• Anonym (Viktigt)

    Följas åt med vikt och träning fram till Midsommar.

    Vad har ni för mål?

    Hur tänker ni gå tillväga?

    Jag började förra veckan och kör 2 veckor med Vlcd och sedan kommer jag börja äta lite mer vanlig mat men till en början mindre kolhydrater.

    Sen träning på det 2 ggr/v. Samt den vanliga vardagsmotionen som blir varje vecka.

    Började min vikt förra veckan på 77,5 kg på mina 162 cm.

    Mitt mål är att gå ner iaf 10 kg.

  • Svar på tråden Följas åt med vikt och träning fram till Midsommar.
  • Anonym (Stegräknaren)
    Anonym (50) skrev 2021-06-12 09:25:10 följande:
    Hur gammal är du och hur hög är din kolesterol? För mig låter det jättekonstigt att de skulle rekommendera medicinering för en ung person med den riskprofilen, men jag vet förstås inte bakgrunden. Kolesterolmediciner har ganska många bieffekter.
    Blir 49 i höst, med totalkolesterol 8.2.

    Har haft över 9 också en gång för 15 år sen när högt kolesterol konstaterades första gången. Så vissa läkare verkar undra varför jag lever...
  • Anonym (50)
    Anonym (Stegräknaren) skrev 2021-06-12 09:33:27 följande:

    Blir 49 i höst, med totalkolesterol 8.2.

    Har haft över 9 också en gång för 15 år sen när högt kolesterol konstaterades första gången. Så vissa läkare verkar undra varför jag lever...


    Det är förstås högt men antagligen är det en väldigt stark familjehistorik. Du kommer antagligen inte att kunna påverka värdet alltför mycket med diet. Jag skulle också vara tveksam att medicinera. Du skulle ju dock kunna prova medicinering och se om du kan tolerera bieffekterna
  • Anonym (50)

    Vägde mig inte förra veckan men är nere på 53kg idag (53.1 för två veckor sedan). Det är förstås inte mycket till nedgång men vi var bortresta fyra dagar förra veckan då jag åt och drack vad jag ville (vilket var ganska mycket haha). Så jag är ändå jättenöjd för det visar ju att jag kan hålla vikten utan att tänka på vad jag äter hela tiden.

  • Anonym (fet)
    September1518 skrev 2021-06-11 17:31:15 följande:
    Haha förstår, tillslut får man bara köra på och göra det bästa man kan!

    Ja det spelar ingen roll! Hjälper det så hjälper det haha och får du fortsätta äta det är det bara att göra.

    Jag känner så väl igen mig! Är också allt eller inget med godis och sötsaker. Funkar inte med en dag i veckan för det rinner alltid över på dagarna innan och efter och sen är jag där varje dag. Ingen disciplin. Jag brukar också tycka om att hårdköra så jag går ner snabbt. Men nu med ett litet barn känns det inte passande med dieter osv så därför har jag kört ett lugnare tempo med vanlig mat.

    Härligt med dom pauserna! För mig brukar pauserna tyvärr bli väldigt långa. Har svårt att gå tillbaka till godisfritt efter en paus.

    Ja se det som en bra träning, hoppas du lyckas! Vore bra för framtiden. Men förstår ang mensen, vissa dagar går det bara inte, eller det känns inte värt mödan att stå emot. Man måste hitta en balans som funkar men det är också det svåra! Hur har det känts nu då?

    Ja, man måste hitta ett sätt som passar för en personligen. Och tyvärr vet nog många eller alla av oss här vilket sätt det är ... tyvärr för att det betyder att det inte är första gången man kännde behovet att gå ner i vikt, utan redan har mycket erfarenhet.
    Jag hoppas verkligen att det funkar med en gång/veckan under sommaren, för om jag klarar det i två månader har jag nog kommit en lång bit på vägen till ett mer normalt förhållningssätt till mat/sötsaker. Men jag har lovat mig själv att drar i nödbromsam direkt om jag märker att det inte funkar, för jag är ganska rädd att ramla in i ett beroende igen. Så om det inte funkar kommer det igen blir några dagar där jag får äta så mycket jag vill (2 av os 3 i familien fyller år under sommaren), men annars ingenting alls. Den veckan under påsken fungerade bra ... alltså att sluta igen efteråt. Fast om det hade varit längre än en vecka hade det blivit mycket svårare att sluta igen efteråt, så om jag byter till kortare men "intensivare" pauser, måste jag se till att det blir max en vecka.


