tidigare.

    Och nej anser såklart inte man ska skaffa barn om man inte kan erbjuda det trygghet, kärlek och stabilitet.
    Men med det resonemanget så ska man inte skaffa barn överhuvudtaget då.
    Man kan få barn född med Downs eller andra fel såsom hjärtfel t ex även som yngre.
    Så ja,varför gamlbla överhuvudtaget då?
  • Anonym (Milori)

    [quote=80973538][quote-nick]LaFontaine skrev 2021-02-24 16:48:52 följande:[/quote-nick]Nu pratade jag inte om stora risker. Jag pratade om små risker. Har morfars far dött med dåligt hjärta, kan det ju vara ärftligt.

    Vad gäller ålder kan man inte säga att något med stor sannolikhet är bättre eller sämre. Riskökningen är tämligen liten. En risk om 0,01 % är fortfarande liten, även om den dubblas. Det är inte så att hälften av alla barn till föräldrar över 35 har någon form av defekt.[/quot

    Gäller inte enbart ökade risker för det utan även för andra saker. Plus massa andra saker som jag skrivit flera gånger. Med att skaffa barn som gammal.

  • Anonym (Milori)
    molly50 skrev 2021-02-24 16:50:42 följande:

    Men med det resonemanget så ska man inte skaffa barn överhuvudtaget då.

    Man kan få barn född med Downs eller andra fel såsom hjärtfel t ex även som yngre.

    Så ja,varför gamlbla överhuvudtaget då?


    Till naturlig ålderdom hör nedsättning utav sinnesfunktioner, hjärnfunktioner, kroppsliga funktioner i organen bland annat. Hjärtfel och downs är något annat. Likaså diabetes typ två, hjärtsvikt osv som är vanligt förekommande sjukdomar hos äldre men som ofta är en följd utav att man har levt på ett visst sätt och det kan man därmed påverka.

    På samma sätt kan man påverka massa negativa aspekter genom att inte vänta tills man är medelålders med att försöka skaffa barn.
  • sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 17:02:05 följande:
    Till naturlig ålderdom hör nedsättning utav sinnesfunktioner, hjärnfunktioner, kroppsliga funktioner i organen bland annat. Hjärtfel och downs är något annat. Likaså diabetes typ två, hjärtsvikt osv som är vanligt förekommande sjukdomar hos äldre men som ofta är en följd utav att man har levt på ett visst sätt och det kan man därmed påverka.

    På samma sätt kan man påverka massa negativa aspekter genom att inte vänta tills man är medelålders med att försöka skaffa barn.
    Med ditt resonemang så hade fertiliteten sjunkit avsevärt i Sverige, eftersom en hel del kvinnor hade avstått att skaffa barn än att få barn för tidigt. 
    Nu är det så, att vi medelålders kvinnor fixar detta med att föda barn, vi gör det och ärligt sagt, vi ge fanken i vad uppnosiga unga mammor än tycker. Vi som har numera vuxna barn (som vi har haft fräckheten att föda mellan 30 och 47, ja helt sant, har en vuxen släkting, vars mamma var 47 när han föddes, ingen IVF där, fullt normal vuxen man 30+)
    Våra barn är väl fungerande, inga funktionshinder, inga fysiska skador, vi föräldrar har inte haft några större problem med vare ork eller sjukdomar. De väninnor som dött tidigt (ja, jag har några tyvärr) var faktiskt de som fick barn tidigt, inget sammanhang men en slump

    Och jag skickar även länken till dig
    www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/Aldre-mammor-vanligare-forr/

  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 16:48:39 följande:

    En sak är säkert, man har sedan man nästan fick mens första gången matats med information om detta. 

    Förut var det 25, nu är det 35. Dvs ju mer kunskap man får, så har man också reviderat åldern uppåt.

    Egentligen är inte åldern så känslig. däremot så finns det en grupp som maler detta mer än andra, det är unga föräldrar. 

    Det verkar faktiskt mer känsligt för unga föräldrar att äldre kvinnor kan bli gravida och få barn. 

    Vi äldre får höra:

    Vi orkar inte (fast vi vet att vi orkade det utmärkt)

    Att det är stor risk att vi föder skadade barn (det är en liten förhöjning, risken att få missfall är betydligt större)

    Att det är synd om barnen. Numera är det vanligt med äldre föräldrar, så barnen är inte utpekade

    Att det är äckligt (med avseende på att så "gamla" personer har sex)

    Vi kommer ha svåra förlossningar, även där, en förhöjd risk, men det är fortfarande inte vanligt.

    Sämre återhämtning, till vad då? 25-årskroppen?

    Sedan det vanliga, festa, egofixerade, statusfixerade etc. jag vet inte hur många tillmälen vi äldre mammor har fått av de yngre

    Ja, det handlar om biologi. förr, innan p-medel fanns, då födde kvinnor barn i större utsträckning än nu efter 40. 

    Lite historisk fakta, en del från den tiden när det inte fanns varken IVF eller p-medel, dvs då det endast var biologi

    www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/Aldre-mammor-vanligare-forr/


    Nä det är många medelålders läkare som uttrycker fakta kring detta inte yngre främst. Yngre är de som främst blir påhoppade och förolämpade som om det vore fel att skaffa barn som ung. Väldigt mycket kritik riktas mot unga föräldrar. Nej det är inte en lite ökad risk, det är en påtaglig risk gällande förlossningar. Värkarna mycket sämre, barnet blir utmattat och utvecklar acidos, placenta avgår inte alltid så mamman störtblöder och behöver operation eller direkt kejsarsnitt om barnet inte kommit ut än pga dåliga värkar, ett snitt tar mycket längre tid att hämta sig ifrån. Vidare rent biologiskt återhämtar man sig sämre som äldre kroppsligt. Tar omkring 10 år för en ung person att helt återställa sig efter en förlossning och mycket längre tid för en medelålders.

    Och sedan är det roligare att ha en pigg mamma och pigga äldreföräldrar och syskon osv längre tid än att vara ensambarn till föräldrar 45+. Man är inte lika pigg som 80-åring jämfört med 50-60-årig generellt.

    Äckligt med sex bland äldre? Låter som en sjuk sak att säga. Beklagar om du fått höra det. Alla har sex i alla åldrar varför skulle man sluta med det. Pratar om att skaffa barn.
  • Anonym (Hemligt)

    Men du ts, kan du inte berätta vad du har för utbildning?

  • Anonym (I)
    Anonym (Hemligt) skrev 2021-02-24 17:38:57 följande:

    Men du ts, kan du inte berätta vad du har för utbildning?


    Vi kan alla be för att hon inte jobbar med människor i någon form
  • Fenestra
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 10:45:14 följande:
    Vaa nej ... har rest mycket och pluggat o gjort allt jag vill du behöver inte komma med påhopp och antaganden när du inte känner mig ångrar aldrig mina barn, ångrar du dina?

    Vad driftig du låter! Häftigt!
    Jag ser inga påhopp i det som skrevs. Har du startat en sådan fördomsfull tråd så måste du acceptera att du får svar på tal.
    Du tycker ju massor själv och har åsikter om andra människor, varför reagerar du på att andra har en åsikt.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning