• Anonym (Enkel fråga)

    Skulle ni skaffa barn med någon ur medelklassen?

    Som rubriken lyder undrar jag ifall ni skulle kunna tänka er att skaffa barn med någon ur medelklassen. Såg en liknande frågeställning angående folk som "röstar på SD" så tänkte att denna också kan vara intressant.

    Själv skulle jag inte kunna tänka mig det på grund av deras värdelösa moral och dåliga människosyn (som de dessutom ska överföra på alla andra) och deras robotaktiga sätt att uppträda och förhålla sig till omvärlden. Allt de gör och säger gör de för att säkra sin försörjning, de spår av mänsklighet som finns kvar är sällsynta och svåra att upptäcka.

    Men det stannar inte där: den mördande tristessen i det genomsnittliga medelklasshemmet får den mest optimistiske att storkna samtidigt som deras barn ska skyddas från allt och därför inte kommer kunna hantera den betydligt tuffare värld som de är arvtagare till (till viss del på grund av fegheten hos deras medelklassföräldrar).

    (Observera att man absolut kan vara medelklass och rösta på SD, så frågeställningen står inte i motsats till den tråden).

  • Svar på tråden Skulle ni skaffa barn med någon ur medelklassen?
  • momjanet
    sextiotalist skrev 2021-05-06 10:01:11 följande:
    Fast det stämmer inte helt. Värderingar är lika viktiga, eller snarare de finns där. Det behöver inte vara politiska värderingar, men absolut mjuka faktorer. 
    Medelklassen förbrukar mer kultur än t.ex arbetarklassen, den "äldre" medelklassen har inte lika stort behov av statusmarkörer som den "nya" medelklassen.
    En annan sak är studier, inte endast högskolestudier, utan även inställningen till studier under grundskola och gymnasiet. 
    Jag är ju uppvuxen i en akademisk medelklass (och är ju kvar där än), sambon har gjort en klassresa från arbetarklass till medelklass. Vissa saker som är naturligt för mig är saker som han har fått lära sig (inte undervisas av mig utan genom livet) och ibland har det krockat.
    Fel.


  • Anonym (Enkel fråga)
    Trent skrev 2021-05-09 09:11:49 följande:

    Ja men då så. Då är det ju bara att sluta påstå en massa saker utan någon som helst förklaring till hur du vet att det är så.


    Hur upplever du själv utvecklingen de senaste 10 åren? Jag upplever den på följande vis:

    2010-2015 Utrensning av det sagda ifrågasättandet.

    Tron på att allt är relativt och att det inte finns några absolut sanningar, oro för miljön som man trodde skulle bli ett problem om 50 år ("du behöver inte oroa dig, det drabbar först dina barnbarn" minns jag att en professor skrockade fram under lunchen), Absolut förbud att diskutera invandringspolitiken.

    2015-2020 Utrensning av det tänkta ifrågasättandet.

    Fluktingkris och Trump ändrade allt. Plötsligt existerade absolut sanning och absolut moral. Diskussionerna på varje arbetsplats kretsar kring att hacka på Trump, inte för att det var särskilt intressant att diskutera utan för att enkelt kunna sortera ut vänner från fiender. Nu blev det också lite okej att diskutera invandringspolitiken, fast egentligen inte riktigt okej. Under denna period införs värdegrunder på varje arbetsplats. En värdegrund kan ses som en liten kodsträng som varje anställd pluggar in i sin hjärna. Om koden uppdateras från en dag till nästa så är det bara för den anställda att uppdatera sin hjärna och sin moral. (Noterade för övrigt att Margot Wallström trampade i klaveret idag eftersom hon missat att uppdaterat sin värdegrund gällande att man inte får könsbestämma "gravida personer" ).

    2020- Början på ett decennium kantat av katastrofer

    Jag kan naturligtvis inte veta hur det kommer utveckla sig. Men det ser sannerligen inte ut att bli trevligt eller vackert. Ekonomisk, geopolitisk, resursmässig, etnisk, social och religiös kris. Kanske ska vi istället vara tacksamma för att vi är förbjudna att tänka dessa tankar.
  • Anonym (Nyanser)

    Till skillnad från de flesta andra i tråden så förstår jag precis hur du tänker ts. Och jag har skaffat barn med någon ur medelklassen. Vi är dock från en lite mer komplicerad bakgrund bägge två. Min mamma föddes in i överklassen men gjorde uppror mot sin familj och skaffade sig aldrig någon utbildning, hon har haft ett låglönejobb hela livet. Dock ärvde hon pengar hon levt på som pensionär men medans hon arbetade och framtill hon ärvde var hon fattig. Jag växte upp i vad man kan klassa som precis över gränsen från barnfattigdom. Min pappa var från en medelklassfamilj och utbildade sig till ett yrke som räknas som lägre medelklass med inte speciellt hög lön så mamma och pappa tillsammans hade inte så mycket pengar. Båda har intellektuella och kulturella intressen, vi hade ett helt bibliotek hemma och lika mycket musik. Men sen fick jag gå i skolan med enbart barn från arbetarklassen och fick nästan aldrig nya kläder eller åka på utlandssemester och liknande. Jag själv saknade utbildning tills in i 30-årsåldern innan jag utbildade mig och nu jobbar som ?tjänsteman?. Jag hade ett typiskt arbetaryrke innan. Mina vänner är ofta lite som jag, har utbildat sig sent och arbetat en hel del år först och har blandade bakgrunder. Samma med min man. Han är högutbildad och högavlönad men växte upp i ren misär.