    Just nu känns det bra! Första "extrem-veckan" med 3 dagars fastande är avslutad (jag äter ingenting på måndagar, onsdagar och fredager) och det var inte alls svårt. Jag har gjort det under tidigare tillfällen och så länge jag håller mig till korta perioder (som nu 4 veckor) går det bra för det mesta. Så jag är optimistisk att jag klarar 3 veckor till :)


    September1518 skrev 2021-06-11 22:12:58 följande:

    Juste, glömde skriva in min vikt idag. Imorse vägde jag in mig på 63,6 kg. Det är högsta vikten hittills men det känns helt okej, målet är ju att ligga under 63,9 så får väl glädjas. Känns däremot att efter denna dag kommer vikten ligga jäkligt högt imorgon. Tur att jag bara väger mig en gång i veckan nu så får försöka tänka till lite till nästa vecka.

    Tycker det är svårt nog att äta vanlig varm mat under sommaren och nu som gravid också, blä! Blir mycket sött och gott just nu istället. Även mycket frukt.


    Tänk på att speciellt när man är gravid får man lyssna på sin kropp - den vet vad man behöver. Så om det är speciellt frukt du stoppar i dig massvis nu, behöver din och bebisens kropp det just nu! Bättre att gå upp några kilo mer än planerad under gravidideten och alla är friska och mår bra.
    Anonym (Stegräknaren) skrev 2021-06-12 08:53:22 följande:
    Intressant! Tack! Min risk blev 1.8% för hjärthändelse inom 10 år.

    Men jag ska verkligen ta tag i detta nu, det är bara att det bär emot att börja medicinera dagligen när man aldrig legat på sjukhus en natt och känner sig fullt frisk, samtidigt som man själv jobbat inom pharma många år, har en känslig kroppskemi och har fått jobbiga biverkningar av flera läkemedel redan vid tillfälligt bruk.
    Hoppas det går bra!
  • Anonym (Stegräknaren)
    Anonym (50) skrev 2021-06-12 10:00:45 följande:
    Det är förstås högt men antagligen är det en väldigt stark familjehistorik. Du kommer antagligen inte att kunna påverka värdet alltför mycket med diet. Jag skulle också vara tveksam att medicinera. Du skulle ju dock kunna prova medicinering och se om du kan tolerera bieffekterna
    Nej jag känner bara att eftersom både mor- och farföräldrar blev över 80 år gamla så ser jag inte detta som något jätteproblem. Farmor var hjärtsjuk men hon jobbade skift i många år och tog inte hand om sig, rökte 30 år och hade rejäl övervikt.
  • September1518
    Anonym (fet) skrev 2021-06-12 10:30:49 följande:

    Ja, man måste hitta ett sätt som passar för en personligen. Och tyvärr vet nog många eller alla av oss här vilket sätt det är ... tyvärr för att det betyder att det inte är första gången man kännde behovet att gå ner i vikt, utan redan har mycket erfarenhet.

    Jag hoppas verkligen att det funkar med en gång/veckan under sommaren, för om jag klarar det i två månader har jag nog kommit en lång bit på vägen till ett mer normalt förhållningssätt till mat/sötsaker. Men jag har lovat mig själv att drar i nödbromsam direkt om jag märker att det inte funkar, för jag är ganska rädd att ramla in i ett beroende igen. Så om det inte funkar kommer det igen blir några dagar där jag får äta så mycket jag vill (2 av os 3 i familien fyller år under sommaren), men annars ingenting alls. Den veckan under påsken fungerade bra ... alltså att sluta igen efteråt. Fast om det hade varit längre än en vecka hade det blivit mycket svårare att sluta igen efteråt, så om jag byter till kortare men "intensivare" pauser, måste jag se till att det blir max en vecka.

    Just nu känns det bra! Första "extrem-veckan" med 3 dagars fastande är avslutad (jag äter ingenting på måndagar, onsdagar och fredager) och det var inte alls svårt. Jag har gjort det under tidigare tillfällen och så länge jag håller mig till korta perioder (som nu 4 veckor) går det bra för det mesta. Så jag är optimistisk att jag klarar 3 veckor till :)

    Tänk på att speciellt när man är gravid får man lyssna på sin kropp - den vet vad man behöver. Så om det är speciellt frukt du stoppar i dig massvis nu, behöver din och bebisens kropp det just nu! Bättre att gå upp några kilo mer än planerad under gravidideten och alla är friska och mår bra.


    Haha precis, man har gjort denna resa många gånger förr, tyvärr.

    Håller tummarna för dig att det går som du önskar. Smart att ha planerat in en nödbroms om det behövs! Kul, bra jobbat! Äter du absolut ingenting då?

