• Dr Börje

    Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med

    Har du börjat reta dig på något ord som plötsligt blir "modernt" att använda i en massa sammanhang och plötsligt ersätter ett tidigare använt ord.

    Jag retar mig på att alla skall försöka peta in ordet "narrativ" i alla jävla sammanhang. Det här ordet dök upp och började smutsa ner texter och dialoger för 3-4 år sedan. Jäkligt irriterande. Vad retar du dig på?

  • Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med
  • Anonym (Grodan)

    När folk säger Sveitch och inte Schweiz. Dvs enkelt s istället för sch-ljud i början, och istället för ts-ljud säger de tch istället u slutet.

    Sveitch.

  • Anonym (*)

    Det jag stör mig allra mest på är nog när folk skriver ?en? istället för ?man?, för att de tycker att det är sexistiskt att skriva ?man?. Så otroligt fjantigt. Jag har däremot aldrig hört någon SÄGA ?en? istället för ?man?. Det verkar bara vara något folk skriver.

  • Anonym (Svengelska)
    Anonym (*) skrev 2021-04-02 23:34:43 följande:

    Det jag stör mig allra mest på är nog när folk skriver ?en? istället för ?man?, för att de tycker att det är sexistiskt att skriva ?man?. Så otroligt fjantigt. Jag har däremot aldrig hört någon SÄGA ?en? istället för ?man?. Det verkar bara vara något folk skriver.


    ?Gemene hen? är också ett nytt uttryck jag får ont av.
  • Gertland

    Vart istället för var, tex "Vart ligger affären?".

    Jag tycker det låter puckat.

  • Anonym (Vet)
    Gertland skrev 2021-04-03 13:34:09 följande:

    Vart istället för var, tex "Vart ligger affären?".

    Jag tycker det låter puckat.


    Ja, fast det där är gammalt. Alla (?) vet att det är fel.
  • Carolatom07
    Anonym (jj) skrev 2021-04-02 20:46:13 följande:
    Var och varannan kvinna på dejtingsidor söker en man som är trygg. Själva är de minsann trygga. I mataffären hör jag hur man ska kunna känna sig trygg när man handlar. Finansministern säger att hon är trygg när hon lägger fram en prognos. Socialministern vill att alla ska lista sig på en vårdcentral eller husläkare (minns inte exkt) för att det är tyggare. Jag har alrig varit orolig när när jag har träffat en ny läkare, jag går inte heller omkring och känner att jag vill ha mer trygghet och jag fattar inte varför alla tjtar om trygghet jämt och ständigt. För mig är det tvärtom, jag vill ha spänning och adrealickickar för att leva och skulle dö av tristess om alla trygghetsnarkomaner fär sin vilja igenom.
    Vissa har ett större behov av trygghet, andra mindre. Det är något du får lära dig leva med. Att människor har olika behov.

  • Anonym (Elisa)

    Jag gillar inte orden " ord som folk plötsligt börjat svänga sig med"Skrattande
    vadå svänga sig med??  en lian eller--
    skojade lite så ta det inte på allvar -

    jag retar mig väääldigt sällan på vad folk säger eller skriver förutom möjligtvis när inte folk kan sär skriva eller samman skriva ord som man hör om man säger det högt att det här låter helt FEL exempelvis ..såpass det stavas så pass eller skum tomte det stavas skumtomte..

    hej busungar jag köpte en skum tomte till er ha ha var han skum/läskig
    nä jag köpte en skumtomte till er

     

  • Anonym (Elisa)
    Anonym (jj) skrev 2021-04-02 20:46:13 följande:
    Var och varannan kvinna på dejtingsidor söker en man som är trygg. Själva är de minsann trygga. I mataffären hör jag hur man ska kunna känna sig trygg när man handlar. Finansministern säger att hon är trygg när hon lägger fram en prognos. Socialministern vill att alla ska lista sig på en vårdcentral eller husläkare (minns inte exkt) för att det är tyggare. Jag har alrig varit orolig när när jag har träffat en ny läkare, jag går inte heller omkring och känner att jag vill ha mer trygghet och jag fattar inte varför alla tjtar om trygghet jämt och ständigt. För mig är det tvärtom, jag vill ha spänning och adrealickickar för att leva och skulle dö av tristess om alla trygghetsnarkomaner fär sin vilja igenom.
    Ja, men du kan ju hitta en likasinnad - tills du blir gammal....
    Inget emot dig, men jag var likadan när jag var yngre - jag kunde inte leva utan att rida häst snabbt och farligt, men man mognas med åren
  • Anonym (Elsie)

    Jag har svårt för nom nom, som jag har sett att flera kokboksförfattare slänger sig med.

  • Panduro

    Var och varannan "influencer" har "socialfobi". Annars särskiver man gärna, men social fobi har av någon anledning dragits ihop. För att inte tala om alla som har sin ADHD som sin "superpower".

    Mobbing. Varifrån har folk fått det ordet?

Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med