• Dr Börje

    Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med

    Har du börjat reta dig på något ord som plötsligt blir "modernt" att använda i en massa sammanhang och plötsligt ersätter ett tidigare använt ord.

    Jag retar mig på att alla skall försöka peta in ordet "narrativ" i alla jävla sammanhang. Det här ordet dök upp och började smutsa ner texter och dialoger för 3-4 år sedan. Jäkligt irriterande. Vad retar du dig på?

  • Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med
  • korngryn
    Anonym (Elisa) skrev 2021-03-24 08:47:51 följande:

    Eh har du svårt att läsa eller - OM MAN INTE VET om det är en kille eller tjej 

    Ska man gissa då och skriva hon - fast personen kallar sig xxx


    Han menar nog att du ska skriva hela treordsuttrycket han-eller-hon
  • Anonym (Anonym)
    SweeneyToad skrev 2021-03-24 08:20:07 följande:
    Han eller hon. Är det så svårt att förstå? 
    Vad gör man med de som är varken eller?
  • Anonym (Jaaaaaaaaaaa)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-24 07:07:19 följande:

    En till sak som stör mig väldigt mycket är att folk inte kan skilja på singular/plural gällande ordet "egna". Egen/eget står för singular, egna för plural, men det är jätteofta man ser folk skriva "min egna....". NEJ!! Har du en heter det min egen eller mitt eget!!

    Det är väl inte ens nödvändigt att nämna alla förb.... hopskrivningar. Försent. Tillslut. Såklart. NEJ!! Jag skiter i att det numera anses ok med vissa av dessa former, det är separata ord och ska skrivas som sådana!


    Hopskrivningar är hemskt men det slår inte särskrivningar tycker jag. :( 
  • Anonym (Kränkta människor)
    Anonym (Kränkta människor) skrev 2021-03-24 10:27:05 följande:

    Hahaha

    Jag spinner vidare.


    Fick med en privat bild av min käresta. Kul att man kan ta bort sina egna inlägg på familjeliv
  • Anghammarad
    SweeneyToad skrev 2021-03-24 08:20:07 följande:
    Han eller hon. Är det så svårt att förstå? 
    Så du menar att du hellre skriver elva bokstäver än tre.

    Hen är ett kanonbra ord och de som protesterar mot dem är av någon märklig anledning ofta samma personer som vägrar kalla en chokladboll för en chokladboll.
  • korngryn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-24 09:07:59 följande:

    Vad gör man med de som är varken eller?


    Det finns det inget särskilt ord för. Hen handlar inte om könsambivalens eller queer, utan är ett neutralt pronomen.
  • korngryn
    Panduro skrev 2021-03-23 09:10:06 följande:

    "Kasta under bussen"

    ut.


    Ja, vad är det för himla uttryck? Hade aldrig hört det för några månader sedan, nu dyker det upp titt som tätt.
  • sextiotalist

    Nu kom jag på det isch, istället för egentligen. 


    Det låter väldigt infantilt när folk använder det. Jag får rysningar varje gång jag hör det. Kan ha överseende när yngre använder det, men när folk som är i min generation eller något yngre, då blir det bara pinsamt.

    Kids är också något som ger mig obehagliga rysningar. När man pratar om sina vuxna barn som kids. För det första så har vi flera svenska ord för barn, som  är helt OK att använda. Jag säger hellre ungdomarna om jag pratar om sonen och hans jämnåriga. De kommer nog vara ungdomar även när de får egna barn :)

  • Anonym (Hejhej)

    Vad anser ni om hälsningsfrasen ?hej min vän!?

    Är det att likställa med ?tjena kompis? eller ?jalla mannen??

    Är det ett bra uttryck att använda när man ska hälsa på människor av motsatt kön som man inte känner så bra? Försäljaruttryck?

  • sextiotalist
    Anghammarad skrev 2021-03-24 10:32:21 följande:
    Så du menar att du hellre skriver elva bokstäver än tre.

    Hen är ett kanonbra ord och de som protesterar mot dem är av någon märklig anledning ofta samma personer som vägrar kalla en chokladboll för en chokladboll.
    Jag gör det eller snarare jag skriver hon/han. Jag har väldigt svårt för ordet hen. Tycker man gör det hela väldigt opersonligt, har ungefär lika dåliga vibbar för det ordet som brukare. Ord som kan vara rätt i vissa sammanhang, men när det används ofta och istället för bättre ord.
    Jag såg i en artikel där man beskrev de boende som sina hyresgäster. I vissa sammanhang är patienter bättre, eller en som behöver hjälp.
    Jag lovar, den dagen min mamma kommer behöva hjälp, skulle personen kalla min mamma för brukare, så kommer jag hänvisa till socialstyrelsen rekommendation av ordet brukare (där de skriver att man inte bör använda det till enskilda grupper) och tydligt upplysa att min mamma inte är brukare (hon avskyr också ordet)
Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med