    Jo men det gör jag. Men vet även från förra graviditeten att det är lätt att ge efter för mycket på godsaker. Ska hålla mig mer nyttig denna gång! Frukten är inte det dåliga utan allt godis, fika, söta drycker osv som känns gott och lättätet. Inte bra! Varken för mig eller bebis. Får tänka på det :)
  • Anonym (fet)
    September1518 skrev 2021-06-13 18:05:54 följande:
    Haha precis, man har gjort denna resa många gånger förr, tyvärr.

    Håller tummarna för dig att det går som du önskar. Smart att ha planerat in en nödbroms om det behövs! Kul, bra jobbat! Äter du absolut ingenting då?

    Jo men det gör jag. Men vet även från förra graviditeten att det är lätt att ge efter för mycket på godsaker. Ska hålla mig mer nyttig denna gång! Frukten är inte det dåliga utan allt godis, fika, söta drycker osv som känns gott och lättätet. Inte bra! Varken för mig eller bebis. Får tänka på det :)

    Ja ... *suck* ... jag klarar utmärkt att gå ner i vikt, när jag är motiverad och orkar kämpa, att hålla vikten sedan är problemet ändå sedan jag först började bli överviktig för ungeför 12-13 år sedan. 
    Nej, jag äter ingenting. Det kan bli n
    ågra kalorier, tex hade jag de sista månader flera perioder när jag var småförkyld, då åt jag lite honung eller halspastiller om jag kände att det hjälper. Eller om jag hade gillad kaffe hade jag inte avstådd att dricka några koppar med mjölk. Under sommaren drickar jag ibland lite saft (eller sirap, med mycket vatten och pyttelite sirap, bara för smaken) när det är jättevarmt ute, för det känns bra, och det gör jag även när jag fastar. Det kan alltså bli några få kalorier under dagen.


    Ja, det är svårt med sötsaker, det behövs verkligen inte även som gravid ... tyvärr, det vore ju kul ;) Ser du till att ha mycket frukt hemma? Så du kan stoppa i dig det när du blir sugen att äta något sött? Kanske bra med mycket olika sorters frukt - det går ju speciellt bra nu under sommaren - då blir det kanske lättare att stilla sockerhungern med frukt, om det inte bara är samme 2-3 sorters frukt hela tiden.

  • September1518
    Anonym (fet) skrev 2021-06-14 13:28:34 följande:

    Ja ... *suck* ... jag klarar utmärkt att gå ner i vikt, när jag är motiverad och orkar kämpa, att hålla vikten sedan är problemet ändå sedan jag först började bli överviktig för ungeför 12-13 år sedan. 

    Nej, jag äter ingenting. Det kan bli några kalorier, tex hade jag de sista månader flera perioder när jag var småförkyld, då åt jag lite honung eller halspastiller om jag kände att det hjälper. Eller om jag hade gillad kaffe hade jag inte avstådd att dricka några koppar med mjölk. Under sommaren drickar jag ibland lite saft (eller sirap, med mycket vatten och pyttelite sirap, bara för smaken) när det är jättevarmt ute, för det känns bra, och det gör jag även när jag fastar. Det kan alltså bli några få kalorier under dagen.

    Ja, det är svårt med sötsaker, det behövs verkligen inte även som gravid ... tyvärr, det vore ju kul ;) Ser du till att ha mycket frukt hemma? Så du kan stoppa i dig det när du blir sugen att äta något sött? Kanske bra med mycket olika sorters frukt - det går ju speciellt bra nu under sommaren - då blir det kanske lättare att stilla sockerhungern med frukt, om det inte bara är samme 2-3 sorters frukt hela tiden.


    Samma här! Att gå ner är lätt och går snabbt, i alla fall till ca 64, sen vänder det. Varje gång!

    Låter som ett bra upplägg! :)

    Haha visst vore det bra om man måste äta onyttigt som gravid men snarare är det väl tvärtom. Borde nog köpa hem mer melon och bär kanske, är mest sugen på äpplen just nu.
  • Anonym (50)
    Anonym (fet) skrev 2021-06-14 13:28:34 följande:

    Ja ... *suck* ... jag klarar utmärkt att gå ner i vikt, när jag är motiverad och orkar kämpa, att hålla vikten sedan är problemet ändå sedan jag först började bli överviktig för ungeför 12-13 år sedan. 