    Jag förstår precis vad du menar med ?medelklassen?, jag upplever det likadant. Det är därför alla mina vänner har fler erfarenheter. Dom är högutbildade men är invandrare och har fått börja med en högre tröskel, har vuxit upp i ett fattigt hem osv. Människor som har fler perspektiv är inte lika trångsynta och som du säger ?robotliknande?.

    Jag har absolut tyckt många gånger att människor som är födda medelklass och enbart umgås med medelklass kan vara otroligt tråkiga, empatilösa och sakna sunt förnuft. Så vad jag kan säga till dig är att medelklass kan vara mer nyanserad än just den typen av människor du lägger märke till. Det finns dom som har gjort en klassresa eller vuxit upp med någon annan form av utanförskap som gjort att dom fått en mer ödmjuk och nyanserad personlighet.

  • Anonym (Nyanser)
    Anonym (D) skrev 2021-05-09 00:32:18 följande:

    De flesta svenskar tillhör väl medelklassen.

    Du är väldigt generaliserande och har väldigt många fördomar. Obildad kallas det


    Look Who is talking.
  • Trent
    Anonym (Enkel fråga) skrev 2021-05-09 11:09:32 följande:

    Hur upplever du själv utvecklingen de senaste 10 åren? Jag upplever den på följande vis:

    2010-2015 Utrensning av det sagda ifrågasättandet.

    Tron på att allt är relativt och att det inte finns några absolut sanningar, oro för miljön som man trodde skulle bli ett problem om 50 år ("du behöver inte oroa dig, det drabbar först dina barnbarn" minns jag att en professor skrockade fram under lunchen), Absolut förbud att diskutera invandringspolitiken.

    2015-2020 Utrensning av det tänkta ifrågasättandet.

    Fluktingkris och Trump ändrade allt. Plötsligt existerade absolut sanning och absolut moral. Diskussionerna på varje arbetsplats kretsar kring att hacka på Trump, inte för att det var särskilt intressant att diskutera utan för att enkelt kunna sortera ut vänner från fiender. Nu blev det också lite okej att diskutera invandringspolitiken, fast egentligen inte riktigt okej. Under denna period införs värdegrunder på varje arbetsplats. En värdegrund kan ses som en liten kodsträng som varje anställd pluggar in i sin hjärna. Om koden uppdateras från en dag till nästa så är det bara för den anställda att uppdatera sin hjärna och sin moral. (Noterade för övrigt att Margot Wallström trampade i klaveret idag eftersom hon missat att uppdaterat sin värdegrund gällande att man inte får könsbestämma "gravida personer" ).

    2020- Början på ett decennium kantat av katastrofer

    Jag kan naturligtvis inte veta hur det kommer utveckla sig. Men det ser sannerligen inte ut att bli trevligt eller vackert. Ekonomisk, geopolitisk, resursmässig, etnisk, social och religiös kris. Kanske ska vi istället vara tacksamma för att vi är förbjudna att tänka dessa tankar.


    Du fattar på riktigt inte va? Du skriver bara en massa saker som om de vore sanna. Det är ditt jobb att visa att de är sanna. Det är förstås valfritt men tills att du gör du det kan jag bara avfärda dig med "Jag tror inte på dig".

    Och för att förtydliga så betyder det inte att jag vet vad som är sant. Det säger heller inget om dina påståenden är sanna eller inte.

    Men just nu är du från mitt perspektiv bara en tom tunna och de brukar ju skramla högt.
  • Anonym (Enkel fråga)
    Trent skrev 2021-05-09 18:06:03 följande:

    Du fattar på riktigt inte va? Du skriver bara en massa saker som om de vore sanna. Det är ditt jobb att visa att de är sanna. Det är förstås valfritt men tills att du gör du det kan jag bara avfärda dig med "Jag tror inte på dig".

    Och för att förtydliga så betyder det inte att jag vet vad som är sant. Det säger heller inget om dina påståenden är sanna eller inte.

    Men just nu är du från mitt perspektiv bara en tom tunna och de brukar ju skramla högt.