    Nej, jag äter ingenting. Det kan bli några kalorier, tex hade jag de sista månader flera perioder när jag var småförkyld, då åt jag lite honung eller halspastiller om jag kände att det hjälper. Eller om jag hade gillad kaffe hade jag inte avstådd att dricka några koppar med mjölk. Under sommaren drickar jag ibland lite saft (eller sirap, med mycket vatten och pyttelite sirap, bara för smaken) när det är jättevarmt ute, för det känns bra, och det gör jag även när jag fastar. Det kan alltså bli några få kalorier under dagen.

    Ja, det är svårt med sötsaker, det behövs verkligen inte även som gravid ... tyvärr, det vore ju kul ;) Ser du till att ha mycket frukt hemma? Så du kan stoppa i dig det när du blir sugen att äta något sött? Kanske bra med mycket olika sorters frukt - det går ju speciellt bra nu under sommaren - då blir det kanske lättare att stilla sockerhungern med frukt, om det inte bara är samme 2-3 sorters frukt hela tiden.


    Nu menar jag inte att säga vad du borde göra, men tror du inte att det extrema fastandet (inte äta alls tre dagar i veckan) kanske har något att göra med varför du inte lyckas hålla vikten? Jag har själv haft ätstörningar och vet hur jobbigt det är. För det mesta när jag har gått på hårda dieter har det bara lätt till att jag till slut ger upp och går upp igen genom hetsätning. Och det är nog sant för väldigt många. Jag vet inte vad som skulle vara rätt väg att gå dock, tyvärr!
  • Anonym (fet)

    84,1kg blev det idag, minus 1,4kg sedan förra veckan ... sådär gillar jag det :) Min våg kan även mäter andelen kroppsfet, vilket jag "aktiverade" för någon vecka sedan, så jag börjar skriva upp det också - idag blev det 37%. Den är nog säkert inte särskilt exakt, eftersom vågen var ganska billig, men jag hoppas att den är ungefär lika oexakt varje gång, då kan jag åtminstone se om det går åt rätt håll.


    Jag har även tagit mina mått idag, vilket jag började i mai och ska göra en gång i månaden. Det blev minus 1cm vid midjan och minus 3cm vid höften, vilket är jättebra. Tyvärr ingen förändring på överarmen och låren.


    September1518 skrev 2021-06-14 13:56:33 följande:
    Samma här! Att gå ner är lätt och går snabbt, i alla fall till ca 64, sen vänder det. Varje gång!

    Låter som ett bra upplägg! :)

    Haha visst vore det bra om man måste äta onyttigt som gravid men snarare är det väl tvärtom. Borde nog köpa hem mer melon och bär kanske, är mest sugen på äpplen just nu.
    Vad bra att du är sugen på äpplen! Stoppa dig full med dem, då behöver du förhoppningsvis inga godis sedan.
    Anonym (50) skrev 2021-06-14 22:40:30 följande:
    Nu menar jag inte att säga vad du borde göra, men tror du inte att det extrema fastandet (inte äta alls tre dagar i veckan) kanske har något att göra med varför du inte lyckas hålla vikten? Jag har själv haft ätstörningar och vet hur jobbigt det är. För det mesta när jag har gått på hårda dieter har det bara lätt till att jag till slut ger upp och går upp igen genom hetsätning. Och det är nog sant för väldigt många. Jag vet inte vad som skulle vara rätt väg att gå dock, tyvärr!
    Jag förstår den tankegången, och generellt har du nog rätt. Fast för mig är det så att jag "måste" gå ner snabbt, annars tappar jag motivationen. Om det bara handlade om 5kg vore det ok att det går långsamt med kanske 1kg per månad, men eftersom jag vill gå ner så pass mycket (började vid 96.6 och vill gå ner MINST till BMI 25, vilket är 74,8kg) vore det extremt frusterande för mig. 
    Jag kan faktist håller motivationen mycket längre om jag har orkat ta stegen till hårda tag, för då ser jag hur vikten rasar och blir glad :)
    Mitt problem är framförallt sötsaker och sockerberoendet. När jag slutar radikalt, som nu, går det bra att hålla mig till en måttlig mängd efteråt i ett tag, sedan blir det mer och mer. Lite som med en alkoholist som, efter avvänjing, tror sig klarar att bara dricka ett öl då och då - det funkar i början, men blir mer och mer.
    Så det är det jag måste jobba med och får under kontroll. För 6 år sedan gick jag ner ungefär 20kg (började på 92kg då) ganska snabbt (första 16kg inom 4 månader) och höll sedan vikten i drygt ett år. Sedan började mitt godis-ätande hamnar utom kontroll igen :(

Svar på tråden Följas åt med vikt och träning fram till Midsommar.