    Berätta om din bakgrund, utbildning och samhällsposition?
  • Trent
    Anonym (Enkel fråga) skrev 2021-05-09 18:33:34 följande:

    Berätta om din bakgrund, utbildning och samhällsposition?


    Absolut! Så fort du förklarat vad det har med dina påståenden och åsikter att göra.
  • Postman
    Anonym (Enkel fråga) skrev 2021-05-08 23:43:44 följande:
    Absolut. Och kanske är det så att en hierarkisk organisation av det mer militära slaget, där man jobbar för ett mål som är rätt och moraliskt riktigt och där det existerar manliga förebilder inte går åstadkomma idag.

    Jo visst måste vi ändra livsstil, men det är redan försent. Malthus påtalade redan kring år 1800 att befolkningen skulle växa i snabbare takt än matproduktionen och nu står vi här, knappt 7 miljarder fler människor än år 1800, och undrar vad vi ska ta oss till. Tror inte det slagit många att det som Greta Thunberg predikat på sin världsturné faktiskt stämmer. Men det är inte bara klimatet som undergår förändringar utan det ekologiska systemet i sin helhet. Jaha så då ska vi börja äta insekter och sedan fortsätta som vanligt? Knappast! Nu är tiden för att tänka om kring precis allting. För att möta den nya tiden med en mentalitet som är passande.
    Sant,en hierarkisk organisation av det mer militära slaget, där man jobbar för ett mål som är rätt och moraliskt riktigt och där det existerar manliga förebilder inte går tyvärr inte att åstadkomma idag.demokratin har blivit ett hot mot demokratin, folk är åsiktsmaskiner och kommer att göra annorlunda. Kvinnor kräver höga positioner idag vilket komplicerar det hela än mer, kvinnor brinner för de mjuka värdena men det rimmar inte med den värld som vi går till mötes. 

    Ja jag tror också att befolkningsökningen är det allra största hotet och Greta har säkert rätt även om det hon säger inte är nytt på nåt sätt men vårt leverne går inte att stoppa, alla tror att det är en rättighet med ständiga omsättningsökningar, löneförhöjningar och resor till Thailand. Det måste nog till en slags miljöhitler som med våld ser till att alla lever efter ett hållbart mönster om vår värld ska gå att rädda. 
  • Anonym (Enkel fråga)
    Postman skrev 2021-05-09 21:28:07 följande:

    Det måste nog till en slags miljöhitler som med våld ser till att alla lever efter ett hållbart mönster om vår värld ska gå att rädda. 


    Jo och det skrämmer åtminstone mig. Tycker mig ana början till sådana försök i den tilltagande teknokratin. Med tal om bland annat AI, cirkulär ekonomi, vaccinpass osv.

    Det är upp till var och en att komma till sin egen slutsats. Min egna slutsats är istället att moderniteten är över och att svaret för framtiden delvis måste sökas århundraden tillbaka. Men tycker det får vara upp till var och en. Huvudsaken att vi kan undvika den väldigt dystopiska utvecklingen mot en slags Brave new world, som ändå går att ana idag.
  • Aniiee
    Anonym (Enkel fråga) skrev 2021-05-08 23:43:44 följande:
    Absolut. Och kanske är det så att en hierarkisk organisation av det mer militära slaget, där man jobbar för ett mål som är rätt och moraliskt riktigt och där det existerar manliga förebilder inte går åstadkomma idag.

    Jo visst måste vi ändra livsstil, men det är redan försent. Malthus påtalade redan kring år 1800 att befolkningen skulle växa i snabbare takt än matproduktionen och nu står vi här, knappt 7 miljarder fler människor än år 1800, och undrar vad vi ska ta oss till. Tror inte det slagit många att det som Greta Thunberg predikat på sin världsturné faktiskt stämmer. Men det är inte bara klimatet som undergår förändringar utan det ekologiska systemet i sin helhet. Jaha så då ska vi börja äta insekter och sedan fortsätta som vanligt? Knappast! Nu är tiden för att tänka om kring precis allting. För att möta den nya tiden med en mentalitet som är passande.
    Du vet att vi slänger mer mat än alla svältande behöver, va?

    3,5 miljoner människor har dött av hunger hittills i år. En människa behöver i snitt 4 lbs (lite mindre än 2 kg) mat om dagen. Det blir 14 miljoner lbs, eller ca 6,3 miljoner kg mat som hade behövts, om dagen, eller ca 7000 ton, På de 128 dagar som detta året har gått blir det ungefär 900 000 ton.  Det har hittills slängtd/förspillts 121 000 ton tjänbar mat idag, sedan kl 00 5/10, alltså på bara 45 minuter. På hela Maj månad har det förspillts över 32 miljoner ton mat.

    Vi skulle kunna utrota hunger på en pisskvart, men det finns det inte politiks vilja till. 
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Skulle ni skaffa barn med någon ur medelklassen?